Analisten hebben vertrouwen in beursgang Fiat-dochter

Ferrari beschermd door brede slotgracht

Redactie Redactie
• Laatste update:

Fiat Chrysler Automobiles (FCA) brengt zijn kroonjuweel Ferrari naar de beurs. FCA wil met de opbrengst, circa 10 procent van de aandelen wordt verkocht, onder andere de schuldpositie verbeteren. Is Ferrari een goede belegging? De aandelenanalisten van Morningstar – een onafhankelijk onderzoeksbureau voor aandelen en beleggingsfondsen – denken van wel. Beleggen in autofabrikanten is niet voor de bange belegger. Automakers opereren in een markt met forse concurrentie, die kapitaalintensief is en een cyclische vraag kent. Daarbij komt nog dat ze een inwisselbaar product maken. Of het nu gaat om de top van de markt of het volumesegment onderaan: autokopers kunnen het ene merk of model gemakkelijk inruilen voor het andere. Dit zijn geen pluspunten die het voor een belegger aantrekkelijk maken. Interessante ondernemingen om in te beleggen zijn bedrijven die een concurrentievoorsprong of -voordeel hebben die hun winstgevendheid beschermt. Ook hier onderscheiden autofabrikanten zich overwegend in negatieve zin. Als autoproducenten al een voorsprong op concurrenten hebben, dan is het slechts tijdelijk. Concurrenten lopen hun achterstand snel in door zich op een nieuw type of nieuwe technologie te storten. Tesla, Volkswagen, General Motors en Toyota zijn daar geen uitzondering op. Autofabrikanten hebben over het algemeen dan ook geen concurrentievoordeel of moat, het Engelse woord voor slotgracht. Van de zestien autofabrikanten die de aandelenanalisten van Morningstar volgen, hebben er maar drie een klein concurrentievoordeel (narrow moat): BMW, Dongfeng en Tata Motors (zie kader Wel Dongfeng, geen Peugeot).

Funaandeel

Maar hoe zit dat met Ferrari? Er zijn auto's en auto's, maar het iconische Italiaanse merk behoort tot de buitencategorie. Is Ferrari niet meer dan een funaandeel? Leuk voor autofanaten zoals Ajax-supporters aandelen van hun voetbalclub hebben. Of biedt het meer? Een antwoord op deze vraag is het antwoord op de vraag of Ferrari – in tegenstelling tot veel andere autofabrikanten – wel over een concurrentievoordeel beschikt. En zo ja: hoe groot is die voorsprong op concurrenten? “De stabiele groei, consistent hoge marges en winstgevendheid zijn solide argumenten om Ferrari een groot concurrentievoordeel, wide moat, toe te dichten. Maar een klein concurrentievoordeel is ook mogelijk. Het gemak waarmee autofabrikanten schade oplopen en hun merk een deuk krijgt – denk aan technische mankementen, terugroepacties – noopt tot voorzichtigheid”, stelt Richard Hilgert, analist van de automotive sector bij Morningstar. Naast de bedrijfseconomische redenen voor een moat is een andere belangrijke factor voor het concurrentievoordeel van Ferrari de kracht van zijn merk. Dat behoort tot de meest bekende en meest waardevolle ter wereld. Meer dan andere automerken verdient Ferrari naast de verkoop van auto's ook veel met merchandise als schaalmodellen en kleding, en licenties aan fabrikanten van lunchtrommels tot dekbedden om het logo te mogen gebruiken op hun producten. Om voor de beoordeling ‘wide moat’ in aanmerking te komen moet een onderneming naar verwachting de komende twintig jaar een buitengewoon rendement op geïnvesteerd kapitaal genereren. “Op dit moment heeft Ferrari nog niet alle financiële gegevens gepubliceerd om de grootte van zijn concurrentievoordeel te kunnen meten. Maar de omzet en winstgevendheid van de autofabrikant zijn bestand gebleken tegen diverse economische omstandigheden en samen met de hoge marges zijn dat goede indicatoren voor de prijsmacht van Ferrari en zijn mogelijkheid om op lange termijn bovengemiddelde winst te boeken”, aldus Hilgert. Hij neigt dan ook naar een wide moat voor Ferrari, maar komt met zijn definitieve oordeel als alle cijfers bekend zijn. Met zijn prijsmacht, lage volatiliteit in omzet en winstgevendheid en consistente hoge winstmarge door een economische cyclus heen is Ferrari meer verwant aan producenten van luxe goederen dan aan andere automerken. Hilgert ziet hierin ook een bewijs van een potentiële wide moat voor Ferrari. Hij schat de waarde overigens op 9,2 miljard euro.

