Douwe Bekius, algemeen directeur Carglass:

‘als je de juiste mensen bij elkaar zet, komt er iets moois uit’

Viola Robbemondt Viola Robbemondt
• Laatste update:

Wat wilde u worden toen u zes jaar was?

“Mijn vader was fietsenmaker, dus tot mijn vijftiende dacht ik wel dat ik zijn zaak in Leeuwarden over zou nemen. Het leven was toen nog overzichtelijk en service en een vleugje techniek zitten er bij mij wel in. Maar ergens rond mijn zestiende vroeg ik me ten eerste af of ik wel in Leeuwarden wilde blijven. En ten tweede: hoe de relatie met mijn vader eruit zou zien als ik zijn zaak over zou nemen. Hem kennende was hij daar zeker blijven rondscharrelen en dan was er een strijd ontstaan. Ook mijn zus wilde de zaak niet overnemen, dus is de zaak uiteindelijk verkocht. ‘Een pen is lichter dan een hamer’, zei hij toen ik vertelde dat ik kantoorwerk ging doen.”

In hoeverre dreef de reislust uw carrièrekeuze?

“In hoge mate. Toen ik op de Heao stage mocht lopen, koos ik voor een bedrijf in de Verenigde Staten. En dacht stiekem: als het me bevalt, blijf ik. Maar toen ik daar zat, bleek Nederland ineens niet zo verkeerd. Zowel in mijn tijd bij Nedloyd als bij Van Gend & Loos heb ik veel gereisd. Het ontdekken van verschillende culturen vind ik interessant. Zelfs tussen Noord- en Zuid-Nederland heersen al enorme verschillen.”

‘De internationale samenwerking geeft mijn baan een extra dimensie.’

Carglass zit in 34 landen. Heeft u een functie in het buitenland overwogen?

“Nee, vanwege het gezin. Daarbij hoef je bij Carglass niet naar het buitenland om het internationale gevoel te krijgen. Bovendien heb ik het na twaalf jaar nog steeds erg naar mijn zin hier. Reizen doen we in de vakanties wel veel.”

Hoe viert u vakantie?

“Als geboren Fries houd ik uiteraard van zeilen, maar later heb ik de keuze gemaakt voor een vissersboot, een Noorse Trawler. Ik heb namelijk maar weinig mensen gezien die een goed familieleven hebben op een zeilboot. Je bent lang onderweg, het bereik is beperkt en je hebt meer last van de getijden en windrichting. Ik houd meer van de vrijheid van een snel varende motorboot. Ergens bij Rotterdam of Stellendam is de belangrijkste vraag: Gaan we stuurboord of bakboord? Meestal varen we dan naar de Kanaaleilanden, Bretagne of Cornwall.”

U bent nu twaalf jaar directeur van Carglass. Bent u het nog niet zat?

“Totaal niet. Sommige mensen stappen om de twee, drie jaar op. Maar als je langer blijft, kom je je eigen fouten uit het verleden tegen, die je vervolgens moet corrigeren. Daardoor kun je iets neerzetten. Er is ook veel veranderd in de autobranche en de internationale markt blijft interessant. Ik help om zaken die hier goed werken in andere landen te implementeren en we halen ook weer ideeën uit het buitenland. Die uitwisseling is leuk en een grote kracht.”

Welke fouten heeft u in het begin gemaakt?

“Nou ja, fouten… Ik heb in het begin geprobeerd met het bestaande managementteam de volgende fase in te gaan. Door ze te coachen en te helpen. Maar achteraf bleek dat sommigen niet wilden, en anderen niet konden veranderen. Skill and will dus. Daardoor werkte ik een tijdlang met een minder effectief managementteam. Maar goed, zoiets is achteraf altijd makkelijker vast te stellen dan op het moment zelf. Met het nieuwe managementteam hebben we daarna snel en goed doorgepakt. We hebben een goed team, ik heb er heel veel plezier in.”

Wat is uw stokpaardje hier?

