Steeds meer bedrijfswagens onder de hamer

Ervaring voorkomt aanvaring

Redactie Redactie
• Laatste update:

Steeds meer autobedrijven zien brood in de bedrijfswagenhandel. Bij de grote veilinghuizen neemt de vraag naar gebruikte bedrijfswagens dan ook toe. Vooral het remarketingproces wijkt af van de ‘normale gang van zaken’ in de personenautobranche. En dat wordt nog wel eens onderschat door nieuwkomers. “Ervaring is enorm belangrijk”, zegt Henk Lubbersen, veilingmeester bij BCA Autoveiling. Voor normale personenauto's zijn enorm grote hoeveelheden data beschikbaar. Het onderscheid zit bijna alleen in de staat van de auto en de pakketten. Dat is bij bestellers wel anders. “Wij krijgen hier echt bijzondere bestellers binnen, bijvoorbeeld met een koelinrichting of helemaal betimmerd. Juist omdat we in het verleden relatief veel van dit soort auto's binnen hebben zien komen (BCA veilt er ongeveer 100 tot 150 per week, red) kunnen we deze bijzondere bestellers toch prima taxeren. We worden weleens verrast door een opbrengst, maar dat gebeurt niet vaak”, zegt Lubbersen. Hij vindt de sfeer bij bedrijfsautoveilingen erg prettig. “De stemming is beter dan bij personenautoveilingen. Dat zien we terug in het feit dat er gemakkelijker geboden wordt.”

ZZP’ers

Bij veilinghuizen wordt per bestelauto een plan van aanpak gemaakt. Ongeveer dertig tot veertig procent wordt geëxporteerd. “Schade herstellen is soms zinvol, maar bij een wat oudere koelwagen die bijna zeker naar het buitenland gaat, moet je juist zo weinig mogelijk doen”, zegt Wierd Meijering, dga van Autoveiling Nederland, onderdeel van de AVN Group. “Onze gebruikte bestelauto's zijn goed onderhouden. Buitenlandse kopers vinden ze, zelfs met een paar schrammen, vaak uitstekend geschikt. Bovendien is het zonde als wij tweeduizend euro uitgeven aan het herstel, waardoor juist die Poolse slager die koelauto niet meer kan kopen omdat hij dan te duur wordt.” De markt in Oost-Europa is steeds belangrijker geworden. “De markt is daar de afgelopen jaren wél gegroeid”, zegt Meijering. Al zijn er zeker ook lichtpuntjes in de Nederlandse markt, concludeert Lubbersen. “Vooral bij zzp’ers zien we een toenemende vraag naar gebruikte bestellers. Die investeren, zij het liefst niet te veel, momenteel volop.” Bart Ruinemans, directeur bij Ruinemans Bedrijfswagens, stelt dat de klaarmaakkosten het grote verschil zijn met personenauto's. “Wij handelen vooral in jong gebruikte bestelauto's. Zeker als hij in Nederland verkocht wordt, is het van belang dat de auto in geode staat is. In dat geval zijn de rijklaarmaakkosten hoger dan bij personenauto's. Een ander punt is dat er vaak technische aanpassingen nodig zijn. Denk bijvoorbeeld aan het roetfilter of EGRsysteem (uitlaatgassysteem, red).” Volgens Ruinemans komt het echt op ervaring aan bij beslissingen met betrekking tot het klaarmaken. “Het duurt lang voor je doorhebt bij welke besteller welke behandeling hoort. Dan moet je goed de markt kennen en weten wat voor type koper bij de besteller past.”

‘Er moet gedacht worden in het belang van de Poolse slager.’

‘Ik word niet zenuwachtig van een statijd van een halfjaar.’

