Restwaardes onveranderd hoog in 2014

Voor iedereen een belegde boterham

Redactie Redactie
• Laatste update:

Het occasionjaar 2014 was in grote lijnen gelijk aan dat van 2013. Minder export, meer import. Het vinden van de juiste occasions blijft lastig door de mismatch tussen de zakelijk ingezette auto's en de door particulieren gewenste occasions. Toch maakt de krapte dat de occasionprijzen in Nederland hoog liggen. Voor leasemaatschappijen goed nieuws. Zij profiteren daarvan in hun remarketing. Bij de occasionportals was het dit jaar bij vlagen hectisch. Autotrack won de rechtszaak tegen metaportaal Gaspedaal en bereidt nu een schadeclaim voor. Vlak daarvoor had Gaspedaal Autotrack, Autotrader en Autoscout al van zijn site gehaald. Maar recentelijk keerde Autotrader toch weer terug. Consumenten waren al gewend aan het zoeken naar auto's op internet, maar inmiddels kunnen ze op internet ook op tientallen plekken hun auto te koop aanbieden. Door de toename in het aantal aanbieders zit er groei in de c2b-verkoop, maar echt grote resultaten worden nog niet geboekt, enorme reclamecampagnes ten spijt. Het opvallendste nieuws in de remarketing was de overname van Fleetselect door BCA. Hiermee ontstond in een klap het grootste autoveilingbedrijf van Nederland. BCA vecht overigens momenteel een rechtszaak uit met de RDW, over al dan niet onterechte opname van voertuigen in de bedrijfsvoorraad. De veilinghuizen pakten in de afgelopen jaren in razend tempo marktaandeel in de b2b. In combinatie met de eerder genoemde auto-inkoopactiviteiten en nieuwe veilingproducten willen ze aandeel blijven afsnoepen van de traditionele handel. Maar de groothandel zit niet stil. De eerste samenwerkingsinitiatieven zijn vooralsnog nog niet heel succesvol (zoals onder andere Dutch Car Traders), de partijen die echt willen hebben elkaar gevonden en gaan nu in andere, kleinere, samenstelling vol de markt op (Biddo). Het maakt de markt nog dynamischer. Veilinghuizen en handelaars richten zich steeds meer op dezelfde pool bedrijven, namelijk de grote dealerholdings en leasemaatschappijen. Daar wordt het komend jaar dringen.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Voor iedereen een belegde boterham | Automotive Online
Restwaardes onveranderd hoog in 2014

Voor iedereen een belegde boterham

Redactie Redactie
• Laatste update:

Het occasionjaar 2014 was in grote lijnen gelijk aan dat van 2013. Minder export, meer import. Het vinden van de juiste occasions blijft lastig door de mismatch tussen de zakelijk ingezette auto's en de door particulieren gewenste occasions. Toch maakt de krapte dat de occasionprijzen in Nederland hoog liggen. Voor leasemaatschappijen goed nieuws. Zij profiteren daarvan in hun remarketing. Bij de occasionportals was het dit jaar bij vlagen hectisch. Autotrack won de rechtszaak tegen metaportaal Gaspedaal en bereidt nu een schadeclaim voor. Vlak daarvoor had Gaspedaal Autotrack, Autotrader en Autoscout al van zijn site gehaald. Maar recentelijk keerde Autotrader toch weer terug. Consumenten waren al gewend aan het zoeken naar auto's op internet, maar inmiddels kunnen ze op internet ook op tientallen plekken hun auto te koop aanbieden. Door de toename in het aantal aanbieders zit er groei in de c2b-verkoop, maar echt grote resultaten worden nog niet geboekt, enorme reclamecampagnes ten spijt. Het opvallendste nieuws in de remarketing was de overname van Fleetselect door BCA. Hiermee ontstond in een klap het grootste autoveilingbedrijf van Nederland. BCA vecht overigens momenteel een rechtszaak uit met de RDW, over al dan niet onterechte opname van voertuigen in de bedrijfsvoorraad. De veilinghuizen pakten in de afgelopen jaren in razend tempo marktaandeel in de b2b. In combinatie met de eerder genoemde auto-inkoopactiviteiten en nieuwe veilingproducten willen ze aandeel blijven afsnoepen van de traditionele handel. Maar de groothandel zit niet stil. De eerste samenwerkingsinitiatieven zijn vooralsnog nog niet heel succesvol (zoals onder andere Dutch Car Traders), de partijen die echt willen hebben elkaar gevonden en gaan nu in andere, kleinere, samenstelling vol de markt op (Biddo). Het maakt de markt nog dynamischer. Veilinghuizen en handelaars richten zich steeds meer op dezelfde pool bedrijven, namelijk de grote dealerholdings en leasemaatschappijen. Daar wordt het komend jaar dringen.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.