TJEERD TJEERDSMA (20) WINT AANMOEDIGINGSPRIJS `AUTOBEDRIJF VAN HET JAAR`

‘Laat elkaar vrij in wat je goed doet’

Leonard van den Berg Leonard van den Berg
• Laatste update:

Het verhaal van Tjeerd Tjeerdsma is dat van veel auto-ondernemers. Alleen duurt het bij hem nét wat korter. Opgroeien in het autobedrijf van pa, al jong meehelpen en meedraaien, IVA Driebergen volgen, dan een tijd werken en uiteindelijk: zelf ondernemen! Tjeerd kon niet wachten om te ondernemen. “Op mijn veertiende begon ik mijn eerste echte bedrijfje, in bandenopslag. Samen met mijn moeder ging ik naar de KVK, naar de bank, alles serieus en officieel geregeld.” Het klinkt speels, maar voor de jonge zakenman was het bloedserieus. Wat hij verdiende, zette hij opzij. Zo kon hij zich op 1 januari 2014 inkopen bij zijn ouders. Nu zijn ze elk voor een derde eigenaar van het bedrijf. Er kwamen nieuwe bruggen en een nieuwe vloer in de werkplaats, waar ook Tjeerd flink wat spaargeld in stopte.

Autobedrijf Tjeerdsma

Autobedrijf Tjeerdsma in Nieuw Weerdinge bestaat ruim 35 jaar. Met drie eigenaars, vier monteurs en een stagiair verkoopt het bedrijf zo’n 300 gebruikte en nieuwe auto’s per jaar en bedient het op de inmiddels zes bruggen zo’n 1.500-1.750 werkplaatsklanten. De recente aanmoedigingsprijs in de ‘Autobedrijf van het Jaar’-verkiezing ziet Tjeerd als een bevestiging van hun aanpak. En de toekomst? “We hebben hier ruimte genoeg voor groei. Ik denk dan met name aan een onderhoudscentrum voor bedrijfswagens. Maar daar wil ik nog geen haast mee maken. Stap voor stap.”

Strikt gescheiden

De taken zijn helder verdeeld: vader en moeder Tjeerdsma runnen de werkplaats, Tjeerd zelf doet de autoverkoop: voornamelijk occasions en af en toe ook nieuw. Strikt gescheiden. “Dat is het geheim als je in een goede sfeer met elkaar wil werken: vrijheid”, vindt Tjeerd. “Je moet elkaar vrij laten in wat je goed doet.” Kijken vader en moeder dan echt nooit mee? “De verkoop doe ik echt alleen”, zegt Tjeerd. “En dat gaat me goed af. Ik heb wel eens gehad dat ik een auto te optimistisch had ingekocht, die dan te lang bleef staan. Of dat je ergens eens honderd, tweehonderd euro bij inschiet. Maar dat komt zelden meer voor. Het gaat goed!”

Begeleiden

De klanten voor de werkplaats, de afdeling van zijn ouders, komen voor 95 procent uit de directe omgeving, 5 procent komt uit de rest van het land. Bij Tjeerd is dat precies andersom. “De autoverkoop gaat bijna helemaal via internet”, zegt hij. Op dat vlak hoeft Tjeerd als jonge twintiger niet veel meer te leren. Op andere punten laat hij zich begeleiden door een bedrijfsadviseur. “Een goeie vent waar het echt mee klikt. Hij helpt me onder meer met time management. Elke dinsdag blok ik bijvoorbeeld voor de maandacties – van airco’s en carwash tot onze open dag in oktober. Je moet het op de agenda zetten en zélf actie ondernemen. Als je gaat afwachten tot de klanten komen, is het snel afgelopen.” Over de branche is Tjeerd net zo optimistisch als hij jong is. Natuurlijk ziet ook hij wel structurele veranderingen komen, zoals de opkomst van onderhoudsarme auto’s en telematica. “Maar er zijn nog zoveel huidige auto’s op de weg dat de werkplaats de komende jaren echt nog wel genoeg te doen heeft. Bovendien: in welke branche kun je wél tien jaar vooruit kijken?”

