Race door de werkplaats
Het idee achter Volvo's nieuwe werkplaatsconcept Volvo Personal Service (VPS) is simpel: door de werkplaats zo in te richten dat meerdere monteurs tegelijkertijd aan een auto kunnen werken, kunnen monteurs zich specialiseren, van elkaar leren en sneller en efficiënter werken. Volvo's doel is om weer concurrerend worden met de universele ketens, zoals Bosch Car Service en Vakgarage. “De aftersalesomzet loopt bij dealers al jaren terug. Er was een ommekeer vereist en daarom zetten wij vol in op deze nieuwe ‘pitstopservice’”, zegt Richard Snijders,
managing director van Volvo Cars Nederland. Vorig jaar werd een groot logistiek project afgerond, waardoor de importeur nu driemaal daags de dealer belevert. “Omdat de onderdelen aanwezig zijn en de monteurs veel sneller werken, zijn we in recordtijd klaar met de auto; vaak binnen een uur – veelal tot verbazing van de eigenaar.”
‘ Wij kunnen en willen de grote spelers niet volgen’
De Volvo-registraties komen dit jaar wat traag op gang. Toch is Richard Snijders overtuigd van het feit dat het marktaandeel boven de 4 procent blijft. Zo moet de uitlevering van de plug-in XC90 T8 nog beginnen. “Onze orderintake is goed.” In de komende jaren komen er acht nieuwe Volvomodellen op de markt. Dat lijkt veel, maar de Duitse concurrenten komen bijna maandelijks met een nieuw model. “Wij kunnen en willen de grote fabrikanten helemaal niet volgen in deze modellenrace. Wij zitten prima in de niche waarin iedereen die niet Duits wil rijden terecht kan. Het doel blijft om van 500 duizend naar 800 duizend te groeien en dat moet met ons gamma prima kunnen.”
Concurrentie
Snijders heeft nog geen inzicht in hoeveel de gemiddelde factuur omlaag gaat. “Maar in andere landen zijn we op prijs weer concurrerend met de Bosch Car Services. Die halen we nu in.” Het nieuwe concept werd niet overal met gejuich ontvangen; er wordt een forse investering gevraagd en voor monteurs verandert er veel. Toch merkt Snijders dat het concept zich snel terugverdient. “De dealers zijn blij, maar ook voor de monteurs is het werk veel leuker geworden. En ze leren bij.” Snijders verwacht dat dit jaar 20 van de 95 werkplaatsen ingericht zijn op VPS. “En binnen drie jaar is iedereen over.” Volgens Snijders is Volvo op de goede weg, maar in zijn visie worden de monteurs nog belangrijker. “Idealiter geeft een monteur zijn visitekaartje af en regelt zelf direct met de klant een beurt of reparatie. Dan heb je weer het persoonlijke contact van vroeger.” Zijn monteurs daar wel sociaal vaardig genoeg voor? “Ik denk het wel. Alleen wij hebben alle betrokkenheid en sociale vaardigheden uit de monteur gehaald. Onze servicemedewerkers kunnen prima met klanten omgaan en komen ook uit de werkplaats. Samen met onze monteurs kunnen we de business terughalen die we verloren hebben.”
Lees meer over de inrichting van de VPS-werkplaats van Volvo-dealer Van Roosmalen in Automotive Werkplaats 7, pagina 4.