ANWB wil rol in ontwikkeling connected car

Eerder op weg dankzij big data

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:

De missie van de ANWB is al sinds 1883 hetzelfde: “Zorgen dat onze leden mobiel blijven. Dat is de reden waarvoor we op aarde zijn”, aldus Frits van Bruggen, sinds vorig jaar hoofddirecteur van de ANWB. “Of mensen nu een auto bezitten of alleen gebruiken, en welk vervoermiddel er ook op de markt komt – consumenten blijven behoefte hebben aan onafhankelijk advies over hun mobiliteit. We doen meer dan alleen het verlenen van pechhulpservice voor auto’s.” Dat klopt: de ANWB heeft 4,1 miljoen leden, waarvan er 3,5 miljoen gebruik maken van de pechhulpservice. Daarnaast exploiteert de vereniging 83 traditionele winkels. “In 2014 hadden we ruim vijftien miljoen klanten en een omzetgroei van 30 procent. De totale omzet van de ANWB bedraagt bijna 1 miljard euro.” De wielrijdersbond blijft dus investeren in de traditionele kanalen, maar wil ook een prominente rol spelen in nieuwe ontwikkelingen.

Big data

Één van die ontwikkelingen betreft de connected car en Van Bruggen houdt de discussie over het eigenaarschap van de data die daarbij wordt verzameld nauwlettend in de gaten. “De mogelijkheden van big data zijn eindeloos en zorgen voor een wezenlijke verbetering van onder andere de doorstroming, veiligheid en rijcomfort – en het brengt ook betalen voor gebruik in plaats van bezit weer een stap dichterbij. Dat spreekt onze leden aan. Maar terwijl de fabrikanten en leasemaatschappijen strijden om het eigendom van de data, is er natuurlijk maar één echte eigenaar: de autobezitter, de consument.” Vanuit die gedachte is de ANWB een telematicapilot gestart met duizend voertuigen. Daarin wordt onder andere gekeken naar het gebruiksgemak voor de leden. “Je kunt op afstand checken of de lichten goed werken en of de accu nog voldoende laadcapaciteit heeft. Dat kun je nu eigenlijk niet zien; onze wegenwachten komen pas in actie als iemand langs de kant van de weg staat met een probleem. Door auto’s te verbinden met het internet, komt een schat aan gegevens vrij waar leden hun voordeel mee kunnen doen. Het helpt om pech op te lossen of zelfs te voorkomen, maar ook om veiliger en zuiniger te rijden zodat je ook nog geld kunt besparen (zie ook kader ‘Big Service’).”

Volgens Van Bruggen heeft de connected car vooral als voordeel dat de voorspelbaarheid van de reis groter wordt. “Online kun je alle informatie die tijdens de reis nodig is aan elkaar koppelen. Zowel voertuiginformatie als informatie op en rond de weg. Op die manier wordt rijden een stuk veiliger en efficiënter.”

Je kunt je afvragen of de ANWB zichzelf niet in de vingers snijdt; is een ANWB-lidmaatschap immers niet overbodig wanneer een auto zelf aangeeft of hij aan onderhoud toe is? “Juist niet”, vindt Van Bruggen. “Wij bieden onafhankelijk advies. We moeten voorkomen dat autofabrikanten, of het universele kanaal, het eigendom van de autodata claimt. Wij voeren onze pilot uit met een grote groep leden en niet met early adapters. Die laatste groep bestaat veelal uit jongeren die anders tegen data en privacy aankijken dan de grootste groep huidige autobezitters. Wij willen weten hoe de grootste groep momenteel tegen het gebruik van data aankijkt.”

Dat is des te relevanter nu er een verschuiving plaatsvindt van bezit naar gebruik van een auto. “Natuurlijk moeten wij mee in die verandering, want daarbij verandert ook onze positie. Hoe we die invullen als onze leden zelf geen auto meer bezitten, dat weet ik nu nog niet. Maar de ontwikkeling verloopt geleidelijk, waardoor we de tijd hebben om via pilotprojecten uit te vinden wat de impact hiervan is op mobiliteit en onze rol daarin.”

