Tekenen voor omzet

Redactie Redactie
• Laatste update:

Brezan, de grossiersketen van Autobinck, startte in februari met de uitrol van het concept Kentekenloket. Consumenten kunnen bij deze in universele autobedrijven ondergebrachte loketten de auto op naam zetten die ze van een andere particulier hebben gekocht. Brezan startte hiervoor een samenwerking met de RDW. één van de eisen van de RDW is dat er in iedere N ederlandse gemeente minimaal één loket moet zijn. Bij de presentatie van het concept begin dit jaar telde Nederland vierhonderd gemeenten. Inmiddels zijn dat er door een aantal herindelingen wat minder, maar de minimale dekking van tachtig procent om van start te kunnen gaan is volgens Frank Doorenbos, commercieel directeur bij Brezan, inmiddels gehaald: Er zijn vierhonderd bedrijven aangesloten. Uiteindelijk wil Brezan een netwerk van zo'n duizend Kentekenloketten onderhouden. Om een redelijk volume te garanderen blijft het aantal loketten per gemeente beperkt. De Brezan-grossiers bepalen welke autobedrijven ze uitnodigen om Kentekenloket te worden. Deze autobedrijven moeten minimaal een apk-erkenning hebben, evenals een RDW-erkenning Tenaamstelling Voertuigen (TV). Met deze TV mogen bedrijven de tenaamstelling uitvoeren bij de verkoop van een voertuig uit de eigen bedrijfsvoorraad. Maar bij een autoverkoop tussen particulieren moest de tenaamstelling tot deze maand worden geregeld bij het postkantoor of de RDW.

Bovag wilde niet

De RDW is langer op zoek naar een nieuwe partij die de loketfunctie van het afnemende aantal postkantoren kan overnemen of aanvullen. De Bovag liet in het verleden al eens doorschemeren geen brood te zien in het autobedrijf als kentekenloket. Ook de ANWB liet het kentekenloket aan zich voorbij gaan. Vervolgens werd onderdelenleverancier Brezan door de RDW benaderd, en die greep zijn kans. Wat ziet Brezan wat Bovag niet ziet? Ten eerste gaat het vooralsnog om een exclusieve samenwerking, wat voor enige schaarste zorgt. De RDW is nog niet door andere partijen benaderd om ook kentekenloketten te mogen selecteren. En dat betekent dat het aanbod over minder garages wordt verdeeld dan onder de Bovag-vlag. Op termijn zouden ook andere partijen met het loket aan de haal kunnen gaan, maar Doorenbos schat die kans voorlopig niet al te groot. “Ik weet welke eisen de RDW stelt. Landelijke dekking is er daar één van. D aarnaast zijn er grote investeringen mee gemoeid om systemen te ontwikkelen en op te tuigen. Ik verwacht niet dat veel bedrijven daartoe bereid zijn. Daarnaast hebben we een voorsprong van meer dan een jaar.”

Eurootjes

Een partij die wel aan de door Doorenbos geschetste eisen zou moeten kunnen voldoen, is de grootste onderdelenleverancier van ons land – Sator. Volgens Johan van der Hoeven, directeur van Sator-dochterFource, zijn er op dit moment echter nog geen plannen in die richting. “We hebben de mogelijkheden wel onderzocht. Maar onderdelen verkopen is ons ding en daar willen we ons voor nu bij houden.” Brezan verwacht met hulp van het K entekenloket meer onderdelen te kunnen verkopen. De grossiersketen verwacht dat een ‘particuliere tenaamstellingsfunctie’ autobedrijven extra omzet oplevert. In het beste geval wordt er door de particulier gelijk een onderhoudsbeurt of reparatie gepland voor de nieuwe aankoop. Maar een aankoopkeuring of de verkoop van onderdelen of accessoires kunnen ook voortvloeien uit een bezoek van in ieder geval twee consumenten die anders niet over de vloer zouden komen.

