Deze modellen profiteerden van het bijtellingsbeleid

Zij kraakten de haagse kluis

Redactie Redactie
• Laatste update:

De Nederlandse autoverkoop was tot 2007 behoorlijk stabiel. Vanaf 2008, toen de overheid financiële prikkels introduceerde om de verkoop van schone, zuinige auto's te stimuleren, veranderde alles. De nieuwe bijtellingsregels, in combinatie met de crisis, zorgde voor grote schommelingen in de verkoop. Er was slechts één jaar, 2011, waarin het bijtellingsregime niet drastisch werd gewijzigd. De invloed van de telkens veranderende bijtellingsregels op merken, modellen en segmenten, vangen we in een overzicht.

2008 Bijtellingsnieuws

Voor auto's met een CO2-uitstoot van maximaal 110 g/km (benzine) of 95 g/km (diesel) bij een dieselauto daalt de bijtelling voor privégebruik van 22 naar 14 procent van de catalogusprijs. Het normale bijtellingstarief voor privégebruik van een auto van de zaak gaat omhoog van 22 procent naar 25 procent van de catalogusprijs. Andere belastingmaatregelen maken particulier autogebruik duurder. De bijtelling voor personen die een auto van de zaak ook privé gebruiken stijgt.

Meest geprofiteerd: Toyota Prius – 6.500 (marktaandeel 1,3%)

Elektrische groei

De opkomst van elektrische personenauto's en phev's kwam vanaf het eerste kwartaal van 2012 pas echt op gang. In 2013 bedroeg het aantal registraties van volledig elektrische voertuigen en plug-ins 22.415 exemplaren, goed voor een marktaandeel van 5,3 procent op de totale autoverkopen van dat jaar. Een jaar later zakte het aandeel in, naar een marktaandeel van 3,9 procent, om dit jaar tot en met oktober weer te stijgen naar 6,5 procent. Veruit het grooste deel van de verkoop komt voor rekening van plug-ins. In 2015 werden er ongeveeer 3.000 volledig elektrische auto's verkocht, waarvan 1.800 Tesla's.

2009 Bijtellingsnieuws

Naast de 14- en 25-procentcategorieën komt een derde categorie van 20 procent. Deze geldt voor dieselauto's met een CO2-uitstoot hoger dan 95 g/km, maar niet hoger dan 116 g/km. Bij auto's met een andere motor wordt een CO2-uitstoot gehanteerd van 110 g/km tot maximaal 140 g/km.

Grootste stijger: Honda Civic (hybrid) – 6.429 (marktaandeel 1,65%)

2010 Bijtellingsnieuws

Er komt een nieuwe bijtellingscategorie bij van 0 procent voor auto's met een CO2-uitstoot van 0 gr/km, de nulemissie-auto's. Voor auto's die meer dan vijftien jaar geleden voor het eerst in gebruik zijn genomen, is de bijtelling minimaal 35 procent van de waarde van de auto in het economische verkeer.

Meest geprofiteerd: Volkswagen Polo – 18.964 (marktaandeel 3,91%)

2011 Bijtellingsnieuws

Er zijn geen bijtellingswijzigingen. Meest geprofiteerd: Renault Twingo – 21.449 (marktaandeel 3,83%)

2012 Bijtellingsnieuws

De btw wordt verhoogd van 19 naar 21 procent. Daarnaast veranderen per 1 januari en per 1 juli de regels rond bpm- en CO2-uitstoot; de uitstootgrenzen en het bijtellingspercentage worden op die data aangescherpt. Het gevolg is dat sommige auto's buiten de gunstiger bijtellingstarieven vallen.

Meest geprofiteerd: Renault Mégane – 21.468 (marktaandeel 4,28%)

2013 Bijtellingsnieuws

De CO2-grenzen worden verder aangescherpt. Meest geprofiteerd: Mitsubishi Outlander (phev) – 8.730 (marktaandeel 2,08%)

2014 Bijtellingsnieuws

De 0 procent bijtelling vervalt; voor nieuwe elektrische auto's moet voortaan 4 procent worden bijgeteld. Voor auto's met een uitstoot van 50 g/km of minder geldt een bijtellingstarief van 7 procent. De CO2-grenzen voor de bestaande bijtellingscategorieën worden verder aangescherpt.