“Dat we zaken blauw invoeren en rood uitvoeren. Het blauwe deel is het logistieke: de ruimte, de planning, de opleiding van de mensen. Daar heeft de klant op zich geen boodschap aan, maar als het niet voor elkaar is, wordt niemand blij. Het blauwe deel moet dus piekfijn zijn. Het rode gaat over het contact met de klant. De vrijheid die ik krijg om Carglass te leiden, probeer ik zoveel mogelijk door te geven aan de medewerkers die bij onze klant betrokken zijn. Ik vind het prachtig als een servicemonteur bij een gezin komt en de kinderen – op een veilige en verantwoorde manier – laat meehelpen en meekijken. Daar kun je geen handboek voor schrijven, dat moet in de medewerkers zitten. Toen ik hier begon, stond in de personeelsadvertenties: ‘Autogek? Kom bij Carglass’. Inmiddels selecteren we vooral op het menselijke aspect. Dus zou het nu moeten zijn: ‘Hou je van mensen? Kom bij Carglass’.”

Bekius in ‘t kort

Naam: Douwe Tjerk Bekius / Geboortedatum: 14 mei 1961 te Leeuwarden / Woonplaats: Nijmegen / Opleiding: HEAO-CE aan de Hanzehogeschool Groningen, NRDP Bedrijfskunde, Insead AMP, Nyenrode University Commissarissen Cyclus, New Board Programme en Insead ID / Carrière: 1990-2001 diverse functies bij Nedlloyd en Van Gend & Loos, o.a. branchmanager, marketing- en salesmanager, directeur marketing & sales, director operations en marketing & sales Benelux. 2002-heden: algemeen directeur Carglass en managing director Belron International Nederland (moedermaatschappij Carglass). 2013-heden: vicevoorzitter RvC Rabobank Groesbeek-Millingen a/d Rijn, RvC Lid Rabobank Rijk van Nijmegen. 2014-heden: executive board member Radboud In’To Languages / Relatie: getrouwd met Jolande / Kinderen: twee dochters van 16 en 14 jaar / Hobby’s: cultuur, reizen, eten en drinken met vrienden, de boot en skiën

U geeft niet zoveel interviews. Waarom niet?

“Er zijn meer mensen die dit bedrijf vertegenwoordigen. Als bedrijf zetten we bijvoorbeeld onder het motto Best of Belron jaarlijks de servicemonteurs in het zonnetje. Vorig jaar is de Nederlandse monteur Robin Bogdanowicz gekozen tot beste monteur ter wereld. Dan ben ik supertrots.”

De zelfrijdende auto verandert de branche op heel veel manieren. Welke verandering zie jij voor jullie business?

“In zo’n vijf procent van de nu rondrijdende auto’s zit al een camera achter de voorruit die taken van de bestuurder kan overnemen: tussen de lijnen blijven, afstand houden, voetgangers ontwijken. Vervang je die ruit, dan moet je ook de camera kalibreren. Wijkt de stand maar een millimeter af, dan is het verderop een paar meter. Dat kalibreren is dus cruciaal en een eis van autofabrikanten. Onze mensen zijn daar voor opgeleid en dus thuis in de materie.”

In een interview zei u: ‘Ik heb een challenger mentaliteit’. Wat houdt dat in?

“Ik houd van vernieuwing. Begin dit jaar kwam de gehele board van Belron International naar Utrecht voor onze ‘Fit for future’-strategie. Die strategie hebben we in 2012 ingezet. We hebben een clustermodel voor ons bedrijf geïntroduceerd waarmee we nu een veel hogere kwaliteit kunnen leveren, hogere klanttevredenheid scoren en overall efficiënter kunnen werken. Dat is niet mijn verdienste, maar die van ons team. Als je een proces goed neerzet, dus zorgt dat de juiste mensen bij elkaar komen, een duidelijke doelstelling formuleert en de juiste ondersteuning geeft, dan komt er iets goeds uit. Zo ging het ook met deze strategie en die wordt nu ook in andere Carglass-landen uitgerold.”