Er worden jaarlijks 1 miljoen voertuigen door consumenten op kenteken gezet. Met duizend door Brezan aangesloten loketten zijn er in totaal 1.900 plaatsen waar een tenaamstelling kan worden uitgevoerd (er zijn 900 postloketten). Dat betekent een gemiddeld marktpotentieel van 527 kentekeningen per loket; grofweg, want de autodichtheid in Rotterdam is natuurlijk vele male hoger dan in Winschoten, om maar een plaats te noemen.

Een autobedrijf betaalt 500 euro per jaar aan Brezan om als kentekenloket te mogen fungeren. Het wettelijk vastgestelde tarief per tenaamstelling bedraagt 9,83 euro, waarbij 2,17 euro voor de garagist is. Die moet dus 230 kentekeningen per jaar doen om die 500 euro er uit te halen. Maar, zo stelt Brezan, de waarde van het loketschap zit ook niet in die paar eurootjes die je krijgt voor de tenaamstelling: die zit vooral in het feit dat zich potentiële klanten aandienen. Met een gemiddeld onderhoudsbedrag dat per voertuig op ongeveer 550 euro ligt, is een garagist met één extra klant al uit de kosten.

Het kentekenloket levert Brezan 500 duizend euro op; hiervan wordt volgens Brezan minimaal de helft gestoken in reclame en marketing voor het kentekenloket. De rest gaat zitten in ICT-systemen en personeel. Garagebedrijven die kentekenloket worden, verbinden zich voor minimaal een jaar aan het concept. Doorenbos verwacht dat er minimaal twee jaar overheen gaan voordat er echt meerwerk uit het loket wordt gehaald. “We hebben de verwachtingen wel wat moeten temperen bij garagisten. Het zal het eerste jaar niet meteen stormlopen”, verwacht Doorenbos. “Consumenten moeten eerst doorkrijgen dat ze ook bij autobedrijven terecht kunnen en voordat ze daadwerkelijk terugkomen voor een beurt, apk of wat dan ook, daar gaat ook wat tijd overheen. Ik verwacht dat in oktober de eerste 100 tenaamstellingen zijn gedaan.”

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Tekenen voor omzet | Automotive Online

Tekenen voor omzet

Redactie Redactie
• Laatste update:

Brezan, de grossiersketen van Autobinck, startte in februari met de uitrol van het concept Kentekenloket. Consumenten kunnen bij deze in universele autobedrijven ondergebrachte loketten de auto op naam zetten die ze van een andere particulier hebben gekocht. Brezan startte hiervoor een samenwerking met de RDW. één van de eisen van de RDW is dat er in iedere N ederlandse gemeente minimaal één loket moet zijn. Bij de presentatie van het concept begin dit jaar telde Nederland vierhonderd gemeenten. Inmiddels zijn dat er door een aantal herindelingen wat minder, maar de minimale dekking van tachtig procent om van start te kunnen gaan is volgens Frank Doorenbos, commercieel directeur bij Brezan, inmiddels gehaald: Er zijn vierhonderd bedrijven aangesloten. Uiteindelijk wil Brezan een netwerk van zo'n duizend Kentekenloketten onderhouden. Om een redelijk volume te garanderen blijft het aantal loketten per gemeente beperkt. De Brezan-grossiers bepalen welke autobedrijven ze uitnodigen om Kentekenloket te worden. Deze autobedrijven moeten minimaal een apk-erkenning hebben, evenals een RDW-erkenning Tenaamstelling Voertuigen (TV). Met deze TV mogen bedrijven de tenaamstelling uitvoeren bij de verkoop van een voertuig uit de eigen bedrijfsvoorraad. Maar bij een autoverkoop tussen particulieren moest de tenaamstelling tot deze maand worden geregeld bij het postkantoor of de RDW.

