Twintig procent consumenten laat VW voorlopig links liggen

Sjoemelaffaire werpt schaduw over nederland

Redactie Redactie
• Laatste update:

Volkswagen staat er slecht op. Maar andere fabrikanten ook. Dat blijkt uit een enquête van Kien in opdracht van Automotive onder 340 consumenten, waaronder 130 Volkswagen- rijders. Het onderzoek richt zich op de vraag hoe consumenten denken over dieselgate. De zwarte piet is nu voor Volkswagen, maar heel veel vertrouwen in de rest van fabrikanten is er ook niet. Bijna tachtig procent van de consumenten is het eens met de stelling dat andere fabrikanten zich schuldig maken aan dezelfde soort praktijken. Twintig procent van de consumenten geeft aan dat het schandaal reden is om af te zien van een Volkswagen. Het onderzoek richt zich puur op Volkswagen ook al is er ook bij andere VW-merken sprake van illegale software-updates. Een rondgang bij dealers en leasemaatschappijen leert dat ze vooralsnog weinig merken van dieselgate. Er zijn geen bestellingen geannuleerd en los van veel flauwe grappen, is er weinig veranderd. Toch zegt één op de vijf ondervraagden als gevolg van het schandaal zeker geen nieuwe of gebruikte Volkswagen te kopen. Uiteraard betreft het onderzoek een momentopname en is het de vraag of de daad ook bij het woord gevoegd wordt. Hoe dan ook: Volkswagen moet vol aan de bak om geen klanten te verliezen. Ruim vijf procent van de Volkswagen-rijders schaamt zich dat het in een Volkswagen rijdt. Zes procent van de VW-rijders stelt dat het afziet van een Volkswagen als het nu een nieuwe of gebruikte auto zou kopen. Dat zijn geen schokkende getallen maar in deze markt, waarin om ieder procent marktaandeel gevochten wordt, kan dieselgate de importeurs en dealers miljoenen aan omzet kosten.

Imagoschade

Ondanks dat Volkswagen-dealers behoorlijk laconiek zijn onder de affaire en importeur Pon meldt vooralsnog geen negatieve gevolgen te ondervinden, is het de vraag wat er in de komende maanden gebeurt. Bijna vijftig procent van de ondervraagden zegt namelijk een slechter beeld van Volkswagen te hebben als gevolg van dieselgate. Of zij uiteindelijk, als de (fijn)stofwolk is neergedaald, kiezen voor een ander merk dan Volkswagen, is afwachten. Wel heeft Volkswagen- importeur Pon een behoorlijke uitdaging om het geschonden vertrouwen te herstellen. En de tientallen miljoenen die de afgelopen jaren uitgegeven zijn om het degelijke karakter van Volkswagen over het voetlicht te brengen, zouden wel eens grotendeels voor niets geweest kunnen zijn. Pon is momenteel bezig met het uitrollen van een herstelplan. Iedere Volkswagen-bezitter kan online checken of zijn auto behoort tot de 160 duizend in Nederland rijdende sjoemeldiesels. Voor Pon is het vooral afwachten tot er een door de Duitse autoriteiten (zij verlenen de typegoedkeuringen) goedgekeurd plan ligt om de software te updaten. Pas daarna zal blijken wat in Nederland de schade gaat zijn. De software-update levert Pon zelfs nog een kans op om weer in contact te komen met bezitters van een Volkswagen die niet (meer) naar de dealer gaan voor onderhoud. Maar de risico's zijn veel talrijker. Naast de genoemde imagoschade maakt Pon logischerwijs veel kosten. Bij de importeur is een groot aantal mensen bezig met dieselgate. De uitrol van de software-update, die vanaf 2016 gaat plaatsvinden, kost veel tijd, geld en energie. En dan zijn er nog de mogelijke schadeclaims – wat als blijkt dat de auto's na de update een hoger verbruik en hogere gebruikskosten hebben?. Wie gaat die kosten vergoeden? Een maand na het losbarsten van het schandaal lijkt de toekomst van Volkswagen, en daarmee van Pon en de Nederlandse netwerkpartners, niet in het geding. Maar de uiteindelijke kosten van het schandaal hangen als een donkere schaduw boven het Nederlandse VW-netwerk.

