Guus van Dreven, algemeen directeur Autoschade Herstel Groep:

‘ik ga vaker af op mijn glazen bol’

Viola Robbemondt Viola Robbemondt
• Laatste update:

Wat wilde jij vroeger worden?

“Op de middelbare school wist ik het nog niet. Dus dan rol je ergens in waar je interesse naar uitgaat en dat waren bij mij auto’s. Zo heb ik net een klassieker gekocht, een Alfa Romeo Giulia uit 1971, een origineel Nederlands exemplaar. Het plan is om er rally’s mee te gaan rijden. Naast auto’s heeft ondernemen me ook altijd geïntrigeerd. En ik had altijd al een sterke drive om het verschil te maken. Dus het werd ondernemen in de autobranche.”

Wat waren je eerste ondernemersstappen?

“Ik heb veel geleerd bij Geveke, toen beursgenoteerd en nu onderdeel uitmakend van de Ponorganisatie. Op die tijd kijk ik met plezier terug: keihard werken, met z’n allen de schouders eronder. Ik was nog geen ondernemer, maar werd al jong business unit manager en had een grote verantwoordelijkheid. Na Geveke wilde ik de stap naar het ondernemerschap maken en wilde ik samen met een compagnon via een management buy-in een importeurschap overnemen (hij gaat niet in op welk merk, red) met een uniek distributieplan. De fabrikant vond het kennelijk ook een goed plan, want die heeft ons idee ‘geleend’ en is daarmee succesvol geworden. We baalden natuurlijk enorm, maar het sterkte mij wel in het vertrouwen dat onze ideeën goed waren.”

‘Van idee naar businessplan gaat op gevoel.’

Wat typeert de Autoschade Herstel Groep?

“De afgelopen jaren zijn we uitgegroeid tot een volwassen, professionele franchiseorganisatie. We zijn een ondernemend clubje, no-nonsense. Niet de grootste keten in aantallen maar wel met een duidelijke koers die afwijkt van anderen. Onze aanpak in de cosmetische markt is uniek dankzij de online marketing aanpak. We willen onze leden continuïteit te bieden door het speelveld te vergroten. We gaan voor kwaliteit zodat de ondernemers er ook in zware tijden mee verder kunnen. Andere marktpartijen gaan veelal voor volume en dit gaat gepaard met prijserosie en dat heeft altijd gevolgen voor de kwaliteit. Dat is in alle sectoren zo. Onder het label Schadeherstelmeester boren we nu een nieuwe markt aan waarin we gaan samenwerken met dealerholdings Broekhuis Groep en PGA. We maken een groeiperiode door en dat is best bijzonder in deze krimpende markt.”

Hoe zorg je voor het eenduidige gezicht bij al jullie vijftig franchisenemers?

“We zijn redelijk familiair ingericht en tijdens franchisemeetings heerst er een informele en ook vertrouwelijke sfeer. We hebben samen veel meegemaakt en zijn daarin heel eensgezind. De centrale organisatie is er voor hen. Om onze doelstelling ‘afspraak is afspraak’ te waarborgen hebben we gekozen voor een strak sanctiebeleid richting franchisenemers en dat is best spannend voor iedereen. Dit jaar gaat het om vier projecten waaronder een automatiseringsproject en de centrale inkoop. Hierin moeten ze allemaal mee. En ze moeten het ook willen. Ik geloof erin en ik zou beginnende ondernemers dan ook aanraden: online is de wereld. Zorg dat je de technologie omarmt en maak er slim gebruik van.”

Jullie hebben veel meegemaakt. Doel je op de mislukte deal met Alwaysbemobile?

“Ja, dat ging niet goed. Inmiddels heeft Profile (sinds dit jaar weer de naam van Alwaysbemobile, red) ook de bakens verzet en is terug naar haar kernactiviteit. Ik vond het wel erg jammer, want de visie en het idee zijn naar mijn idee nog steeds goed.”

Vind je leidinggeven leuk?

