THEO MIDDELBEEK (58) BLIJFT TROUW AAN `AMERIKAANS`

Heilig geloof in de amerikaanse droom

Leonard van den Berg Leonard van den Berg
• Laatste update:

Dat Theo Middelbeek het nog steeds aandurft om – na jaren van economische tegenwind en de dictatuur van het CO2- belastingregime – geld te steken in merken als Chrysler, Jeep en Cadillac kun je hem amper kwalijk nemen. De man kreeg het nu eenmaal van huis uit mee. “Mijn vader begon in 1945 een autobedrijf. Alles wat nog een beetje rolde, verzamelde hij en knapte hij op. Vooral veel Amerikaans spul uiteraard. Mijn eerste herinnering was als 3-jarig jochie achter het enorme stuur van zo’n mooie Buick.”

Blijven knokken

Naast de styling en de robuuste techniek spreekt de Amerikaanse mentaliteit Middelbeek aan. “Blijven knokken, altijd. Ook als je bijna knock-out bent. Net zoals Chrysler heeft gedaan: in de crisis bijna omvallen en nu weer lopen als een tierelier.” Klinkt mooi, maar ook Middelbeek zelf had het niet gemakkelijk de afgelopen jaren. “Sinds 2008 hebben we in feite vier crises gehad: de financiële, de economische, de CO2-crisis en daar tussendoor de importeurscrisis – van Daimler Chrysler naar Chrysler en van Chrysler naar Fiat. Maar als je geschoren wordt, moet je stil zitten. Daarom hebben we steeds goed op de kosten en de marges gelet. Dankzij onze trouwe klantenkring konden we tot 2013 zwarte cijfers schrijven. Vorig jaar was de rek eruit en moesten we halveren. Heel pijnlijk. Maar het helpt: we draaien weer winst.”

Bijzondere uitvoeringen

Naarmate het marktaandeel van Amerikaanse auto’s daalt, wordt de taart kleiner. “Maar als je minder eters hebt, heb je nog steeds allemaal een punt”, vindt Middelbeek. “Wij zoeken de winst in marge, niet volume. Daarom importeren we ook bijzondere uitvoeringen, zoals de Cherokee benzine-automaat. De importeur voert die niet, maar mijn klanten willen ‘m wel. En gebruikte auto’s. Er zijn dagen dat ik met één occasion meer verdien dan met vijf nieuwe Renegades.” Middelbeek heeft nooit serieus andere dealerschappen overwogen. “Onze merken moet je met volle aandacht en passie verkopen. Ik zou niet eens geschikt zijn om andere merken te verkopen.” Hoewel het geen vetpot is, investeerde hij toch in een uitbreiding met Cadillac en plaatste hij recent een nieuwe wasstraat. “Elke auto gaat na een beurt van binnen en buiten schoon weer naar de klant. Die extra service, daar blijf ik in geloven. Ik zeg altijd: Ook de btw moeten we waarmaken: betalen voor toegevoegde waarde.”

Middelbeek Cars

Middelbeek Cars is gevestigd in Alkmaar, waar Theo het dealerbedrijf in 1988 begon. Daarvoor had hij na zijn IVA-opleiding diverse andere jobs gehad en runde hij jarenlang met zijn twee oudere broers autobedrijven. Sinds 2008 daalde het aantal werknemers geleidelijk naar 12, waarna hij eind 2014 moest inkrimpen tot zes. Dit jaar verwacht hij zo’n 80 nieuwe en 160 gebruikte auto’s te verkopen. De 5.000 m2 bedrijfsruimte is dan wel heel riant. Daarom zoekt Middelbeek huurders.

Heilig geloof in de amerikaanse droom | Automotive Online
THEO MIDDELBEEK (58) BLIJFT TROUW AAN `AMERIKAANS`

Heilig geloof in de amerikaanse droom

Leonard van den Berg Leonard van den Berg
• Laatste update:

Dat Theo Middelbeek het nog steeds aandurft om – na jaren van economische tegenwind en de dictatuur van het CO2- belastingregime – geld te steken in merken als Chrysler, Jeep en Cadillac kun je hem amper kwalijk nemen. De man kreeg het nu eenmaal van huis uit mee. “Mijn vader begon in 1945 een autobedrijf. Alles wat nog een beetje rolde, verzamelde hij en knapte hij op. Vooral veel Amerikaans spul uiteraard. Mijn eerste herinnering was als 3-jarig jochie achter het enorme stuur van zo’n mooie Buick.”

Blijven knokken

Naast de styling en de robuuste techniek spreekt de Amerikaanse mentaliteit Middelbeek aan. “Blijven knokken, altijd. Ook als je bijna knock-out bent. Net zoals Chrysler heeft gedaan: in de crisis bijna omvallen en nu weer lopen als een tierelier.” Klinkt mooi, maar ook Middelbeek zelf had het niet gemakkelijk de afgelopen jaren. “Sinds 2008 hebben we in feite vier crises gehad: de financiële, de economische, de CO2-crisis en daar tussendoor de importeurscrisis – van Daimler Chrysler naar Chrysler en van Chrysler naar Fiat. Maar als je geschoren wordt, moet je stil zitten. Daarom hebben we steeds goed op de kosten en de marges gelet. Dankzij onze trouwe klantenkring konden we tot 2013 zwarte cijfers schrijven. Vorig jaar was de rek eruit en moesten we halveren. Heel pijnlijk. Maar het helpt: we draaien weer winst.”

Bijzondere uitvoeringen

Naarmate het marktaandeel van Amerikaanse auto’s daalt, wordt de taart kleiner. “Maar als je minder eters hebt, heb je nog steeds allemaal een punt”, vindt Middelbeek. “Wij zoeken de winst in marge, niet volume. Daarom importeren we ook bijzondere uitvoeringen, zoals de Cherokee benzine-automaat. De importeur voert die niet, maar mijn klanten willen ‘m wel. En gebruikte auto’s. Er zijn dagen dat ik met één occasion meer verdien dan met vijf nieuwe Renegades.” Middelbeek heeft nooit serieus andere dealerschappen overwogen. “Onze merken moet je met volle aandacht en passie verkopen. Ik zou niet eens geschikt zijn om andere merken te verkopen.” Hoewel het geen vetpot is, investeerde hij toch in een uitbreiding met Cadillac en plaatste hij recent een nieuwe wasstraat. “Elke auto gaat na een beurt van binnen en buiten schoon weer naar de klant. Die extra service, daar blijf ik in geloven. Ik zeg altijd: Ook de btw moeten we waarmaken: betalen voor toegevoegde waarde.”

Middelbeek Cars

Middelbeek Cars is gevestigd in Alkmaar, waar Theo het dealerbedrijf in 1988 begon. Daarvoor had hij na zijn IVA-opleiding diverse andere jobs gehad en runde hij jarenlang met zijn twee oudere broers autobedrijven. Sinds 2008 daalde het aantal werknemers geleidelijk naar 12, waarna hij eind 2014 moest inkrimpen tot zes. Dit jaar verwacht hij zo’n 80 nieuwe en 160 gebruikte auto’s te verkopen. De 5.000 m2 bedrijfsruimte is dan wel heel riant. Daarom zoekt Middelbeek huurders.