Het serviceboekje naar de server
Enkele jaren geleden begonnen automerken digitale onderhoudsboekjes te leveren bij hun auto's. Die kunnen niet kwijtraken en worden via het dms automatisch bijgewerkt bij de facturatie. Zo blijft de onderhoudshistorie van de auto perfect en veilig gedocumenteerd. Als de auto echter in het universele kanaal belandt, is die historie in de praktijk nog maar moeilijk toegankelijk. Twee Nederlandse start-ups, Servicebook en iGarage, onderkennen dat probleem en spelen daar op in met een merkonafhankelijke dienst. Alhoewel, het is nog even wachten voordat beide bedrijven goed zichtbaar worden. De app van Servicebook verkeert momenteel in de pilotfase, waarbij een aantal bedrijven is betrokken. Op 1 januari 2016 gaat Servicebook live. iGarage, dat in 2014 van start ging, is bezig met de uitrol. Beide systemen hebben een digitaal autopaspoort als startpunt. Via dat paspoort moet communicatie tussen bedrijf en klant gefaciliteerd worden. Bij Servicebook kan de klant direct in het DMS een afspraak maken of via de chat communiceren. Het autobedrijf kan al zijn diensten doorgeven via de app. “Daardoor is het een tool voor dealer en garagebedrijf om de klant te trekken en te boeien via het mobiele kanaal”, aldus Amin Adjroud, directeur en creative director van Servicebook. In de toekomst wordt het portaal ook opengesteld voor andere dienstverleners aan de automobilist. Bij iGarage moet een onderhoudsvoorspelling de garagist aanknopingspunten bieden om contact te zoeken met de klant. “Ook kan hij zien wanneer de klant elders onderhoud laat uitvoeren. Wij zetten in op telematica, het op afstand monitoren van de auto. Met die data wordt de onderhoudsvoorspelling in de toekomst nog veel nauwkeuriger”, zegt örjan Frikkee, directeur van iGarage.
In het kort
iGarage
• Koppelt de onderhoudshistorie van de auto, de onderhoudsvoorschriften van de fabrikant en een digitale checklist door het autobedrijf combineert in een zogenoemd autopaspoort. • De basisversie van iGarage is gratis voor consumenten. Wil de klant behalve onderhoudshistorie ook de voorspelfunctie benutten, dan betaalt hij 1 euro per maand. Een garage betaalt na de pilotfase circa 7 euro per autopaspoort per jaar, plus een vaste fee voor deelname. • Er zijn inmiddels 22 garagebedrijven en er zijn 2.404 autopaspoorten actief.
Servicebook
• Sluit aan op ieder ieder dms. • Servicebook gelooft niet in abonnementen. Als een klant het account van zijn auto koppelt aan een dealer of garage, betaalt het bedrijf eenmalig een nog te bepalen bedrag, van onder de 10 euro. • Komt begin 2016 op de markt
Autobranche loopt achter
Amin Adjroud van Servicebook heeft geen verleden in de autobranche. De van oorsprong IT-er ontdekte via een kennis dat er geen merkonafhankelijke dienstverlener was op het gebied van onderhoudsregistratie. Frikkee komt wel uit de autobranche (beide bedrijven ontwikkelden de technologie volledig in eigen beheer), hij heeft twee Profile Tyre Centers, in Edam en Purmerend. “De consument zoekt geen garage, hij zoekt een betrouwbare partner voor onderhoud”, aldus Frikkee. “Daarbij past geen prijsvechten, maar transparantie: wat doen we nu eigenlijk. Om alle relevante info te kunnen bieden staat ons platform open voor telematicaplugins.” Ook Adjroud ziet dat de toekomst digitaal is: “De autobranche komt er veel later dan andere branches achter dat de klant online en vooral mobiel wil communiceren. De consument verwacht dat ook van partijen waar hij een dienst wil afnemen. De lijn tussen bemoeizucht en behulpzaamheid is flinterdun: de klant wil waardevolle informatie met zo min mogelijk franje.” Servicebook noemt zichzelf “de nieuwe standaard in digitale onderhoudsregistratie”. Die standaardisering vindt plaats in het combineren van data van verschillende bronnen. “Fabrikanten gebruiken elk hun eigen termen. Ons systeem brengt daar eenheid in, zodat ons register leesbaar is voor de klant. Hij kan precies zien wat er aan zijn auto is gebeurd. Dat geeft vertrouwen”, besluit Adjroud.