`In 2045 rijdt de helft van de auto`s autonoom`

Nederland stuurt zelfrijdende auto

Redactie Redactie
• Laatste update:

De ontwikkelingen in de autobranche beperken zich duidelijk niet tot Nederland. In Singapore gingen afgelopen maand de eerste zelfrijdende auto’s de openbare weg op, Cadillac gaat vanaf eind volgend jaar V2x-communicatieapparatuur (waarmee auto’s met elkaar en met de wegkant kunnen communiceren) standaard in nieuwe auto’s inbouwen en de Amerikaanse overheid overweegt om diezelfde apparatuur vanaf 2020 verplicht te stellen voor nieuwe auto’s. Maar Nederland speelt wel een hoofdrol in de ontwikkeling van allerlei innovaties rondom de auto. Veel van deze innovaties kwamen voorbij tijdens de eerste Automotive Innovation Award (AIA) in het Evoluon in Eindhoven.

De Nederlandse overheid wil dat Nederland de innovatie-koppositie behoudt. Het ministerie van Infrastructuur en Milieu besloot met dat doel onlangs de regels aan te passen, zodat er op grote schaal op de openbare weg met zelfrijdende auto’s getest kan worden. Volgens spreker Dariu Gavrila, principal scientist bij Daimler Research & Development, is het realistisch om ervan uit te gaan dat in 2045 de helft van de auto’s op de weg autonoom kan rijden. “Het zal een geleidelijke ontwikkeling zijn, met een steeds hogere mate van automatisering. We werken in toenemende mate meer met displays dan met knopjes.” Tijdens het event draaide het dan ook vooral om zogenoemde gamechangers. Innovaties die zorgen voor een keerpunt, een revolutie en een (sub)branche compleet op z’n kop zetten. Voorbeelden hiervan zijn Uber, Senseo, Iphone en Tomtom. De kastjes van dit laatste bedrijf zijn inmiddels alweer ingehaald door de technologische realiteit, maar medeoprichter en ceo Harold Godijn vertelde dat de fabrikant iedere dag bijschakelt om mee te blijven spelen. Zo is Tomtom inmiddels groot in telematica en kan de realtime data van Tomtom worden gekoppeld aan veiligheidssystemen in de auto. “Google wordt vaak gezien als onze grootste concurrent, maar dit kunnen zij bijvoorbeeld niet. Toepassingen in de auto weten op die manier al van tevoren of er ergens files staan, of waar het glad is. Door autodata te koppelen aan weg(kant)-data, komt ook de intelligente auto steeds dichterbij. Die auto’s kunnen bestuurd worden op basis van ons kaartmateriaal. Kaarten moeten constant geüpdatet worden, dat is een essentiële voorwaarde om autonoom rijden mogelijk te maken.”

Innovatiewinnaar bekritiseerd

De winnaar van de Automotive Innovation Award, appbouwer Mobypark, bleef niet lang onomstreden. Parkeerdichtbij.nl lanceerde in 2009 een parkeerconcept dat veel lijkt op die van Mobypark. Dat leidde in de dagen na de uitreiking tot kritiek, immers wat was er dan nog innovatief aan de app van Mobypark? De jury roemde Mobypark onder andere omdat het concept ‘dood kapitaal weer levend maakt’. Volgens juryvoorzitter Leo Kusters gaat het niet alleen om het vernieuwende karakter van Mobypark. “Met weinig middelen hebben zij een hoge impact op de branche.”

‘Google kan dit niet.’

Retrofit inbouwen

Bij Daimler werken ze al jaren aan de bouw van intelligente auto’s en volgens Gavrila kunnen de nieuwste Mercedessen al vrijwel autonoom rijden. De Luxury F015 is het zelfrijdende research car concept van het Duitse merk. Een intelligente auto, die kan denken en beslissen als een mens en daartoe is volgebouwd met camera’s en sensoren die ook de situatie langs de weg haarscherp in de gaten houden. “Sensoren kunnen bijvoorbeeld al inschatten of iemand gaat oversteken of blijft wachten. De sensor heeft immers gescand of de persoon de auto heeft gezien en of er een zebrapad ligt. Daarnaast kan de intelligente auto een seconde eerder aan de noodrem trekken dan een mens.” En hoe kunnen die autonoom rijdende auto’s de weg op als een deel van het bestaande wagenpark nog niet die nieuwe technologie heeft? Het duurt immers jaren voordat de totale Nederlandse vloot met elkaar kan communiceren. Dat is eenvoudig, meent Maurice Geraets van chipfabrikant NXP. “Bij bestaande auto’s kunnen we het via de smartphone retrofit ‘inbouwen’.”

Consumentendata beschermen

Het eigendom van die data in auto’s is tijdens het event duidelijk nog een discussiepunt. Maar volgens Frits van Bruggen, de nieuwe hoofddirecteur van de ANWB, is het glashelder. Hij lichtte dan ook een tipje van de sluier van de plannen van de consumentenvereniging op. “Wij vinden dat die data van de consument zelf is, maar daar denken fabrikanten anders over. Die consumentengegevens gaan we beschermen.” Want als iedereen straks op de achterbank van een zelfrijdende deelauto zit, moet ook de ANWB haar businessmodel aanpassen.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.