Peter Engels (53) gelooft in specialisatie als voorwaarde voor succes

‘ik wil alle klussen in eigen huis doen’

Leonard van den Berg Leonard van den Berg
• Laatste update:

Peter Engels groeide op in het garagebedrijf van zijn ouders in Elburg. Vanaf zijn dertiende hielp hij in vakanties en weekends al hard mee. Dat hij de MTS Autotechniek ging doen, was dus geen verrassing. Wél een verrassing was dat hij niet het bedrijf van zijn ouders wilde overnemen. Engels: “Een lastige keuze, maar zij hadden al die jaren niet erg aan hun pensioen gebouwd. Daarom konden zij hun bedrijf maar beter voor een goede marktprijs aan een ander verkopen dan voor een bodemprijs aan mij. Dat is gelukt; ze hebben daar nog jaren prettig van kunnen leven.”

Begonnen in crisistijd

Peter koos eerst voor werken in loondienst. Met liefde voor techniek, maar in functies die vooral draaiden om commercie en aansturing. Hij werd eerst salesmanager bij Subaru Nederland, later aftersalesmanager bij Motorhuis en vervolgens manager bij Autoschadehuis. Uiteindelijk was hij directeur van de elf vestigingen van Autoschadehuis. In de loop van 2008 begon het te kriebelen. “Mensen bleven maar tegen me zeggen: ‘Jij bent een echte ondernemer’. Ik raakte in die tijd in gesprek met Cees en Hanneke Brouwer over de overname van hun autoherstelbedrijf in Noordwijk.” Met eigen geld en hulp van de bank waagde hij in augustus 2009 de stap. “Ja, crisistijd. Natuurlijk vond ik het spannend. Maar écht spannend werd het pas toen we het in 2010 in de omzet gingen merken. Ik ben heel wat keren ’s nachts badend in het zweet wakker geworden. Leuk, die romantiek van zelf ondernemen. Maar de werkelijkheid is ook heel hard.” Toch lukte het om in december 2010 ook ABS Autoherstel Lisse over te nemen. “Dat was eigenlijk te vroeg, maar ik wilde per se toegang tot de keten van ABS Autoherstel – een club waar ik de mensen en de werkwijze via mijn eerdere jobs al had leren kennen. Dat kon alleen via een overname.” Na drie jaar ploeteren kwam er lucht. “Een combinatie van aantrekkende markt en meer ‘buiten spelen’, meer netwerken”, verklaart hij.

Complex herstelwerk

De overname van ‘Nieuwkoop’ is Engels’ opstap naar schadeherstel 2.0, waar iedereen in de sector het over heeft. “Ik verwacht dat er meer schadesturing komt van enerzijds het eenvoudige cosmetische werk en anderzijds het gespecialiseerde onderhuidse herstelwerk, dat door de opkomst van nieuwe technieken en materialen alleen maar complexer wordt. Ik zet in op beide groepen; we willen alle klussen in eigen huis kunnen doen. Daarvoor heb je echter wel merkerkenningen nodig, waarvoor je flink moet investeren. Daarom wil ik genoeg schaalgrootte. Met deze overname zijn we een heel eind.”

Drie keer ABS Autoherstel

Door de overname van ABS Autoherstel Van der Weijden in Nieuwkoop, inclusief het daarbij behorende Bosch Car Service Van der Weijden, groeit de onderneming van Engels met 8 personen tot inmiddels 34. Naar eigen zeggen draaide hij in 2013 iets beter dan de gemiddelden die de Focwa noemt. Zodra de branchecijfers over 2014 bekend worden, verwacht Engels zelfs een nog grotere plus. “We zitten stabiel in de zwarte cijfers en groeien tegen een krimpende markt in.”

‘ik wil alle klussen in eigen huis doen’ | Automotive Online
Peter Engels (53) gelooft in specialisatie als voorwaarde voor succes

‘ik wil alle klussen in eigen huis doen’

Leonard van den Berg Leonard van den Berg
• Laatste update:

Peter Engels groeide op in het garagebedrijf van zijn ouders in Elburg. Vanaf zijn dertiende hielp hij in vakanties en weekends al hard mee. Dat hij de MTS Autotechniek ging doen, was dus geen verrassing. Wél een verrassing was dat hij niet het bedrijf van zijn ouders wilde overnemen. Engels: “Een lastige keuze, maar zij hadden al die jaren niet erg aan hun pensioen gebouwd. Daarom konden zij hun bedrijf maar beter voor een goede marktprijs aan een ander verkopen dan voor een bodemprijs aan mij. Dat is gelukt; ze hebben daar nog jaren prettig van kunnen leven.”

Begonnen in crisistijd

Peter koos eerst voor werken in loondienst. Met liefde voor techniek, maar in functies die vooral draaiden om commercie en aansturing. Hij werd eerst salesmanager bij Subaru Nederland, later aftersalesmanager bij Motorhuis en vervolgens manager bij Autoschadehuis. Uiteindelijk was hij directeur van de elf vestigingen van Autoschadehuis. In de loop van 2008 begon het te kriebelen. “Mensen bleven maar tegen me zeggen: ‘Jij bent een echte ondernemer’. Ik raakte in die tijd in gesprek met Cees en Hanneke Brouwer over de overname van hun autoherstelbedrijf in Noordwijk.” Met eigen geld en hulp van de bank waagde hij in augustus 2009 de stap. “Ja, crisistijd. Natuurlijk vond ik het spannend. Maar écht spannend werd het pas toen we het in 2010 in de omzet gingen merken. Ik ben heel wat keren ’s nachts badend in het zweet wakker geworden. Leuk, die romantiek van zelf ondernemen. Maar de werkelijkheid is ook heel hard.” Toch lukte het om in december 2010 ook ABS Autoherstel Lisse over te nemen. “Dat was eigenlijk te vroeg, maar ik wilde per se toegang tot de keten van ABS Autoherstel – een club waar ik de mensen en de werkwijze via mijn eerdere jobs al had leren kennen. Dat kon alleen via een overname.” Na drie jaar ploeteren kwam er lucht. “Een combinatie van aantrekkende markt en meer ‘buiten spelen’, meer netwerken”, verklaart hij.

Complex herstelwerk

De overname van ‘Nieuwkoop’ is Engels’ opstap naar schadeherstel 2.0, waar iedereen in de sector het over heeft. “Ik verwacht dat er meer schadesturing komt van enerzijds het eenvoudige cosmetische werk en anderzijds het gespecialiseerde onderhuidse herstelwerk, dat door de opkomst van nieuwe technieken en materialen alleen maar complexer wordt. Ik zet in op beide groepen; we willen alle klussen in eigen huis kunnen doen. Daarvoor heb je echter wel merkerkenningen nodig, waarvoor je flink moet investeren. Daarom wil ik genoeg schaalgrootte. Met deze overname zijn we een heel eind.”

Drie keer ABS Autoherstel

Door de overname van ABS Autoherstel Van der Weijden in Nieuwkoop, inclusief het daarbij behorende Bosch Car Service Van der Weijden, groeit de onderneming van Engels met 8 personen tot inmiddels 34. Naar eigen zeggen draaide hij in 2013 iets beter dan de gemiddelden die de Focwa noemt. Zodra de branchecijfers over 2014 bekend worden, verwacht Engels zelfs een nog grotere plus. “We zitten stabiel in de zwarte cijfers en groeien tegen een krimpende markt in.”