Kleine reus

Redactie Redactie
• Laatste update:

Deze crossover van Fiat concurreert rechtstreeks met auto’s als de Opel Mokka, Peugeot 2008 en de Renault Captur. Kan de 500X een plek veroveren in dit felbevochten segment?

WAT ZEGGEN DE EXPERTS?

STÉPHAN VERMEULEN, chef redactie Autoweek

Voor: Zijn uiterlijk is geslaagd, de manier waarop het guitige design van de 500 naar een crossover is vertaald, is knap. De rijeigenschappen zijn ook goed.

Tegen: Fiat mikt zelf vooral op de bovenkant van het segment, dus op de Mini Countryman. De auto moet dat eerst maar eens waarmaken, want het is ambitieus. Maar dat gaan we binnenkort uitzoeken in een test.

Consumentenpotentieel: Wij denken dat de auto best een succes kan worden. Daarom geven we een 7,5.

FRANK VAN KLINK, directeur XLLease

Voor: Wij stonden kritisch tegenover de 500L, maar we geloven in de X. De vanafprijs is 20 procent lager dan die van een Mini Countryman en hij gaat in imago mee in de slipstream van de 500.

Tegen: In 2014 8 duizend Capturs, 4 duizend Peugeot’s 2008 en 2,5 duizend Mokka’s. Het zal de X moeite kosten om een acceptabele plaats in dit rijtje te krijgen. Als ze de kortingen van de huidige 500 gaan hanteren is dat slecht voor de restwaardeontwikkeling; altijd weer een punt van zorg bij onze Italiaanse vrienden.

Leasepotentieel: Dit segment is vooral populair bij de particuliere koper. Bijtelling blijft nog even een puntje. Dus in de Lease een 6.

JOOST KLAREN, restwaardespecialist Autotelex

Voor: Hij ziet er goed uit en vooral het interieur past goed in de 500-familie. De prijsstelling past mooi tussen de concurrenten en er is een goede mix gemaakt van versies met handbak en automaat, benzine en diesel en 2WD en 4WD. Ook de Cross-toevoeging is een juiste keuze in deze tijd.

Tegen: De Jeep Renegade verkoopt al aardig en dat overschaduwt het succes van de 500X enigszins. Afgezien van 10 stuks in december 2014, is er tot 23 februari 2015 maar één 500X op kenteken gezet.

Restwaardepotentieel: Een 8, vooral vanwege looks en de positionering in een (nog steeds) opkomend segment.

HANS DEN HOLLANDER, fleetmanager Cisco

Voor: Aantrekkelijk model in de geest van de oorspronkelijke 500. Fiat speelt in op de crossovertrend met een (naar Fiat 500-maatstaven) prima binnenruimte en bagageruimte. De instapversie, de Pop, is te koop voor minder dan 20 duizend euro.

Tegen: Diesels met 20 procent bijtelling pakken een stuk duurder uit. Voor zakelijk gebruik zal het nostalgische uiterlijk van de mini- Fiat niet altijd positief werken. Ik zie meer privé-rijders in deze auto stappen. Maar er zal ongetwijfeld wel wat zakelijke inzet komen.

Fleetpotentieel: Als zakelijke auto: een 7.






Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Kleine reus | Automotive Online

Kleine reus

Redactie Redactie
• Laatste update:

Deze crossover van Fiat concurreert rechtstreeks met auto’s als de Opel Mokka, Peugeot 2008 en de Renault Captur. Kan de 500X een plek veroveren in dit felbevochten segment?

WAT ZEGGEN DE EXPERTS?

STÉPHAN VERMEULEN, chef redactie Autoweek

Voor: Zijn uiterlijk is geslaagd, de manier waarop het guitige design van de 500 naar een crossover is vertaald, is knap. De rijeigenschappen zijn ook goed.

Tegen: Fiat mikt zelf vooral op de bovenkant van het segment, dus op de Mini Countryman. De auto moet dat eerst maar eens waarmaken, want het is ambitieus. Maar dat gaan we binnenkort uitzoeken in een test.

Consumentenpotentieel: Wij denken dat de auto best een succes kan worden. Daarom geven we een 7,5.

FRANK VAN KLINK, directeur XLLease

Voor: Wij stonden kritisch tegenover de 500L, maar we geloven in de X. De vanafprijs is 20 procent lager dan die van een Mini Countryman en hij gaat in imago mee in de slipstream van de 500.

Tegen: In 2014 8 duizend Capturs, 4 duizend Peugeot’s 2008 en 2,5 duizend Mokka’s. Het zal de X moeite kosten om een acceptabele plaats in dit rijtje te krijgen. Als ze de kortingen van de huidige 500 gaan hanteren is dat slecht voor de restwaardeontwikkeling; altijd weer een punt van zorg bij onze Italiaanse vrienden.

Leasepotentieel: Dit segment is vooral populair bij de particuliere koper. Bijtelling blijft nog even een puntje. Dus in de Lease een 6.

JOOST KLAREN, restwaardespecialist Autotelex

Voor: Hij ziet er goed uit en vooral het interieur past goed in de 500-familie. De prijsstelling past mooi tussen de concurrenten en er is een goede mix gemaakt van versies met handbak en automaat, benzine en diesel en 2WD en 4WD. Ook de Cross-toevoeging is een juiste keuze in deze tijd.

Tegen: De Jeep Renegade verkoopt al aardig en dat overschaduwt het succes van de 500X enigszins. Afgezien van 10 stuks in december 2014, is er tot 23 februari 2015 maar één 500X op kenteken gezet.

Restwaardepotentieel: Een 8, vooral vanwege looks en de positionering in een (nog steeds) opkomend segment.

HANS DEN HOLLANDER, fleetmanager Cisco

Voor: Aantrekkelijk model in de geest van de oorspronkelijke 500. Fiat speelt in op de crossovertrend met een (naar Fiat 500-maatstaven) prima binnenruimte en bagageruimte. De instapversie, de Pop, is te koop voor minder dan 20 duizend euro.

Tegen: Diesels met 20 procent bijtelling pakken een stuk duurder uit. Voor zakelijk gebruik zal het nostalgische uiterlijk van de mini- Fiat niet altijd positief werken. Ik zie meer privé-rijders in deze auto stappen. Maar er zal ongetwijfeld wel wat zakelijke inzet komen.

Fleetpotentieel: Als zakelijke auto: een 7.






Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.