PAUL VREEBURG OVER OVERS TAP VAN SATOR NAAR AD BENELUX

‘nu voelt het echt weer als samenwerken’

Redactie Redactie
• Laatste update:

Paul Vreeburg (32) groeide op in de onderdelengroothandel van zijn ouders. Al vroeg besloot hij dat hij in hun voetsporen wilde treden. Hij ging naar de IVA , volgde masterclasses management, marketing en financiën, maar wilde niet meteen na zijn afstuderen de zaak van zijn ouders in. “Eerst ervaring buiten de deur opdoen”, besloot hij. Bij Renault Nederland kon hij aan de slag als productmanager van de bedrijfswagens, Espace en Vel Satis. “Mooie jaren”, vindt hij nog steeds.“Renault stond toen op de tweede plaats in de bedrijfswagenmarkt. Ik heb veel geleerd over marketing, over relatiebeheer, internationale relaties, beurzen organiseren en dealerondersteuning.” Na twee jaar kocht Paul een belang in de zaak van zijn ouders en nam gaandeweg het stokje over van vader Juriaan, die Auto Waard in 1976 oprichtte en uitbouwde tot een gevestigde naam.

Meer vrijheid

Sinds 1 april is Auto Waard onderdeel van netwerk van Partspoint/ AD Benelux. Een opvallende keuze, na tien jaar samenwerking met Sator. Vreeburg is er nuchter onder. “Ik begreep in de markt dat het nogal opvallend werd gevonden. Maar voor ons was het gewoon een simpele afweging. We kregen steeds minder vrijheid om ons eigen plan te trekken. Andere grossiers voelen zich daar wellicht prima bij, maar wij willen zelf bepaalde lijnen kunnen bieden buiten het standaardpakket. Zoals Kroon olie, Facom gereedschappen en Remsa remmen, waarmee we ons hier in de regio kunnen onderscheiden. Bij AD hebben we daarin meer bewegingsvrijheid.”

En er speelde nog iets anders. Vreeburg: “Ik kreeg steeds vaker het gevoel dat Sator met Fource naast leverancier ook een concurrent werd. Als ik dan een leuke actie met ze bedacht, kreeg ik onbewust altijd het gevoel dat ik die de volgende dag ergens anders zou kunnen terugzien. Het vertrouwen en het gevoel van ‘samen doen’ werd minder. Bij AD heb ik dat gevoel helemaal niet. Nu voelt het echt weer als samenwerken.”

De feitelijke overstap verliep soepel, zegt Vreeburg. “Veel universele productlijnen zoals Bosch, Luk en Monroe konden blijven, andere hebben we vervangen. Dat was even aanpoten, ook om alles goed in het ERP-systeem te krijgen. Maar volgens mij hebben de klanten er geen hinder van gehad.” Of dat nachtwerk was? “Welnee,” lacht hij. “Hooguit lange weken.” Vreeburg is blij met de switch. “We merken in de praktijk veel kleine positieve verschillen, ook waar we ze niet hadden verwacht. Daarnaast zijn de nieuwe artikellijnen prijstechnisch een goede aanvulling, bruto en netto. Daarmee verwachten we de groei verder te kunnen doorzetten.”

Auto Waard Heerhugowaard en Schagen

Auto Waard is grossier van onderdelen, gereedschappen en aanverwante producten voor automotive werkplaatsen, de agrarische sector, de industrie en de offshore in de kop van Noord-Holland. Het bedrijf telt twee vestigingen: de oorspronkelijke vestiging in Heerhugowaard en sinds 2008 na een overname ook één in Schagen. Paul Vreeburg, die zich in 2005 voor 50 procent inkocht in het familiebedrijf, heeft de dagelijkse leiding. Vader Juriaan (66) werkt nog drie dagen per week in het bedrijf. Bij beide vestigingen samen werken in totaal nu 26 medewerkers.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

