Het jaar van de grote versnelling

Redactie Redactie
• Laatste update:

De honger is nog niet gestild

Sommigen vonden het grootspraak toen Eric Berkhof in zijn dankwoord na het behalen van de titel Automotive Manager van het Jaar meldde dat zijn compagnon Ben Mandemakers dezelfde dominantie op de automarkt nastreeft als in de keukenbranche. Een klein jaar en vele overnames verder twijfelt niemand nog aan die woorden. En Van Mossel vist rustig verder. Met een top vijf leasemaatschappij in huis, zijn de vooruitzichten van het Brabantse duo prima.

Fraude

In de wandelgangen gonst het altijd van de geruchten over fraude als het gaat om tenders waarin veel auto's moeten worden besteld. Maar nu lijkt Jacques Horsten, wagenparkbeheerder bij defensie, een heleboel mensen en bedrijven mee te nemen in zijn val. Het Openbaar Ministerie doet volop onderzoek (zie p 52) en verdenkt veel bedrijven en personen van het omkopen van onder andere Horsten en nog een reeks van andere kopstukken. Wordt in 2015 vervolgd.

Een tonnetje minder

In de autobranche staat of valt veel met de verkoop van nieuwe auto's. Worden er veel nieuwe auto's verkocht, werkt dat positief door in de hele keten. Daalt de nieuwverkoop echter, dan zijn de rapen gaar. En dat is nu al twee jaar gaande. Enig voordeel: de branche schaalt nu razendsnel bij naar een scenario waarin bij 400 duizend nieuwverkoop toch een boterham te verdienen valt.

Brabant Beeft

Op de valreep van het jaar ging er nog een schokgolf door het Brabantse dealerland. Ford Eindhoven en Lathouwers Opel vroegen beide faillissement aan. Ford Eindhoven had onder de vleugels van Mercedesdealer ASV door moeten groeien, maar de slechte Ford-verkopen deden het bedrijf de das om. Vooral het faillissement van Lathouwes deed pijn. Het bedrijf liet in het verleden al vestigingen failliet gaan en reorganiseerde meerdere malen. De ooit zo trotse dealer, een van de iconen in het Opel-netwerk, zag echter geen uitweg meer. Inmiddels heeft – u raadt het al – Van Mossel zich gemeld als mogelijke overnamekandidaat.

Retro-fit

Het kostte Luc van Bussel ruim twaalf jaar om Profile Tyrecenter om te toveren naar Alwaysbemobile. Het kost de aandeelhouders minder dan één jaar om dat hele bouwwerk met de grond gelijk te maken. Het is nu weer Profile. En alles draait weer om Profile. Dag Autoglaz, dag James, dag AH en dag een groot deel van het personeel op het hoofdkantoor in Veenendaal, waaronder interimceo Patrick Ledegang. Dag levenswerk van Luc van Bussel.

En daar is de ketenkaper

Mediamarkt en Leaseplan. De combinatie klinkt weliswaar wat vreemd, maar dankzij elkaars netwerk veroorzaakten beide bedrijven eind oktober veel reuring in de autobranche. Ruim elfhonderd Fiatjes 500 werden er verleaset. Een aanzienlijk deel van de totale verkoop die de importeur – die vooraf niet mee wilde werken, maar achteraf toch wat graag wilde leveren (via Van Kouwen) – dit jaar wist te realiseren. Het merkkanaal staat schaak. Als het niet oplet, gaan Leaseplan en Mediamarkt er met de privéleasebuit vandoor.

Big, bigger, biggest

Het Nederlandse onderdelenlandschap kenmerkte zich decennialang door evolutie, niet door revolutie. Maar de entree van het Amerikaanse LKQ heeft de status quo grof doorbroken. De koopwoede van Sator (zie p 22) zal de markt volledig op zijn kop zetten. Slechts Autobinck (Brezan) kan enigszins volgen. Nu moet de dominantie van Sator nog omgezet worden in klinkende munten.

