Equipmentbedrijven blijven optimistisch

Meer uit minder

Redactie Redactie
• Laatste update:

Met dank aan de veranderende apk wet- en regelgeving heeft een groot aantal equipmentleveranciers de afgelopen jaren extra omzet gerealiseerd. Het was een welkome meevaller in een markt die verder voornamelijk krimpt. Mensen rijden minder kilometers en auto's worden beter en dus zijn er minder werkplaatsen nodig. En dat is een structurele krimp, constateren de equipmentleveranciers. En dan waren er dit jaar ook nog faillissementen waardoor er op faillissementsveilingen equipment werd verkocht. Verschillende spelers verbaasden zich wel over de hoge prijzen voor deze gebruikte spullen, de krenten in de pap waren nauwelijks goedkoper dan nieuwe apparatuur. Al is veilen wel een prima middel om demo's, occasions en restvoorraad te ruimen, constateerde men bij Autec-VLT.

Equipmentleveranciers investeren steeds meer in hun service- en aftersalesactiviteitenJuist daar valt in een krimpende markt nog te winnen. Het ontzorgen van de chef werkplaats staat centraal. Dat betekent wel dat de equipmentleveranciers nu ook proberen elkaars bestaande klanten binnen te hengelen voor aftersales. Het autobedrijf profiteert en ziet kans te besparen op de werkplaatskosten. Binnen de equipment heeft vooral de diagnose-tak momenteel te maken met snelle technologische ontwikkelingen. Er is een vervangingsmarkt ontstaan. Maar de technologische ontwikkelingen gaan zo snel dat het voor autobedrijven steeds vaker noodzakelijk is om zich te specialiseren.

Het merkkanaal stelt zich daarbij niet hulpvaardig op, het doet er weinig aan om de online toegang tot hun informatie te verbeteren (zie Automotive Werkplaats, pagina 15). Voor de leveranciers van diagnose-apparatuur vergt dat ook aanpassingen. Nieuwe initiatieven als Jifeline springen in op deze ontwikkelingen. Het bedrijf biedt garagisten een soort hulplijn als ze er niet uit komen met een storing. De rest zit ook niet stil. Iedere fabrikant investeert fors in de ontwikkeling van onlinediensten en software, waardoor er sneller ingespeeld kan worden op technologische ontwikkelingen.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Meer uit minder | Automotive Online
Equipmentbedrijven blijven optimistisch

Meer uit minder

Redactie Redactie
• Laatste update:

Met dank aan de veranderende apk wet- en regelgeving heeft een groot aantal equipmentleveranciers de afgelopen jaren extra omzet gerealiseerd. Het was een welkome meevaller in een markt die verder voornamelijk krimpt. Mensen rijden minder kilometers en auto's worden beter en dus zijn er minder werkplaatsen nodig. En dat is een structurele krimp, constateren de equipmentleveranciers. En dan waren er dit jaar ook nog faillissementen waardoor er op faillissementsveilingen equipment werd verkocht. Verschillende spelers verbaasden zich wel over de hoge prijzen voor deze gebruikte spullen, de krenten in de pap waren nauwelijks goedkoper dan nieuwe apparatuur. Al is veilen wel een prima middel om demo's, occasions en restvoorraad te ruimen, constateerde men bij Autec-VLT.

Equipmentleveranciers investeren steeds meer in hun service- en aftersalesactiviteitenJuist daar valt in een krimpende markt nog te winnen. Het ontzorgen van de chef werkplaats staat centraal. Dat betekent wel dat de equipmentleveranciers nu ook proberen elkaars bestaande klanten binnen te hengelen voor aftersales. Het autobedrijf profiteert en ziet kans te besparen op de werkplaatskosten. Binnen de equipment heeft vooral de diagnose-tak momenteel te maken met snelle technologische ontwikkelingen. Er is een vervangingsmarkt ontstaan. Maar de technologische ontwikkelingen gaan zo snel dat het voor autobedrijven steeds vaker noodzakelijk is om zich te specialiseren.

Het merkkanaal stelt zich daarbij niet hulpvaardig op, het doet er weinig aan om de online toegang tot hun informatie te verbeteren (zie Automotive Werkplaats, pagina 15). Voor de leveranciers van diagnose-apparatuur vergt dat ook aanpassingen. Nieuwe initiatieven als Jifeline springen in op deze ontwikkelingen. Het bedrijf biedt garagisten een soort hulplijn als ze er niet uit komen met een storing. De rest zit ook niet stil. Iedere fabrikant investeert fors in de ontwikkeling van onlinediensten en software, waardoor er sneller ingespeeld kan worden op technologische ontwikkelingen.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.