Autoholding neemt belang in The New Motion

Autobinck laa dt zich op voor toekomst

Redactie Redactie
• Laatste update:

De nieuwe ceo van Autobinck, Paul Zekhuis, is niet aangesteld om eventjes op de winkel te passen. Deze maand nam het bedrijf een belang in laadpaalspecialist The New Motion. En Zekhuis is nog niet uitgewinkeld, Autobinck heeft nog grootse plannen. En dat terwijl er in ongeveer een jaar tijd al meer veranderde bij Autobinck Holding dan in de vele jaren ervoor. Het Hyundai-importschap in Nederland ging over naar de fabrikant, waarmee het tijdperk van privé-importeur in Nederland werd afgesloten. Tegelijkertijd groeide de partsdivisie (Brezan) uit tot een van de twee machtsblokken in het Nederlandse onderdelenlandschap. Daarmee ontstond een bedrijf met drie divisies: parts, cars en leasing (zie kader Autobinck) die alle drie succesvol opereren. Maar daarmee is het bedrijf nog niet toekomstproof, stelt Zekhuis. Hij heeft van de aandeelhouders (de familie Lauret) de taak om stabiliteit en continuïteit te waarborgen. “En dat betekent dat we ons zeer actief oriënteren op de uitbreiding van onze activiteiten buiten de traditionele, krimpende autobranche”, zegt Zekhuis. De familie heeft de nieuwe topman voldoende middelen ter beschikking gesteld voor nieuwe acquisities. Ter illustratie: deze maand neemt het bedrijf een groot belang in The New Motion, de grootste Europese speler op het gebied van laadpaalinfrastructuur. En er staan nog meer overnames en investeringen op stapel. Autobinck is dus al anderhalf jaar actief op overnamepad. Maar door de megatrends van het moment, met minder autobezit en lagere onderhoudsomzet als belangrijkste gevolgen, loopt de omzet in de autobranche structureel terug. Tijd om – nu de bestaande divisies op orde zijn en goed renderen – verder te kijken, stelt Zekhuis. De nieuwe topman begon in februari dit jaar bij Autobinck en heeft inmiddels een aardig beeld van de strategie voor de komende jaren. Een strategie die gericht is op de lange termijn; het bedrijf – Rolfs zoon Paul Lauret zit inmiddels in de management board – wil ook over vijftig jaar nog bestaan. “De familie beseft dat Autobinck geraakt wordt door de krimpende automarkt. Dus we moeten nadenken over nieuwe businessmodellen.”

Met The New Motion Europa veroveren

Autobinck neemt een belang in The New Motion, dat is met 15 duizend laadpalen Europa's grootste distributeur en manager van elektrische laadpaaloplossingen. Zekhuis wil niet zeggen hoe groot het belang is. “Wij worden geen meerderheidsaandeelhouder, maar hebben wel het grootste aandeel.” Het belang in The New Motion zal onderdeel gaan uitmaken van de nieuw te vormen divisie ‘Smart Mobiliy’. “Wij spelen hiermee in op de groei van elektrisch rijden. Het bedrijf is Europees marktleider. In Nederland lopen we voorop met elektrisch rijden en bouwen we dus veel kennis op, ook over de laadinfrastructuur en transaction services. Onze kracht is dat we dit concept ook kunnen uitrollen in Centraal-Europa. Daar kunnen we de hier opgedane kennis combineren met onze kennis van de lokale markt.”

‘De tijd van verzuiling is voorbij.’

Smart Mobility

Zekhuis heeft een achtergrond bij Hagemeijer en SHV Energy. Twee bedrijven met een breed investeringsportfolio. Dat hoeven we bij Autobinck niet te verwachten. Het bedrijf blijft zo dicht mogelijk bij de automotive-roots. “We hebben parts, cars en lease als divisies. Daar komt nog een vierde bij. “De vierde divisie (intern Smart Mobility genoemd, red) richt zich op de mobiliteitsbranche in de volle breedte. Wij zijn als bedrijf te klein om buiten de mobiliteitsindustrie grote belangen op te bouwen. Er gebeurt zoveel in de mobiliteitsbranche dat er genoeg nieuwe businessmodellen zijn waar we al onze aandacht en energie op richten.” Zekhuis heeft voldoende middelen ter beschikking om te kunnen blijven investeren. “Het bedrijf draait goed, omzet en rendement zijn dit jaar hoger dan in 2014 (waarin op een omzet van 921 miljoen euro een winst werd gerealiseerd van 16 miljoen euro, red). Daarnaast is de familie veel meer bezig met expansie dan met het uitkeren van dividend. Dat maakt dat onze financierbaarheid groot is. De winst wordt opnieuw geïnvesteerd en daarmee hebben we een sterk vliegwiel.”

