Hr zaken: nederlanders zijn een honkvast volk

Redactie Redactie
• Laatste update:

De medewerkers hadden minder reistijd en konden effectiever werken, maar wilden hun honk simpelweg niet verlaten. Dat werknemers niet heel flexibel zijn is bekend, maar werkgevers in de autobranche blijken er vaak ouderwetse opvattingen over werktijden op na te houden. Veertig uur en meer is heel gewoon, dat is te prijzen maar het wordt ook gewoon verwacht. Minder werken of deeltijdbanen zijn uit den boze en is vaak een no go bij selectiegesprekken ondanks de goede kwaliteiten van de kandidaat. In een krapper wordende arbeidsmarkt, er zijn vooral minder vakkrachten beschikbaar, lijkt het wenselijk om meer mee te bewegen met veranderingen in de maatschappij. Waarom niet twee goede kandidaten op een functie? Dat hoeft als het via een bemiddelingsbureau gaat niet duurder of goedkoper te zijn. Uiteraard zijn er in het begin meer overdrachtsmomenten en is er meer afstemming vereist. Maar als dit leidt tot gemotiveerdere medewerkers, dan levert dit voor het bedrijf nog altijd veel meer op dan ongemotiveerde medewerkers, die leveren vooral veel reputatieschade op, zeker wanneer er klantcontact bij komt kijken. Hierdoor wordt het nog moeilijker om goede mensen te vinden. Dus kijk eens verder en zeg niet gelijk nee als een potentiële kandidaat 32 uur wil werken, bijvoorbeeld omdat hij een dag voor de kinderen wil zorgen. De kans is anders groot dat er uitstekende kandidaten niet geschikt worden bevonden en dat is zonde, zeker nu de arbeidsmarkt weer krapper wordt.

Richard Zwarter is manager automotive

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Hr zaken: nederlanders zijn een honkvast volk | Automotive Online

Hr zaken: nederlanders zijn een honkvast volk

Redactie Redactie
• Laatste update:

De medewerkers hadden minder reistijd en konden effectiever werken, maar wilden hun honk simpelweg niet verlaten. Dat werknemers niet heel flexibel zijn is bekend, maar werkgevers in de autobranche blijken er vaak ouderwetse opvattingen over werktijden op na te houden. Veertig uur en meer is heel gewoon, dat is te prijzen maar het wordt ook gewoon verwacht. Minder werken of deeltijdbanen zijn uit den boze en is vaak een no go bij selectiegesprekken ondanks de goede kwaliteiten van de kandidaat. In een krapper wordende arbeidsmarkt, er zijn vooral minder vakkrachten beschikbaar, lijkt het wenselijk om meer mee te bewegen met veranderingen in de maatschappij. Waarom niet twee goede kandidaten op een functie? Dat hoeft als het via een bemiddelingsbureau gaat niet duurder of goedkoper te zijn. Uiteraard zijn er in het begin meer overdrachtsmomenten en is er meer afstemming vereist. Maar als dit leidt tot gemotiveerdere medewerkers, dan levert dit voor het bedrijf nog altijd veel meer op dan ongemotiveerde medewerkers, die leveren vooral veel reputatieschade op, zeker wanneer er klantcontact bij komt kijken. Hierdoor wordt het nog moeilijker om goede mensen te vinden. Dus kijk eens verder en zeg niet gelijk nee als een potentiële kandidaat 32 uur wil werken, bijvoorbeeld omdat hij een dag voor de kinderen wil zorgen. De kans is anders groot dat er uitstekende kandidaten niet geschikt worden bevonden en dat is zonde, zeker nu de arbeidsmarkt weer krapper wordt.

Richard Zwarter is manager automotive

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.