Reinald Bronkhorst (30) van Stapp.in kan niet wachten op straks

‘autodelen wordt 60 procent van de markt’

Leonard van den Berg Leonard van den Berg
• Laatste update:

Autobedrijf Brandsen is eigendom van drie man: oprichter Henk Brandsen, diens zoon Sjaak en zijn schoonzoon Reinald Bronkhorst, die namens de drie over de aanloop naar Stapp.in vertelt. Zelf werd Bronkhorst opgeleid in metaaltechniek. Hij kwam rond zijn 20ste in het autobedrijf van zijn schoonvader en groeide van monteur door tot fulltime verkoper. Maar toen Henk in maart 2010 vanwege zijn gezondheid tijdelijk uit de running raakte, werd Reinald in het diepe gegooid als bedrijfsleider

Zoeken naar nieuw verdienmodel

Toen Henk weer terugkeerde en ook Sjaak mede-eigenaar werd, staken de drie de koppen bij elkaar. “We wilden de taken goed verdelen én op zoek naar een nieuw verdienmodel. Begin 2012 zijn we gaan praten met een strategiecoach. Dat hielp enorm: we kregen helder wie waar het beste in is, en hoe we het werk moesten verdelen.” Nog veel belangrijker: de drie gingen nadenken over de toekomst. “We gingen op zoek naar manieren om minder afhankelijk te worden van de grillen van de overheid en de markt.”

Half miljoen geïnvesteerd

Een van de resultaten van de brainstorm was Stapp.in: het franchise deelautoconcept dat ze vorig jaar op 12 september presenteerden en in de komende jaren landelijk gaan uitrollen. “We hebben een afstudeeronderzoek laten doen en al tegen een half miljoen geïnvesteerd in het idee en de techniek. We zijn ervan overtuigd dat het gaat werken. Zeker op plekken waar veel jongeren wonen. Vroeger spaarde je als scholier met bijbaantjes voor een eigen auto. Nu besteden jongeren hun geld aan hun smartphone en willen helemaal geen eigen auto. Ik denk dat 55 tot 60 procent van de mensen straks liever een auto deelt dan een eigen auto heeft. Bij Stapp.in kun je echt álles regelen via de app, die we zelf hebben ontwikkeld. Je koopt credits en kunt vervolgens voor 6 euro per uur all-in 15 kilometer rijden. Rijd je verder, dan betaal je bij. Zo simpel werkt het nergens anders. En het is lokaal, daar geloven wij in. Daarom ook het franchisemodel. Vanaf maart is de techniek klaar voor verdere uitrol. We hebben al zeven partijen gesproken, waaronder grotere ketens.” Reinald geeft toe: hij is een rasoptimist. Maar hij is ook overtuigd van zijn product. “Als straks de Google Car komt, is autodelen niet meer te stoppen. Ga maar na: nu moet je wellicht nog honderd meter lopen voordat je in je Stapp.in auto kunt stappen. Maar over een aantal jaren komt de zelfrijdende deelauto gewoon voorrijden en wordt autodelen wel héél makkelijk. Straks wil iedereen het bieden. Met Stapp.in hebben we dan jaren voorsprong.”

Autobedrijf Brandsen

Het Barneveldse autobedrijf Brandsen bestaat 27 jaar en telt 14 medewerkers. Het verkoopt nieuwe en gebruikte auto’s, en heeft 155 auto’s rijden in de lease. De handel bestaat voor 80 procent uit verkoop van nieuwe en jonggebruikte Volvo’s. In 2014 verkocht Brandsen 550 auto’s en schreef hij zwarte cijfers; voor het derde jaar op rij. Nieuwe auto’s haalt Brandsen uit het buitenland. ‘;Niet bij de fabriek maar via een inkoopcombinatie. “Dat scheelt enorm. Via het officiële kanaal heb je veel te veel bijkomende kosten en kun je soms niet eens aan de gewenste aantallen en kortingen komen.’