Beursgang Ferrari

Fiat Chrysler Automobiles (FCA) bezit ongeveer 90 procent van de Ferrari-aandelen. Daarvan wil het in eerste instantie begin volgend jaar 10 procent naar de beurs brengen. Van de overige 80 procent van de aandelen zegt FCA dat het die aan zijn bestaande aandeelhouders wil aanbieden. Van de aandelen Ferrari blijft 10 procent in handen van Piero Ferrari, zoon van Ferrari-oprichter Enzo Ferrari. Die bestaande aandeelhouders worden voor een groot deel gevormd door Exor, dat 29,19 procent van de gewone aandelen FCA heeft. Exor wordt weer gecontroleerd door Giovanni Agnelli (GA) dat 51,39 procent van de aandelen heeft. GA is een investeringsmaatschappij van nakomelingen van Giovanni Agnelli, de oprichter van Fiat. John Elkann, de achter-achterkleinzoon van Giovanni Agnelli, is voorzitter van FCA, Exor en GA. De beursgang kent een complexe constructie om maximaal fiscaal voordeel te halen. Het Italiaanse Ferrari wordt ondergebracht in een Nederlandse holding die fiscaal wordt geregistreerd in het Verenigd Koninkrijk. Het aandeel wordt genoteerd aan de New York Stock Exchange op Wall Street.

Geen funaandeel

Ferrari onderscheidt zich duidelijk van andere autofabrikanten en is geen funaandeel. Ferrari verkeert in de luxepositie om zijn productie te beperken tot een niveau die de prijsmacht in stand houdt, exclusiviteit garandeert terwijl het ondertussen de klanttevredenheid bewaart. Het aandeel biedt Ferrari-fanaten de mogelijkheid om hun passie voor het merk verder te betuigen, maar los van de emotie vindt Morningstar dat Ferrari langetermijnbeleggers beloont. Met het beperkte aantal aandelen dat in eerste instantie op de markt komt en een beursgang die net zo tot de verbeelding spreekt als de auto's, ligt het voor de hand dat er veel interesse is in de beursgang van Ferrari en dat ze overtekend zal worden.


Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Ferrari beschermd door brede slotgracht | Automotive Online
Analisten hebben vertrouwen in beursgang Fiat-dochter

Ferrari beschermd door brede slotgracht

Redactie Redactie
• Laatste update:

Fiat Chrysler Automobiles (FCA) brengt zijn kroonjuweel Ferrari naar de beurs. FCA wil met de opbrengst, circa 10 procent van de aandelen wordt verkocht, onder andere de schuldpositie verbeteren. Is Ferrari een goede belegging? De aandelenanalisten van Morningstar – een onafhankelijk onderzoeksbureau voor aandelen en beleggingsfondsen – denken van wel. Beleggen in autofabrikanten is niet voor de bange belegger. Automakers opereren in een markt met forse concurrentie, die kapitaalintensief is en een cyclische vraag kent. Daarbij komt nog dat ze een inwisselbaar product maken. Of het nu gaat om de top van de markt of het volumesegment onderaan: autokopers kunnen het ene merk of model gemakkelijk inruilen voor het andere. Dit zijn geen pluspunten die het voor een belegger aantrekkelijk maken. Interessante ondernemingen om in te beleggen zijn bedrijven die een concurrentievoorsprong of -voordeel hebben die hun winstgevendheid beschermt. Ook hier onderscheiden autofabrikanten zich overwegend in negatieve zin. Als autoproducenten al een voorsprong op concurrenten hebben, dan is het slechts tijdelijk. Concurrenten lopen hun achterstand snel in door zich op een nieuw type of nieuwe technologie te storten. Tesla, Volkswagen, General Motors en Toyota zijn daar geen uitzondering op. Autofabrikanten hebben over het algemeen dan ook geen concurrentievoordeel of moat, het Engelse woord voor slotgracht. Van de zestien autofabrikanten die de aandelenanalisten van Morningstar volgen, hebben er maar drie een klein concurrentievoordeel (narrow moat): BMW, Dongfeng en Tata Motors (zie kader Wel Dongfeng, geen Peugeot).

