Auto’s voor een goed gevulde beurs
De AutoRAI is terug, en hoe. De eindstand kwam op ruim 290 duizend bezoekers, 20 duizend meer dan tijdens de editie in 2011. Met drie bezoekers maakte Automotive een rondje langs de stands. We vroegen Marc Oudshoorn (directeur Multilease/Multirent), André de Boer (fleetowner Rijkswaterstaat) en Stéphan Vermeulen (chef-redactie Autoweek) om met Automotive een rondje over de AutoRAI te lopen en te bepalen welke modellen hoge ogen zullen gooien en wie er een kansloze strijd vecht. We starten in de Parkhal, traditioneel het terrein van Pon, dat deze keer groot uitpakt met de elkaar zwaar beconcurrerende Skoda Superb en Volkswagen Passat (zie kader). Rond Toyota, in dezelfde hal, is het wat rustiger.
“De stabiliteit rond Toyota en Louwman maakt het zeer prettig zakendoen”, zegt Oudshoorn als we op de stand aankomen. “Het is stabiliteit in het kwadraat. Maar een beetje meer pit zou soms wel mogen.” Vermeulen verbaast zich over de reclames van Toyota, waarin emotie en rijplezier centraal staat. “Ik denk niet dat iemand ooit een Toyota leent om eens een weekend lekker te gaan cruisen.” De Boer hoort het allemaal aan. Hij rijdt een Prius Plug-in. “Het zijn niet de mooiste auto's, maar Toyota weet dat met mooie snoetjes te ondervangen. Daarnaast rijd je bij deze plug-ins verhoudingsgewijs veel elektrisch. En dan zijn er die kwarts-klokjes in de auto. Ben ik fan van.”
Piketpaal
Een van de merken die echt werk van de AutoRAI heeft gemaakt is Mercedes. Oudshoorn denkt dat Audi en BMW op de zakelijke markt een stevige concurrent aan de C-klasse plug-in gaan krijgen. “Iedereen wil deze auto, dus Mercedes krijgt nu een voet tussen de deur in de leasemarkt, waar het voorheen lijdzaam moest toekijken hoe Audi en BMW het gras voor hun voeten wegmaaiden”, zegt Oudshoorn. Over de buurman in de hal, Citroën – sorry,
DS – zijn de heren iets gematigder. “De Nederlandse ontwerper Ivo Groen mag de DS-lijn verder ontwikkelen”, zegt Vermeulen. “Nu is de DS5 nog een gepimpte Peugeot 3008, maar DS wordt echt een zelfstandig merk waarmee Citroën zich wil terugvechten in het premiumsegment. Hetzelfde geldt voor Renault, dat dit wil met de Vignale-lijn.” De Boer neemt de DS-lijn vooralsnog niet als zelfstandig merk op in zijn vloot, mede vanwege twijfels over de houdbaarheid van de restwaarde. Oudshoorn begrijpt dat wel. “Citroën werkt graag met pakketten om de verkoop te stimuleren en dat heeft invloed op de restwaarde.” Ook Mazda zullen we voorlopig niet bij De Boer terugzien (‘We veranderen ons merkenbeleid niet zo snel’), maar Vermeulen ontpopt zich al snel als fan. “De 3 is het oudste model en die is pas achttien maanden geleden geïntroduceerd. Vooral de motoren zijn erg goed. De 2.0 liter viercilinder presteert gelijk aan de drieclinder motoren van andere merken. Heel knap.” Oudshoorn is ook positief. “En niet alleen omdat het Motorhuis (een zusteronderneming van Multilease, red) Mazda voert. De CX5 verkoopt goed en ook voor de CX3 zijn de verwachtingen hooggespannen. Mazda verkoopt dit jaar de voor Nederland bestemde productie uit, dus geen gestunt.” Omdat de prijs van de CX3 niet tot de parate kennis hoort, wordt een beursbabe ingeschakeld. Die meldt dat de instapprijs 20.999 is. “Voor een viercilinder tweeliter. Dat is toch beter dan een vergelijkbare auto met een 0.9 driecilinder”, vindt liefhebber Vermeulen. De Boer is bijna overtuigd en zegt een terugkeer van Mazda in het merkenbeleid te overwegen. Maar ten koste van welk merk? Dat zou zo maar eens de Renault Mégane kunnen zijn.
Uitpersen
BMW pakt verderop groot uit met de X5. “Als ex-BMW-medewerker ben ik een enorm fan van de X5, er is geen betere suv”, vindt De Boer. “Toch wel”, reageert Vermeulen. “De Porsche Cayenne is nog beter.” Beiden zijn het eens dat de Q7 achterblijft. BMW staat naast de stand van Peugeot, en het verschil is evident. Het Duitse merk heeft werk gemaakt van zijn stand, de Fransen mikken vooral op de 308. “Het is duidelijk dat Peugeot deze auto dit jaar volledig wil uitpersen”, zegt De Boer. “De creativiteit is ver te zoeken. Maar goed, Peugeot is er tenminste, Fiat niet.” Er is weinig begrip voor het ontbreken van de Italianen. “Een slecht signaal naar de markt”, vindt Oudshoorn. Op weg naar de uitgang komt de geur van rookworsten ons tegemoet, net terwijl we een pianist passeren. Bratwurst mit klasse dus. “Bijzondere combinatie”, lacht De Boer. De heren zijn het er over eens dat het goed is dat de AutoRAI terug is van weggeweest. Of er in 2017 weer een AutoRAI komt, durven ze niet te voorspellen. Vermeulen: “Ik hoop het wel. Het is een goed event. Ik denk echt dat het een gemiste kans is voor Fiat dat het hier niet staat.”