Bovag wilde niet

De RDW is langer op zoek naar een nieuwe partij die de loketfunctie van het afnemende aantal postkantoren kan overnemen of aanvullen. De Bovag liet in het verleden al eens doorschemeren geen brood te zien in het autobedrijf als kentekenloket. Ook de ANWB liet het kentekenloket aan zich voorbij gaan. Vervolgens werd onderdelenleverancier Brezan door de RDW benaderd, en die greep zijn kans. Wat ziet Brezan wat Bovag niet ziet? Ten eerste gaat het vooralsnog om een exclusieve samenwerking, wat voor enige schaarste zorgt. De RDW is nog niet door andere partijen benaderd om ook kentekenloketten te mogen selecteren. En dat betekent dat het aanbod over minder garages wordt verdeeld dan onder de Bovag-vlag. Op termijn zouden ook andere partijen met het loket aan de haal kunnen gaan, maar Doorenbos schat die kans voorlopig niet al te groot. “Ik weet welke eisen de RDW stelt. Landelijke dekking is er daar één van. D aarnaast zijn er grote investeringen mee gemoeid om systemen te ontwikkelen en op te tuigen. Ik verwacht niet dat veel bedrijven daartoe bereid zijn. Daarnaast hebben we een voorsprong van meer dan een jaar.”

Eurootjes

Een partij die wel aan de door Doorenbos geschetste eisen zou moeten kunnen voldoen, is de grootste onderdelenleverancier van ons land – Sator. Volgens Johan van der Hoeven, directeur van Sator-dochterFource, zijn er op dit moment echter nog geen plannen in die richting. “We hebben de mogelijkheden wel onderzocht. Maar onderdelen verkopen is ons ding en daar willen we ons voor nu bij houden.” Brezan verwacht met hulp van het K entekenloket meer onderdelen te kunnen verkopen. De grossiersketen verwacht dat een ‘particuliere tenaamstellingsfunctie’ autobedrijven extra omzet oplevert. In het beste geval wordt er door de particulier gelijk een onderhoudsbeurt of reparatie gepland voor de nieuwe aankoop. Maar een aankoopkeuring of de verkoop van onderdelen of accessoires kunnen ook voortvloeien uit een bezoek van in ieder geval twee consumenten die anders niet over de vloer zouden komen.

Er worden jaarlijks 1 miljoen voertuigen door consumenten op kenteken gezet. Met duizend door Brezan aangesloten loketten zijn er in totaal 1.900 plaatsen waar een tenaamstelling kan worden uitgevoerd (er zijn 900 postloketten). Dat betekent een gemiddeld marktpotentieel van 527 kentekeningen per loket; grofweg, want de autodichtheid in Rotterdam is natuurlijk vele male hoger dan in Winschoten, om maar een plaats te noemen.

Een autobedrijf betaalt 500 euro per jaar aan Brezan om als kentekenloket te mogen fungeren. Het wettelijk vastgestelde tarief per tenaamstelling bedraagt 9,83 euro, waarbij 2,17 euro voor de garagist is. Die moet dus 230 kentekeningen per jaar doen om die 500 euro er uit te halen. Maar, zo stelt Brezan, de waarde van het loketschap zit ook niet in die paar eurootjes die je krijgt voor de tenaamstelling: die zit vooral in het feit dat zich potentiële klanten aandienen. Met een gemiddeld onderhoudsbedrag dat per voertuig op ongeveer 550 euro ligt, is een garagist met één extra klant al uit de kosten.

Het kentekenloket levert Brezan 500 duizend euro op; hiervan wordt volgens Brezan minimaal de helft gestoken in reclame en marketing voor het kentekenloket. De rest gaat zitten in ICT-systemen en personeel. Garagebedrijven die kentekenloket worden, verbinden zich voor minimaal een jaar aan het concept. Doorenbos verwacht dat er minimaal twee jaar overheen gaan voordat er echt meerwerk uit het loket wordt gehaald. “We hebben de verwachtingen wel wat moeten temperen bij garagisten. Het zal het eerste jaar niet meteen stormlopen”, verwacht Doorenbos. “Consumenten moeten eerst doorkrijgen dat ze ook bij autobedrijven terecht kunnen en voordat ze daadwerkelijk terugkomen voor een beurt, apk of wat dan ook, daar gaat ook wat tijd overheen. Ik verwacht dat in oktober de eerste 100 tenaamstellingen zijn gedaan.”

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.