Goede inspectie noodzakelijk

Een belangrijk onderdeel van de remarketing van bedrijfsauto's is de inspectie. Zeker omdat de occasionhandel internationaliseert zijn nauwkeurige beschrijvingen meer en meer noodzakelijk. Bij Ruinemans inspecteren ze in eigen huis. “Het valt niet mee om een bedrijfsauto goed te inspecteren. Sommige schades zijn wél van belang, andere minder. Als er bijvoorbeeld maar één sleutel bijzit en we melden dat niet aan het autobedrijf dat de besteller koopt, dan levert dat een ontevreden klant op. De marges zijn dun en dus moet de bestelauto exact zo geleverd worden als beloofd.” Ook bij veilinghuizen wordt veel waarde gehecht aan een goede en eenduidige inspectie. Meijering heeft ook een inspectie-divisie: Autoinspectie. nl, dat onder meer een gratis app heeft. Hiermee werkt het bedrijf zelf en ook klanten kunnen met de app inspectierapporten maken. “Ongeacht wie de auto inspecteert moet het inspectierapport altijd voor minstens 95 procent overeenkomen”, zegt Meijering. Naast een speciale app is ook training vereist om dat te realiseren. En dat is nodig. Meijering: “De markt vraagt om een eenduidige inspectie. Hierdoor neemt het vertrouwen, zeker wanneer transacties vooral online tot stand komen, toe.” BCA houdt zich op aanvraag bezig met zaken als het herstellen van de gebruikte bestellers. “We doen op verzoek weleens de ombouw. Dan verwijderen we alle toeters en bellen. Die sturen we terug naar de verkopende partij”, legt Lubbersen uit.

Geen paniek

Zowel de nieuwverkoop van bestellers als de occasionverkoop neemt toe (zie p. 15). Bij BCA en Autoveiling.nl zien ze dat terug bij de veiling. Ruinemans, die inkoopt bij veilinghuizen maar ook rechtstreeks bij leasemaatschappijen, afhankelijk van het aanbod, stelt dat concurrentie hem scherp houdt. “Wij hebben ons dertig jaar geleden gespecialiseerd in bedrijfswagens. Daardoor hebben we veel kennis en een grote klantenkring. Dat bouw je niet zomaar op. Een paar jaar geleden waren dat de A-segment auto's een hype, daarna de plug-ins. Wij weten hoeveel tijd het kost om je een markt eigen te maken dus wij zullen de switch niet zo snel maken.” Een ander punt is dat stadagen in de bedrijfsautomarkt een andere rol spelen dan bij personenauto's. “Soms heb ik een speciale uitvoering of type staan waarvan ik weet dat er in heel Europa slechts een handjevol te koop staat. Dan is het wachten tot een koper zich meldt. Dat kan rustig een half jaar of langer duren. Daar worden wij niet zenuwachtig van. Een witte Berlingo moet echter binnen dertig dagen weer verkocht zijn.”

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@mobilitymedia.nl, of bel 020-5800974.

Ervaring voorkomt aanvaring | Automotive Online
Steeds meer bedrijfswagens onder de hamer

Ervaring voorkomt aanvaring

Redactie Redactie
• Laatste update:

Steeds meer autobedrijven zien brood in de bedrijfswagenhandel. Bij de grote veilinghuizen neemt de vraag naar gebruikte bedrijfswagens dan ook toe. Vooral het remarketingproces wijkt af van de ‘normale gang van zaken’ in de personenautobranche. En dat wordt nog wel eens onderschat door nieuwkomers. “Ervaring is enorm belangrijk”, zegt Henk Lubbersen, veilingmeester bij BCA Autoveiling. Voor normale personenauto's zijn enorm grote hoeveelheden data beschikbaar. Het onderscheid zit bijna alleen in de staat van de auto en de pakketten. Dat is bij bestellers wel anders. “Wij krijgen hier echt bijzondere bestellers binnen, bijvoorbeeld met een koelinrichting of helemaal betimmerd. Juist omdat we in het verleden relatief veel van dit soort auto's binnen hebben zien komen (BCA veilt er ongeveer 100 tot 150 per week, red) kunnen we deze bijzondere bestellers toch prima taxeren. We worden weleens verrast door een opbrengst, maar dat gebeurt niet vaak”, zegt Lubbersen. Hij vindt de sfeer bij bedrijfsautoveilingen erg prettig. “De stemming is beter dan bij personenautoveilingen. Dat zien we terug in het feit dat er gemakkelijker geboden wordt.”

