Rai vereniging blij met benelux-initiatief lzv-proef

Redactie Redactie
• Laatste update:

Hiermee laat de Benelux zien dat het serieus is in haar ambitie om te fungeren als logistieke proeftuin voor Europa. Het lijkt erop dat Vlaanderen, Wallonië en Brussel aan de proef willen meedoen. Een succesvolle praktijkproef moet uiteindelijk resulteren in het toestaan van grensoverschrijdend vervoer met ecocombi's binnen de EU. Nu nog staat de EUregelgeving de inzet van ecocombi's (vrachtauto's met een maximale lengte van 25,25 m en een maximum gewicht van 60 ton) weliswaar toe binnen de landsgrenzen, zoals Nederland doet, maar is (nog) niet duidelijk over grensoverschrijdende inzet. Veel landen staan het daarom niet toe.

Milieuvriendelijker en efficiënter

Na een pilotperiode die in 2010 startte, zijn sinds begin 2013 LZV's permanent op de Nederlandse weg toegelaten, waarmee ons land, met inmiddels een kleine duizend LZV's, Europees koploper is. RAI Vereniging is fervent voorstander van het inzetten van deze voertuigen, omdat het gebruik ervan minder belastend is voor het milieu en bijdraagt aan een betere benutting van de wegcapaciteit”, vertelt Remco Tekstra, secretaris Speciale Voertuigen. “Zo kunnen LZV's tot 60 procent meer vervoeren dan een gewone vrachtwagen, wat een CO2-reductie van gemiddeld 27 procent kan opleveren en een kostenbesparing van 20 procent betekent.” In Vlaanderen is vorige maand weliswaar een eerste proef van start gegaan, maar ook daarbij is vooralsnog geen grensoverschrijdend verkeer toegelaten; alle Nederlandse aanvragen om eraan deel te nemen werden dan ook direct afgewezen. Hopelijk verandert dit dus in Benelux-verband.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Rai vereniging blij met benelux-initiatief lzv-proef | Automotive Online

Rai vereniging blij met benelux-initiatief lzv-proef

Redactie Redactie
• Laatste update:

Hiermee laat de Benelux zien dat het serieus is in haar ambitie om te fungeren als logistieke proeftuin voor Europa. Het lijkt erop dat Vlaanderen, Wallonië en Brussel aan de proef willen meedoen. Een succesvolle praktijkproef moet uiteindelijk resulteren in het toestaan van grensoverschrijdend vervoer met ecocombi's binnen de EU. Nu nog staat de EUregelgeving de inzet van ecocombi's (vrachtauto's met een maximale lengte van 25,25 m en een maximum gewicht van 60 ton) weliswaar toe binnen de landsgrenzen, zoals Nederland doet, maar is (nog) niet duidelijk over grensoverschrijdende inzet. Veel landen staan het daarom niet toe.

Milieuvriendelijker en efficiënter

Na een pilotperiode die in 2010 startte, zijn sinds begin 2013 LZV's permanent op de Nederlandse weg toegelaten, waarmee ons land, met inmiddels een kleine duizend LZV's, Europees koploper is. RAI Vereniging is fervent voorstander van het inzetten van deze voertuigen, omdat het gebruik ervan minder belastend is voor het milieu en bijdraagt aan een betere benutting van de wegcapaciteit”, vertelt Remco Tekstra, secretaris Speciale Voertuigen. “Zo kunnen LZV's tot 60 procent meer vervoeren dan een gewone vrachtwagen, wat een CO2-reductie van gemiddeld 27 procent kan opleveren en een kostenbesparing van 20 procent betekent.” In Vlaanderen is vorige maand weliswaar een eerste proef van start gegaan, maar ook daarbij is vooralsnog geen grensoverschrijdend verkeer toegelaten; alle Nederlandse aanvragen om eraan deel te nemen werden dan ook direct afgewezen. Hopelijk verandert dit dus in Benelux-verband.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.