Reorganisatie bij Motorhuis

Nieuw huis voor markeur

Redactie Redactie
• Laatste update:

Over vier jaar bestaat Motorhuis, onderdeel van dealerholding Markeur, honderd jaar. Of dat eeuwfeest doorgaat, is nog onbekend maar de kansen zijn toegenomen nu Markeur en Spuigroep fuseren. Zeker is dat de familie Boon – het bedrijf werd in 1919 opgericht door Abraham, Gerard, Hendrik en Jan Boon – dan niet langer de scepter zwaait. Er wordt gesproken van een fusie, maar het is Spuigroep-dga Leo van Beukering die zeggenschap krijgt over het bedrijf. Op divisieniveau wordt op basis van gelijkwaardigheid gefuseerd. Het is onbekend hoe de deal is vormgegeven, maar duidelijk is dat het al jaren minder goedpresterende Markeur financieel veel minder sterk staat dan het structureel winstgevende Spuigroep, waar Van Beukering – die net als de familie Boon zelden op de voorgrond treedt – de scepter zwaait. Door de fusie – of overname, zoals de ACM het noemt als gevolg van de nieuwe aandeelverhoudingen – ontstaat een speler met een omzet van tussen de 500 en 600 miljoen euro en ruim 1.400 medewerkers (zie kader). Als het gaat om omzet is Markeur groter. Bij de nieuwe organisatie vormen – vooral door de winstgevendheid – verhuur en lease het kloppende hart van de organisatie. Door het samenvoegen van Achilles Autolease en Multilease ontstaat er een kapitaalkrachtige leasemaatschappij, een top 10 speler in de leasemarkt met meer dan 13 duizend contracten en veel groeipotentie. Spuigroep voert in Nederland Europcar. Zeer waarschijnlijk gaat Multirent – waar vorig jaar gereorganiseerd werd – verder onder de vleugels van Europcar, dat veel beter presteert en een hogere naamsbekendheid heeft. Zowel Spuigroep als Markeur zien nog een belangrijke rol weggelegd voor het Motorhuis. Maar eerst staat er nog een enorme reorganisatie op stapel bij de dealertak. Motorhuis stopt met Hyundai en Mazda en is in overleg met Fiat. In overleg met de betrokken importeurs wordt per vestiging naar een oplossing gezocht. Motorhuis sluit de vestigingen in Capelle en Hoofddorp (AutoRO B). In totaal komen er 60 van de 480 arbeidsplaatsen, deels via natuurlijk verloop, te vervallen. Daarmee moet het bloeden – Motorhuis leed vorig jaar een verlies van ruim 3,5 miljoen euro – gestopt worden. Ook bij de andere divisies heerst intern nog onzekerheid over de nieuwe structuur. De gesprekken daarover lopen nog. Markeur koos vanaf 2010 voor een koers waarbij groei en differentiatie centraal stonden. Daarmee moest de afhankelijkheid van de grillige automarkt verkleind worden. Er moest – in de woorden van de toenmalige ceo John Kruijssen – ‘gezonde en winstgevende’ omzet bij. Dit leidde onder meer tot de aankoop van dealerbedrijven (Bulters Groep en Vathauer), een leasemaatschappij (Go Lease), een verhuurder (Blankier) en tientallen tankstations (Esso). Daarvoor betaalde het bedrijf miljoenen aan goodwill. Logisch, maar het zorgde voor extra druk op het bedrijf toen de autobranche in 2012/2013 opnieuw in een heftige crisis terecht kwam. Snel ingrijpen was vereist.

