Delen en dalen

Redactie Redactie
• Laatste update:

CIJFERS Nieuwverkoop: MISE EN PLACE

De nieuwverkoop ligt in het eerste halfjaar ongeveer gelijk aan dat van vorig jaar. Volgens pessimisten is zelfs een structurele verkoop van 400 duizend nieuwe auto's per jaar te hoog ingeschat. Optimisten denken dat alles, bij een stabilisering van het fiscale autobeleid (Autobrief 2) en een voorzichtig herstel van de economie, uiteindelijk nog goed komt. De dalende verkoop zou ook een teken kunnen zijn dat we daadwerkelijk van bezit naar gebruik gaan. Hoe het ook zij: Nederland blijft ver achter bij de Europese groei. Misschien volgt er in de tweede helft van dit jaar nog een felle eindsprint op de huidige verkoop mise-en-place, omdat er dan tienduizenden plug-ins uitgeleverd worden. Ook zal iedere leaserijder proberen dit jaar nog een lage bijtelling voor de komende jaren veilig te stellen door het contract voortijdig te beëindigen en nog dit jaar een nieuwe auto te bestellen. Normaliter leidt zo'n eindejaarsopleving tot een verkoopdip in het jaar daarop, maar die wordt wellicht uitgesteld: in 2017 gaan immers de nieuwe, nog onaantrekkelijkere bijtellingregels in.

CIJFERS Aftersales: OMZETDALING VLAKT AF

Bezuinigende consumenten en de dalende onderhoudsbehoefte van auto's zorgen jaar op jaar voor een dalende aftersalesomzet. Vorig jaar liep deze terug met 6 procent, signaleerden Bovag en RAI Vereniging in hun aftersalesmonitor. Maar over de eerste paar maanden van dit jaar lijkt de omzetdaling af te vlakken. Over de eerste drie maanden lag de omzet 1 procent lager dan in de eerste drie kwartalen van 2014, terwijl de daling in de periode daarvoor groter was. Toeleveranciers zagen hun omzet over de eerste drie maanden met 3 procent stijgen. De vorig jaar ingezette overnamegolf onder automaterialengrossiers en leveranciers werd ook in de eerste helft van dit jaar voortgezet. Vooral Sator was weer als vanouds op overnamepad. Het aantal eigen grossiersvestigingen groeide van 65 naar 89. De overname van APS is de grootste, omdat dit grossiersbedrijf voorheen onderdeel was van AD Benelux. Directeur Cor Baltus van moedermaatschappij was dan ook “teleurgesteld”. Aan de andere kant kreeg Partspoint wel groen licht om onderdelenleverancier AD Benelux over te nemen, en werd Peter Meyer, de bedenker van het logistieke systeem Blue Eagle, bekroond met een finaleplek in een prestigieuze award voor logistiek. Naar verwachting zet de consolidatiegolf in de tweede helft van dit jaar door, evenals de procesoptimalisatie bij de leveranciers. De vraag is of Doyen aanhaakt – en of een buitenlandse speler de stap naar de Nederlandse markt waagt.

CIJFERS Autoschade: AFGEVALLEN

De cijfers tot en met mei zien er niet rooskleurig uit: In de eerste vijf maanden van 2015 zijn er 416.893 schades gecalculeerd, 10 procent minder dan dezelfde periode vorig jaar. Nu is de schadebranche momenteel ook niet bezig met het aantal calculaties, maar welke daarvan onder de complexe of cosmetische schades vallen. Diverse schadeketens, maar ook schadebedrijven en schadenetwerken van verzekeraars, onderzoeken de beste manier om schades te splitsen om zo tot een efficiënter herstelproces te komen, waarbij de cosmetische schades het proces van de complexe schades niet verstoren – en andersom. Want zo'n eenvoudige schade, die moet binnen een dag af te handelen zijn. Voor het tweede halfjaar wordt daarom een verdere uitrol verwacht van de speciale kleine vestigingen voor cosmetische schades en een aantal grote voor de complexe. De Focwa wil graag dat dit gepaard gaat met een gedifferentieerd uurtarief, maar het is de vraag of opdrachtgevers hierin mee zullen gaan.