“Ik heb veel ervaring bij beursgenoteerde multinationals opgedaan en met een kleine centrale organisatie werkt het min of meer zoals bij een holding. We zijn een klein team en vormen de denktank voor onze franchisenemers. Iedereen neemt zelf verantwoording. Helaas is onze beste online marketeer net weggekocht en daarom zoeken we nu nieuwe, tegendraadse mensen die ‘online’ zijn opgegroeid. Het nieuwe werken betekent ook dat ik er niet bovenop hoef te zitten. Gedreven mensen vragen niet of ik het wel goed vind dat ze ’s nachts doorwerken en ‘s ochtends later komen. Die zorgen gewoon dat de boel draait.”

Guus van Dreven in ’t kort

Naam: Guus van Dreven / Geboortedatum: 25 april 1963 te Renkum, getogen Wageningen / Woonplaats: Ede / Opleiding: Autotechniek in Apeldoorn, MBA Business School Nederland / Carrière: business unit manager bij Geveke, manager bij Care Schadeservice, management consultant / key account manager BASF, sales manager business development bij Unigarant, Directeur Stiba, Docent hbo Bedrijfskunde, Bestuurder Focwa (sinds 2011), directeur en algemeen directeur Autoschade Herstel Groep (sinds 2009). Relatie: getrouwd met Patricia, heeft eigen praktijk als dyslexiecoach & kindercounselor / Kinderen: tweeling Torben en Talisa (22) en Quinten (18) / Hobby’s: (klassieke) auto’s, fietsen, golf.

Wat is belangrijk bij een goed idee?

“De juiste timing. Dat is best lastig, want soms is de markt er nog niet klaar voor. Ons cosmetisch complex concept hebben we bijvoorbeeld in 2013 bedacht en de resultaten zijn nu pas zichtbaar omdat de tijd nu rijp is. Door prijsdruk is de kwaliteit onder druk komen te staan. Opdrachtgevers zoals leasemaatschappijen merken dat het risico op slechte kwaliteit toeneemt door prijsdruk en overcapaciteit. Wij hebben in al die jaren een steady kwaliteitskoers aangehouden en waren bijvoorbeeld de eerste met een langere garantie dan bij Focwa, zeven jaar. En we hebben de meeste vestigingen met een Hiqure-certificaat. Ons concept past in deze tijd.”

Je staat bekend als een perfectionist.

“Ik kan geen genoegen nemen met een achtje, ik wil een tien als het om kwaliteit gaat. Ja, ik ben wel veeleisend.”

Hoe zorg je dat je niet overspannen raakt?

“Op zijn tijd gas terug nemen, tijdig een vakantie inplannen. Ritjes in de Alfa Romeo. Maar ook sporten. Ik ben nu tweeënvijftig en dan kun je ook beter relativeren. Als je jong bent, denk je nog dat alles om het zakendoen draait. Maar waar het echt om gaat is: verschil maken. In alles. En netjes en integer werken, alles goed willen doen. Als je dat in de overtreffende trap ziet, wordt het perfectionisme. Dit werk zit in mijn vezels. Ik vind het hartstikke leuk, maar ik moet wel leren om te doseren.”

Hoe leer je dat?

“Een belangrijk leermoment was dat ik vorig jaar thuis van de trap ben gestort. Op eerste kerstdag om acht uur ’s morgens, helemaal van boven naar beneden. Daarbij is de voorste kruisband in mijn knie gescheurd en zat ik zes weken in het gips. Dat was even een set-back. Ik zit ook bij de Rotary en dan ervaar je bijvoorbeeld ernstige ziekten van dichtbij. Daar leer je van. Als je aan topsport doet, doe je dat ook niet tachtig uur per week. Dan bouw je rust in. Je moet het slim aanpakken. Als je iets leuk vindt om te doen, dan vind je die lange uren niet erg. Maar het is wel goed om constant te reflecteren. Daardoor gaat de kwaliteit ook omhoog.”

‘ Dit werk zit in al mijn vezels, maar ik moet leren doseren.’

De Rotary? Is dat niet zo’n oude mannen club?

