Interview | Claassen (Opel): Ik hoef niet overal overheen te plassen
Je zit deze maand twintig jaar in de automotive branche. Hoe ben je erin gerold?
“Als managementtrainee bij Ford, waar ik vervolgens in vaste dienst ben gekomen. Ik las wel eens de autobladen, maar ik was geen enorme petrolhead, nog steeds niet. Al vind ik auto’s verkopen omwille van de emotie wel veel leuker dan een willekeurig ander product. Die twintig jaar zijn voorbij gevlogen.”
Geboren in Friesland, getogen in Groningen, woonachtig in ‘t Gooi en werkzaam in Brabant. Vertel.
“Mijn vader is van Indonesische afkomst en kwam na de onafhankelijkheidsoorlog in een klein dorpje in Friesland terecht, waar hij mijn moeder ontmoette. Een mooie combi, ik denk dat ik de langste Indo van Nederland ben. Ik ben opgegroeid in Leek en heb ook gestudeerd in Groningen. Maar Amsterdam trok me en ik ben daar economie gaan studeren. Bij Ford ontmoette ik mijn vrouw Birgit en samen zijn we nog heel wat jaartjes in Amsterdam gebleven. Toen ze zwanger was van de derde zijn we rustiger gaan wonen, in Hilversum. Dat is inmiddels tien jaar geleden.”
Je geeft niet veel interviews. Waarom niet?
“Werk en privé zijn voor mij twee verschillende werelden die ik graag gescheiden houd. Naar buiten toe ben ik misschien niet zo zichtbaar als directeur, ik Twitter en Facebook niet en vind dat ook niet zo relevant. Het gaat om het merk. Thuis ben ik graag bezig met sporten. Ik loop hard, ik tennis en voetbal. Mijn drie zoons voetballen en tennissen ook en in het weekend ben ik veel langs de lijn te vinden. Ze gaan ook altijd mee naar Feyenoord.”
‘Het irriteert mij enorm als mensen zeggen dat Opel oubollig is.’
Hoe verantwoorden jullie dat sponsorschap van Feyenoord?
“De crisis ligt achter ons en er wordt weer geïnvesteerd. Sponsoring was lange tijd onmogelijk, nu hebben we weer budget. Het hoofdsponsorschap kwam vrij en daar zijn we in gedoken. We hebben natuurlijk een heel verleden met Feyenoord, die club past gewoon goed bij ons. Men is er sympathiek en toegankelijk en de fans komen uit het hele land. Veel spelers zijn ook jongens van de gestampte pot. In de businessclub is er na afloop van de wedstrijd geen sushi, maar zijn er gehaktballen.”
Jullie richten je met voetbalsponsoring wel heel erg op mannen. Is dat verstandig met volumemodelletjes als de Corsa en de Adam?
“We worden inderdaad als een mannelijk merk ervaren. Bij vrouwen staan we niet zo gauw op de shortlist en hoewel dat natuurlijk wel modelafhankelijk is, moeten we daaraan werken. Het irriteert mij als mensen zeggen dat Opel oubollig is. Daar krijg ik echt vlekken van in mijn nek. Zowel qua design als techniek is Opel juist hypermodern. Onze productbetrouwbaarheid is enorm hoog waardoor leasemaatschappijen en ook particulieren graag zaken met ons doen. Ik verdedig me ook allang niet meer hoor. Maar dat oude imago is wel erg hardnekkig. Een van onze missies is om dat voorgoed af te schudden.”
Helpt de samenwerking met de Hartstichting daarbij?
“Ja, we wilden meer uit de Feyenoord-sponsoring halen en daarbij graag een maatschappelijk thema aanroeren. De Hartstichting past daarbij: Hart voor mensen. Passie voor Opel en Feyenoord. Samen met de spelers spannen we ons nu in om de zogeheten ‘Zes Minuten Zone’ in Nederland op de kaart te krijgen. Krijg je buiten het ziekenhuis een hartaanval en word je binnen zes minuten gereanimeerd, dan verdubbelt dat je kans op overleven. Dus ondersteunen we samen met Feyenoord dit strategische doel van de Hartstichting zodat meer mensen kunnen reanimeren en zich ook aanmelden in het centrale oproepsysteem. Ik ben trots dat we dit doen. Je kunt ook een museum of cultureel centrum sponsoren en die dan jouw merknaam geven. Maar dit vinden wij maatschappelijk veel relevanter.”
Hoe kwam je eigenlijk bij Opel terecht?
“Toen ik bij Peugeot kwam, was er een Franse directeur die de contacten onderhield met Parijs. Verder werkten er vooral Nederlanders. Dat veranderde binnen een paar jaar enorm. Op een gegeven moment kwamen er alleen nog maar Fransen in de top terecht en ik zag mijn carrièremogelijkheden slinken. Ik wilde doorgroeien en ooit merkdirecteur worden, dus ik moest er wegwezen. Eerlijk gezegd was mijn Frans ook erg slecht hoor (lacht). Ik kende René Roggen goed, en toen hij directeur werd bij Opel ben ik meegekomen.”
