Arie de Jong, algemeen directeur ARN Holding:

‘positiviteit is de olie in de machine’

Viola Robbemondt Viola Robbemondt
• Laatste update:

Op jullie site staat u als directeur letterlijk tussen de andere medewerkers in. Is dat ook de praktijk?

“We hebben een heel platte organisatie met korte lijnen; iedereen werkt met iedereen samen. Omdat er nogal wat specialistische kennis bij onze mensen zit, heb ik niet alleen contact met het managementteam, maar ook met andere medewerkers. Ik werk vanuit ons kantoor in Amsterdam en ben ongeveer één keer per week in onze fabriek in Tiel, waar ik met iedereen praat en rondleidingen geef. Alles begint met gemotiveerde medewerkers. Ik geef mensen graag verantwoordelijkheid zodat ze kunnen groeien. Dan krijgt je bedrijf schwung en kom je verder. Mijn managementtip zou dus zijn: investeer in mensen en in een open cultuur. Positiviteit is de olie in de machine.”

Wat vindt u nu in uw werk dat u bij Ford en BMW niet vond?

“Bij de merken werkte ik als verlengstuk van de fabrikanten en voerde ik het internationale beleid uit. Ik wilde eindverantwoordelijkheid, een eigen winkel runnen. In de tijd van Ford en BMW zat ik in diverse RAI Commissies, waardoor ik ARN al kende. De fabriek die nu in Tiel staat, stond toen al op de planning en ik was nauw betrokken bij de totstandkoming. Niet alleen hoe een auto verwerkt wordt interesseert mij, maar ook de organisatie zelf. Je hebt te maken met allerlei spelers: van nationale en internationale fabrikanten, importeurs, Den Haag en lokale overheden, tot autodemontagebedrijven, inzamelaars en verwerkers van afval. Dat maakt mijn werk divers.”

‘Bij een Groen Rechtse partij zou ik me meer thuis voelen.’

Op uw Linkedin-profiel zegt een oud-collega dat u een goede balans tussen performance en pleasure kunt bewerkstellingen. Hoe doet u dat?

“Bij BMW liep een programma waarbij we plezier en presteren combineerden en dat sprak me erg aan. Als je plezier hebt in wat je doet, presteer je beter. Daarom pas ik dat programma hier ook toe. Buiten het werk om doen we regelmatig leuke dingen met het team. Niet alleen mountainbiken op de Amerongse Berg en meedoen aan de Circuit Run op het Circuitpark Zandvoort, maar ook in een verpleeghuis kerstbomen optuigen. Vorig jaar zijn we tijdens een uitje met elektrische bootjes in de grachten van Amsterdam plastic gaan vissen.”

Speelde er bij uw overstap ook ‘iets goed doen voor het milieu’ mee?

“Ik ben geen Groen Links-stemmer. Het is jammer dat er geen Groen Rechts is, daarbij zou ik me meer thuis voelen. Ik ben ook niet voor consuminderen, maar wel voor bewust omgaan met je omgeving en met afgedankte spullen. Geef ze een nieuw leven door ze weg te geven of te verkopen. Dat doe ik privé, maar ook bij ARN dragen we ons steentje bij. De samenstelling van auto’s is door de jaren heen veranderd. Waardevolle stoffen zoals accu’s en katalysoren worden vooraf door demontagebedrijven verwijderd en er is nu zelfs een markt voor gebruikte gordels. Wij halen uit de vermalen autorestanten de plastics, het metaal, zand, glas en de vezels van bekleding. Onze fabriek is zodanig toegerust dat we ook de laatste restanten goed kunnen verwerken. Wij recyclen auto’s die door de bank genomen achttien jaar oud zijn. Deze fabriek haalt de wettelijke doelstellingen van 85 procent op materiaalhergebruik en 95 procent op nuttige toepassingen. Daar zijn we trots op.”

Waar staan wij als land in recycling ten opzichte van andere landen?

“Geen enkel ander land is verder in de invulling van nascheiding dan wij. We zijn daar misschien te bescheiden over; dit succes op de kaart zetten is één van mijn uitdagingen. Gelukkig speelt de tijdgeest mee. Afval is al veel sexier geworden; het is nu een marketingtool. Verwerkers van grondstoffen die voorheen niet met ons wilden samenwerken, komen nu zelf naar ons toe.”

Vanuit de Nederlandse overheid gelden strakke richtlijnen en regels voor recycling. Hoe voegt u zich daarin?