Het belangrijkste schadenieuws van dit jaar valt precies na de drukdatum van deze Automotive: de omvang en inhoud van het nieuwe netwerk van Schadegarant. Die beslissing zal voor veel bedrijven de omstandigheden in de tweede helft van dit jaar bepalen. In oktober volgt een ander spannend moment, namelijk wanneer verzekeraar Aegon zijn nieuwe netwerk bekend maakt – waarbij het aantal contractpartners, net als bij Schadegarant, fors minder zal zijn. Het wordt voor Focwa nog een hele klus om daar de gewenste ‘lauwe sanering’ van te maken.

TRENDS Autodelen: AUTODELEN VERMENIGVULDIGT ZICH

Het fenomeen autodelen lijkt – er zijn nog weinig solide cijfers van – een hoge vlucht te nemen. Wereldwijd zijn er inmiddels 26 miljoen mensen lid van een autodeelprogramma of -concept. In Nederland moeten er in 2018 100 duizend deelauto's rondrijden, nu zijn dat er ongeveer vijftienduizend. Daartoe is recent de Green Deal Autodelen getekend, waarin autodeelbedrijven, overheden, leasemaatschappijen en bedrijven met grote wagenparken hebben beloofd het autodelen te stimuleren. Daarbij gaat het ook om auto's in het bestaande park, want daar is nog veel ruimte voor verbetering. In steden concurreert het product vooral met het openbaar vervoer en de fiets (in Amsterdam), bleek uit onderzoek naar Car2go, het deelautoconcept van Daimler. Als het autodelen zoden aan de dijk zet, kan dit niet anders dan leiden tot een lagere nieuwverkoop. Een derde van de autodelers doet de eigen auto weg of schaft geen (extra) auto aan, blijkt namelijk uit onderzoek. Het autodelen vervangt dan de tweede of derde auto. Daarnaast rijden autodelers 15 tot 20 procent minder kilometers dan voordat zij een auto deelden. Dat blijkt uit onderzoek van het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) naar de mobiliteits- en milieueffecten van autodelen. Het is daarom wachten op dé mobiliteitsplanner die het voor de gebruiker mogelijk maakt zijn hele reis te plannen op basis van alle denkbare mogelijkheden; lopen, fietsen, openbaar vervoer, deelauto, taxi (Uber ziet zichzelf ook als een soort van deelautoaanbieder) en vliegtuig. Volgens deskundigen gaat dat geen jaren meer duren.

CIJFERS Ruitschade: VALLENDE STERREN

Uit onderzoek van aftersalesbureau Wolk blijkt dat de ‘reparatiegraad’ in West-Europa met 1,6% ( hetgeen betekent dat er jaarlijks gemiddeld 1,6 ruitreparaties op 100 voertuigen plaatsvinden) het hoogste is in heel Europa. Maar de verwachting is dat het aantal reparaties stagneert. De groei is eruit. Hetzelfde geldt voor ruitvervangingen. De Nederlandse markt is geen uitzondering, maar hier spelen momenteel andere zaken. Vooral bij zakelijke opdrachtgevers die de macht van Carglass te groot vonden worden en daarom hun netwerk uitbreidden met de nummer 2, Autotaalglas. Die laatste franchiseketen werd immers onlangs gekocht door Belron, de moeder van Carglass. Volgens een schatting van Automotive vorig jaar, bedraagt het marktaandeel van beide partijen samen in de gestuurde markt om en nabij de 70 procent in omzet. Verzekeraars zullen dus op zoek gaan naar een andere tegenhanger van dit enorme ruitschadebolwerk. Maar het lijkt alsof veel opdrachtgevers al hebben geanticipeerd, want vooral Glasgarage komt de laatste jaren steeds vaker in het netwerk van verzekeraars voor.