‘Vrijheid is de rode draad in mijn leven.’

Wat heeft u in uw carrière geleerd?

“Als ik collega’s en medewerkers spreek, probeer ik alert en attent te zijn om zo de ruimte te creëren waarin mensen ook dingen durven te zeggen en vraagtekens durven te zetten. Er is moed voor nodig om in een groep te zeggen dat je iets niet begrijpt, of vraagtekens durft te zetten bij een door het management gepresenteerd plan. Ik probeer dus een setting te creëren waarin iedereen zich vrij kan voelen en zich durft uit te spreken.”

Jullie moedermaatschappij Belron heeft Autotaalglas overgenomen, maar hoort het nu wel of niet bij Carglass?

“Onze eigenaar is dezelfde, maar het hoort niet bij Carglass. Je ziet dat wel in meer segmenten gebeuren. Unilever dat zowel Knorr als Unox in zijn pakket heeft, bijvoorbeeld. Het heeft te maken met dat je de klant meerdere keuzes wilt bieden. Er wordt naar marktaandeel gekeken. De markt waarin we opereren wordt kleiner want er is minder ruitschade door onder meer milde winters en goede wegen. Als je je kwaliteit als specialist op niveau wilt houden, moet je daarin bewegen. Autotaalglas is anders gepositioneerd dan Carglass. Hoe dat precies is zou je aan Belron moeten vragen, dat weet ik eigenlijk niet. Omdat het merk dus niet bij ons hoort.”

Over Carglass

Belron Group, de moedermaatschappij van Carglass, werd in 1897 als familiebedrijf in Zuid-Afrika opgericht. Inmiddels is Belron de grootste ter wereld op het gebied van reparatie en vervanging van voertuigbeglazing. Het is actief in 34 landen. In Nederland heeft Carglass 56 servicevestigingen. Het hoofdkantoor staat in Son (bij Eindhoven). Daar werken in totaal 700 mensen.

‘als je de juiste mensen bij elkaar zet, komt er iets moois uit’ | Automotive Online
Douwe Bekius, algemeen directeur Carglass:

‘als je de juiste mensen bij elkaar zet, komt er iets moois uit’

Viola Robbemondt Viola Robbemondt
• Laatste update:

Wat wilde u worden toen u zes jaar was?

“Mijn vader was fietsenmaker, dus tot mijn vijftiende dacht ik wel dat ik zijn zaak in Leeuwarden over zou nemen. Het leven was toen nog overzichtelijk en service en een vleugje techniek zitten er bij mij wel in. Maar ergens rond mijn zestiende vroeg ik me ten eerste af of ik wel in Leeuwarden wilde blijven. En ten tweede: hoe de relatie met mijn vader eruit zou zien als ik zijn zaak over zou nemen. Hem kennende was hij daar zeker blijven rondscharrelen en dan was er een strijd ontstaan. Ook mijn zus wilde de zaak niet overnemen, dus is de zaak uiteindelijk verkocht. ‘Een pen is lichter dan een hamer’, zei hij toen ik vertelde dat ik kantoorwerk ging doen.”

In hoeverre dreef de reislust uw carrièrekeuze?

“In hoge mate. Toen ik op de Heao stage mocht lopen, koos ik voor een bedrijf in de Verenigde Staten. En dacht stiekem: als het me bevalt, blijf ik. Maar toen ik daar zat, bleek Nederland ineens niet zo verkeerd. Zowel in mijn tijd bij Nedloyd als bij Van Gend & Loos heb ik veel gereisd. Het ontdekken van verschillende culturen vind ik interessant. Zelfs tussen Noord- en Zuid-Nederland heersen al enorme verschillen.”

‘De internationale samenwerking geeft mijn baan een extra dimensie.’

Carglass zit in 34 landen. Heeft u een functie in het buitenland overwogen?

“Nee, vanwege het gezin. Daarbij hoef je bij Carglass niet naar het buitenland om het internationale gevoel te krijgen. Bovendien heb ik het na twaalf jaar nog steeds erg naar mijn zin hier. Reizen doen we in de vakanties wel veel.”

