Ontloop de leeuw
Eigenlijk is het vastgoedprobleem heel simpel. Er moeten veel panden gesloopt worden, zorg dus vooral dat het niet jouw pand is. Ofwel: loop harder dan je concurrenten. En luister beter naar de markt. Het was de les die het publiek op het tweede Automotive Vastgoedseminar leerde van Rudy Stroink. Stroink, oprichter van vastgoedontwikkeling bedrijf TCN, hield zijn publiek voor dat de oplossing voor leegstand vaak dichtbij is. “Bezitters van automotive vastgoed moeten beginnen met zoeken in mobiliteit. Het autobezit vermindert, maar mobiliteit zal blijven. Om uit te vogelen waar de business zit moet een ondernemer vooral goed luisteren. Net als Winnetou, die zijn oor tegen de grond hield en op grote afstand een paard kon horen naderen.”
Op het evenement, dat gehouden werd bij Kia Motors Nederland in Breukelen, waren zo'n tachtig bezoekers aanwezig, variërend van vastgoedbezitters tot financiers, importeurs, architecten en brancheverenigingen. Er staan nu ongeveer zevenhonderd panden te huur of te koop. Niet alleen voor de eigenaren van deze panden is leegstand een probleem. Het gaat inmiddels iedere vastgoedbezitter aan. Door de huidige sanering in de dealernetwerken, de centralisatie van activiteiten bij grote holdings en de consolidatie in de gehele branche, ligt het voor de hand dat er alleen maar meer leegstaande panden bij komen. Dit beïnvloedt ook de waarde van de panden die nu nog wel verhuurd zijn. Bedrijfsovernames- of beëindigingen worden erdoor bemoeilijkt omdat in meerdere gevallen het pensioen grotendeels zit in de waarde van het pand. Logisch dus dat ook brancheorganisaties als Bovag op zoek zijn naar de oplossing.
De derde druk van het Automotive Rapport Vastgoed biedt inzicht in de omvang van het probleem, zo zijn alle auto panden die te huur of te koop staan met linkjes vermeld – en ook worden mogelijke nieuwe of alternatieve bestemmingen aangedragen. Scan de qr-code voor meer informatie.
Maar een panklare oplossing is er niet. Afhankelijk van de hoeveelheid tijd, geld, energie en locatie moet er per pand een plan gemaakt worden. Kees van Hooijdonk, dga van Autobedrijf van Hooijdonk had een plan en de tijd en het geld om dit plan uit te werken. Dat was maar goed ook. Hij vertelde op het event dat het 25 jaar duurde om zijn autobedrijf te verhuizen van het centrum van Ulvenhout naar de rand van de gemeente. Zijn voormalige panden worden nu omgebouwd tot woonhuizen en winkels, terwijl hij aan de rand van de gemeente een spiksplinternieuw pand heeft laten bouwen. “Ik zette door omdat het ons familiebedrijf is. En het bedrijf van onze medewerkers en klanten. Maar ik heb heel wat ambtenaren, politici, projectontwikkelaars en architecten voorbij zien komen. De belangrijkste les die ik heb geleerd: blijf in gesprek met de politiek. Ook als je het niet meer ziet zitten.”
Schade beperken
Volgens Stroink is het uitgesloten dat de leegstand in de autobranche opgelost kan worden zonder dat er panden gesloopt worden. Maar dat wil vooralsnog niemand. Vastgoedeigenaren die te maken krijgen met leegstand kunnen in ieder geval nog maatregelen nemen om de pijn te verzachten. Fiscaal zijn er verschillende mogelijkheden waardoor vastgoedbezitters kunnen besparen op de kosten. “Vecht in ieder geval je WOZ-beschikking aan”, zegt Bram Cornelissen, vastgoedspecialist bij BDO. “Het gaat niet alleen om de WOZ zelf, maar deze dient ook als uitgangspunt bij veel andere belastingen. Een lagere WOZ telt behoorlijk door.” Ook kan het soms verstandig zijn om het pand af te waarderen. “Daarmee kun je je cashflow sturen, bijvoorbeeld omdat je daardoor compensabele verliezen krijgt.” Een prettige boodschap is dat er met goed leegstandbeheer ook geld te verdienen valt. Voor Rijn Platteel, eigenaar van De Kabath vastgoedbescherming, zijn dagelijkse brood. “Probeer met tijdelijke invulling de leegstand te overbruggen. Het is vaak mogelijk om in ieder geval de kosten terug te verdienen. Natuurlijk zijn de opbrengsten dan lager dan gewenst, maar mocht je een nieuwe huurder of koper vinden, dan ben je flexibel en kun je snel een deal sluiten met een geïnteresseerde partij.”
‘Ik heb heel wat ambtenaren, politici en projectontwikkelaars voorbij zien komen.’