‘nu voelt het echt weer als samenwerken’ | Automotive Online
PAUL VREEBURG OVER OVERS TAP VAN SATOR NAAR AD BENELUX

‘nu voelt het echt weer als samenwerken’

Redactie Redactie
• Laatste update:

Paul Vreeburg (32) groeide op in de onderdelengroothandel van zijn ouders. Al vroeg besloot hij dat hij in hun voetsporen wilde treden. Hij ging naar de IVA , volgde masterclasses management, marketing en financiën, maar wilde niet meteen na zijn afstuderen de zaak van zijn ouders in. “Eerst ervaring buiten de deur opdoen”, besloot hij. Bij Renault Nederland kon hij aan de slag als productmanager van de bedrijfswagens, Espace en Vel Satis. “Mooie jaren”, vindt hij nog steeds.“Renault stond toen op de tweede plaats in de bedrijfswagenmarkt. Ik heb veel geleerd over marketing, over relatiebeheer, internationale relaties, beurzen organiseren en dealerondersteuning.” Na twee jaar kocht Paul een belang in de zaak van zijn ouders en nam gaandeweg het stokje over van vader Juriaan, die Auto Waard in 1976 oprichtte en uitbouwde tot een gevestigde naam.

Meer vrijheid

Sinds 1 april is Auto Waard onderdeel van netwerk van Partspoint/ AD Benelux. Een opvallende keuze, na tien jaar samenwerking met Sator. Vreeburg is er nuchter onder. “Ik begreep in de markt dat het nogal opvallend werd gevonden. Maar voor ons was het gewoon een simpele afweging. We kregen steeds minder vrijheid om ons eigen plan te trekken. Andere grossiers voelen zich daar wellicht prima bij, maar wij willen zelf bepaalde lijnen kunnen bieden buiten het standaardpakket. Zoals Kroon olie, Facom gereedschappen en Remsa remmen, waarmee we ons hier in de regio kunnen onderscheiden. Bij AD hebben we daarin meer bewegingsvrijheid.”

En er speelde nog iets anders. Vreeburg: “Ik kreeg steeds vaker het gevoel dat Sator met Fource naast leverancier ook een concurrent werd. Als ik dan een leuke actie met ze bedacht, kreeg ik onbewust altijd het gevoel dat ik die de volgende dag ergens anders zou kunnen terugzien. Het vertrouwen en het gevoel van ‘samen doen’ werd minder. Bij AD heb ik dat gevoel helemaal niet. Nu voelt het echt weer als samenwerken.”

De feitelijke overstap verliep soepel, zegt Vreeburg. “Veel universele productlijnen zoals Bosch, Luk en Monroe konden blijven, andere hebben we vervangen. Dat was even aanpoten, ook om alles goed in het ERP-systeem te krijgen. Maar volgens mij hebben de klanten er geen hinder van gehad.” Of dat nachtwerk was? “Welnee,” lacht hij. “Hooguit lange weken.” Vreeburg is blij met de switch. “We merken in de praktijk veel kleine positieve verschillen, ook waar we ze niet hadden verwacht. Daarnaast zijn de nieuwe artikellijnen prijstechnisch een goede aanvulling, bruto en netto. Daarmee verwachten we de groei verder te kunnen doorzetten.”

Auto Waard Heerhugowaard en Schagen

Auto Waard is grossier van onderdelen, gereedschappen en aanverwante producten voor automotive werkplaatsen, de agrarische sector, de industrie en de offshore in de kop van Noord-Holland. Het bedrijf telt twee vestigingen: de oorspronkelijke vestiging in Heerhugowaard en sinds 2008 na een overname ook één in Schagen. Paul Vreeburg, die zich in 2005 voor 50 procent inkocht in het familiebedrijf, heeft de dagelijkse leiding. Vader Juriaan (66) werkt nog drie dagen per week in het bedrijf. Bij beide vestigingen samen werken in totaal nu 26 medewerkers.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.