TRENDS Privélease: LEASEAUTO'S MET KORTING

Zonder twijfel het meest dominante gespreksonderwerp in leasing en nieuwverkoop is dit jaar de onstuimige groei van privélease. Alhoewel het concept al jaren bestaat, was er een guerrilla-actie van Leaseplan nodig om de markt echt open te breken. Waar importeur Fiat bij een Mediamarkt-actie nog niet mee wilde werken, koos Hyundai eieren voor zijn geld en samen met Leaseplan en Albert Heijn werd een grootschalige campagne gelanceerd. De drie willen geen uitspraken doen over het aantal contracten, maar Hyundai-dealers reppen over 1.700. Daarmee is Albert Heijn in één klap veruit de grootste Hyundai-dealer van het land. Toch overweegt niet iedere leasemaatschappij om auto's rechtstreeks aan particulieren te leasen: sommigen vinden het te veel werk voor te weinig geld. Anderen zoeken naar manieren om via werkgevers hun privéleaseproduct te slijten.

Privélease in cijfers

2014: 10.000 contracten

Groei 2015: 22%

Totaal na Q1 2015: 17.800 (3,1% van totale vloot VNA-leden)

Leasevloot VNA-leden

2014: 657. 200 (+3%)

CIJFERS Occasions: HIER WORDT HET GELD VERDIEND

Terwijl de occasionverkoop en de showroomvraagprijzen blijven stijgen, verhevigt de concurrentie tussen occasioninkopers. Ikwilvanmijnautoaf.nl was jarenlang onbetwist marktleider, maar heeft met Webuyanycar (van veilighuis BCA) inmiddels een geduchte concurrent. Beide bedrijven spendeerden dit jaar al miljoenen aan marketinggeld: immers het bewerken van de consumentenmarkt is veel en veel kostbaarder dan het bewerken van de b2b-markt. Maar het potentieel is dan ook ongekend. Om de kosten enigszins beheersbaar te houden worden samenwerkingen gezocht, zoals met grote consumentenorganisaties als de ANWB. Dealers zijn vooral bezig met het optimaliseren van het occasionbeleid. Diverse dealerholdings, zoals Stern en Riva, centraliseerden hun occasionbeleid. Maar hoe de markt ook wordt aangevlogen, de occasionverkoop kan het slechte resultaat in de nieuwverkoop niet helemaal verbloemen.









Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Delen en dalen | Automotive Online

Delen en dalen

Redactie Redactie
• Laatste update:

CIJFERS Nieuwverkoop: MISE EN PLACE

De nieuwverkoop ligt in het eerste halfjaar ongeveer gelijk aan dat van vorig jaar. Volgens pessimisten is zelfs een structurele verkoop van 400 duizend nieuwe auto's per jaar te hoog ingeschat. Optimisten denken dat alles, bij een stabilisering van het fiscale autobeleid (Autobrief 2) en een voorzichtig herstel van de economie, uiteindelijk nog goed komt. De dalende verkoop zou ook een teken kunnen zijn dat we daadwerkelijk van bezit naar gebruik gaan. Hoe het ook zij: Nederland blijft ver achter bij de Europese groei. Misschien volgt er in de tweede helft van dit jaar nog een felle eindsprint op de huidige verkoop mise-en-place, omdat er dan tienduizenden plug-ins uitgeleverd worden. Ook zal iedere leaserijder proberen dit jaar nog een lage bijtelling voor de komende jaren veilig te stellen door het contract voortijdig te beëindigen en nog dit jaar een nieuwe auto te bestellen. Normaliter leidt zo'n eindejaarsopleving tot een verkoopdip in het jaar daarop, maar die wordt wellicht uitgesteld: in 2017 gaan immers de nieuwe, nog onaantrekkelijkere bijtellingregels in.