“Ja, je moet wel een bepaalde levenservaring hebben (lacht). Bij ons zijn ook een aantal dames lid. Als ik de directeur van een groot bedrijf daar hoor vertellen dat hij om de zoveel jaar belangeloos naar Bangladesh gaat om daar kinderen met een hazenlip te laten helpen, krijg ik kippenvel. Die verhalen verruimen je blik. Er is meer dan alleen maar werken. Je leert succesvolle mensen daar ook op een heel andere, ontspannen en persoonlijke manier kennen.”

In hoeverre ben je er anders door gaan werken?

“Perfectionisme gaat vaak uit van het verstandelijke, maar nu luister ik meer naar mijn gevoel. Als iets niet goed voelt, doe ik het niet, al gaat men op de kop staan. Als mba-er vind ik dat lastig, voorheen wilde ik alles nog wetenschappelijk beredeneren. Nu zeg ik dan gekscherend dat ik even mijn glazen bol aan heb gezet. Het verstandelijke durven loslaten komt volgens mij ook met de jaren hoor. Van idee naar visie en businessplan doe je dan op gevoel.”

Is er nog iets dat je niet aanstaat aan je baan?

“Dat ik niet veel thuis ben. Ik woon sinds ruim twee jaar in Ede, aan de noordkant bij het bos. Ik golf regelmatig en ga lekker sporten. Hardlopen gaat na die gescheurde knieband niet meer, dus fiets ik nu vaker met een groepje vrienden. Dat staat ook vast in de agenda, mijn secretaresse houdt er rekening mee.”

Over de Autoschade Herstel Groep

Autoschade Herstel Groep is een landelijke autoschadeketen waarbij meer dan vijftig herstelbedrijven op franchisebasis zijn aangesloten. Het voert diverse labels waaronder Easy2fix voor cosmetisch schadeherstel, via online marketing, voor de WA-markt. Een nieuw initiatief is Schadeherstelmeester dat samen met de dealerholdings Broekhuis Groep en PGA wordt gevoerd. Bij Autoschade Herstel Groep in Ede werken zeven mensen.

‘ik ga vaker af op mijn glazen bol’ | Automotive Online
Guus van Dreven, algemeen directeur Autoschade Herstel Groep:

‘ik ga vaker af op mijn glazen bol’

Viola Robbemondt Viola Robbemondt
• Laatste update:

Wat wilde jij vroeger worden?

“Op de middelbare school wist ik het nog niet. Dus dan rol je ergens in waar je interesse naar uitgaat en dat waren bij mij auto’s. Zo heb ik net een klassieker gekocht, een Alfa Romeo Giulia uit 1971, een origineel Nederlands exemplaar. Het plan is om er rally’s mee te gaan rijden. Naast auto’s heeft ondernemen me ook altijd geïntrigeerd. En ik had altijd al een sterke drive om het verschil te maken. Dus het werd ondernemen in de autobranche.”

Wat waren je eerste ondernemersstappen?

“Ik heb veel geleerd bij Geveke, toen beursgenoteerd en nu onderdeel uitmakend van de Ponorganisatie. Op die tijd kijk ik met plezier terug: keihard werken, met z’n allen de schouders eronder. Ik was nog geen ondernemer, maar werd al jong business unit manager en had een grote verantwoordelijkheid. Na Geveke wilde ik de stap naar het ondernemerschap maken en wilde ik samen met een compagnon via een management buy-in een importeurschap overnemen (hij gaat niet in op welk merk, red) met een uniek distributieplan. De fabrikant vond het kennelijk ook een goed plan, want die heeft ons idee ‘geleend’ en is daarmee succesvol geworden. We baalden natuurlijk enorm, maar het sterkte mij wel in het vertrouwen dat onze ideeën goed waren.”

‘Van idee naar businessplan gaat op gevoel.’

Wat typeert de Autoschade Herstel Groep?