Meest geprofiteerd: Skoda Octavia – 13.913 (marktaandeel 3,56%)

2015 Bijtellingsnieuws

De CO2-grenzen worden verder aangescherpt.

Meest geprofiteerd: Peugeot 308 – 29.054 (marktaandeel 6,42%)

Bijzondere vermelding: Tesla Model S – 1.892 (marktaandeel 0,42%)

Schuivende segmenten

Het A- en B-segment verloren de afgelopen jaren marktaandeel aan het C-segment en naar verwachting zet die trend de komende jaren door. Dankzij de lage belastingdruk op plug-in hybrides in het grotere D- en E-segment kan die klasse beter concurreren met de conventioneel aangedreven modellen in die segmenten. In het A- en B-segment kunnen plug-ins die concurrentie niet aan. De A- en B-segmenten waren het populairst in 2011 omdat klein goedkoop was in de bijtelling; de daaropvolgende twee jaar verschoof de voorkeur licht naar de grotere segmenten C en D. Autofabrikanten brachten fiscaal aantrekkelijke C-segment diesels op de markt die in de 14 procent bijtellingscategorie vielen. Daardoor verloor het B-segment aan C-segment diesels. Sinds 2013 groeit het marktaandeel (semi-)elektrische auto's in de nieuwverkopen sterk. De grote aantallen phev's en EV's die zijn verkocht vallen voornamelijk in de grotere segmenten D (Mitsubishi Outlander, Volvo V60) en E+ (Tesla Model S). Opvallend is de teloorgang van de (grote) mpv; stond deze categorie in 2007 nog op een stevige vierde plaats in de rangorde, anno 2015 is het marktaandeel van het J-segment meer dan gehalveerd, dat van het K-segment gedecimeerd. De suv heeft geprofiteerd. Het marktaandeel van het L-segment is bijna verdubbeld, terwijl het M-segment na een dip in vooral 2010 en 2011 weer opkrabbelde en in de richting van zijn 2007-niveau kruipt.












Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Zij kraakten de haagse kluis | Automotive Online
Deze modellen profiteerden van het bijtellingsbeleid

Zij kraakten de haagse kluis

Redactie Redactie
• Laatste update:

De Nederlandse autoverkoop was tot 2007 behoorlijk stabiel. Vanaf 2008, toen de overheid financiële prikkels introduceerde om de verkoop van schone, zuinige auto's te stimuleren, veranderde alles. De nieuwe bijtellingsregels, in combinatie met de crisis, zorgde voor grote schommelingen in de verkoop. Er was slechts één jaar, 2011, waarin het bijtellingsregime niet drastisch werd gewijzigd. De invloed van de telkens veranderende bijtellingsregels op merken, modellen en segmenten, vangen we in een overzicht.

2008 Bijtellingsnieuws

Voor auto's met een CO2-uitstoot van maximaal 110 g/km (benzine) of 95 g/km (diesel) bij een dieselauto daalt de bijtelling voor privégebruik van 22 naar 14 procent van de catalogusprijs. Het normale bijtellingstarief voor privégebruik van een auto van de zaak gaat omhoog van 22 procent naar 25 procent van de catalogusprijs. Andere belastingmaatregelen maken particulier autogebruik duurder. De bijtelling voor personen die een auto van de zaak ook privé gebruiken stijgt.

Meest geprofiteerd: Toyota Prius – 6.500 (marktaandeel 1,3%)

Elektrische groei

De opkomst van elektrische personenauto's en phev's kwam vanaf het eerste kwartaal van 2012 pas echt op gang. In 2013 bedroeg het aantal registraties van volledig elektrische voertuigen en plug-ins 22.415 exemplaren, goed voor een marktaandeel van 5,3 procent op de totale autoverkopen van dat jaar. Een jaar later zakte het aandeel in, naar een marktaandeel van 3,9 procent, om dit jaar tot en met oktober weer te stijgen naar 6,5 procent. Veruit het grooste deel van de verkoop komt voor rekening van plug-ins. In 2015 werden er ongeveeer 3.000 volledig elektrische auto's verkocht, waarvan 1.800 Tesla's.