‘Laat elkaar vrij in wat je goed doet’ | Automotive Online
TJEERD TJEERDSMA (20) WINT AANMOEDIGINGSPRIJS `AUTOBEDRIJF VAN HET JAAR`

‘Laat elkaar vrij in wat je goed doet’

Leonard van den Berg Leonard van den Berg
• Laatste update:

Het verhaal van Tjeerd Tjeerdsma is dat van veel auto-ondernemers. Alleen duurt het bij hem nét wat korter. Opgroeien in het autobedrijf van pa, al jong meehelpen en meedraaien, IVA Driebergen volgen, dan een tijd werken en uiteindelijk: zelf ondernemen! Tjeerd kon niet wachten om te ondernemen. “Op mijn veertiende begon ik mijn eerste echte bedrijfje, in bandenopslag. Samen met mijn moeder ging ik naar de KVK, naar de bank, alles serieus en officieel geregeld.” Het klinkt speels, maar voor de jonge zakenman was het bloedserieus. Wat hij verdiende, zette hij opzij. Zo kon hij zich op 1 januari 2014 inkopen bij zijn ouders. Nu zijn ze elk voor een derde eigenaar van het bedrijf. Er kwamen nieuwe bruggen en een nieuwe vloer in de werkplaats, waar ook Tjeerd flink wat spaargeld in stopte.

Autobedrijf Tjeerdsma

Autobedrijf Tjeerdsma in Nieuw Weerdinge bestaat ruim 35 jaar. Met drie eigenaars, vier monteurs en een stagiair verkoopt het bedrijf zo’n 300 gebruikte en nieuwe auto’s per jaar en bedient het op de inmiddels zes bruggen zo’n 1.500-1.750 werkplaatsklanten. De recente aanmoedigingsprijs in de ‘Autobedrijf van het Jaar’-verkiezing ziet Tjeerd als een bevestiging van hun aanpak. En de toekomst? “We hebben hier ruimte genoeg voor groei. Ik denk dan met name aan een onderhoudscentrum voor bedrijfswagens. Maar daar wil ik nog geen haast mee maken. Stap voor stap.”

Strikt gescheiden

De taken zijn helder verdeeld: vader en moeder Tjeerdsma runnen de werkplaats, Tjeerd zelf doet de autoverkoop: voornamelijk occasions en af en toe ook nieuw. Strikt gescheiden. “Dat is het geheim als je in een goede sfeer met elkaar wil werken: vrijheid”, vindt Tjeerd. “Je moet elkaar vrij laten in wat je goed doet.” Kijken vader en moeder dan echt nooit mee? “De verkoop doe ik echt alleen”, zegt Tjeerd. “En dat gaat me goed af. Ik heb wel eens gehad dat ik een auto te optimistisch had ingekocht, die dan te lang bleef staan. Of dat je ergens eens honderd, tweehonderd euro bij inschiet. Maar dat komt zelden meer voor. Het gaat goed!”

Begeleiden

De klanten voor de werkplaats, de afdeling van zijn ouders, komen voor 95 procent uit de directe omgeving, 5 procent komt uit de rest van het land. Bij Tjeerd is dat precies andersom. “De autoverkoop gaat bijna helemaal via internet”, zegt hij. Op dat vlak hoeft Tjeerd als jonge twintiger niet veel meer te leren. Op andere punten laat hij zich begeleiden door een bedrijfsadviseur. “Een goeie vent waar het echt mee klikt. Hij helpt me onder meer met time management. Elke dinsdag blok ik bijvoorbeeld voor de maandacties – van airco’s en carwash tot onze open dag in oktober. Je moet het op de agenda zetten en zélf actie ondernemen. Als je gaat afwachten tot de klanten komen, is het snel afgelopen.” Over de branche is Tjeerd net zo optimistisch als hij jong is. Natuurlijk ziet ook hij wel structurele veranderingen komen, zoals de opkomst van onderhoudsarme auto’s en telematica. “Maar er zijn nog zoveel huidige auto’s op de weg dat de werkplaats de komende jaren echt nog wel genoeg te doen heeft. Bovendien: in welke branche kun je wél tien jaar vooruit kijken?”