Lauwe pasta

De importorganisaties van Chevrolet, Honda en Fiat kenden een vervelend jaar. Chevrolet stopt ermee in Europa, Honda gaat naar België en bij Fiat zit alles tegen. Geen goede modellen, de grootste dealer die failliet gaat, Leaseplan dat Fiat lachend passeert bij een grote privéleaseactie en één groot chagrijn binnen de organisatie. Het zit niet lekker bij de Italianen, zoveel is duidelijk. Wellicht kan de nieuwe 500X weer wat smaak brengen..

Op de rem

Jarenlang gaf Gaspedaal veel gas. Dit jaar kwam de motor echter tot stilstand. Gaspedaal haalde de advertenties die via Autotrack, Autoscout24 en Autotrader kwamen van de eigen site. En niet veel later oordeelde het gerechtshof dat Gaspedaal geen advertenties mag doorplaatsen. Gaspedaal wacht nog een schadeclaim. Toch krabbelde Gaspedaal snel op. Autotrader is weer terug op de site. Nu is het hard bezig om autobedrijven rechtstreeks aan te sluiten op het platform, want dat is toch de enige weg om echt geld te verdienen.

OnderdelenBinck

Autobinck moet langzamerhand maar eens een naamswijziging overwegen. In Nederland is het afgelopen met het Hyundai-importschap, terwijl wel drie grote onderdelengrossiers werden gekocht. 2015 wordt waarschijnlijk het eerste jaar waarin in Nederland de omzet uit onderdelen groter is dan die uit de autoverkoop. Autobinck-president Rolf Lauret acht zich nog te jong om al op zijn lauweren te rusten, wie weet laat hij straks wel een van de grootste onderdelenbedrijven van Europa achter. Dat had hij vast niet gedacht toen hij zestig jaar geleden begon.

Daar gaan ze

Pouw en Koops Furness. Twee gevestigde namen gingen ten onder. Pouw aan hoogmoed. Jan Pouw wilde – met hulp van durfinvesteerder H2 – Nederland veroveren en was bereid daar veel voor te betalen. Te veel, bleek later. Bij Koops Furness werd er veel minder hard van de daken geschreeuwd. Terecht, want het bedrijf wist met pijn en moeite de laatste vijf jaar door te komen. Uiteindelijk bleek het lek te groot en zonk het bedrijf.

Kwiebes

Verbijstering, woede, ongebrip en frustratie vochten binnen de autobranche om voorrang na het bekend worden van de plannen van staatssecretaris Wiebes: geen Autobrief en een enorme verscherping van de autobelastingen. Gelukkig waren de VV D en Telegraaf woedend en werd de tegenaanval vol ingezet. Het gaf de branche de kans zich te hergroeperen en steun te zoeken bij andere lobby- en belangenorganisaties. Uiteindelijk nam de murw gebeukte Wiebes het voorstel van het ‘monsterverbond’ over. Het geeft hem de tijd Autobrief 2 nog eens rustig uit te werken.

Als een Feniks

Eigenlijk had niemand in de autobranche, op de AutoRAI-organisatie na, nog rekening gehouden met een terugkeer van de beurs. Te duur en niet meer van deze tijd. Andere initiatieven zagen hun kans schoon. Tot daar dit voorjaar ineens de mededeling was dat er in 2015 een AutoRAI zou komen. Enthousiasme, maar ook twijfel, viel de organisatie ten deel. Nu is het toch echt zo goed als zeker: de AutoRAI keert terug. Hopelijk keren de bezoekers ook terug.

Geen punt

Point S leek in Nederland hard op weg een serieuze partij te worden in de bandenbranche. Maar dit jaar botste de Nederlandse organisatie hard met moeder Point S Development en dat leidde tot een opzegging van het contract. Na een ordinair potje modderworstelen richten beide partijen zich nu op de toekomst. Point S wil door in Nederland en de ex-aandeelhouders willen dat ook. De vraag is waar de loyaliteit van de franchisenemers ligt. En of de reputatieschade niet te groot is.

Geef me hoop, Denis

De woordgrappen rond schadebranchenorm Hiqure waren dit jaar niet van de lucht. Het was namelijk Hiqure zelf dat dringend hulp behoefde. Maar ook de Focwa hapt naar adem. Dit jaar werd de uitrol van Hiqure een sof; de voorzitter stapte al na zijn eerste termijn op en aan alle kanten zijn er muitende leden. De nieuwe interim-voorzitter Denis Maassen mag proberen de neuzen weer dezelfde kant op te krijgen. Wij wensen hem een prettige wedstrijd.