“Wil je echt aan milieuzorg doen, dan zijn die regels – en de handhaving ervan – ook nodig. Ik klaag er niet over want die regels geven ons ook uitdagingen. Wat me wel tegenvalt, is dat overheden van anderen landen de Europese regels anders uitleggen, zodat ze zogenaamd wel hoge recyclingpercentages scoren. Uiteraard helpt de recyclingbijdrage die in Nederland wordt betaald bij de aanschaf van een nieuwe auto. Met dat geld kunnen wij het recyclingproces nog efficiënter maken. In andere landen bestaat zo’n fonds niet.”

De Jong in ‘st kort

Naam: Arie de Jong / Geboortedatum: 15-4-1961 / Geboorteplaats: Rotterdam / Woonplaats: Vleuten / Opleiding: VWO, Technische Universiteit in Delft / Carrière: (1985-2001) Verschillende functies bij Ford Motor Company in Keulen en Nederland, waaronder hoofd afdeling verkoop, (2001-2008) director aftersales BMW Group Nederland, (2009-nu): coo en sinds 2011 ceo ARN Holding / Relatie: getrouwd met Marion / Kinderen: Alexander (17) en Malou (19) / Hobby’s: sporten in de breedste zin van het woord.

Kunnen jullie je kennis van de fabriek vermarkten in het buitenland?

“Ja, maar er is weinig vraag naar. Dat komt doordat de exploitatie van de fabriek nog geld kost. Ik wil op langere termijn de fabriek in de zwarte cijfers krijgen. Door nog efficiënter te werken en een nog betere toepassing voor eindmaterialen te vinden moet dat te realiseren zijn. De vezels die we overhouden gaan nu bijvoorbeeld naar een cementfabriek om daar als brandstof te dienen. Hoewel het nuttig gebruikt wordt, kost het ons geld om dit te mogen leveren. Op termijn willen we er andere materialen van maken, die niet alleen ‘ nuttig’ zijn, maar echt geschikt zijn voor hergebruik. Op die manier verbetert het businessmodel van de fabriek.”

Wat zou u veranderen als u een dag ‘Automotive God’ mag spelen?

“De bewustwording van wat er met een oude auto gebeurt omhoog krikken zodat mensen zien wat er bij ons allemaal al gerecycled wordt. De automobielindustrie ligt onder een vergrootglas. Dat is goed omdat er al veel stappen gezet zijn, maar er is ook nog veel onbegrip. Men vergeet bijvoorbeeld dat er uit bestaande afvalstromen zoals wit- en bruingoed nog véél meer gerecycled zou kunnen worden. Als ‘Automotive God’ zou ik dus gaan voor bewustwording.”

Over ARN

ARN Holding is een kenniscentrum gespecialiseerd in recycling en duurzaamheid en het delen van kennis hierover. Uithangbord is de hypermoderne Post Shredder Technologie fabriek in Tiel. RAI Vereniging, Bovag, Focwa Schadeherstel en Stiba zijn de aandeelhouders van ARN Holding. ARN Auto Recycling is verantwoordelijk voor het halen van de wettelijke recyclingdoelstelling en werkt hiervoor nauw samen met autodemontage-, inzamelings-, verwerkings- en shredderbedrijven. De fabriek in Tiel draait vijf dagen per week, volcontinu in drieploegendienst met veertig medewerkers. Arie de Jong is algemeen directeur en het managementteam bestaat uit acht mensen.

‘We zijn te bescheiden over onze prestaties.’

Wat doet u als u een dag niet recyclet?

“Sporten. Bewegen is mijn hobby. Op zaterdag ga ik vaak naar de hardloopclub en ‘s middags fiets ik liefst nog een eind. Daarbij ben ik nog lid van een sportschool en daar ga ik spinnen of ik doe mee met de bodypump-lessen. ’s Winters ga ik graag schaatsen en skiën. Ik loop een paar keer per week hard en heb inmiddels vijf marathons gelopen. Ook hierbij combineer ik het nuttige en het aangename, want samen met de accountant loop ik binnenkort de tien mijl van Tilburg. In een goede werkrelatie daag je elkaar tenslotte uit. Dat sporten doe ik overigens vaak samen met mijn hele gezin; mijn vrouw is sport-instructrice.

Op vrijdagavond gaan we vaak met z’n allen naar de sportschool, ook mijn zoon Alexander en dochter Malou zijn lid. Wat ik vooral niet doe is televisie kijken. Tenzij Dafne Schippers een nieuw record loopt. Dan krijg ik ook meteen kriebels om zelf te gaan sporten.”

