Gesjoemel VW heeft nog geen gevolgen op fleetmarkt

Slecht nieuwss how zonder einde

Redactie Redactie
• Laatste update:

Bij de Nederlandse VW-importeur Pon was het vorige week opnieuw alle hens aan dek. Dieselgate leek redelijk onder controle. De voorbereidingen op de grote terugroepactie zijn in volle gang, ook al is nog onduidelijk wat er precies hersteld moet worden. Maar toen kwam het benzineschandaal. Volkswagen bracht begin deze maand zelf naar buiten dat de door de fabrikant voor de typegoedkeuring opgegeven CO2-uitstoot en het brandstofverbruik van 800 duizend benzineauto's te veel afwijkt van de werkelijke waarden. In afwachting van de definitieve resultaten van het lopende interne onderzoek van de Volkswagen-groep besloot de Belgische importeur D’Ieteren Auto alvast om de verkoop van mogelijk betrokken modellen tijdelijk op te schorten. Lopende bestellingen worden wel afgehandeld. Pon is op moment van schrijven nog niet gestopt met de verkoop. Pon vindt dat het nog niet voldoende ‘juiste, feitelijke informatie’ heeft om een zorgvuldige afweging te kunnen maken. Volgens D’Ieteren is ongeveer 25 procent van zijn in 2015 in België verkochte modellen ‘besmet’. Of er net zoals bij de EA189-dieselmotoren sjoemelsoftware in deze auto's zit is nog niet bekend.

Politiek

De Tweede Kamer was verbolgen over dieselgate, maar zag daarin nog geen reden om VW een boete op te leggen of de subsidies terug te vorderen. Dat veranderde door het mogelijke gesjoemel met de benzinemodellen en de CO2-uitstoot. De Tweede Kamer wil dat Volkswagen de kortingen terugbetaalt die zijn verkregen op de bijtelling en de bpm. Deze subsidies worden verstrekt op basis van de – lage- CO2-uitstoot. De Tweede Kamer wil dat het kabinet dit geld bij Volkswagen terugvordert. Daarnaast vindt de Tweede Kamer dat consumenten die een Volkswagen kochten waarmee gesjoemeld is tijdens de verbruikstest, niet de dupe mogen worden van het hogere praktijkverbruik. VW zou een terugvordering en boete moeten betalen.

Fleetowners overwegen schadeclaims

Bij wagenparkbeheerders, de belangrijkste klanten van importeur Pon Holdings, heerst grote onvrede over de communicatie vanuit de fabrikant en importeur. Ook eist een groot deel compensatie als dieselgate ze voor hogere kosten stelt. Dat blijkt uit onderzoek van vakblad Fleet&Mobility, dat tot dezelfde uitgeverij behoort als Automotive, in samenwerking met databaseleverancier Fleet Profile.Ongeveer de helft van de Nederlandse fleetowners vindt de informatievoorziening vanuit Pon en de fabrikant matig. Over het algemeen halen de meeste wagenparkbeheerders hun informatie uit de media, slechts een handjevol geeft aan rechtstreeks door Pon en/of de leverende dealer te zijn benaderd (18 procent van de ondervraagden heeft geen sjoemeldiesels in het park). Aan het onderzoek deden vijftig wagenparkbeheerders – op basis van anonimiteit – mee, met wagenparken vanaf vijftig auto's. Het onderzoek vond plaats voordat bekend werd dat er ook met benzineauto's is gesjoemeld. Er is veel onvrede bij de wagenparkbeheerders over de in hun ogen gebrekkige informatiestroom. En dat lijkt toe te nemen wanneer ze geconfronteerd worden met hogere brandstofkosten als gevolg van de hersteloperatie. Hoe wel de details van deze operatie nog niet bekend zijn, is vrijwel zeker dat de benodigde aanpassingen voor een hoger brandstofverbruik zorgen. Het vaker en meer inspuiten van Adblue en een andere afstelling van het motormanagement kosten extra brandstof. Bijna de helft van de fleetowners zegt op voorhand al hogere brandstofkosten als gevolg van deze hersteloperatie niet te accepteren. Een derde weet het nog niet en een kleine minderheid geeft aan dat ze deze kosten niet gaan verhalen.

Lagere restwaarde

Een mogelijk effect van dieselgate is dat van de betreffende sjoemeldiesels de restwaarde daalt. VW heeft met een deel van de TFSI-motoren al een groot probleem (voornamelijk met het olieverbruik), want de restwaardes van deze modellen liggen inmiddels fors (tot 1.500 euro) lager. Zonder de TFSI-problemen was het restwaarde-effect waarschijnlijk gering, nu is het maar de vraag of VW de schade kan beperken. De imagoschade is simpelweg te groot. En dat werkt door in restwaardes. De helft van de wagenparkbeheerders die zelf (een deel van het park) in- en verkopen, zegt eventueel restwaardeverlies te zullen claimen bij Pon/VW. De andere helft weet het nog niet. Toch brengt de enquête niet alleen slecht nieuws voor VW/Pon. Zo is er vooralsnog geen enkele bestelling geannuleerd. Rest nog één vraag: gaan fleetowners op termijn minder VW-producten bestellen? Het antwoord is: waarschijnlijk wel, maar niet in groten getale. Ongeveer 10 procent van de respondenten is heel stellig en beweert minder VW-producten te gaan kopen als gevolg van de dieselgate. Eveneens 10 procent denkt er sterk over, 30 procent twijfelt nog en de rest stelt dat de sjoemelsoftware-affaire geen gevolgen heeft voor hun toekomstig aankoopbeleid.


Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Slecht nieuwss how zonder einde | Automotive Online
Gesjoemel VW heeft nog geen gevolgen op fleetmarkt

Slecht nieuwss how zonder einde

Redactie Redactie
• Laatste update:

Bij de Nederlandse VW-importeur Pon was het vorige week opnieuw alle hens aan dek. Dieselgate leek redelijk onder controle. De voorbereidingen op de grote terugroepactie zijn in volle gang, ook al is nog onduidelijk wat er precies hersteld moet worden. Maar toen kwam het benzineschandaal. Volkswagen bracht begin deze maand zelf naar buiten dat de door de fabrikant voor de typegoedkeuring opgegeven CO2-uitstoot en het brandstofverbruik van 800 duizend benzineauto's te veel afwijkt van de werkelijke waarden. In afwachting van de definitieve resultaten van het lopende interne onderzoek van de Volkswagen-groep besloot de Belgische importeur D’Ieteren Auto alvast om de verkoop van mogelijk betrokken modellen tijdelijk op te schorten. Lopende bestellingen worden wel afgehandeld. Pon is op moment van schrijven nog niet gestopt met de verkoop. Pon vindt dat het nog niet voldoende ‘juiste, feitelijke informatie’ heeft om een zorgvuldige afweging te kunnen maken. Volgens D’Ieteren is ongeveer 25 procent van zijn in 2015 in België verkochte modellen ‘besmet’. Of er net zoals bij de EA189-dieselmotoren sjoemelsoftware in deze auto's zit is nog niet bekend.

Politiek

De Tweede Kamer was verbolgen over dieselgate, maar zag daarin nog geen reden om VW een boete op te leggen of de subsidies terug te vorderen. Dat veranderde door het mogelijke gesjoemel met de benzinemodellen en de CO2-uitstoot. De Tweede Kamer wil dat Volkswagen de kortingen terugbetaalt die zijn verkregen op de bijtelling en de bpm. Deze subsidies worden verstrekt op basis van de – lage- CO2-uitstoot. De Tweede Kamer wil dat het kabinet dit geld bij Volkswagen terugvordert. Daarnaast vindt de Tweede Kamer dat consumenten die een Volkswagen kochten waarmee gesjoemeld is tijdens de verbruikstest, niet de dupe mogen worden van het hogere praktijkverbruik. VW zou een terugvordering en boete moeten betalen.

Fleetowners overwegen schadeclaims

Bij wagenparkbeheerders, de belangrijkste klanten van importeur Pon Holdings, heerst grote onvrede over de communicatie vanuit de fabrikant en importeur. Ook eist een groot deel compensatie als dieselgate ze voor hogere kosten stelt. Dat blijkt uit onderzoek van vakblad Fleet&Mobility, dat tot dezelfde uitgeverij behoort als Automotive, in samenwerking met databaseleverancier Fleet Profile.Ongeveer de helft van de Nederlandse fleetowners vindt de informatievoorziening vanuit Pon en de fabrikant matig. Over het algemeen halen de meeste wagenparkbeheerders hun informatie uit de media, slechts een handjevol geeft aan rechtstreeks door Pon en/of de leverende dealer te zijn benaderd (18 procent van de ondervraagden heeft geen sjoemeldiesels in het park). Aan het onderzoek deden vijftig wagenparkbeheerders – op basis van anonimiteit – mee, met wagenparken vanaf vijftig auto's. Het onderzoek vond plaats voordat bekend werd dat er ook met benzineauto's is gesjoemeld. Er is veel onvrede bij de wagenparkbeheerders over de in hun ogen gebrekkige informatiestroom. En dat lijkt toe te nemen wanneer ze geconfronteerd worden met hogere brandstofkosten als gevolg van de hersteloperatie. Hoe wel de details van deze operatie nog niet bekend zijn, is vrijwel zeker dat de benodigde aanpassingen voor een hoger brandstofverbruik zorgen. Het vaker en meer inspuiten van Adblue en een andere afstelling van het motormanagement kosten extra brandstof. Bijna de helft van de fleetowners zegt op voorhand al hogere brandstofkosten als gevolg van deze hersteloperatie niet te accepteren. Een derde weet het nog niet en een kleine minderheid geeft aan dat ze deze kosten niet gaan verhalen.

Lagere restwaarde

Een mogelijk effect van dieselgate is dat van de betreffende sjoemeldiesels de restwaarde daalt. VW heeft met een deel van de TFSI-motoren al een groot probleem (voornamelijk met het olieverbruik), want de restwaardes van deze modellen liggen inmiddels fors (tot 1.500 euro) lager. Zonder de TFSI-problemen was het restwaarde-effect waarschijnlijk gering, nu is het maar de vraag of VW de schade kan beperken. De imagoschade is simpelweg te groot. En dat werkt door in restwaardes. De helft van de wagenparkbeheerders die zelf (een deel van het park) in- en verkopen, zegt eventueel restwaardeverlies te zullen claimen bij Pon/VW. De andere helft weet het nog niet. Toch brengt de enquête niet alleen slecht nieuws voor VW/Pon. Zo is er vooralsnog geen enkele bestelling geannuleerd. Rest nog één vraag: gaan fleetowners op termijn minder VW-producten bestellen? Het antwoord is: waarschijnlijk wel, maar niet in groten getale. Ongeveer 10 procent van de respondenten is heel stellig en beweert minder VW-producten te gaan kopen als gevolg van de dieselgate. Eveneens 10 procent denkt er sterk over, 30 procent twijfelt nog en de rest stelt dat de sjoemelsoftware-affaire geen gevolgen heeft voor hun toekomstig aankoopbeleid.


Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.