…Goed nieuws is geen nieuws

Ieder jaar geven we traditiegetrouw een overzichtje van de meest gelezen artikelen op A utomotive-online.nl. Na elf maanden staat de totale teller op een kleine zeven miljoen pageviews. De topvijf bestaat uit de faillissementen van Koops Furness (4x) en Pouw (1x). Het enige niet aan een faillissement gerelateerde bericht in de toptien is het overlijden van Muntstad-directeur Johan Koetje, die overvaren werd bij een tragisch speedbootongeval. De aanstelling van de eerste vrouwelijke directeur bij een importeur, namelijk die van Geraldine Brouwers bij Mazda, was het best gelezen goed-nieuws-bericht.

You win some, you lose Pon

Het was niet het jaar van Pon. Het bedrijf zag een grote dealer failliet gaan (Pouw) maar raapte een deel van de scherven met plezier op (Lease Unlimited). De aanhoudend slechte autoverkoop noopte het bedrijf tot een reorganisatie. Maar de echte klap kwam pas toen minister Opstelten besloot de automatische verlenging van de levering van politieauto's door Pon te stoppen als gevolg van vermeend grootschalig frauderen. Pleister op de wond: ook dit jaar is VW met afstand het meest verkochte merk van Nederland.

Leuker kunnen we het niet maken

De RDW, de Belastingdienst en de autobranche maken het elkaar niet gemakkelijk. Vooral de veilinghuizen en dienstverleners liggen nogal eens overhoop met de verschillende instanties. BTW-teruggave aan dienstverleners is bemoeilijkt, er komt geen carrouselfraudechecklist waarmee handelaars zich kunnen indekken tegen fraude. Ook was er een clash tussen veilinghuis BCA en de RDW over de opname van auto's in de bedrijfsvoorraad. Alleen het eerstgenoemde twistpunt lijkt onder controle, maar over de rest blijft het ook in 2015 steggelen én wellicht procederen geblazen.







Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Het jaar van de grote versnelling | Automotive Online

Het jaar van de grote versnelling

Redactie Redactie
• Laatste update:

De honger is nog niet gestild

Sommigen vonden het grootspraak toen Eric Berkhof in zijn dankwoord na het behalen van de titel Automotive Manager van het Jaar meldde dat zijn compagnon Ben Mandemakers dezelfde dominantie op de automarkt nastreeft als in de keukenbranche. Een klein jaar en vele overnames verder twijfelt niemand nog aan die woorden. En Van Mossel vist rustig verder. Met een top vijf leasemaatschappij in huis, zijn de vooruitzichten van het Brabantse duo prima.

Fraude

In de wandelgangen gonst het altijd van de geruchten over fraude als het gaat om tenders waarin veel auto's moeten worden besteld. Maar nu lijkt Jacques Horsten, wagenparkbeheerder bij defensie, een heleboel mensen en bedrijven mee te nemen in zijn val. Het Openbaar Ministerie doet volop onderzoek (zie p 52) en verdenkt veel bedrijven en personen van het omkopen van onder andere Horsten en nog een reeks van andere kopstukken. Wordt in 2015 vervolgd.

Een tonnetje minder

In de autobranche staat of valt veel met de verkoop van nieuwe auto's. Worden er veel nieuwe auto's verkocht, werkt dat positief door in de hele keten. Daalt de nieuwverkoop echter, dan zijn de rapen gaar. En dat is nu al twee jaar gaande. Enig voordeel: de branche schaalt nu razendsnel bij naar een scenario waarin bij 400 duizend nieuwverkoop toch een boterham te verdienen valt.

Brabant Beeft

Op de valreep van het jaar ging er nog een schokgolf door het Brabantse dealerland. Ford Eindhoven en Lathouwers Opel vroegen beide faillissement aan. Ford Eindhoven had onder de vleugels van Mercedesdealer ASV door moeten groeien, maar de slechte Ford-verkopen deden het bedrijf de das om. Vooral het faillissement van Lathouwes deed pijn. Het bedrijf liet in het verleden al vestigingen failliet gaan en reorganiseerde meerdere malen. De ooit zo trotse dealer, een van de iconen in het Opel-netwerk, zag echter geen uitweg meer. Inmiddels heeft – u raadt het al – Van Mossel zich gemeld als mogelijke overnamekandidaat.