Funaandeel

Maar hoe zit dat met Ferrari? Er zijn auto's en auto's, maar het iconische Italiaanse merk behoort tot de buitencategorie. Is Ferrari niet meer dan een funaandeel? Leuk voor autofanaten zoals Ajax-supporters aandelen van hun voetbalclub hebben. Of biedt het meer? Een antwoord op deze vraag is het antwoord op de vraag of Ferrari – in tegenstelling tot veel andere autofabrikanten – wel over een concurrentievoordeel beschikt. En zo ja: hoe groot is die voorsprong op concurrenten? “De stabiele groei, consistent hoge marges en winstgevendheid zijn solide argumenten om Ferrari een groot concurrentievoordeel, wide moat, toe te dichten. Maar een klein concurrentievoordeel is ook mogelijk. Het gemak waarmee autofabrikanten schade oplopen en hun merk een deuk krijgt – denk aan technische mankementen, terugroepacties – noopt tot voorzichtigheid”, stelt Richard Hilgert, analist van de automotive sector bij Morningstar. Naast de bedrijfseconomische redenen voor een moat is een andere belangrijke factor voor het concurrentievoordeel van Ferrari de kracht van zijn merk. Dat behoort tot de meest bekende en meest waardevolle ter wereld. Meer dan andere automerken verdient Ferrari naast de verkoop van auto's ook veel met merchandise als schaalmodellen en kleding, en licenties aan fabrikanten van lunchtrommels tot dekbedden om het logo te mogen gebruiken op hun producten. Om voor de beoordeling ‘wide moat’ in aanmerking te komen moet een onderneming naar verwachting de komende twintig jaar een buitengewoon rendement op geïnvesteerd kapitaal genereren. “Op dit moment heeft Ferrari nog niet alle financiële gegevens gepubliceerd om de grootte van zijn concurrentievoordeel te kunnen meten. Maar de omzet en winstgevendheid van de autofabrikant zijn bestand gebleken tegen diverse economische omstandigheden en samen met de hoge marges zijn dat goede indicatoren voor de prijsmacht van Ferrari en zijn mogelijkheid om op lange termijn bovengemiddelde winst te boeken”, aldus Hilgert. Hij neigt dan ook naar een wide moat voor Ferrari, maar komt met zijn definitieve oordeel als alle cijfers bekend zijn. Met zijn prijsmacht, lage volatiliteit in omzet en winstgevendheid en consistente hoge winstmarge door een economische cyclus heen is Ferrari meer verwant aan producenten van luxe goederen dan aan andere automerken. Hilgert ziet hierin ook een bewijs van een potentiële wide moat voor Ferrari. Hij schat de waarde overigens op 9,2 miljard euro.

Beursgang Ferrari

Fiat Chrysler Automobiles (FCA) bezit ongeveer 90 procent van de Ferrari-aandelen. Daarvan wil het in eerste instantie begin volgend jaar 10 procent naar de beurs brengen. Van de overige 80 procent van de aandelen zegt FCA dat het die aan zijn bestaande aandeelhouders wil aanbieden. Van de aandelen Ferrari blijft 10 procent in handen van Piero Ferrari, zoon van Ferrari-oprichter Enzo Ferrari. Die bestaande aandeelhouders worden voor een groot deel gevormd door Exor, dat 29,19 procent van de gewone aandelen FCA heeft. Exor wordt weer gecontroleerd door Giovanni Agnelli (GA) dat 51,39 procent van de aandelen heeft. GA is een investeringsmaatschappij van nakomelingen van Giovanni Agnelli, de oprichter van Fiat. John Elkann, de achter-achterkleinzoon van Giovanni Agnelli, is voorzitter van FCA, Exor en GA. De beursgang kent een complexe constructie om maximaal fiscaal voordeel te halen. Het Italiaanse Ferrari wordt ondergebracht in een Nederlandse holding die fiscaal wordt geregistreerd in het Verenigd Koninkrijk. Het aandeel wordt genoteerd aan de New York Stock Exchange op Wall Street.

Geen funaandeel

Ferrari onderscheidt zich duidelijk van andere autofabrikanten en is geen funaandeel. Ferrari verkeert in de luxepositie om zijn productie te beperken tot een niveau die de prijsmacht in stand houdt, exclusiviteit garandeert terwijl het ondertussen de klanttevredenheid bewaart. Het aandeel biedt Ferrari-fanaten de mogelijkheid om hun passie voor het merk verder te betuigen, maar los van de emotie vindt Morningstar dat Ferrari langetermijnbeleggers beloont. Met het beperkte aantal aandelen dat in eerste instantie op de markt komt en een beursgang die net zo tot de verbeelding spreekt als de auto's, ligt het voor de hand dat er veel interesse is in de beursgang van Ferrari en dat ze overtekend zal worden.


Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.