Innovatie

Om een nieuwe divisie te laten renderen, moet er meer samengewerkt worden binnen het bedrijf. Dat is volgens Zekhuis een van de voorwaarden om over decennia nog steeds een gezond bedrijf te hebben. “Innovatie en samenwerken gaan hand in hand”, zegt Zekhuis. “Voor mij zijn dat de belangrijkste pijlers binnen het bedrijf.” Om zowel in- als extern de sterkere samenhang uit te dragen verandert de naam van Autobinck Holding in Autobinck Group. “De tijd van verzuiling is voorbij. We zijn een groep en handelen als groep. De wereld verandert zo snel, dat is voor individuen niet langer bij te houden. Dat besef is er ook bij onze dochters. Business Lease presteert al jaren goed, maar ook daar zien ze dat de omgeving snel verandert. Harm Nijlunsing (topman Business Lease, red) snapt dat zijn bedrijf te maken heeft met mogelijkheden en bedreigingen, die overigens vooral van buiten de traditionele autobranche komen, denk aan Uber en Google.” Innovatie komt niet alleen van de top, ook bij de divisies is een innovatiemanager aangesteld. “We zijn nu een team aan het bouwen dat alle opgedane kennis en ervaringen uit de divisies moet verwerken en weer beschikbaar maken.” Zekhuis noemt als voorbeeld een telematica-project dat Brezan en Business Lease samen draaien. “Als onze afdelingen te maken krijgen met de telematica-revolutie dan is het ook logisch dat ze samen telematica- projecten opzetten. De verzamelde informatie is voor iedereen waardevol.”

Berg beklimmen

Hans Kwaad, voorheen managing director van voormalig Autobinck- dochter Greenib Car, werd aangetrokken om de divisie Smart Mobility en het innovatieprogramma van de groep vorm te geven. Hij zetelt in het kantoor naast dat van Zekhuis (aan de andere kant zit chairman Rolf Lauret) en schuift aan bij de strategie- overleggen met de dochteronder nemingen. Kwaad buigt zich momenteel over mogelijke in vesteringen. Omdat de ambities groot zijn, heeft Kwaad enkele inves teringscriteria opgesteld. Autobinck kiest bij voorkeur voor ‘proven concepts’ die toe zijn aan een tweede of derde investeringsronde zoals The New Motion. “Dat beperkt zowel het risico als de mogelijke hoogte van rendement. Maar continuïteit is belangrijker dan rendement. Overigens betekent instappen bij een bedrijf dat al een tijdje draait niet dat je geen risico's loopt.

Je moet echter bereid zijn die risico's te lopen. Soms moet je de berg beklimmen om het speelveld te overzien. En wellicht kom je tot de conclusie dat de omgeving veel minder mooi is dan je dacht. Tegelijkertijd leer je er altijd veel van.” De keuze voor investeren in mobiliteit komt ook voort uit de gedachte dat Autobinck zelf veel kan inbrengen. “Wij doen niet aan portfolio-management (waarbij er een uiteenlopende reeks aan investeringen is in bedrijven waar verder geen operationele bemoeienis mee is, red), wij denken dat we met ons netwerk echt iets kunnen toevoegen, zegt Zekhuis. Op het kantoor van Kwaad staat op een whiteboard een groot aantal partijen vermeld (de meesten vallen onder de nog op te richten divisie Smart Mobility) waarin het bedrijf interesse heeft. Veelal bekende namen, zoals een groot auto deelbedrijf. “Stel dat we in een autodeelbedrijf stappen dan kunnen wij de kennis en ervaring die we bij bijvoorbeeld Business Lease hebben opgedaan met het in de markt zetten van nieuwe initiatieven actief gebruiken. En nog mooier: als we in Nederland een succesvol concept uit kunnen rollen, dan is de stap naar Centraal-Europa snel gemaakt. Wij zijn daar nu als eerste leasemaatschappij bezig met private lease, dat geeft ons een voorsprong tegen de tijd dat andere toetreders starten. Dan hebben wij al zoveel kennis verzameld over hoe privélease toe te passen in die specifieke markten, dat we alweer de volgende stappen kunnen zetten. Maar dat werkt alleen als iedereen in het bedrijf bereid is om constant ervaring, kennis en data te delen.”