Constructief

De ANWB investeert de komende jaren fors in telematicaprojecten. “Over twee jaar willen we een product voor de consument hebben waarin hij alle informatie vindt die hij nodig heeft om zijn reis zo efficiënt en aangenaam mogelijk te maken. Op het gebied van duurzaamheid, verkeersveiligheid en rijgedrag. Wil je als berijder wel advies over je rijstijl om zuiniger te rijden? We verwachten in de komende pilots het antwoord op dit soort vragen te krijgen. We zullen wel een paar miljoen investeren in software en telematicatoepassingen.” En met 4,1 miljoen mensen die met een ANWB-dongel in de auto rijden, wordt het belang van de bond in de autobranche ook vele malen groter. “Misschien. Maar we hebben al aardig wat in de melk te brokkelen; de discussies die wij met de autobranche voeren, zijn altijd constructief. We willen geen onderdeel uitmaken van de branche, we redeneren vanuit onze leden en hun mobiliteitsbehoefte. Wij kunnen big data inzetten om klanten al eerder over bijvoorbeeld de staat van hun auto te informeren, of over welke route ze op welk moment het beste kunnen nemen.”

‘We hebben de tijd om onze rol in big data te vinden.’

Big service

Stel dat middels big data de staat van de accu op afstand wordt gecheckt. Dat kan betekenen dat de ANWB een rol gaat spelen in de verkoop van accu’s. “Dat is niet ons primaire doel, maar inderdaad: we kunnen een klant een nieuwe accu aanbieden als de huidige aan vervanging toe is”, zegt ANWBdirecteur Van Bruggen. “Maar we gaan geen garagebedrijfje spelen. Onze toegevoegde waarde is het mobiel houden van onze leden onderweg. Waar andere pechhulpdiensten hoofdzakelijk slepen, is ons doel om mensen op weg te houden en in 90 procent van de gevallen lukt dat. Maar daarna stopt onze rol. Ik zie dus eerder voor me dat we samenwerkingen sluiten met garages om de reparaties te doen.”

Een netwerk van garages – dat klinkt als het sturen van onderhoud, zoals ANWB-dochter Unigarant ook al doet met schadeherstel. “Dat is niet het doel, maar het is op lange termijn niet ondenkbaar dat we onze leden bepaalde garagebedrijven adviseren.

Vergelijk het met onze campingwebsite. We doen dat nu eigenlijk al met ANWB garagereviews. Ook bij schadeherstel is er geen sprake van harde sturing, maar van advies. Wij willen niet in de onderhoudsketen zitten.”

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.

Eerder op weg dankzij big data | Automotive Online
ANWB wil rol in ontwikkeling connected car

Eerder op weg dankzij big data

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:

De missie van de ANWB is al sinds 1883 hetzelfde: “Zorgen dat onze leden mobiel blijven. Dat is de reden waarvoor we op aarde zijn”, aldus Frits van Bruggen, sinds vorig jaar hoofddirecteur van de ANWB. “Of mensen nu een auto bezitten of alleen gebruiken, en welk vervoermiddel er ook op de markt komt – consumenten blijven behoefte hebben aan onafhankelijk advies over hun mobiliteit. We doen meer dan alleen het verlenen van pechhulpservice voor auto’s.” Dat klopt: de ANWB heeft 4,1 miljoen leden, waarvan er 3,5 miljoen gebruik maken van de pechhulpservice. Daarnaast exploiteert de vereniging 83 traditionele winkels. “In 2014 hadden we ruim vijftien miljoen klanten en een omzetgroei van 30 procent. De totale omzet van de ANWB bedraagt bijna 1 miljard euro.” De wielrijdersbond blijft dus investeren in de traditionele kanalen, maar wil ook een prominente rol spelen in nieuwe ontwikkelingen.

Big data

Één van die ontwikkelingen betreft de connected car en Van Bruggen houdt de discussie over het eigenaarschap van de data die daarbij wordt verzameld nauwlettend in de gaten. “De mogelijkheden van big data zijn eindeloos en zorgen voor een wezenlijke verbetering van onder andere de doorstroming, veiligheid en rijcomfort – en het brengt ook betalen voor gebruik in plaats van bezit weer een stap dichterbij. Dat spreekt onze leden aan. Maar terwijl de fabrikanten en leasemaatschappijen strijden om het eigendom van de data, is er natuurlijk maar één echte eigenaar: de autobezitter, de consument.” Vanuit die gedachte is de ANWB een telematicapilot gestart met duizend voertuigen. Daarin wordt onder andere gekeken naar het gebruiksgemak voor de leden. “Je kunt op afstand checken of de lichten goed werken en of de accu nog voldoende laadcapaciteit heeft. Dat kun je nu eigenlijk niet zien; onze wegenwachten komen pas in actie als iemand langs de kant van de weg staat met een probleem. Door auto’s te verbinden met het internet, komt een schat aan gegevens vrij waar leden hun voordeel mee kunnen doen. Het helpt om pech op te lossen of zelfs te voorkomen, maar ook om veiliger en zuiniger te rijden zodat je ook nog geld kunt besparen (zie ook kader ‘Big Service’).”