‘positiviteit is de olie in de machine’ | Automotive Online
Arie de Jong, algemeen directeur ARN Holding:

‘positiviteit is de olie in de machine’

Viola Robbemondt Viola Robbemondt
• Laatste update:

Op jullie site staat u als directeur letterlijk tussen de andere medewerkers in. Is dat ook de praktijk?

“We hebben een heel platte organisatie met korte lijnen; iedereen werkt met iedereen samen. Omdat er nogal wat specialistische kennis bij onze mensen zit, heb ik niet alleen contact met het managementteam, maar ook met andere medewerkers. Ik werk vanuit ons kantoor in Amsterdam en ben ongeveer één keer per week in onze fabriek in Tiel, waar ik met iedereen praat en rondleidingen geef. Alles begint met gemotiveerde medewerkers. Ik geef mensen graag verantwoordelijkheid zodat ze kunnen groeien. Dan krijgt je bedrijf schwung en kom je verder. Mijn managementtip zou dus zijn: investeer in mensen en in een open cultuur. Positiviteit is de olie in de machine.”

Wat vindt u nu in uw werk dat u bij Ford en BMW niet vond?

“Bij de merken werkte ik als verlengstuk van de fabrikanten en voerde ik het internationale beleid uit. Ik wilde eindverantwoordelijkheid, een eigen winkel runnen. In de tijd van Ford en BMW zat ik in diverse RAI Commissies, waardoor ik ARN al kende. De fabriek die nu in Tiel staat, stond toen al op de planning en ik was nauw betrokken bij de totstandkoming. Niet alleen hoe een auto verwerkt wordt interesseert mij, maar ook de organisatie zelf. Je hebt te maken met allerlei spelers: van nationale en internationale fabrikanten, importeurs, Den Haag en lokale overheden, tot autodemontagebedrijven, inzamelaars en verwerkers van afval. Dat maakt mijn werk divers.”

‘Bij een Groen Rechtse partij zou ik me meer thuis voelen.’

Op uw Linkedin-profiel zegt een oud-collega dat u een goede balans tussen performance en pleasure kunt bewerkstellingen. Hoe doet u dat?

“Bij BMW liep een programma waarbij we plezier en presteren combineerden en dat sprak me erg aan. Als je plezier hebt in wat je doet, presteer je beter. Daarom pas ik dat programma hier ook toe. Buiten het werk om doen we regelmatig leuke dingen met het team. Niet alleen mountainbiken op de Amerongse Berg en meedoen aan de Circuit Run op het Circuitpark Zandvoort, maar ook in een verpleeghuis kerstbomen optuigen. Vorig jaar zijn we tijdens een uitje met elektrische bootjes in de grachten van Amsterdam plastic gaan vissen.”

Speelde er bij uw overstap ook ‘iets goed doen voor het milieu’ mee?

“Ik ben geen Groen Links-stemmer. Het is jammer dat er geen Groen Rechts is, daarbij zou ik me meer thuis voelen. Ik ben ook niet voor consuminderen, maar wel voor bewust omgaan met je omgeving en met afgedankte spullen. Geef ze een nieuw leven door ze weg te geven of te verkopen. Dat doe ik privé, maar ook bij ARN dragen we ons steentje bij. De samenstelling van auto’s is door de jaren heen veranderd. Waardevolle stoffen zoals accu’s en katalysoren worden vooraf door demontagebedrijven verwijderd en er is nu zelfs een markt voor gebruikte gordels. Wij halen uit de vermalen autorestanten de plastics, het metaal, zand, glas en de vezels van bekleding. Onze fabriek is zodanig toegerust dat we ook de laatste restanten goed kunnen verwerken. Wij recyclen auto’s die door de bank genomen achttien jaar oud zijn. Deze fabriek haalt de wettelijke doelstellingen van 85 procent op materiaalhergebruik en 95 procent op nuttige toepassingen. Daar zijn we trots op.”

Waar staan wij als land in recycling ten opzichte van andere landen?

“Geen enkel ander land is verder in de invulling van nascheiding dan wij. We zijn daar misschien te bescheiden over; dit succes op de kaart zetten is één van mijn uitdagingen. Gelukkig speelt de tijdgeest mee. Afval is al veel sexier geworden; het is nu een marketingtool. Verwerkers van grondstoffen die voorheen niet met ons wilden samenwerken, komen nu zelf naar ons toe.”

Vanuit de Nederlandse overheid gelden strakke richtlijnen en regels voor recycling. Hoe voegt u zich daarin?