Dieselgate schaadt het vertrouwen in alle automerken.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Sjoemelaffaire werpt schaduw over nederland | Automotive Online
Twintig procent consumenten laat VW voorlopig links liggen

Sjoemelaffaire werpt schaduw over nederland

Redactie Redactie
• Laatste update:

Volkswagen staat er slecht op. Maar andere fabrikanten ook. Dat blijkt uit een enquête van Kien in opdracht van Automotive onder 340 consumenten, waaronder 130 Volkswagen- rijders. Het onderzoek richt zich op de vraag hoe consumenten denken over dieselgate. De zwarte piet is nu voor Volkswagen, maar heel veel vertrouwen in de rest van fabrikanten is er ook niet. Bijna tachtig procent van de consumenten is het eens met de stelling dat andere fabrikanten zich schuldig maken aan dezelfde soort praktijken. Twintig procent van de consumenten geeft aan dat het schandaal reden is om af te zien van een Volkswagen. Het onderzoek richt zich puur op Volkswagen ook al is er ook bij andere VW-merken sprake van illegale software-updates. Een rondgang bij dealers en leasemaatschappijen leert dat ze vooralsnog weinig merken van dieselgate. Er zijn geen bestellingen geannuleerd en los van veel flauwe grappen, is er weinig veranderd. Toch zegt één op de vijf ondervraagden als gevolg van het schandaal zeker geen nieuwe of gebruikte Volkswagen te kopen. Uiteraard betreft het onderzoek een momentopname en is het de vraag of de daad ook bij het woord gevoegd wordt. Hoe dan ook: Volkswagen moet vol aan de bak om geen klanten te verliezen. Ruim vijf procent van de Volkswagen-rijders schaamt zich dat het in een Volkswagen rijdt. Zes procent van de VW-rijders stelt dat het afziet van een Volkswagen als het nu een nieuwe of gebruikte auto zou kopen. Dat zijn geen schokkende getallen maar in deze markt, waarin om ieder procent marktaandeel gevochten wordt, kan dieselgate de importeurs en dealers miljoenen aan omzet kosten.

Imagoschade

Ondanks dat Volkswagen-dealers behoorlijk laconiek zijn onder de affaire en importeur Pon meldt vooralsnog geen negatieve gevolgen te ondervinden, is het de vraag wat er in de komende maanden gebeurt. Bijna vijftig procent van de ondervraagden zegt namelijk een slechter beeld van Volkswagen te hebben als gevolg van dieselgate. Of zij uiteindelijk, als de (fijn)stofwolk is neergedaald, kiezen voor een ander merk dan Volkswagen, is afwachten. Wel heeft Volkswagen- importeur Pon een behoorlijke uitdaging om het geschonden vertrouwen te herstellen. En de tientallen miljoenen die de afgelopen jaren uitgegeven zijn om het degelijke karakter van Volkswagen over het voetlicht te brengen, zouden wel eens grotendeels voor niets geweest kunnen zijn. Pon is momenteel bezig met het uitrollen van een herstelplan. Iedere Volkswagen-bezitter kan online checken of zijn auto behoort tot de 160 duizend in Nederland rijdende sjoemeldiesels. Voor Pon is het vooral afwachten tot er een door de Duitse autoriteiten (zij verlenen de typegoedkeuringen) goedgekeurd plan ligt om de software te updaten. Pas daarna zal blijken wat in Nederland de schade gaat zijn. De software-update levert Pon zelfs nog een kans op om weer in contact te komen met bezitters van een Volkswagen die niet (meer) naar de dealer gaan voor onderhoud. Maar de risico's zijn veel talrijker. Naast de genoemde imagoschade maakt Pon logischerwijs veel kosten. Bij de importeur is een groot aantal mensen bezig met dieselgate. De uitrol van de software-update, die vanaf 2016 gaat plaatsvinden, kost veel tijd, geld en energie. En dan zijn er nog de mogelijke schadeclaims – wat als blijkt dat de auto's na de update een hoger verbruik en hogere gebruikskosten hebben?. Wie gaat die kosten vergoeden? Een maand na het losbarsten van het schandaal lijkt de toekomst van Volkswagen, en daarmee van Pon en de Nederlandse netwerkpartners, niet in het geding. Maar de uiteindelijke kosten van het schandaal hangen als een donkere schaduw boven het Nederlandse VW-netwerk.

Dieselgate schaadt het vertrouwen in alle automerken.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.