Herziening strategie

Eind vorig jaar verkocht Markeur 51 procent van de aandelen van de schadetak aan Evert-Jan Stagge (met een achtergestelde lening van 2,5 miljoen euro). Topman Kruijssen vertrok begin dit jaar naar supermarktketen Dirk van den Broek en niet veel later verkocht Markeur Multi Energy (verkoopsom onbekend) terwijl het in principe een investering voor de lange termijn betrof. De huidige leiding van Markeur (Arie Bast en Ruud van Munster) wilde alle focus leggen op Motorhuis en Multilease. Overigens waren zij ervan overtuigd dat Markeur in 2015 – reorganisatiekosten niet meegerekend – om en nabij breakeven zou draaien. Er is nog een andere kwestie die een rol heeft gespeeld bij de overname. Binnen de familie Boon was al langer duidelijk dat er geen vierde generatie zitting zou nemen in het management. Er zijn simpelweg geen kandidaten. Jan Boon was de laatste Boon in het management. Nadat hij deze post verruilde voor een commissariaat, werd Markeur voor de familie voornamelijk een investering. De optie om dan samen te gaan met een onderneming waarvan de eigenaar nog vol operationeel is, is een begrij pelijke. Van Beukering heeft een sterk track-record met het structureel winstgevende Spuigroep en is volgens velen de ideale persoon om het nieuwe bedrijf te leiden. Overigens wordt de reorganisatie bij Motorhuis uitgevoerd door de huidige Markeur-top.

De gesprekken tussen Spuigroep en Markeur lopen al ruim een jaar. Ondanks dat de acquisitie als fusie uitgedragen wordt, krijgt Leo van B eukering een controlerend belang (zoals ook blijkt uit de melding die is gedaan bij de Autoriteit Consument & Markt). De koopprijs is niet bekend, maar het spreekt voor zich dat een bedrijf in de autobranche met veel activa (256 miljoen euro eind 2014) maar zonder rendement, niet de hoofdprijs, of zelfs het volledige eigen vermogen (volgens de jaarrekening 55 miljoen euro) ontvangt. Ondanks dat er met Multilease een mooi bedrijf is ingebracht, heeft de familie Boon ongetwijfeld een afwaardering moeten doen op het eigen vermogen. Dat is overigens een ‘papieren’ afwaardering, want afgelopen jaar was dividend niet aan de orde. Daar staat voor de familie tegenover dat de continuïteit van de overgebleven delen van het bedrijf en daarmee van het eigen belang gewaarborgd is.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Nieuw huis voor markeur | Automotive Online
Reorganisatie bij Motorhuis

Nieuw huis voor markeur

Redactie Redactie
• Laatste update:

Over vier jaar bestaat Motorhuis, onderdeel van dealerholding Markeur, honderd jaar. Of dat eeuwfeest doorgaat, is nog onbekend maar de kansen zijn toegenomen nu Markeur en Spuigroep fuseren. Zeker is dat de familie Boon – het bedrijf werd in 1919 opgericht door Abraham, Gerard, Hendrik en Jan Boon – dan niet langer de scepter zwaait. Er wordt gesproken van een fusie, maar het is Spuigroep-dga Leo van Beukering die zeggenschap krijgt over het bedrijf. Op divisieniveau wordt op basis van gelijkwaardigheid gefuseerd. Het is onbekend hoe de deal is vormgegeven, maar duidelijk is dat het al jaren minder goedpresterende Markeur financieel veel minder sterk staat dan het structureel winstgevende Spuigroep, waar Van Beukering – die net als de familie Boon zelden op de voorgrond treedt – de scepter zwaait. Door de fusie – of overname, zoals de ACM het noemt als gevolg van de nieuwe aandeelverhoudingen – ontstaat een speler met een omzet van tussen de 500 en 600 miljoen euro en ruim 1.400 medewerkers (zie kader). Als het gaat om omzet is Markeur groter. Bij de nieuwe organisatie vormen – vooral door de winstgevendheid – verhuur en lease het kloppende hart van de organisatie. Door het samenvoegen van Achilles Autolease en Multilease ontstaat er een kapitaalkrachtige leasemaatschappij, een top 10 speler in de leasemarkt met meer dan 13 duizend contracten en veel groeipotentie. Spuigroep voert in Nederland Europcar. Zeer waarschijnlijk gaat Multirent – waar vorig jaar gereorganiseerd werd – verder onder de vleugels van Europcar, dat veel beter presteert en een hogere naamsbekendheid heeft. Zowel Spuigroep als Markeur zien nog een belangrijke rol weggelegd voor het Motorhuis. Maar eerst staat er nog een enorme reorganisatie op stapel bij de dealertak. Motorhuis stopt met Hyundai en Mazda en is in overleg met Fiat. In overleg met de betrokken importeurs wordt per vestiging naar een oplossing gezocht. Motorhuis sluit de vestigingen in Capelle en Hoofddorp (AutoRO B). In totaal komen er 60 van de 480 arbeidsplaatsen, deels via natuurlijk verloop, te vervallen. Daarmee moet het bloeden – Motorhuis leed vorig jaar een verlies van ruim 3,5 miljoen euro – gestopt worden. Ook bij de andere divisies heerst intern nog onzekerheid over de nieuwe structuur. De gesprekken daarover lopen nog. Markeur koos vanaf 2010 voor een koers waarbij groei en differentiatie centraal stonden. Daarmee moest de afhankelijkheid van de grillige automarkt verkleind worden. Er moest – in de woorden van de toenmalige ceo John Kruijssen – ‘gezonde en winstgevende’ omzet bij. Dit leidde onder meer tot de aankoop van dealerbedrijven (Bulters Groep en Vathauer), een leasemaatschappij (Go Lease), een verhuurder (Blankier) en tientallen tankstations (Esso). Daarvoor betaalde het bedrijf miljoenen aan goodwill. Logisch, maar het zorgde voor extra druk op het bedrijf toen de autobranche in 2012/2013 opnieuw in een heftige crisis terecht kwam. Snel ingrijpen was vereist.