“De afgelopen jaren zijn we uitgegroeid tot een volwassen, professionele franchiseorganisatie. We zijn een ondernemend clubje, no-nonsense. Niet de grootste keten in aantallen maar wel met een duidelijke koers die afwijkt van anderen. Onze aanpak in de cosmetische markt is uniek dankzij de online marketing aanpak. We willen onze leden continuïteit te bieden door het speelveld te vergroten. We gaan voor kwaliteit zodat de ondernemers er ook in zware tijden mee verder kunnen. Andere marktpartijen gaan veelal voor volume en dit gaat gepaard met prijserosie en dat heeft altijd gevolgen voor de kwaliteit. Dat is in alle sectoren zo. Onder het label Schadeherstelmeester boren we nu een nieuwe markt aan waarin we gaan samenwerken met dealerholdings Broekhuis Groep en PGA. We maken een groeiperiode door en dat is best bijzonder in deze krimpende markt.”

Hoe zorg je voor het eenduidige gezicht bij al jullie vijftig franchisenemers?

“We zijn redelijk familiair ingericht en tijdens franchisemeetings heerst er een informele en ook vertrouwelijke sfeer. We hebben samen veel meegemaakt en zijn daarin heel eensgezind. De centrale organisatie is er voor hen. Om onze doelstelling ‘afspraak is afspraak’ te waarborgen hebben we gekozen voor een strak sanctiebeleid richting franchisenemers en dat is best spannend voor iedereen. Dit jaar gaat het om vier projecten waaronder een automatiseringsproject en de centrale inkoop. Hierin moeten ze allemaal mee. En ze moeten het ook willen. Ik geloof erin en ik zou beginnende ondernemers dan ook aanraden: online is de wereld. Zorg dat je de technologie omarmt en maak er slim gebruik van.”

Jullie hebben veel meegemaakt. Doel je op de mislukte deal met Alwaysbemobile?

“Ja, dat ging niet goed. Inmiddels heeft Profile (sinds dit jaar weer de naam van Alwaysbemobile, red) ook de bakens verzet en is terug naar haar kernactiviteit. Ik vond het wel erg jammer, want de visie en het idee zijn naar mijn idee nog steeds goed.”

Vind je leidinggeven leuk?

“Ik heb veel ervaring bij beursgenoteerde multinationals opgedaan en met een kleine centrale organisatie werkt het min of meer zoals bij een holding. We zijn een klein team en vormen de denktank voor onze franchisenemers. Iedereen neemt zelf verantwoording. Helaas is onze beste online marketeer net weggekocht en daarom zoeken we nu nieuwe, tegendraadse mensen die ‘online’ zijn opgegroeid. Het nieuwe werken betekent ook dat ik er niet bovenop hoef te zitten. Gedreven mensen vragen niet of ik het wel goed vind dat ze ’s nachts doorwerken en ‘s ochtends later komen. Die zorgen gewoon dat de boel draait.”

Guus van Dreven in ’t kort

Naam: Guus van Dreven / Geboortedatum: 25 april 1963 te Renkum, getogen Wageningen / Woonplaats: Ede / Opleiding: Autotechniek in Apeldoorn, MBA Business School Nederland / Carrière: business unit manager bij Geveke, manager bij Care Schadeservice, management consultant / key account manager BASF, sales manager business development bij Unigarant, Directeur Stiba, Docent hbo Bedrijfskunde, Bestuurder Focwa (sinds 2011), directeur en algemeen directeur Autoschade Herstel Groep (sinds 2009). Relatie: getrouwd met Patricia, heeft eigen praktijk als dyslexiecoach & kindercounselor / Kinderen: tweeling Torben en Talisa (22) en Quinten (18) / Hobby’s: (klassieke) auto’s, fietsen, golf.

Wat is belangrijk bij een goed idee?

“De juiste timing. Dat is best lastig, want soms is de markt er nog niet klaar voor. Ons cosmetisch complex concept hebben we bijvoorbeeld in 2013 bedacht en de resultaten zijn nu pas zichtbaar omdat de tijd nu rijp is. Door prijsdruk is de kwaliteit onder druk komen te staan. Opdrachtgevers zoals leasemaatschappijen merken dat het risico op slechte kwaliteit toeneemt door prijsdruk en overcapaciteit. Wij hebben in al die jaren een steady kwaliteitskoers aangehouden en waren bijvoorbeeld de eerste met een langere garantie dan bij Focwa, zeven jaar. En we hebben de meeste vestigingen met een Hiqure-certificaat. Ons concept past in deze tijd.”

