Milieuzones: ja of nee?

Redactie Redactie
• Laatste update:

Het is wel de vraag of milieuzonering voor het verbeteren van de luchtkwaliteit nou het meest aangewezen middel is. RAI Vereniging ziet in elk geval niks in een lappendeken van lokaal ontwikkeld beleid, met uiteenlopende criteria waar de autobezitter geen chocola van kan maken. Een grens leggen aan de hand van bouwjaren bijvoorbeeld, leidt tot rare uitwassen. Aan auto's die in technisch opzicht voorop liepen, zoals bepaalde typen Volvo die al midden jaren '80 werden uitgerust met geregelde drieweg-katalysatoren Of Mercedes Benz-diesels die af-fabriek waren voorzien van zeer kostbare roetfilters, wordt dan ten onrechte de toegang geweigerd. En ook het omgekeerde kan voorkomen.

Lappendeken

Voor milieuzonering moeten landelijke criteria gelden, op basis van Euronormering voor de uitstoot van schadelijke stofen. Daarbij moet een milieuzone ook een effectieve maatregel zijn, waarvoor niet een beter alternatief bestaat. Voorts zouden gemeenten die over milieuzonering nadenken daarover, bijvoorbeeld in G4-verband, goed moeten afstemmen. Automobilisten mogen in geen geval worden geconfronteerd met lokaal uiteenlopende situaties.

Verjongen

Uiteindelijk is het (versneld) verjongen van het wagenpark hét middel bij uitstek voor het verder verbeteren van luchtkwaliteit. Elke nieuwe auto is immers vele malen schoner dan zijn voorgangers. En ook op de mate van vervuiling kan worden gestuurd. In de Autobrief bijvoorbeeld is vastgelegd dat meer vervuilende diesels een toeslag op de motorrijtuigenbelasting zullen krijgen, wat ervoor zorgt dat bezitters eerder een jonger, schoner exemplaar zullen overwegen.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Milieuzones: ja of nee? | Automotive Online

Milieuzones: ja of nee?

Redactie Redactie
• Laatste update:

Het is wel de vraag of milieuzonering voor het verbeteren van de luchtkwaliteit nou het meest aangewezen middel is. RAI Vereniging ziet in elk geval niks in een lappendeken van lokaal ontwikkeld beleid, met uiteenlopende criteria waar de autobezitter geen chocola van kan maken. Een grens leggen aan de hand van bouwjaren bijvoorbeeld, leidt tot rare uitwassen. Aan auto's die in technisch opzicht voorop liepen, zoals bepaalde typen Volvo die al midden jaren '80 werden uitgerust met geregelde drieweg-katalysatoren Of Mercedes Benz-diesels die af-fabriek waren voorzien van zeer kostbare roetfilters, wordt dan ten onrechte de toegang geweigerd. En ook het omgekeerde kan voorkomen.

Lappendeken

Voor milieuzonering moeten landelijke criteria gelden, op basis van Euronormering voor de uitstoot van schadelijke stofen. Daarbij moet een milieuzone ook een effectieve maatregel zijn, waarvoor niet een beter alternatief bestaat. Voorts zouden gemeenten die over milieuzonering nadenken daarover, bijvoorbeeld in G4-verband, goed moeten afstemmen. Automobilisten mogen in geen geval worden geconfronteerd met lokaal uiteenlopende situaties.

Verjongen

Uiteindelijk is het (versneld) verjongen van het wagenpark hét middel bij uitstek voor het verder verbeteren van luchtkwaliteit. Elke nieuwe auto is immers vele malen schoner dan zijn voorgangers. En ook op de mate van vervuiling kan worden gestuurd. In de Autobrief bijvoorbeeld is vastgelegd dat meer vervuilende diesels een toeslag op de motorrijtuigenbelasting zullen krijgen, wat ervoor zorgt dat bezitters eerder een jonger, schoner exemplaar zullen overwegen.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.