Claassen in ’t kort
Naam: Johan Claassen / Geboortedatum: 8-12-1966 / Geboorteplaats: Damwoude / Woonplaats: Hilversum / Opleiding: HEAO CE aan de Hanzehogeschool Groningen, doctoraal Economie aan de Vrije Universiteit van Amsterdam / Carrière: 1994-1999 achtereenvolgens brand en area manager bij Ford Nederland. 1999-2007 achtereenvolgens area, sales en CRM manager bij Peugeot Nederland. 2007-2010 manager retail network development bij GM, 2010-2012 manager fleetsales Opel Nederland, sales director Opel Nederland en sinds 1 december 2013 managing director bij Opel Nederland. / Getrouwd met: Birgit, zzp’er in de marketing & communicatie / Kinderen: Hidde (13), David (11) en Bob (10).
Met de intentie om er ooit directeur te worden dus?
“Ik had wel ambities, ja. Het is leuk om verantwoordelijk voor een merk te zijn in een land. Ik doe het nu officieel een jaar en het bevalt goed. We hebben zo’n beetje onze eigen winkel hier. Uiteraard heb ik veel contact met de E uropese leidinggevende en met het hoofdkantoor in Duitsland. Maar die kijken niet dagelijks over mijn schouder mee. We mogen de dingen doen waarvan wij denken dat ze scoren.”
Zijn de Opel-Duitsers niet zo streng dan?
“Er werkt een heel scala aan nationaliteiten – veel Engelsen bijvoorbeeld – en dat maakt de sfeer anders. De voertaal is er ook Engels. Ik wil hier in Nederland ook niet steeds het wiel opnieuw uitvinden hoor. Marketingacties die in Duitsland werken, werken hier vaak ook goed. Natuurlijk is Nederland wel een andere markt en soms moeten we knokken om ons gelijk te krijgen.”
Waarover is er strijd?
Prijspositionering bijvoorbeeld. De Duitsers wilden de nieuwe Corsa boven de belangrijkste concurrenten positioneren. Wij vonden dat geen goed idee. Dat werd een hele discussie. Maar op basis van argumenten hebben we die uiteindelijk wel gewonnen.”
Wat maakt jou geschikt voor deze rol?
“Ik ben behoorlijk resultaatgedreven en dat is in deze tijd natuurlijk een pre. Mijn stijl van leiderschap past goed in deze tijd. Ik hoef niet overal overheen te plassen en geef iedereen verantwoordelijkheid, en dus de kans om fouten te maken en ervan te leren. Uiteraard eis ik daar wel loyaliteit en een bepaalde manier van werken voor terug. Voorwaarde voor dit faciliterend leiderschap is dat je je ego opzij kunt zetten en ook anderen een plek in de zon gunt. Daar ben ik goed in. Daarnaast staat of valt alles natuurlijk met een goed team en ik prijs me gelukkig dat ik dat grotendeels zelf kon samenstellen.”
Over Opel
Adam Opel AG, vaak afgekort tot Opel, is een Duitse onderneming die in 1862 werd opgericht door Adam Opel. Het merk maakte naaimachines en later fietsen. In 1899 rolde de eerste Opel-auto van de band. Sinds 1929 behoort Opel tot de General Motors Groep. Veel Opel-modellen zijn dan ook bij andere merken van GM te vinden, zoals Vauxhall, Holden en Chevrolet. Met 39.958 werknemers in 2011 is Opel een van Duitslands grootste autofabrikanten. Bij Opel Nederland werken momenteel 80 mensen en het merk heeft rond de 130 dealervestigingen door het hele land.
‘Bij vrouwen staat Opel helaas nog niet op de shortlist.’
Het gaat qua cijfers niet zo goed met Opel. Vind je dat moeilijk?
“We hebben momenteel slechts zes procent marktaandeel. De verkoopcijfers in de autobranche zijn de laagste sinds 1969 en het dealerrendement staat onder druk. Maar als het gemakkelijk ging, dan vond ik er waarschijnlijk niets aan. Ik haal veel voldoening uit het halen van targets en het merk Opel terugzetten op de kaart. We hebben dit jaar ook een beetje groei in marktaandeel laten zien en dat is in deze tijd vrij uniek. Dus het gaat de goede kant op.”
De Ampèra was wel een beetje een misser, hè?
“Integendeel. We waren er op het juiste moment met het juiste model. Als allereerste, dus wij hebben de markt opengebroken. En qua infrastructuur hebben we er ook goed over nagedacht met de laadpalen standaard bij de auto. In het begin trokken we ook grote groepen mensen die de auto uit idealisme kochten. Dat is wel andere koek dan de gemiddelde Outlander-rijder. In het laatste kwartaal van vorig jaar was het grote succes wel te danken aan de 0 procentbijtelling, daar kunnen we kort over zijn. We hebben toen de hele Europese voorraad uitverkocht en men was ons daar in andere landen erg dankbaar voor. Inmiddels zijn er andere merken met sterke elektrische en plug-in modellen.”
Je bent deze maand jarig. Wat wens je?
“Ik ga richting de vijftig en dat vind ik niks, dus ik wens wel fit te blijven. Dat lukt aardig met sporten. Daarnaast wens ik verdere, winstgevende groei in marktaandeel voor Opel en zeker ook dat de dealers winstgevender kunnen zijn. En ik wens dat mijn oudste zoon me binnenkort voor het eerst verslaat met tennis. Hij denkt dat het volgend jaar zover is, ik zie ernaar uit.”