Retro-fit

Het kostte Luc van Bussel ruim twaalf jaar om Profile Tyrecenter om te toveren naar Alwaysbemobile. Het kost de aandeelhouders minder dan één jaar om dat hele bouwwerk met de grond gelijk te maken. Het is nu weer Profile. En alles draait weer om Profile. Dag Autoglaz, dag James, dag AH en dag een groot deel van het personeel op het hoofdkantoor in Veenendaal, waaronder interimceo Patrick Ledegang. Dag levenswerk van Luc van Bussel.

En daar is de ketenkaper

Mediamarkt en Leaseplan. De combinatie klinkt weliswaar wat vreemd, maar dankzij elkaars netwerk veroorzaakten beide bedrijven eind oktober veel reuring in de autobranche. Ruim elfhonderd Fiatjes 500 werden er verleaset. Een aanzienlijk deel van de totale verkoop die de importeur – die vooraf niet mee wilde werken, maar achteraf toch wat graag wilde leveren (via Van Kouwen) – dit jaar wist te realiseren. Het merkkanaal staat schaak. Als het niet oplet, gaan Leaseplan en Mediamarkt er met de privéleasebuit vandoor.

Big, bigger, biggest

Het Nederlandse onderdelenlandschap kenmerkte zich decennialang door evolutie, niet door revolutie. Maar de entree van het Amerikaanse LKQ heeft de status quo grof doorbroken. De koopwoede van Sator (zie p 22) zal de markt volledig op zijn kop zetten. Slechts Autobinck (Brezan) kan enigszins volgen. Nu moet de dominantie van Sator nog omgezet worden in klinkende munten.

Lauwe pasta

De importorganisaties van Chevrolet, Honda en Fiat kenden een vervelend jaar. Chevrolet stopt ermee in Europa, Honda gaat naar België en bij Fiat zit alles tegen. Geen goede modellen, de grootste dealer die failliet gaat, Leaseplan dat Fiat lachend passeert bij een grote privéleaseactie en één groot chagrijn binnen de organisatie. Het zit niet lekker bij de Italianen, zoveel is duidelijk. Wellicht kan de nieuwe 500X weer wat smaak brengen..

Op de rem

Jarenlang gaf Gaspedaal veel gas. Dit jaar kwam de motor echter tot stilstand. Gaspedaal haalde de advertenties die via Autotrack, Autoscout24 en Autotrader kwamen van de eigen site. En niet veel later oordeelde het gerechtshof dat Gaspedaal geen advertenties mag doorplaatsen. Gaspedaal wacht nog een schadeclaim. Toch krabbelde Gaspedaal snel op. Autotrader is weer terug op de site. Nu is het hard bezig om autobedrijven rechtstreeks aan te sluiten op het platform, want dat is toch de enige weg om echt geld te verdienen.

OnderdelenBinck

Autobinck moet langzamerhand maar eens een naamswijziging overwegen. In Nederland is het afgelopen met het Hyundai-importschap, terwijl wel drie grote onderdelengrossiers werden gekocht. 2015 wordt waarschijnlijk het eerste jaar waarin in Nederland de omzet uit onderdelen groter is dan die uit de autoverkoop. Autobinck-president Rolf Lauret acht zich nog te jong om al op zijn lauweren te rusten, wie weet laat hij straks wel een van de grootste onderdelenbedrijven van Europa achter. Dat had hij vast niet gedacht toen hij zestig jaar geleden begon.

Daar gaan ze

Pouw en Koops Furness. Twee gevestigde namen gingen ten onder. Pouw aan hoogmoed. Jan Pouw wilde – met hulp van durfinvesteerder H2 – Nederland veroveren en was bereid daar veel voor te betalen. Te veel, bleek later. Bij Koops Furness werd er veel minder hard van de daken geschreeuwd. Terecht, want het bedrijf wist met pijn en moeite de laatste vijf jaar door te komen. Uiteindelijk bleek het lek te groot en zonk het bedrijf.