CIJFERS Aftersales: OMZETDALING VLAKT AF

Bezuinigende consumenten en de dalende onderhoudsbehoefte van auto's zorgen jaar op jaar voor een dalende aftersalesomzet. Vorig jaar liep deze terug met 6 procent, signaleerden Bovag en RAI Vereniging in hun aftersalesmonitor. Maar over de eerste paar maanden van dit jaar lijkt de omzetdaling af te vlakken. Over de eerste drie maanden lag de omzet 1 procent lager dan in de eerste drie kwartalen van 2014, terwijl de daling in de periode daarvoor groter was. Toeleveranciers zagen hun omzet over de eerste drie maanden met 3 procent stijgen. De vorig jaar ingezette overnamegolf onder automaterialengrossiers en leveranciers werd ook in de eerste helft van dit jaar voortgezet. Vooral Sator was weer als vanouds op overnamepad. Het aantal eigen grossiersvestigingen groeide van 65 naar 89. De overname van APS is de grootste, omdat dit grossiersbedrijf voorheen onderdeel was van AD Benelux. Directeur Cor Baltus van moedermaatschappij was dan ook “teleurgesteld”. Aan de andere kant kreeg Partspoint wel groen licht om onderdelenleverancier AD Benelux over te nemen, en werd Peter Meyer, de bedenker van het logistieke systeem Blue Eagle, bekroond met een finaleplek in een prestigieuze award voor logistiek. Naar verwachting zet de consolidatiegolf in de tweede helft van dit jaar door, evenals de procesoptimalisatie bij de leveranciers. De vraag is of Doyen aanhaakt – en of een buitenlandse speler de stap naar de Nederlandse markt waagt.

CIJFERS Autoschade: AFGEVALLEN

De cijfers tot en met mei zien er niet rooskleurig uit: In de eerste vijf maanden van 2015 zijn er 416.893 schades gecalculeerd, 10 procent minder dan dezelfde periode vorig jaar. Nu is de schadebranche momenteel ook niet bezig met het aantal calculaties, maar welke daarvan onder de complexe of cosmetische schades vallen. Diverse schadeketens, maar ook schadebedrijven en schadenetwerken van verzekeraars, onderzoeken de beste manier om schades te splitsen om zo tot een efficiënter herstelproces te komen, waarbij de cosmetische schades het proces van de complexe schades niet verstoren – en andersom. Want zo'n eenvoudige schade, die moet binnen een dag af te handelen zijn. Voor het tweede halfjaar wordt daarom een verdere uitrol verwacht van de speciale kleine vestigingen voor cosmetische schades en een aantal grote voor de complexe. De Focwa wil graag dat dit gepaard gaat met een gedifferentieerd uurtarief, maar het is de vraag of opdrachtgevers hierin mee zullen gaan.

Het belangrijkste schadenieuws van dit jaar valt precies na de drukdatum van deze Automotive: de omvang en inhoud van het nieuwe netwerk van Schadegarant. Die beslissing zal voor veel bedrijven de omstandigheden in de tweede helft van dit jaar bepalen. In oktober volgt een ander spannend moment, namelijk wanneer verzekeraar Aegon zijn nieuwe netwerk bekend maakt – waarbij het aantal contractpartners, net als bij Schadegarant, fors minder zal zijn. Het wordt voor Focwa nog een hele klus om daar de gewenste ‘lauwe sanering’ van te maken.

TRENDS Autodelen: AUTODELEN VERMENIGVULDIGT ZICH

Het fenomeen autodelen lijkt – er zijn nog weinig solide cijfers van – een hoge vlucht te nemen. Wereldwijd zijn er inmiddels 26 miljoen mensen lid van een autodeelprogramma of -concept. In Nederland moeten er in 2018 100 duizend deelauto's rondrijden, nu zijn dat er ongeveer vijftienduizend. Daartoe is recent de Green Deal Autodelen getekend, waarin autodeelbedrijven, overheden, leasemaatschappijen en bedrijven met grote wagenparken hebben beloofd het autodelen te stimuleren. Daarbij gaat het ook om auto's in het bestaande park, want daar is nog veel ruimte voor verbetering. In steden concurreert het product vooral met het openbaar vervoer en de fiets (in Amsterdam), bleek uit onderzoek naar Car2go, het deelautoconcept van Daimler. Als het autodelen zoden aan de dijk zet, kan dit niet anders dan leiden tot een lagere nieuwverkoop. Een derde van de autodelers doet de eigen auto weg of schaft geen (extra) auto aan, blijkt namelijk uit onderzoek. Het autodelen vervangt dan de tweede of derde auto. Daarnaast rijden autodelers 15 tot 20 procent minder kilometers dan voordat zij een auto deelden. Dat blijkt uit onderzoek van het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) naar de mobiliteits- en milieueffecten van autodelen. Het is daarom wachten op dé mobiliteitsplanner die het voor de gebruiker mogelijk maakt zijn hele reis te plannen op basis van alle denkbare mogelijkheden; lopen, fietsen, openbaar vervoer, deelauto, taxi (Uber ziet zichzelf ook als een soort van deelautoaanbieder) en vliegtuig. Volgens deskundigen gaat dat geen jaren meer duren.