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Autobinck laa dt zich op voor toekomst | Automotive Online
Autoholding neemt belang in The New Motion

Autobinck laa dt zich op voor toekomst

Redactie Redactie
• Laatste update:

De nieuwe ceo van Autobinck, Paul Zekhuis, is niet aangesteld om eventjes op de winkel te passen. Deze maand nam het bedrijf een belang in laadpaalspecialist The New Motion. En Zekhuis is nog niet uitgewinkeld, Autobinck heeft nog grootse plannen. En dat terwijl er in ongeveer een jaar tijd al meer veranderde bij Autobinck Holding dan in de vele jaren ervoor. Het Hyundai-importschap in Nederland ging over naar de fabrikant, waarmee het tijdperk van privé-importeur in Nederland werd afgesloten. Tegelijkertijd groeide de partsdivisie (Brezan) uit tot een van de twee machtsblokken in het Nederlandse onderdelenlandschap. Daarmee ontstond een bedrijf met drie divisies: parts, cars en leasing (zie kader Autobinck) die alle drie succesvol opereren. Maar daarmee is het bedrijf nog niet toekomstproof, stelt Zekhuis. Hij heeft van de aandeelhouders (de familie Lauret) de taak om stabiliteit en continuïteit te waarborgen. “En dat betekent dat we ons zeer actief oriënteren op de uitbreiding van onze activiteiten buiten de traditionele, krimpende autobranche”, zegt Zekhuis. De familie heeft de nieuwe topman voldoende middelen ter beschikking gesteld voor nieuwe acquisities. Ter illustratie: deze maand neemt het bedrijf een groot belang in The New Motion, de grootste Europese speler op het gebied van laadpaalinfrastructuur. En er staan nog meer overnames en investeringen op stapel. Autobinck is dus al anderhalf jaar actief op overnamepad. Maar door de megatrends van het moment, met minder autobezit en lagere onderhoudsomzet als belangrijkste gevolgen, loopt de omzet in de autobranche structureel terug. Tijd om – nu de bestaande divisies op orde zijn en goed renderen – verder te kijken, stelt Zekhuis. De nieuwe topman begon in februari dit jaar bij Autobinck en heeft inmiddels een aardig beeld van de strategie voor de komende jaren. Een strategie die gericht is op de lange termijn; het bedrijf – Rolfs zoon Paul Lauret zit inmiddels in de management board – wil ook over vijftig jaar nog bestaan. “De familie beseft dat Autobinck geraakt wordt door de krimpende automarkt. Dus we moeten nadenken over nieuwe businessmodellen.”

Met The New Motion Europa veroveren

Autobinck neemt een belang in The New Motion, dat is met 15 duizend laadpalen Europa's grootste distributeur en manager van elektrische laadpaaloplossingen. Zekhuis wil niet zeggen hoe groot het belang is. “Wij worden geen meerderheidsaandeelhouder, maar hebben wel het grootste aandeel.” Het belang in The New Motion zal onderdeel gaan uitmaken van de nieuw te vormen divisie ‘Smart Mobiliy’. “Wij spelen hiermee in op de groei van elektrisch rijden. Het bedrijf is Europees marktleider. In Nederland lopen we voorop met elektrisch rijden en bouwen we dus veel kennis op, ook over de laadinfrastructuur en transaction services. Onze kracht is dat we dit concept ook kunnen uitrollen in Centraal-Europa. Daar kunnen we de hier opgedane kennis combineren met onze kennis van de lokale markt.”

‘De tijd van verzuiling is voorbij.’

Smart Mobility

Zekhuis heeft een achtergrond bij Hagemeijer en SHV Energy. Twee bedrijven met een breed investeringsportfolio. Dat hoeven we bij Autobinck niet te verwachten. Het bedrijf blijft zo dicht mogelijk bij de automotive-roots. “We hebben parts, cars en lease als divisies. Daar komt nog een vierde bij. “De vierde divisie (intern Smart Mobility genoemd, red) richt zich op de mobiliteitsbranche in de volle breedte. Wij zijn als bedrijf te klein om buiten de mobiliteitsindustrie grote belangen op te bouwen. Er gebeurt zoveel in de mobiliteitsbranche dat er genoeg nieuwe businessmodellen zijn waar we al onze aandacht en energie op richten.” Zekhuis heeft voldoende middelen ter beschikking om te kunnen blijven investeren. “Het bedrijf draait goed, omzet en rendement zijn dit jaar hoger dan in 2014 (waarin op een omzet van 921 miljoen euro een winst werd gerealiseerd van 16 miljoen euro, red). Daarnaast is de familie veel meer bezig met expansie dan met het uitkeren van dividend. Dat maakt dat onze financierbaarheid groot is. De winst wordt opnieuw geïnvesteerd en daarmee hebben we een sterk vliegwiel.”