Kwiebes

Verbijstering, woede, ongebrip en frustratie vochten binnen de autobranche om voorrang na het bekend worden van de plannen van staatssecretaris Wiebes: geen Autobrief en een enorme verscherping van de autobelastingen. Gelukkig waren de VV D en Telegraaf woedend en werd de tegenaanval vol ingezet. Het gaf de branche de kans zich te hergroeperen en steun te zoeken bij andere lobby- en belangenorganisaties. Uiteindelijk nam de murw gebeukte Wiebes het voorstel van het ‘monsterverbond’ over. Het geeft hem de tijd Autobrief 2 nog eens rustig uit te werken.

Als een Feniks

Eigenlijk had niemand in de autobranche, op de AutoRAI-organisatie na, nog rekening gehouden met een terugkeer van de beurs. Te duur en niet meer van deze tijd. Andere initiatieven zagen hun kans schoon. Tot daar dit voorjaar ineens de mededeling was dat er in 2015 een AutoRAI zou komen. Enthousiasme, maar ook twijfel, viel de organisatie ten deel. Nu is het toch echt zo goed als zeker: de AutoRAI keert terug. Hopelijk keren de bezoekers ook terug.

Geen punt

Point S leek in Nederland hard op weg een serieuze partij te worden in de bandenbranche. Maar dit jaar botste de Nederlandse organisatie hard met moeder Point S Development en dat leidde tot een opzegging van het contract. Na een ordinair potje modderworstelen richten beide partijen zich nu op de toekomst. Point S wil door in Nederland en de ex-aandeelhouders willen dat ook. De vraag is waar de loyaliteit van de franchisenemers ligt. En of de reputatieschade niet te groot is.

Geef me hoop, Denis

De woordgrappen rond schadebranchenorm Hiqure waren dit jaar niet van de lucht. Het was namelijk Hiqure zelf dat dringend hulp behoefde. Maar ook de Focwa hapt naar adem. Dit jaar werd de uitrol van Hiqure een sof; de voorzitter stapte al na zijn eerste termijn op en aan alle kanten zijn er muitende leden. De nieuwe interim-voorzitter Denis Maassen mag proberen de neuzen weer dezelfde kant op te krijgen. Wij wensen hem een prettige wedstrijd.

…Goed nieuws is geen nieuws

Ieder jaar geven we traditiegetrouw een overzichtje van de meest gelezen artikelen op A utomotive-online.nl. Na elf maanden staat de totale teller op een kleine zeven miljoen pageviews. De topvijf bestaat uit de faillissementen van Koops Furness (4x) en Pouw (1x). Het enige niet aan een faillissement gerelateerde bericht in de toptien is het overlijden van Muntstad-directeur Johan Koetje, die overvaren werd bij een tragisch speedbootongeval. De aanstelling van de eerste vrouwelijke directeur bij een importeur, namelijk die van Geraldine Brouwers bij Mazda, was het best gelezen goed-nieuws-bericht.

You win some, you lose Pon

Het was niet het jaar van Pon. Het bedrijf zag een grote dealer failliet gaan (Pouw) maar raapte een deel van de scherven met plezier op (Lease Unlimited). De aanhoudend slechte autoverkoop noopte het bedrijf tot een reorganisatie. Maar de echte klap kwam pas toen minister Opstelten besloot de automatische verlenging van de levering van politieauto's door Pon te stoppen als gevolg van vermeend grootschalig frauderen. Pleister op de wond: ook dit jaar is VW met afstand het meest verkochte merk van Nederland.

Leuker kunnen we het niet maken

De RDW, de Belastingdienst en de autobranche maken het elkaar niet gemakkelijk. Vooral de veilinghuizen en dienstverleners liggen nogal eens overhoop met de verschillende instanties. BTW-teruggave aan dienstverleners is bemoeilijkt, er komt geen carrouselfraudechecklist waarmee handelaars zich kunnen indekken tegen fraude. Ook was er een clash tussen veilinghuis BCA en de RDW over de opname van auto's in de bedrijfsvoorraad. Alleen het eerstgenoemde twistpunt lijkt onder controle, maar over de rest blijft het ook in 2015 steggelen én wellicht procederen geblazen.







Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.