Leasemaatschappijen balanceren op het randje

Het nut van de waakhond

Redactie Redactie
• Laatste update:

Heel even was Mediamarkt vorig jaar de grootste Fiat-dealer van Nederland. Dankzij de privélease-actie tussen de elektronicareus en Leaseplan. In totaal werden er meer dan tweeduizend contracten gesloten, hoewel er bij de eerste actie nog aardig wat afhaakten. Het aantal afmeldingen tijdens de meest recente actie, met een Hyundai bij de grote Albert Heijn XLvestigingen, zal volgens de leasegigant dan ook beduidend lager liggen: onder meer tal van publicaties, waaronder in de Consumentenbond, hebben de privéleaser waakzamer gemaakt op de kleine lettertjes. Alleen neemt bij de AH-actie het aantal opties enorm toe dankzij de keuze uit twee modellen in meerdere uitvoeringen en met meerdere contractduren. Dat maakt het voor consumenten toch al weer wat lastiger.

Spitsroeden

Leaseplan probeert transparant te zijn, dat moet gezegd – maar de discussie tussen de Vereniging Auto van de Zaak en de leasemaatschappij die onlangs oplaaide is tekenend. Vavdz deed een steekproef onder diverse maatschappijen om de afkoopsom bij voortijdige contractbeëindiging te toetsen. De vereniging kwam bij het Hyundai-contract uit op een boete van achtduizend euro als een vierjarig contract al bij een jaar zou worden stopgezet. Leaseplan sprak dit tegen: het zou gaan om nog geen 900 euro. De kern van het verschil zat in de interpretatie van de kleine letters. Vavdz had becijferd dat de resterende periode moest worden betaald, Leaseplan bedoelde naar eigen zeggen dat het restantbedrag van het eerste jaar moest worden betaald (ofwel: het verschil tussen de prijs van een contract voor 1 jaar en dat van 4 jaar, maal 12 maanden). Het geeft aan dat het wat de contractvoorwaarden betreft op spitsroeden lopen is. Leaseplan poogt nog transparant te zijn, heel veel andere aanbieders zijn dat verre van. Zowel Vavdz als de VNA zijn daarom bezig met het opstellen van regels over privélease. Het is echter een publiek geheim dat beide organisaties nog wel eens met elkaar in de heg liggen. Toch zouden ook de VNA-leden veel baat hebben bij het omarmen van de bevindingen van een organisatie die namens een grote groep potentiële afnemers de producten keurt. En voor de lease, maar ook autobranche, is een goed imago van autofinanciering én leasing van groot belang. Niet hetzelfde zegt u? Vraag het maar eens na bij de gemiddelde showroombezoeker.

WORKSHOP PRIVÉLEASE

Fleet&Mobility en KPI Training organiseren workshop voor fleetmanagers

PRIVÉLEASE

Privélease is een potentiële goudmijn voor dealers en leasemaatschappijen, maar consumentenorganisaties bekijken de geleverde producten met argusogen. Reden voor mobiliteitsvakblad Fleet&Mobility om de Workshop Privélease te organiseren.

Het was onlangs nog in het nieuws: sommige privélease-aanbieders rekenen absurde afkoopsommen als een particulier onder zijn contract uit wil. Zelfs als je als aanbieder hiermee wettelijk in je recht staat, is het de vraag wat de imagoschade is als de Telegraaf hier melding van maakt. Kortom: de particuliere markt is wezenlijk anders dan de zakelijke. Tijdens de Workshop Privélease, georganiseerd door mobiliteitsvakblad Fleet&Mobility en Barend Lambrechtsen van KPI Training (voorheen IVA Training), wordt ingegaan op de wezenlijke verschillen tussen zakelijke en private lease. De workshop is bedoeld voor fleetmanagers die privélease aan hun medewerkers willen faciliteren, zegt Barend Lambrechtsen van KPI Training. “Steeds meer bedrijven willen privélease faciliteren, bijvoorbeeld aan mensen die geen auto van de zaak hebben en bedrijven die een mobiliteitsbudget invoeren. Aanbieders van privélease doen er goed aan om hun voorwaarden goed te toetsen aan de wet, maar ook aan wat hun afnemers wensen.” De Workshop Privélease biedt onder meer onder meer inzicht in hoe privélease kan worden geïntegreerd in een mobiliteitsbudget, hoe om te gaan met nacalculaties en de fiscale consequenties van privélease. Ook worden er tal van praktijkcases aangehaald die inzicht geven in de diverse contracten. De workshop wordt gegeven door een specialist in leasing, Barend Lambrechtsen. Ervaring met fleetmanagement is vereist.

De workshop wordt gehouden op maandagmiddag 8 juni 2015 van 13.30 tot 17.30 uur in het Regardz Berghotel, Utrechtseweg 225 in Amersfoort.

Inschrijven

Geïnteresseerden kunnen zich tot 5 juni aanmelden op www.mobilitymedia.nl/workshopprivelease.


Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Het nut van de waakhond | Automotive Online
Leasemaatschappijen balanceren op het randje

Het nut van de waakhond

Redactie Redactie
• Laatste update:

Heel even was Mediamarkt vorig jaar de grootste Fiat-dealer van Nederland. Dankzij de privélease-actie tussen de elektronicareus en Leaseplan. In totaal werden er meer dan tweeduizend contracten gesloten, hoewel er bij de eerste actie nog aardig wat afhaakten. Het aantal afmeldingen tijdens de meest recente actie, met een Hyundai bij de grote Albert Heijn XLvestigingen, zal volgens de leasegigant dan ook beduidend lager liggen: onder meer tal van publicaties, waaronder in de Consumentenbond, hebben de privéleaser waakzamer gemaakt op de kleine lettertjes. Alleen neemt bij de AH-actie het aantal opties enorm toe dankzij de keuze uit twee modellen in meerdere uitvoeringen en met meerdere contractduren. Dat maakt het voor consumenten toch al weer wat lastiger.

Spitsroeden

Leaseplan probeert transparant te zijn, dat moet gezegd – maar de discussie tussen de Vereniging Auto van de Zaak en de leasemaatschappij die onlangs oplaaide is tekenend. Vavdz deed een steekproef onder diverse maatschappijen om de afkoopsom bij voortijdige contractbeëindiging te toetsen. De vereniging kwam bij het Hyundai-contract uit op een boete van achtduizend euro als een vierjarig contract al bij een jaar zou worden stopgezet. Leaseplan sprak dit tegen: het zou gaan om nog geen 900 euro. De kern van het verschil zat in de interpretatie van de kleine letters. Vavdz had becijferd dat de resterende periode moest worden betaald, Leaseplan bedoelde naar eigen zeggen dat het restantbedrag van het eerste jaar moest worden betaald (ofwel: het verschil tussen de prijs van een contract voor 1 jaar en dat van 4 jaar, maal 12 maanden). Het geeft aan dat het wat de contractvoorwaarden betreft op spitsroeden lopen is. Leaseplan poogt nog transparant te zijn, heel veel andere aanbieders zijn dat verre van. Zowel Vavdz als de VNA zijn daarom bezig met het opstellen van regels over privélease. Het is echter een publiek geheim dat beide organisaties nog wel eens met elkaar in de heg liggen. Toch zouden ook de VNA-leden veel baat hebben bij het omarmen van de bevindingen van een organisatie die namens een grote groep potentiële afnemers de producten keurt. En voor de lease, maar ook autobranche, is een goed imago van autofinanciering én leasing van groot belang. Niet hetzelfde zegt u? Vraag het maar eens na bij de gemiddelde showroombezoeker.

WORKSHOP PRIVÉLEASE

Fleet&Mobility en KPI Training organiseren workshop voor fleetmanagers

PRIVÉLEASE

Privélease is een potentiële goudmijn voor dealers en leasemaatschappijen, maar consumentenorganisaties bekijken de geleverde producten met argusogen. Reden voor mobiliteitsvakblad Fleet&Mobility om de Workshop Privélease te organiseren.

Het was onlangs nog in het nieuws: sommige privélease-aanbieders rekenen absurde afkoopsommen als een particulier onder zijn contract uit wil. Zelfs als je als aanbieder hiermee wettelijk in je recht staat, is het de vraag wat de imagoschade is als de Telegraaf hier melding van maakt. Kortom: de particuliere markt is wezenlijk anders dan de zakelijke. Tijdens de Workshop Privélease, georganiseerd door mobiliteitsvakblad Fleet&Mobility en Barend Lambrechtsen van KPI Training (voorheen IVA Training), wordt ingegaan op de wezenlijke verschillen tussen zakelijke en private lease. De workshop is bedoeld voor fleetmanagers die privélease aan hun medewerkers willen faciliteren, zegt Barend Lambrechtsen van KPI Training. “Steeds meer bedrijven willen privélease faciliteren, bijvoorbeeld aan mensen die geen auto van de zaak hebben en bedrijven die een mobiliteitsbudget invoeren. Aanbieders van privélease doen er goed aan om hun voorwaarden goed te toetsen aan de wet, maar ook aan wat hun afnemers wensen.” De Workshop Privélease biedt onder meer onder meer inzicht in hoe privélease kan worden geïntegreerd in een mobiliteitsbudget, hoe om te gaan met nacalculaties en de fiscale consequenties van privélease. Ook worden er tal van praktijkcases aangehaald die inzicht geven in de diverse contracten. De workshop wordt gegeven door een specialist in leasing, Barend Lambrechtsen. Ervaring met fleetmanagement is vereist.

De workshop wordt gehouden op maandagmiddag 8 juni 2015 van 13.30 tot 17.30 uur in het Regardz Berghotel, Utrechtseweg 225 in Amersfoort.

Inschrijven

Geïnteresseerden kunnen zich tot 5 juni aanmelden op www.mobilitymedia.nl/workshopprivelease.


Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.