‘autodelen wordt 60 procent van de markt’ | Automotive Online
Reinald Bronkhorst (30) van Stapp.in kan niet wachten op straks

‘autodelen wordt 60 procent van de markt’

Leonard van den Berg Leonard van den Berg
• Laatste update:

Autobedrijf Brandsen is eigendom van drie man: oprichter Henk Brandsen, diens zoon Sjaak en zijn schoonzoon Reinald Bronkhorst, die namens de drie over de aanloop naar Stapp.in vertelt. Zelf werd Bronkhorst opgeleid in metaaltechniek. Hij kwam rond zijn 20ste in het autobedrijf van zijn schoonvader en groeide van monteur door tot fulltime verkoper. Maar toen Henk in maart 2010 vanwege zijn gezondheid tijdelijk uit de running raakte, werd Reinald in het diepe gegooid als bedrijfsleider

Zoeken naar nieuw verdienmodel

Toen Henk weer terugkeerde en ook Sjaak mede-eigenaar werd, staken de drie de koppen bij elkaar. “We wilden de taken goed verdelen én op zoek naar een nieuw verdienmodel. Begin 2012 zijn we gaan praten met een strategiecoach. Dat hielp enorm: we kregen helder wie waar het beste in is, en hoe we het werk moesten verdelen.” Nog veel belangrijker: de drie gingen nadenken over de toekomst. “We gingen op zoek naar manieren om minder afhankelijk te worden van de grillen van de overheid en de markt.”

Half miljoen geïnvesteerd

Een van de resultaten van de brainstorm was Stapp.in: het franchise deelautoconcept dat ze vorig jaar op 12 september presenteerden en in de komende jaren landelijk gaan uitrollen. “We hebben een afstudeeronderzoek laten doen en al tegen een half miljoen geïnvesteerd in het idee en de techniek. We zijn ervan overtuigd dat het gaat werken. Zeker op plekken waar veel jongeren wonen. Vroeger spaarde je als scholier met bijbaantjes voor een eigen auto. Nu besteden jongeren hun geld aan hun smartphone en willen helemaal geen eigen auto. Ik denk dat 55 tot 60 procent van de mensen straks liever een auto deelt dan een eigen auto heeft. Bij Stapp.in kun je echt álles regelen via de app, die we zelf hebben ontwikkeld. Je koopt credits en kunt vervolgens voor 6 euro per uur all-in 15 kilometer rijden. Rijd je verder, dan betaal je bij. Zo simpel werkt het nergens anders. En het is lokaal, daar geloven wij in. Daarom ook het franchisemodel. Vanaf maart is de techniek klaar voor verdere uitrol. We hebben al zeven partijen gesproken, waaronder grotere ketens.” Reinald geeft toe: hij is een rasoptimist. Maar hij is ook overtuigd van zijn product. “Als straks de Google Car komt, is autodelen niet meer te stoppen. Ga maar na: nu moet je wellicht nog honderd meter lopen voordat je in je Stapp.in auto kunt stappen. Maar over een aantal jaren komt de zelfrijdende deelauto gewoon voorrijden en wordt autodelen wel héél makkelijk. Straks wil iedereen het bieden. Met Stapp.in hebben we dan jaren voorsprong.”

Autobedrijf Brandsen

Het Barneveldse autobedrijf Brandsen bestaat 27 jaar en telt 14 medewerkers. Het verkoopt nieuwe en gebruikte auto’s, en heeft 155 auto’s rijden in de lease. De handel bestaat voor 80 procent uit verkoop van nieuwe en jonggebruikte Volvo’s. In 2014 verkocht Brandsen 550 auto’s en schreef hij zwarte cijfers; voor het derde jaar op rij. Nieuwe auto’s haalt Brandsen uit het buitenland. ‘;Niet bij de fabriek maar via een inkoopcombinatie. “Dat scheelt enorm. Via het officiële kanaal heb je veel te veel bijkomende kosten en kun je soms niet eens aan de gewenste aantallen en kortingen komen.’