Centraal Beheer en VWE Lanceren nieuwe garageverzekering

Flexibele dekking voor het kleinbedrijf

Redactie Redactie
• Laatste update:

Stel je voor: je beschikt over een handelsvoorraad van vijftig auto's, vooral A-segmenters, maar je weet voor een prikkie een partijtje overjarige auto's op de kop te tikken. Die je snel kunt verkopen. Ze worden om vijf uur achter het hek geschoven, dus ach: dat aanmelden in de bedrijfsvoorraad – waarvan deze levering de waarde in één klap met 20 procent opschroeft – kan later wel. De volgende dag kom je op kantoor, en staan de auto's er nog wel – maar zonder airbags, lichtunits en navigatiesysteem. “Dan heb je een serieus probleem, want die auto zijn dan niet verzekerd” , zegt Dennis Hurenkamp, salesmanager Automotive bij verzekeraar Centraal Beheer Achmea. “De ondernemer beseft vaak niet dat de verzekerde waarde van de handelsvoorraad door allerlei transacties verandert.” Volgens Hurenkamp is meer dan de helft van de autobedrijven onderverzekerd, en niet zozeer omdat ze liever een lagere premie betalen. “De voornaamste reden is dat er een grote administratieve rompslomp mee gepaard gaat. Je moet auto's die worden ingeruild aanmelden, auto's die worden verkocht afmelden en op kenteken zetten. Niet alleen als ze worden verkocht, maar ook als je ze een dag als leenauto wilt inzetten. Om dan ook nog de verzekeraar in te lichten wordt vaak vergeten. Autobedrijven kijken vaak maar één keer per jaar naar hun verzekering.”

Samenwerking VWE

Om de rompslomp te beperken, is Centraal Beheer een samenwerking aangegaan met VWE. “VWE heeft software voor bedrijven waarmee alle administratie rond de voertuighandelingen automatisch wordt geregeld. Hun systeem is nu met onze garageverzekering gekoppeld. Als een bedrijf een auto in de bedrijfsvoorraad opneemt, wordt automatisch dekking verleend en er wordt achteraf afgerekend over de voertuigen die in de bedrijfsvoorraad zijn opgenomen. Zo is er nooit sprake van onder- of oververzekering.” Het gemak moet bedrijven over de streep trekken om het product, Garagezeker, aan te schaffen. “We kunnen wel roepen dat het heel belangrijk is om je goed te verzekeren, maar die boodschap komt niet over als je geen oplossing biedt” , zegt Rick Stijnen, marktmanager bij Achmea. “Daarom is de boodschap: verzekeren met cruisecontrol.” Achmea richt zich met het product op het midden- en kleinbedrijf. “Dealerholdings hebben vaak iemand in dienst die de verzekeringen in beheer heeft, kleinere bedrijven hebben die niet. Ons product is daarom vooral op dit soort bedrijven gericht” , zegt Stijnen.

Rompslomp

Met het nieuwe product schudt Achmea ook de markt op, want tot nu toe was Bovemij min of meer alleenheerser op deze markt van kleinere ondernemers. “Een beetje concurrentie is gezond. Dat is niet waar we het voor doen, we denken dat we echt iets nieuws te bieden hebben” , zegt Hurenkamp. Toch is de vraag of klanten niet vooral denken dat Achmea de dekkingen omhoog wil hebben om zo de premie te verhogen. “Ondernemers zijn in de meeste gevallen niet bewust onderverzekerd, maar omdat ze de administratieve rompslomp liever uitstellen of het vergeten. Ze willen uiteindelijk wel dat hun voorraad en eigen voertuigen gewoon goed verzekerd zijn”, denkt Hurenkamp. Hurenkamp wil niet prijsgeven wat de doelstelling voor de verzekering is. “Daar geven we nooit cijfers over. Natuurlijk verwachten we te groeien in deze markt.”

