Co-reductie bestelauto’s voor op eu-target

Redactie Redactie
• Laatste update:

De geregistreerde bestelwagens (light commercial vehicles) stoten gemiddeld 169,2 gram CO2 per kilometer uit, wat bijna 6 gram minder is dan de EU- doelstelling van 175 gram CO2/km per 2017. Een en ander blijkt uit cijfers van het Europees Milieu Agentschap (EAA, www.eea.europa.eu). Nederland noteerde in 2014 een gemiddelde van 167,9 gram CO2/km. In 2014 werden 1,4 miljoen nieuwregistraties genoteerd, wat een groei van 18 procent ten opzichte van 2013 betekent. De gemiddelde CO2-uitstoot van deze bestelauto's nam van 2013 op 2014 met 4 gram per kilometer af. Het merendeel van de bestelwagens (97 procent) zijn diesels; alternatieve brandstoffen, zoals lpg en cng, zijn goed voor circa 2 procent en elektrische aandrijving heeft een nog zeer bescheiden aandeel van 0,5 procent. De grote inspanningen en investeringen van miljarden euro's in R&D door de Europese auto-industrie blijken dus hun vruchten af te werpen. Dat is overigens ook voor personenauto's het geval, waar eveneens ruim op de Europese doelstelling (130 gram CO2/km per 2015) wordt voorgelopen.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Co-reductie bestelauto’s voor op eu-target | Automotive Online

Co-reductie bestelauto’s voor op eu-target

Redactie Redactie
• Laatste update:

De geregistreerde bestelwagens (light commercial vehicles) stoten gemiddeld 169,2 gram CO2 per kilometer uit, wat bijna 6 gram minder is dan de EU- doelstelling van 175 gram CO2/km per 2017. Een en ander blijkt uit cijfers van het Europees Milieu Agentschap (EAA, www.eea.europa.eu). Nederland noteerde in 2014 een gemiddelde van 167,9 gram CO2/km. In 2014 werden 1,4 miljoen nieuwregistraties genoteerd, wat een groei van 18 procent ten opzichte van 2013 betekent. De gemiddelde CO2-uitstoot van deze bestelauto's nam van 2013 op 2014 met 4 gram per kilometer af. Het merendeel van de bestelwagens (97 procent) zijn diesels; alternatieve brandstoffen, zoals lpg en cng, zijn goed voor circa 2 procent en elektrische aandrijving heeft een nog zeer bescheiden aandeel van 0,5 procent. De grote inspanningen en investeringen van miljarden euro's in R&D door de Europese auto-industrie blijken dus hun vruchten af te werpen. Dat is overigens ook voor personenauto's het geval, waar eveneens ruim op de Europese doelstelling (130 gram CO2/km per 2015) wordt voorgelopen.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.