2009 Bijtellingsnieuws

Naast de 14- en 25-procentcategorieën komt een derde categorie van 20 procent. Deze geldt voor dieselauto's met een CO2-uitstoot hoger dan 95 g/km, maar niet hoger dan 116 g/km. Bij auto's met een andere motor wordt een CO2-uitstoot gehanteerd van 110 g/km tot maximaal 140 g/km.

Grootste stijger: Honda Civic (hybrid) – 6.429 (marktaandeel 1,65%)

2010 Bijtellingsnieuws

Er komt een nieuwe bijtellingscategorie bij van 0 procent voor auto's met een CO2-uitstoot van 0 gr/km, de nulemissie-auto's. Voor auto's die meer dan vijftien jaar geleden voor het eerst in gebruik zijn genomen, is de bijtelling minimaal 35 procent van de waarde van de auto in het economische verkeer.

Meest geprofiteerd: Volkswagen Polo – 18.964 (marktaandeel 3,91%)

2011 Bijtellingsnieuws

Er zijn geen bijtellingswijzigingen. Meest geprofiteerd: Renault Twingo – 21.449 (marktaandeel 3,83%)

2012 Bijtellingsnieuws

De btw wordt verhoogd van 19 naar 21 procent. Daarnaast veranderen per 1 januari en per 1 juli de regels rond bpm- en CO2-uitstoot; de uitstootgrenzen en het bijtellingspercentage worden op die data aangescherpt. Het gevolg is dat sommige auto's buiten de gunstiger bijtellingstarieven vallen.

Meest geprofiteerd: Renault Mégane – 21.468 (marktaandeel 4,28%)

2013 Bijtellingsnieuws

De CO2-grenzen worden verder aangescherpt. Meest geprofiteerd: Mitsubishi Outlander (phev) – 8.730 (marktaandeel 2,08%)

2014 Bijtellingsnieuws

De 0 procent bijtelling vervalt; voor nieuwe elektrische auto's moet voortaan 4 procent worden bijgeteld. Voor auto's met een uitstoot van 50 g/km of minder geldt een bijtellingstarief van 7 procent. De CO2-grenzen voor de bestaande bijtellingscategorieën worden verder aangescherpt.

Meest geprofiteerd: Skoda Octavia – 13.913 (marktaandeel 3,56%)

2015 Bijtellingsnieuws

De CO2-grenzen worden verder aangescherpt.

Meest geprofiteerd: Peugeot 308 – 29.054 (marktaandeel 6,42%)

Bijzondere vermelding: Tesla Model S – 1.892 (marktaandeel 0,42%)

Schuivende segmenten

Het A- en B-segment verloren de afgelopen jaren marktaandeel aan het C-segment en naar verwachting zet die trend de komende jaren door. Dankzij de lage belastingdruk op plug-in hybrides in het grotere D- en E-segment kan die klasse beter concurreren met de conventioneel aangedreven modellen in die segmenten. In het A- en B-segment kunnen plug-ins die concurrentie niet aan. De A- en B-segmenten waren het populairst in 2011 omdat klein goedkoop was in de bijtelling; de daaropvolgende twee jaar verschoof de voorkeur licht naar de grotere segmenten C en D. Autofabrikanten brachten fiscaal aantrekkelijke C-segment diesels op de markt die in de 14 procent bijtellingscategorie vielen. Daardoor verloor het B-segment aan C-segment diesels. Sinds 2013 groeit het marktaandeel (semi-)elektrische auto's in de nieuwverkopen sterk. De grote aantallen phev's en EV's die zijn verkocht vallen voornamelijk in de grotere segmenten D (Mitsubishi Outlander, Volvo V60) en E+ (Tesla Model S). Opvallend is de teloorgang van de (grote) mpv; stond deze categorie in 2007 nog op een stevige vierde plaats in de rangorde, anno 2015 is het marktaandeel van het J-segment meer dan gehalveerd, dat van het K-segment gedecimeerd. De suv heeft geprofiteerd. Het marktaandeel van het L-segment is bijna verdubbeld, terwijl het M-segment na een dip in vooral 2010 en 2011 weer opkrabbelde en in de richting van zijn 2007-niveau kruipt.












Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.