De succesformule van twee bliksemstarters

‘ik geloof heilig in het persoonlijke’

Leonard van den Berg Leonard van den Berg
• Laatste update:

Dijkshoorn (45) en Blankenstein (42) wisten waaraan ze begonnen: John werkte al vijf jaar op de vestiging van Beukers in Maassluis, René al tien jaar als salesmanager. “Dus toen Beukers zei dat hij deze vestiging ging sluiten om zich te concentreren op Vlaardingen, wisten wij meteen: ‘Dát laten we dus niet gebeuren!’. John had wel interesse om het over te nemen en ik ook. Met John vanuit aftersales en ik vanuit sales moest het kunnen.” Met elk 50 mille eigen geld én hulp van de bank stapten ze erin. “Voorwaarde was dat we persoonlijk aansprakelijk zouden blijven. Dus ja, we zitten er helemaal in, ook met ons huis.” Binnen vier weken was alles rond, deal én financiering, en was de ‘VOF Dijkstein’ een feit.

De vent, de tent en de centen

De twee hebben Toyota in hun bloed zitten en hechten waarde aan kwaliteit. “Wat je verkoopt moet goed zijn. En als er wat is, moet je het zonder zeuren oplossen. Zodat je altijd met opgeheven hoofd over straat kunt.” Desondanks overwogen ze niet om officieel Toyota-dealer te worden. “Te hoge investeringen. Alleen al zo’n paal voor het pand zou 7,5 mille kosten, ex btw en plaatsing. Voor dat geld hebben we nu vier gebruikte Aygo’s gekocht als leenauto’s. Onze vloer bestaat uit een soort veredelde klinkertjes en onze balie komt van Marktplaats. Het hóeft niet duur te zijn.” Zelf sleutelen doen ze niet, zegt René. “Wij geloven in ‘vtc’: de vent, de tent en de centen. Mensen vinden het leuk om direct met ons contact te hebben. Dat persoonlijke, daar geloof ik heilig in. Daarnaast moet de tent kloppen: we hebben vijf goede monteurs, geen bandenschoppers, en helpen de klant graag goed. Ook voor een lampje of banden oppompen zonder afspraak leggen we het werk gewoon even neer. Dat kost wat efficiency, maar levert zó veel loyaliteit op. En de centen zijn belangrijk omdat de marges smal zijn. Daarom hebben we geen administrateur; elke factuur doen we zelf.”

Van de bank af

Dat werkt, zegt Blankenstein. “Het gaat heel goed. We hadden voor ons eerste jaar gemikt op een verkoop van 120 auto’s, nieuw en gebruikt samen, met een marge van 1.250 euro per stuk. Het werden er in totaal 291. Voor dit jaar hebben we voorzichtig begroot op 150: 75 nieuwe auto’s die we betrekken via Beukers, de rest occasions. Het gaat goed: op 20 maart stonden we al op 82. Met het geld dat we aan het eind van het jaar overhouden, lossen we af. Als het zo doorgaat, zijn we snel van de bank af.” Wakker liggen doen ze niet. “Dat hadden we dan moeten doen vóórdat we tekenden”, lacht hij. “Nu is het gewoon keihard werken.”

Dijkstein Autobedrijf VOF

Dijkstein Autobedrijf VOF uit Maassluis is Erkend Toyota Reparateur. Sinds 1 februari 2014 is het daarnaast ook Vakgarage, waaruit het inmiddels circa 20 procent van de werkplaatsomzet haalt. Het bedrijf startte met zes personen, waarvan drie monteurs. Afgelopen najaar trok Dijkstein twee ex-Ford-monteurs aan, en het wil breder specialiseren in andere merken. Bij de sales staat voor Blankenstein de werkplaats voorop. “Kopers uit de buurt krijgen korting, iemand uit de rest van Nederland betaalt gewoon de vraagprijs.”