Innovatie

Om een nieuwe divisie te laten renderen, moet er meer samengewerkt worden binnen het bedrijf. Dat is volgens Zekhuis een van de voorwaarden om over decennia nog steeds een gezond bedrijf te hebben. “Innovatie en samenwerken gaan hand in hand”, zegt Zekhuis. “Voor mij zijn dat de belangrijkste pijlers binnen het bedrijf.” Om zowel in- als extern de sterkere samenhang uit te dragen verandert de naam van Autobinck Holding in Autobinck Group. “De tijd van verzuiling is voorbij. We zijn een groep en handelen als groep. De wereld verandert zo snel, dat is voor individuen niet langer bij te houden. Dat besef is er ook bij onze dochters. Business Lease presteert al jaren goed, maar ook daar zien ze dat de omgeving snel verandert. Harm Nijlunsing (topman Business Lease, red) snapt dat zijn bedrijf te maken heeft met mogelijkheden en bedreigingen, die overigens vooral van buiten de traditionele autobranche komen, denk aan Uber en Google.” Innovatie komt niet alleen van de top, ook bij de divisies is een innovatiemanager aangesteld. “We zijn nu een team aan het bouwen dat alle opgedane kennis en ervaringen uit de divisies moet verwerken en weer beschikbaar maken.” Zekhuis noemt als voorbeeld een telematica-project dat Brezan en Business Lease samen draaien. “Als onze afdelingen te maken krijgen met de telematica-revolutie dan is het ook logisch dat ze samen telematica- projecten opzetten. De verzamelde informatie is voor iedereen waardevol.”

Berg beklimmen

Hans Kwaad, voorheen managing director van voormalig Autobinck- dochter Greenib Car, werd aangetrokken om de divisie Smart Mobility en het innovatieprogramma van de groep vorm te geven. Hij zetelt in het kantoor naast dat van Zekhuis (aan de andere kant zit chairman Rolf Lauret) en schuift aan bij de strategie- overleggen met de dochteronder nemingen. Kwaad buigt zich momenteel over mogelijke in vesteringen. Omdat de ambities groot zijn, heeft Kwaad enkele inves teringscriteria opgesteld. Autobinck kiest bij voorkeur voor ‘proven concepts’ die toe zijn aan een tweede of derde investeringsronde zoals The New Motion. “Dat beperkt zowel het risico als de mogelijke hoogte van rendement. Maar continuïteit is belangrijker dan rendement. Overigens betekent instappen bij een bedrijf dat al een tijdje draait niet dat je geen risico's loopt.

Je moet echter bereid zijn die risico's te lopen. Soms moet je de berg beklimmen om het speelveld te overzien. En wellicht kom je tot de conclusie dat de omgeving veel minder mooi is dan je dacht. Tegelijkertijd leer je er altijd veel van.” De keuze voor investeren in mobiliteit komt ook voort uit de gedachte dat Autobinck zelf veel kan inbrengen. “Wij doen niet aan portfolio-management (waarbij er een uiteenlopende reeks aan investeringen is in bedrijven waar verder geen operationele bemoeienis mee is, red), wij denken dat we met ons netwerk echt iets kunnen toevoegen, zegt Zekhuis. Op het kantoor van Kwaad staat op een whiteboard een groot aantal partijen vermeld (de meesten vallen onder de nog op te richten divisie Smart Mobility) waarin het bedrijf interesse heeft. Veelal bekende namen, zoals een groot auto deelbedrijf. “Stel dat we in een autodeelbedrijf stappen dan kunnen wij de kennis en ervaring die we bij bijvoorbeeld Business Lease hebben opgedaan met het in de markt zetten van nieuwe initiatieven actief gebruiken. En nog mooier: als we in Nederland een succesvol concept uit kunnen rollen, dan is de stap naar Centraal-Europa snel gemaakt. Wij zijn daar nu als eerste leasemaatschappij bezig met private lease, dat geeft ons een voorsprong tegen de tijd dat andere toetreders starten. Dan hebben wij al zoveel kennis verzameld over hoe privélease toe te passen in die specifieke markten, dat we alweer de volgende stappen kunnen zetten. Maar dat werkt alleen als iedereen in het bedrijf bereid is om constant ervaring, kennis en data te delen.”

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.