Je staat bekend als een perfectionist.

“Ik kan geen genoegen nemen met een achtje, ik wil een tien als het om kwaliteit gaat. Ja, ik ben wel veeleisend.”

Hoe zorg je dat je niet overspannen raakt?

“Op zijn tijd gas terug nemen, tijdig een vakantie inplannen. Ritjes in de Alfa Romeo. Maar ook sporten. Ik ben nu tweeënvijftig en dan kun je ook beter relativeren. Als je jong bent, denk je nog dat alles om het zakendoen draait. Maar waar het echt om gaat is: verschil maken. In alles. En netjes en integer werken, alles goed willen doen. Als je dat in de overtreffende trap ziet, wordt het perfectionisme. Dit werk zit in mijn vezels. Ik vind het hartstikke leuk, maar ik moet wel leren om te doseren.”

Hoe leer je dat?

“Een belangrijk leermoment was dat ik vorig jaar thuis van de trap ben gestort. Op eerste kerstdag om acht uur ’s morgens, helemaal van boven naar beneden. Daarbij is de voorste kruisband in mijn knie gescheurd en zat ik zes weken in het gips. Dat was even een set-back. Ik zit ook bij de Rotary en dan ervaar je bijvoorbeeld ernstige ziekten van dichtbij. Daar leer je van. Als je aan topsport doet, doe je dat ook niet tachtig uur per week. Dan bouw je rust in. Je moet het slim aanpakken. Als je iets leuk vindt om te doen, dan vind je die lange uren niet erg. Maar het is wel goed om constant te reflecteren. Daardoor gaat de kwaliteit ook omhoog.”

‘ Dit werk zit in al mijn vezels, maar ik moet leren doseren.’

De Rotary? Is dat niet zo’n oude mannen club?

“Ja, je moet wel een bepaalde levenservaring hebben (lacht). Bij ons zijn ook een aantal dames lid. Als ik de directeur van een groot bedrijf daar hoor vertellen dat hij om de zoveel jaar belangeloos naar Bangladesh gaat om daar kinderen met een hazenlip te laten helpen, krijg ik kippenvel. Die verhalen verruimen je blik. Er is meer dan alleen maar werken. Je leert succesvolle mensen daar ook op een heel andere, ontspannen en persoonlijke manier kennen.”

In hoeverre ben je er anders door gaan werken?

“Perfectionisme gaat vaak uit van het verstandelijke, maar nu luister ik meer naar mijn gevoel. Als iets niet goed voelt, doe ik het niet, al gaat men op de kop staan. Als mba-er vind ik dat lastig, voorheen wilde ik alles nog wetenschappelijk beredeneren. Nu zeg ik dan gekscherend dat ik even mijn glazen bol aan heb gezet. Het verstandelijke durven loslaten komt volgens mij ook met de jaren hoor. Van idee naar visie en businessplan doe je dan op gevoel.”

Is er nog iets dat je niet aanstaat aan je baan?

“Dat ik niet veel thuis ben. Ik woon sinds ruim twee jaar in Ede, aan de noordkant bij het bos. Ik golf regelmatig en ga lekker sporten. Hardlopen gaat na die gescheurde knieband niet meer, dus fiets ik nu vaker met een groepje vrienden. Dat staat ook vast in de agenda, mijn secretaresse houdt er rekening mee.”

Over de Autoschade Herstel Groep

Autoschade Herstel Groep is een landelijke autoschadeketen waarbij meer dan vijftig herstelbedrijven op franchisebasis zijn aangesloten. Het voert diverse labels waaronder Easy2fix voor cosmetisch schadeherstel, via online marketing, voor de WA-markt. Een nieuw initiatief is Schadeherstelmeester dat samen met de dealerholdings Broekhuis Groep en PGA wordt gevoerd. Bij Autoschade Herstel Groep in Ede werken zeven mensen.