Volgens Van Bruggen heeft de connected car vooral als voordeel dat de voorspelbaarheid van de reis groter wordt. “Online kun je alle informatie die tijdens de reis nodig is aan elkaar koppelen. Zowel voertuiginformatie als informatie op en rond de weg. Op die manier wordt rijden een stuk veiliger en efficiënter.”

Je kunt je afvragen of de ANWB zichzelf niet in de vingers snijdt; is een ANWB-lidmaatschap immers niet overbodig wanneer een auto zelf aangeeft of hij aan onderhoud toe is? “Juist niet”, vindt Van Bruggen. “Wij bieden onafhankelijk advies. We moeten voorkomen dat autofabrikanten, of het universele kanaal, het eigendom van de autodata claimt. Wij voeren onze pilot uit met een grote groep leden en niet met early adapters. Die laatste groep bestaat veelal uit jongeren die anders tegen data en privacy aankijken dan de grootste groep huidige autobezitters. Wij willen weten hoe de grootste groep momenteel tegen het gebruik van data aankijkt.”

Dat is des te relevanter nu er een verschuiving plaatsvindt van bezit naar gebruik van een auto. “Natuurlijk moeten wij mee in die verandering, want daarbij verandert ook onze positie. Hoe we die invullen als onze leden zelf geen auto meer bezitten, dat weet ik nu nog niet. Maar de ontwikkeling verloopt geleidelijk, waardoor we de tijd hebben om via pilotprojecten uit te vinden wat de impact hiervan is op mobiliteit en onze rol daarin.”

Constructief

De ANWB investeert de komende jaren fors in telematicaprojecten. “Over twee jaar willen we een product voor de consument hebben waarin hij alle informatie vindt die hij nodig heeft om zijn reis zo efficiënt en aangenaam mogelijk te maken. Op het gebied van duurzaamheid, verkeersveiligheid en rijgedrag. Wil je als berijder wel advies over je rijstijl om zuiniger te rijden? We verwachten in de komende pilots het antwoord op dit soort vragen te krijgen. We zullen wel een paar miljoen investeren in software en telematicatoepassingen.” En met 4,1 miljoen mensen die met een ANWB-dongel in de auto rijden, wordt het belang van de bond in de autobranche ook vele malen groter. “Misschien. Maar we hebben al aardig wat in de melk te brokkelen; de discussies die wij met de autobranche voeren, zijn altijd constructief. We willen geen onderdeel uitmaken van de branche, we redeneren vanuit onze leden en hun mobiliteitsbehoefte. Wij kunnen big data inzetten om klanten al eerder over bijvoorbeeld de staat van hun auto te informeren, of over welke route ze op welk moment het beste kunnen nemen.”

‘We hebben de tijd om onze rol in big data te vinden.’

Big service

Stel dat middels big data de staat van de accu op afstand wordt gecheckt. Dat kan betekenen dat de ANWB een rol gaat spelen in de verkoop van accu’s. “Dat is niet ons primaire doel, maar inderdaad: we kunnen een klant een nieuwe accu aanbieden als de huidige aan vervanging toe is”, zegt ANWBdirecteur Van Bruggen. “Maar we gaan geen garagebedrijfje spelen. Onze toegevoegde waarde is het mobiel houden van onze leden onderweg. Waar andere pechhulpdiensten hoofdzakelijk slepen, is ons doel om mensen op weg te houden en in 90 procent van de gevallen lukt dat. Maar daarna stopt onze rol. Ik zie dus eerder voor me dat we samenwerkingen sluiten met garages om de reparaties te doen.”

Een netwerk van garages – dat klinkt als het sturen van onderhoud, zoals ANWB-dochter Unigarant ook al doet met schadeherstel. “Dat is niet het doel, maar het is op lange termijn niet ondenkbaar dat we onze leden bepaalde garagebedrijven adviseren.

Vergelijk het met onze campingwebsite. We doen dat nu eigenlijk al met ANWB garagereviews. Ook bij schadeherstel is er geen sprake van harde sturing, maar van advies. Wij willen niet in de onderhoudsketen zitten.”

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.