Hoe viert u vakantie?

“Als geboren Fries houd ik uiteraard van zeilen, maar later heb ik de keuze gemaakt voor een vissersboot, een Noorse Trawler. Ik heb namelijk maar weinig mensen gezien die een goed familieleven hebben op een zeilboot. Je bent lang onderweg, het bereik is beperkt en je hebt meer last van de getijden en windrichting. Ik houd meer van de vrijheid van een snel varende motorboot. Ergens bij Rotterdam of Stellendam is de belangrijkste vraag: Gaan we stuurboord of bakboord? Meestal varen we dan naar de Kanaaleilanden, Bretagne of Cornwall.”

U bent nu twaalf jaar directeur van Carglass. Bent u het nog niet zat?

“Totaal niet. Sommige mensen stappen om de twee, drie jaar op. Maar als je langer blijft, kom je je eigen fouten uit het verleden tegen, die je vervolgens moet corrigeren. Daardoor kun je iets neerzetten. Er is ook veel veranderd in de autobranche en de internationale markt blijft interessant. Ik help om zaken die hier goed werken in andere landen te implementeren en we halen ook weer ideeën uit het buitenland. Die uitwisseling is leuk en een grote kracht.”

Welke fouten heeft u in het begin gemaakt?

“Nou ja, fouten… Ik heb in het begin geprobeerd met het bestaande managementteam de volgende fase in te gaan. Door ze te coachen en te helpen. Maar achteraf bleek dat sommigen niet wilden, en anderen niet konden veranderen. Skill and will dus. Daardoor werkte ik een tijdlang met een minder effectief managementteam. Maar goed, zoiets is achteraf altijd makkelijker vast te stellen dan op het moment zelf. Met het nieuwe managementteam hebben we daarna snel en goed doorgepakt. We hebben een goed team, ik heb er heel veel plezier in.”

Wat is uw stokpaardje hier?

“Dat we zaken blauw invoeren en rood uitvoeren. Het blauwe deel is het logistieke: de ruimte, de planning, de opleiding van de mensen. Daar heeft de klant op zich geen boodschap aan, maar als het niet voor elkaar is, wordt niemand blij. Het blauwe deel moet dus piekfijn zijn. Het rode gaat over het contact met de klant. De vrijheid die ik krijg om Carglass te leiden, probeer ik zoveel mogelijk door te geven aan de medewerkers die bij onze klant betrokken zijn. Ik vind het prachtig als een servicemonteur bij een gezin komt en de kinderen – op een veilige en verantwoorde manier – laat meehelpen en meekijken. Daar kun je geen handboek voor schrijven, dat moet in de medewerkers zitten. Toen ik hier begon, stond in de personeelsadvertenties: ‘Autogek? Kom bij Carglass’. Inmiddels selecteren we vooral op het menselijke aspect. Dus zou het nu moeten zijn: ‘Hou je van mensen? Kom bij Carglass’.”

Bekius in ‘t kort

Naam: Douwe Tjerk Bekius / Geboortedatum: 14 mei 1961 te Leeuwarden / Woonplaats: Nijmegen / Opleiding: HEAO-CE aan de Hanzehogeschool Groningen, NRDP Bedrijfskunde, Insead AMP, Nyenrode University Commissarissen Cyclus, New Board Programme en Insead ID / Carrière: 1990-2001 diverse functies bij Nedlloyd en Van Gend & Loos, o.a. branchmanager, marketing- en salesmanager, directeur marketing & sales, director operations en marketing & sales Benelux. 2002-heden: algemeen directeur Carglass en managing director Belron International Nederland (moedermaatschappij Carglass). 2013-heden: vicevoorzitter RvC Rabobank Groesbeek-Millingen a/d Rijn, RvC Lid Rabobank Rijk van Nijmegen. 2014-heden: executive board member Radboud In’To Languages / Relatie: getrouwd met Jolande / Kinderen: twee dochters van 16 en 14 jaar / Hobby’s: cultuur, reizen, eten en drinken met vrienden, de boot en skiën

U geeft niet zoveel interviews. Waarom niet?

