Big data verandert het remarketingproces

Route door het bos

Redactie Redactie
• Laatste update:

Het belang van voertuigdata wordt onder andere onderschreven door de partijen die zijn aangesloten bij Sims, het dataplatform van de autobranche. Tijdens de remarketinglounge eerder dit jaar bleek al hoe belangrijk het is om één standaard te hebben voor voertuiginformatie. “Je kunt alleen appels met appels vergelijken als iedereen een appel ook als appel in het systeem zet”, zo omschreef René Stolp van Sims het belang van goede dataverwerking. Daarnaast zijn er de klantdata die kunnen worden gebruikt voor een snelle match tussen voertuig en afnemer. Maar hoe verzamel je deze data en hoe gebruik je ze? Die vragen staan centraal tijdens het plenaire gedeelte van het evenement. Tijdens de parallelsessies is er ook veel aandacht voor het gebruiken van data in het remarketingproces. De sprekers komen desondanks uit verrassende hoeken. Zo vertelt Brian Farley, de in Amerika geboren honkbalcoach die met Nederland wereldkampioen werd, hoe u door het combineren van data en people management onmogelijk geachte overwinningen kunt behalen.

Harde cijfers

De belangrijkste vraag die wordt getackeld: wat kunt u als autobedrijf, groot of klein, nou met big data? “Big data speelt een steeds belangrijkere rol in de manier waarop wij klanten kunnen benaderen”, zegt Gerben van Ouwendorp, e-commercemanager bij Telegraaf Media Groep en één van de sprekers op het Remarketing Event. “Met behulp van klantdata kun je steeds betere profielen maken van je klanten. In andere branches zijn ze daar al heel ver mee. Robeco bijvoorbeeld heeft een formule ontwikkeld die zelfs medewerkers aan de telefoon inzicht geeft in welke klant in welk profiel past en hoe je klanten in dat profiel moet benaderen. Moet je de klant met een vlotte babbel en harde cijfers over de streep trekken of moet je juist inzetten op sociale factoren en rust uitstralen?” Autobedrijven moeten het gebruik van data vooral niet te ingewikkeld maken. “Er is heel veel mogelijk. Als je niet oppast, heb je al snel een pakket samengesteld waar je driekwart niet van gebruikt. Definieer duidelijk wat je nodig hebt om je eerste stap te maken in maximaal drie kpi's. Lukt dat, dan zet je de volgende stap. Anders verlies je jezelf in een hele berg aan gegevens. Je moet door de bomen wel het bos kunnen blijven zien.”

Data als salesversneller

Het Remarketing Event wordt gehouden op 26 maart 2015 in het Van der Valk Hotel in Almere. Naast een rondetafelsessie, geleid door BNR-presentator Meindert Schut, zijn er diverse sessies waarin het thema van de dag vanuit diverse invalshoeken wordt belicht. Meer informatie vindt u op www.remarketingevent.nl. U kunt zich hier ook voor het evenement inschrijven.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Route door het bos | Automotive Online
Big data verandert het remarketingproces

Route door het bos

Redactie Redactie
• Laatste update:

Het belang van voertuigdata wordt onder andere onderschreven door de partijen die zijn aangesloten bij Sims, het dataplatform van de autobranche. Tijdens de remarketinglounge eerder dit jaar bleek al hoe belangrijk het is om één standaard te hebben voor voertuiginformatie. “Je kunt alleen appels met appels vergelijken als iedereen een appel ook als appel in het systeem zet”, zo omschreef René Stolp van Sims het belang van goede dataverwerking. Daarnaast zijn er de klantdata die kunnen worden gebruikt voor een snelle match tussen voertuig en afnemer. Maar hoe verzamel je deze data en hoe gebruik je ze? Die vragen staan centraal tijdens het plenaire gedeelte van het evenement. Tijdens de parallelsessies is er ook veel aandacht voor het gebruiken van data in het remarketingproces. De sprekers komen desondanks uit verrassende hoeken. Zo vertelt Brian Farley, de in Amerika geboren honkbalcoach die met Nederland wereldkampioen werd, hoe u door het combineren van data en people management onmogelijk geachte overwinningen kunt behalen.

Harde cijfers

De belangrijkste vraag die wordt getackeld: wat kunt u als autobedrijf, groot of klein, nou met big data? “Big data speelt een steeds belangrijkere rol in de manier waarop wij klanten kunnen benaderen”, zegt Gerben van Ouwendorp, e-commercemanager bij Telegraaf Media Groep en één van de sprekers op het Remarketing Event. “Met behulp van klantdata kun je steeds betere profielen maken van je klanten. In andere branches zijn ze daar al heel ver mee. Robeco bijvoorbeeld heeft een formule ontwikkeld die zelfs medewerkers aan de telefoon inzicht geeft in welke klant in welk profiel past en hoe je klanten in dat profiel moet benaderen. Moet je de klant met een vlotte babbel en harde cijfers over de streep trekken of moet je juist inzetten op sociale factoren en rust uitstralen?” Autobedrijven moeten het gebruik van data vooral niet te ingewikkeld maken. “Er is heel veel mogelijk. Als je niet oppast, heb je al snel een pakket samengesteld waar je driekwart niet van gebruikt. Definieer duidelijk wat je nodig hebt om je eerste stap te maken in maximaal drie kpi's. Lukt dat, dan zet je de volgende stap. Anders verlies je jezelf in een hele berg aan gegevens. Je moet door de bomen wel het bos kunnen blijven zien.”

Data als salesversneller

Het Remarketing Event wordt gehouden op 26 maart 2015 in het Van der Valk Hotel in Almere. Naast een rondetafelsessie, geleid door BNR-presentator Meindert Schut, zijn er diverse sessies waarin het thema van de dag vanuit diverse invalshoeken wordt belicht. Meer informatie vindt u op www.remarketingevent.nl. U kunt zich hier ook voor het evenement inschrijven.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.