Beurswaarde autorai stijgt
Sinds 2007 was er trouwens sprake van structurele daling van de bezoekersaantallen. Na 2011 met 270.000 bezoekers en relatief hoge kosten ging de bezoekersstatistiek in 2013 zelfs naar nul – er werd helemaal geen AutoRAI georganiseerd. De 291.717 bezoekers van dit jaar liggen weliswaar nog iets onder de planning, maar het geeft veel hoop voor 2017. Want een kerngezonde AutoRAI maakt geknoei in de marge, zoals van die gelukszoekers in de Ahoy, volstrekt overbodig. Importeurs dienen zich hier verre van te houden.
De vraag of er in Nederland nog wel plaats is voor een nationale autotentoonstelling, hield de gemoederen de laatste tijd goed bezig. Want de inspanning is enorm, de kosten zijn hoog en het rendement in de autobranche is erg laag. En dat in een markt met fiscaal gestuurde prospects door een fiscaal gestoorde overheid. Onder dit gesternte is de AutoRAI 2015 geboren, terwijl nog lang niet iedereen een goed onderbuikgevoel over de economie had. Ook de meeste importeurs hielden op de persdag ten aanzien van hun verwachtingen nog een flinke slag om de arm. Mijn indruk van de aankleding van vloeren, wanden en plafonds was ronduit positief en AutoRAI-waardig. Merkenscheiding en optimale merkbeleving blijven met een beperkt budget moeilijk te realiseren, maar toch is de organisatie hierin redelijk geslaagd. De exoten als grote publiekstrekkers hadden flink uitgepakt en dat maakte weer veel goed. Een telefonisch rondje na afloop van de tentoonstelling leerde dat de verzamelde prospectgegevens – kwantitatief en kwalitatief – ronduit prima zijn. En die gaan de komende maanden ongetwijfeld verkoopresultaten opleveren. Door de professionele samenwerking van importeurs en branchevereniging zit de beurswaarde van de AutoRAI eindelijk weer in de lift.
Wellicht staat er alweer een rondje Mediamarkt op stapel?
Alleen liefhebbers van Fiat, Alfa Romeo, Lancia of Jeep zochten tevergeefs ‘hun’ stand, gelukkig zijn zij gastvrij onthaald op 49 andere stands. Maar ook dat kan er nog wel bij voor hun merkdealers. Benieuwd wat Sergio Marchionne daar nu van vindt. Wellicht staat er alweer een rondje Mediamarkt op stapel – hij is toch niet gek?
ARJEN DE JONG, VOORMALIG CEO BMW GROUP NEDERLAND, SENIOR ADVISOR BOYDEN GLOBAL EXECUTIVE SEARCH, ARJENWDEJONG@GMAIL.COM