ZZP’ers

Bij veilinghuizen wordt per bestelauto een plan van aanpak gemaakt. Ongeveer dertig tot veertig procent wordt geëxporteerd. “Schade herstellen is soms zinvol, maar bij een wat oudere koelwagen die bijna zeker naar het buitenland gaat, moet je juist zo weinig mogelijk doen”, zegt Wierd Meijering, dga van Autoveiling Nederland, onderdeel van de AVN Group. “Onze gebruikte bestelauto's zijn goed onderhouden. Buitenlandse kopers vinden ze, zelfs met een paar schrammen, vaak uitstekend geschikt. Bovendien is het zonde als wij tweeduizend euro uitgeven aan het herstel, waardoor juist die Poolse slager die koelauto niet meer kan kopen omdat hij dan te duur wordt.” De markt in Oost-Europa is steeds belangrijker geworden. “De markt is daar de afgelopen jaren wél gegroeid”, zegt Meijering. Al zijn er zeker ook lichtpuntjes in de Nederlandse markt, concludeert Lubbersen. “Vooral bij zzp’ers zien we een toenemende vraag naar gebruikte bestellers. Die investeren, zij het liefst niet te veel, momenteel volop.” Bart Ruinemans, directeur bij Ruinemans Bedrijfswagens, stelt dat de klaarmaakkosten het grote verschil zijn met personenauto's. “Wij handelen vooral in jong gebruikte bestelauto's. Zeker als hij in Nederland verkocht wordt, is het van belang dat de auto in geode staat is. In dat geval zijn de rijklaarmaakkosten hoger dan bij personenauto's. Een ander punt is dat er vaak technische aanpassingen nodig zijn. Denk bijvoorbeeld aan het roetfilter of EGRsysteem (uitlaatgassysteem, red).” Volgens Ruinemans komt het echt op ervaring aan bij beslissingen met betrekking tot het klaarmaken. “Het duurt lang voor je doorhebt bij welke besteller welke behandeling hoort. Dan moet je goed de markt kennen en weten wat voor type koper bij de besteller past.”

‘Er moet gedacht worden in het belang van de Poolse slager.’

‘Ik word niet zenuwachtig van een statijd van een halfjaar.’

Goede inspectie noodzakelijk

Een belangrijk onderdeel van de remarketing van bedrijfsauto's is de inspectie. Zeker omdat de occasionhandel internationaliseert zijn nauwkeurige beschrijvingen meer en meer noodzakelijk. Bij Ruinemans inspecteren ze in eigen huis. “Het valt niet mee om een bedrijfsauto goed te inspecteren. Sommige schades zijn wél van belang, andere minder. Als er bijvoorbeeld maar één sleutel bijzit en we melden dat niet aan het autobedrijf dat de besteller koopt, dan levert dat een ontevreden klant op. De marges zijn dun en dus moet de bestelauto exact zo geleverd worden als beloofd.” Ook bij veilinghuizen wordt veel waarde gehecht aan een goede en eenduidige inspectie. Meijering heeft ook een inspectie-divisie: Autoinspectie. nl, dat onder meer een gratis app heeft. Hiermee werkt het bedrijf zelf en ook klanten kunnen met de app inspectierapporten maken. “Ongeacht wie de auto inspecteert moet het inspectierapport altijd voor minstens 95 procent overeenkomen”, zegt Meijering. Naast een speciale app is ook training vereist om dat te realiseren. En dat is nodig. Meijering: “De markt vraagt om een eenduidige inspectie. Hierdoor neemt het vertrouwen, zeker wanneer transacties vooral online tot stand komen, toe.” BCA houdt zich op aanvraag bezig met zaken als het herstellen van de gebruikte bestellers. “We doen op verzoek weleens de ombouw. Dan verwijderen we alle toeters en bellen. Die sturen we terug naar de verkopende partij”, legt Lubbersen uit.

Geen paniek

Zowel de nieuwverkoop van bestellers als de occasionverkoop neemt toe (zie p. 15). Bij BCA en Autoveiling.nl zien ze dat terug bij de veiling. Ruinemans, die inkoopt bij veilinghuizen maar ook rechtstreeks bij leasemaatschappijen, afhankelijk van het aanbod, stelt dat concurrentie hem scherp houdt. “Wij hebben ons dertig jaar geleden gespecialiseerd in bedrijfswagens. Daardoor hebben we veel kennis en een grote klantenkring. Dat bouw je niet zomaar op. Een paar jaar geleden waren dat de A-segment auto's een hype, daarna de plug-ins. Wij weten hoeveel tijd het kost om je een markt eigen te maken dus wij zullen de switch niet zo snel maken.” Een ander punt is dat stadagen in de bedrijfsautomarkt een andere rol spelen dan bij personenauto's. “Soms heb ik een speciale uitvoering of type staan waarvan ik weet dat er in heel Europa slechts een handjevol te koop staat. Dan is het wachten tot een koper zich meldt. Dat kan rustig een half jaar of langer duren. Daar worden wij niet zenuwachtig van. Een witte Berlingo moet echter binnen dertig dagen weer verkocht zijn.”

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@mobilitymedia.nl, of bel 020-5800974.