“Er zijn meer mensen die dit bedrijf vertegenwoordigen. Als bedrijf zetten we bijvoorbeeld onder het motto Best of Belron jaarlijks de servicemonteurs in het zonnetje. Vorig jaar is de Nederlandse monteur Robin Bogdanowicz gekozen tot beste monteur ter wereld. Dan ben ik supertrots.”

De zelfrijdende auto verandert de branche op heel veel manieren. Welke verandering zie jij voor jullie business?

“In zo’n vijf procent van de nu rondrijdende auto’s zit al een camera achter de voorruit die taken van de bestuurder kan overnemen: tussen de lijnen blijven, afstand houden, voetgangers ontwijken. Vervang je die ruit, dan moet je ook de camera kalibreren. Wijkt de stand maar een millimeter af, dan is het verderop een paar meter. Dat kalibreren is dus cruciaal en een eis van autofabrikanten. Onze mensen zijn daar voor opgeleid en dus thuis in de materie.”

In een interview zei u: ‘Ik heb een challenger mentaliteit’. Wat houdt dat in?

“Ik houd van vernieuwing. Begin dit jaar kwam de gehele board van Belron International naar Utrecht voor onze ‘Fit for future’-strategie. Die strategie hebben we in 2012 ingezet. We hebben een clustermodel voor ons bedrijf geïntroduceerd waarmee we nu een veel hogere kwaliteit kunnen leveren, hogere klanttevredenheid scoren en overall efficiënter kunnen werken. Dat is niet mijn verdienste, maar die van ons team. Als je een proces goed neerzet, dus zorgt dat de juiste mensen bij elkaar komen, een duidelijke doelstelling formuleert en de juiste ondersteuning geeft, dan komt er iets goeds uit. Zo ging het ook met deze strategie en die wordt nu ook in andere Carglass-landen uitgerold.”

‘Vrijheid is de rode draad in mijn leven.’

Wat heeft u in uw carrière geleerd?

“Als ik collega’s en medewerkers spreek, probeer ik alert en attent te zijn om zo de ruimte te creëren waarin mensen ook dingen durven te zeggen en vraagtekens durven te zetten. Er is moed voor nodig om in een groep te zeggen dat je iets niet begrijpt, of vraagtekens durft te zetten bij een door het management gepresenteerd plan. Ik probeer dus een setting te creëren waarin iedereen zich vrij kan voelen en zich durft uit te spreken.”

Jullie moedermaatschappij Belron heeft Autotaalglas overgenomen, maar hoort het nu wel of niet bij Carglass?

“Onze eigenaar is dezelfde, maar het hoort niet bij Carglass. Je ziet dat wel in meer segmenten gebeuren. Unilever dat zowel Knorr als Unox in zijn pakket heeft, bijvoorbeeld. Het heeft te maken met dat je de klant meerdere keuzes wilt bieden. Er wordt naar marktaandeel gekeken. De markt waarin we opereren wordt kleiner want er is minder ruitschade door onder meer milde winters en goede wegen. Als je je kwaliteit als specialist op niveau wilt houden, moet je daarin bewegen. Autotaalglas is anders gepositioneerd dan Carglass. Hoe dat precies is zou je aan Belron moeten vragen, dat weet ik eigenlijk niet. Omdat het merk dus niet bij ons hoort.”

Over Carglass

Belron Group, de moedermaatschappij van Carglass, werd in 1897 als familiebedrijf in Zuid-Afrika opgericht. Inmiddels is Belron de grootste ter wereld op het gebied van reparatie en vervanging van voertuigbeglazing. Het is actief in 34 landen. In Nederland heeft Carglass 56 servicevestigingen. Het hoofdkantoor staat in Son (bij Eindhoven). Daar werken in totaal 700 mensen.