CIJFERS Ruitschade: VALLENDE STERREN

Uit onderzoek van aftersalesbureau Wolk blijkt dat de ‘reparatiegraad’ in West-Europa met 1,6% ( hetgeen betekent dat er jaarlijks gemiddeld 1,6 ruitreparaties op 100 voertuigen plaatsvinden) het hoogste is in heel Europa. Maar de verwachting is dat het aantal reparaties stagneert. De groei is eruit. Hetzelfde geldt voor ruitvervangingen. De Nederlandse markt is geen uitzondering, maar hier spelen momenteel andere zaken. Vooral bij zakelijke opdrachtgevers die de macht van Carglass te groot vonden worden en daarom hun netwerk uitbreidden met de nummer 2, Autotaalglas. Die laatste franchiseketen werd immers onlangs gekocht door Belron, de moeder van Carglass. Volgens een schatting van Automotive vorig jaar, bedraagt het marktaandeel van beide partijen samen in de gestuurde markt om en nabij de 70 procent in omzet. Verzekeraars zullen dus op zoek gaan naar een andere tegenhanger van dit enorme ruitschadebolwerk. Maar het lijkt alsof veel opdrachtgevers al hebben geanticipeerd, want vooral Glasgarage komt de laatste jaren steeds vaker in het netwerk van verzekeraars voor.

TRENDS Privélease: LEASEAUTO'S MET KORTING

Zonder twijfel het meest dominante gespreksonderwerp in leasing en nieuwverkoop is dit jaar de onstuimige groei van privélease. Alhoewel het concept al jaren bestaat, was er een guerrilla-actie van Leaseplan nodig om de markt echt open te breken. Waar importeur Fiat bij een Mediamarkt-actie nog niet mee wilde werken, koos Hyundai eieren voor zijn geld en samen met Leaseplan en Albert Heijn werd een grootschalige campagne gelanceerd. De drie willen geen uitspraken doen over het aantal contracten, maar Hyundai-dealers reppen over 1.700. Daarmee is Albert Heijn in één klap veruit de grootste Hyundai-dealer van het land. Toch overweegt niet iedere leasemaatschappij om auto's rechtstreeks aan particulieren te leasen: sommigen vinden het te veel werk voor te weinig geld. Anderen zoeken naar manieren om via werkgevers hun privéleaseproduct te slijten.

Privélease in cijfers

2014: 10.000 contracten

Groei 2015: 22%

Totaal na Q1 2015: 17.800 (3,1% van totale vloot VNA-leden)

Leasevloot VNA-leden

2014: 657. 200 (+3%)

CIJFERS Occasions: HIER WORDT HET GELD VERDIEND

Terwijl de occasionverkoop en de showroomvraagprijzen blijven stijgen, verhevigt de concurrentie tussen occasioninkopers. Ikwilvanmijnautoaf.nl was jarenlang onbetwist marktleider, maar heeft met Webuyanycar (van veilighuis BCA) inmiddels een geduchte concurrent. Beide bedrijven spendeerden dit jaar al miljoenen aan marketinggeld: immers het bewerken van de consumentenmarkt is veel en veel kostbaarder dan het bewerken van de b2b-markt. Maar het potentieel is dan ook ongekend. Om de kosten enigszins beheersbaar te houden worden samenwerkingen gezocht, zoals met grote consumentenorganisaties als de ANWB. Dealers zijn vooral bezig met het optimaliseren van het occasionbeleid. Diverse dealerholdings, zoals Stern en Riva, centraliseerden hun occasionbeleid. Maar hoe de markt ook wordt aangevlogen, de occasionverkoop kan het slechte resultaat in de nieuwverkoop niet helemaal verbloemen.









Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.