Herziening strategie

Eind vorig jaar verkocht Markeur 51 procent van de aandelen van de schadetak aan Evert-Jan Stagge (met een achtergestelde lening van 2,5 miljoen euro). Topman Kruijssen vertrok begin dit jaar naar supermarktketen Dirk van den Broek en niet veel later verkocht Markeur Multi Energy (verkoopsom onbekend) terwijl het in principe een investering voor de lange termijn betrof. De huidige leiding van Markeur (Arie Bast en Ruud van Munster) wilde alle focus leggen op Motorhuis en Multilease. Overigens waren zij ervan overtuigd dat Markeur in 2015 – reorganisatiekosten niet meegerekend – om en nabij breakeven zou draaien. Er is nog een andere kwestie die een rol heeft gespeeld bij de overname. Binnen de familie Boon was al langer duidelijk dat er geen vierde generatie zitting zou nemen in het management. Er zijn simpelweg geen kandidaten. Jan Boon was de laatste Boon in het management. Nadat hij deze post verruilde voor een commissariaat, werd Markeur voor de familie voornamelijk een investering. De optie om dan samen te gaan met een onderneming waarvan de eigenaar nog vol operationeel is, is een begrij pelijke. Van Beukering heeft een sterk track-record met het structureel winstgevende Spuigroep en is volgens velen de ideale persoon om het nieuwe bedrijf te leiden. Overigens wordt de reorganisatie bij Motorhuis uitgevoerd door de huidige Markeur-top.

De gesprekken tussen Spuigroep en Markeur lopen al ruim een jaar. Ondanks dat de acquisitie als fusie uitgedragen wordt, krijgt Leo van B eukering een controlerend belang (zoals ook blijkt uit de melding die is gedaan bij de Autoriteit Consument & Markt). De koopprijs is niet bekend, maar het spreekt voor zich dat een bedrijf in de autobranche met veel activa (256 miljoen euro eind 2014) maar zonder rendement, niet de hoofdprijs, of zelfs het volledige eigen vermogen (volgens de jaarrekening 55 miljoen euro) ontvangt. Ondanks dat er met Multilease een mooi bedrijf is ingebracht, heeft de familie Boon ongetwijfeld een afwaardering moeten doen op het eigen vermogen. Dat is overigens een ‘papieren’ afwaardering, want afgelopen jaar was dividend niet aan de orde. Daar staat voor de familie tegenover dat de continuïteit van de overgebleven delen van het bedrijf en daarmee van het eigen belang gewaarborgd is.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.