Top 5 meest geclaimde schades

1. Schade aan/door auto's (leenauto, demo, eigen auto's)

2. Diefstal van onderdelen (waaronder airbags)

3. Diefstal van volledig voertuig

4. Schade als gevolg van montagefouten

5. Inbraakschade in het pand

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Flexibele dekking voor het kleinbedrijf | Automotive Online
Centraal Beheer en VWE Lanceren nieuwe garageverzekering

Flexibele dekking voor het kleinbedrijf

Redactie Redactie
• Laatste update:

Stel je voor: je beschikt over een handelsvoorraad van vijftig auto's, vooral A-segmenters, maar je weet voor een prikkie een partijtje overjarige auto's op de kop te tikken. Die je snel kunt verkopen. Ze worden om vijf uur achter het hek geschoven, dus ach: dat aanmelden in de bedrijfsvoorraad – waarvan deze levering de waarde in één klap met 20 procent opschroeft – kan later wel. De volgende dag kom je op kantoor, en staan de auto's er nog wel – maar zonder airbags, lichtunits en navigatiesysteem. “Dan heb je een serieus probleem, want die auto zijn dan niet verzekerd” , zegt Dennis Hurenkamp, salesmanager Automotive bij verzekeraar Centraal Beheer Achmea. “De ondernemer beseft vaak niet dat de verzekerde waarde van de handelsvoorraad door allerlei transacties verandert.” Volgens Hurenkamp is meer dan de helft van de autobedrijven onderverzekerd, en niet zozeer omdat ze liever een lagere premie betalen. “De voornaamste reden is dat er een grote administratieve rompslomp mee gepaard gaat. Je moet auto's die worden ingeruild aanmelden, auto's die worden verkocht afmelden en op kenteken zetten. Niet alleen als ze worden verkocht, maar ook als je ze een dag als leenauto wilt inzetten. Om dan ook nog de verzekeraar in te lichten wordt vaak vergeten. Autobedrijven kijken vaak maar één keer per jaar naar hun verzekering.”

Samenwerking VWE

Om de rompslomp te beperken, is Centraal Beheer een samenwerking aangegaan met VWE. “VWE heeft software voor bedrijven waarmee alle administratie rond de voertuighandelingen automatisch wordt geregeld. Hun systeem is nu met onze garageverzekering gekoppeld. Als een bedrijf een auto in de bedrijfsvoorraad opneemt, wordt automatisch dekking verleend en er wordt achteraf afgerekend over de voertuigen die in de bedrijfsvoorraad zijn opgenomen. Zo is er nooit sprake van onder- of oververzekering.” Het gemak moet bedrijven over de streep trekken om het product, Garagezeker, aan te schaffen. “We kunnen wel roepen dat het heel belangrijk is om je goed te verzekeren, maar die boodschap komt niet over als je geen oplossing biedt” , zegt Rick Stijnen, marktmanager bij Achmea. “Daarom is de boodschap: verzekeren met cruisecontrol.” Achmea richt zich met het product op het midden- en kleinbedrijf. “Dealerholdings hebben vaak iemand in dienst die de verzekeringen in beheer heeft, kleinere bedrijven hebben die niet. Ons product is daarom vooral op dit soort bedrijven gericht” , zegt Stijnen.

Rompslomp

Met het nieuwe product schudt Achmea ook de markt op, want tot nu toe was Bovemij min of meer alleenheerser op deze markt van kleinere ondernemers. “Een beetje concurrentie is gezond. Dat is niet waar we het voor doen, we denken dat we echt iets nieuws te bieden hebben” , zegt Hurenkamp. Toch is de vraag of klanten niet vooral denken dat Achmea de dekkingen omhoog wil hebben om zo de premie te verhogen. “Ondernemers zijn in de meeste gevallen niet bewust onderverzekerd, maar omdat ze de administratieve rompslomp liever uitstellen of het vergeten. Ze willen uiteindelijk wel dat hun voorraad en eigen voertuigen gewoon goed verzekerd zijn”, denkt Hurenkamp. Hurenkamp wil niet prijsgeven wat de doelstelling voor de verzekering is. “Daar geven we nooit cijfers over. Natuurlijk verwachten we te groeien in deze markt.”

Top 5 meest geclaimde schades

1. Schade aan/door auto's (leenauto, demo, eigen auto's)

2. Diefstal van onderdelen (waaronder airbags)

3. Diefstal van volledig voertuig

4. Schade als gevolg van montagefouten

5. Inbraakschade in het pand

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.