“Wil je echt aan milieuzorg doen, dan zijn die regels – en de handhaving ervan – ook nodig. Ik klaag er niet over want die regels geven ons ook uitdagingen. Wat me wel tegenvalt, is dat overheden van anderen landen de Europese regels anders uitleggen, zodat ze zogenaamd wel hoge recyclingpercentages scoren. Uiteraard helpt de recyclingbijdrage die in Nederland wordt betaald bij de aanschaf van een nieuwe auto. Met dat geld kunnen wij het recyclingproces nog efficiënter maken. In andere landen bestaat zo’n fonds niet.”

De Jong in ‘st kort

Naam: Arie de Jong / Geboortedatum: 15-4-1961 / Geboorteplaats: Rotterdam / Woonplaats: Vleuten / Opleiding: VWO, Technische Universiteit in Delft / Carrière: (1985-2001) Verschillende functies bij Ford Motor Company in Keulen en Nederland, waaronder hoofd afdeling verkoop, (2001-2008) director aftersales BMW Group Nederland, (2009-nu): coo en sinds 2011 ceo ARN Holding / Relatie: getrouwd met Marion / Kinderen: Alexander (17) en Malou (19) / Hobby’s: sporten in de breedste zin van het woord.

Kunnen jullie je kennis van de fabriek vermarkten in het buitenland?

“Ja, maar er is weinig vraag naar. Dat komt doordat de exploitatie van de fabriek nog geld kost. Ik wil op langere termijn de fabriek in de zwarte cijfers krijgen. Door nog efficiënter te werken en een nog betere toepassing voor eindmaterialen te vinden moet dat te realiseren zijn. De vezels die we overhouden gaan nu bijvoorbeeld naar een cementfabriek om daar als brandstof te dienen. Hoewel het nuttig gebruikt wordt, kost het ons geld om dit te mogen leveren. Op termijn willen we er andere materialen van maken, die niet alleen ‘ nuttig’ zijn, maar echt geschikt zijn voor hergebruik. Op die manier verbetert het businessmodel van de fabriek.”

Wat zou u veranderen als u een dag ‘Automotive God’ mag spelen?

“De bewustwording van wat er met een oude auto gebeurt omhoog krikken zodat mensen zien wat er bij ons allemaal al gerecycled wordt. De automobielindustrie ligt onder een vergrootglas. Dat is goed omdat er al veel stappen gezet zijn, maar er is ook nog veel onbegrip. Men vergeet bijvoorbeeld dat er uit bestaande afvalstromen zoals wit- en bruingoed nog véél meer gerecycled zou kunnen worden. Als ‘Automotive God’ zou ik dus gaan voor bewustwording.”

Over ARN

ARN Holding is een kenniscentrum gespecialiseerd in recycling en duurzaamheid en het delen van kennis hierover. Uithangbord is de hypermoderne Post Shredder Technologie fabriek in Tiel. RAI Vereniging, Bovag, Focwa Schadeherstel en Stiba zijn de aandeelhouders van ARN Holding. ARN Auto Recycling is verantwoordelijk voor het halen van de wettelijke recyclingdoelstelling en werkt hiervoor nauw samen met autodemontage-, inzamelings-, verwerkings- en shredderbedrijven. De fabriek in Tiel draait vijf dagen per week, volcontinu in drieploegendienst met veertig medewerkers. Arie de Jong is algemeen directeur en het managementteam bestaat uit acht mensen.

‘We zijn te bescheiden over onze prestaties.’

Wat doet u als u een dag niet recyclet?

“Sporten. Bewegen is mijn hobby. Op zaterdag ga ik vaak naar de hardloopclub en ‘s middags fiets ik liefst nog een eind. Daarbij ben ik nog lid van een sportschool en daar ga ik spinnen of ik doe mee met de bodypump-lessen. ’s Winters ga ik graag schaatsen en skiën. Ik loop een paar keer per week hard en heb inmiddels vijf marathons gelopen. Ook hierbij combineer ik het nuttige en het aangename, want samen met de accountant loop ik binnenkort de tien mijl van Tilburg. In een goede werkrelatie daag je elkaar tenslotte uit. Dat sporten doe ik overigens vaak samen met mijn hele gezin; mijn vrouw is sport-instructrice.

Op vrijdagavond gaan we vaak met z’n allen naar de sportschool, ook mijn zoon Alexander en dochter Malou zijn lid. Wat ik vooral niet doe is televisie kijken. Tenzij Dafne Schippers een nieuw record loopt. Dan krijg ik ook meteen kriebels om zelf te gaan sporten.”