2016 werpt zijn schaduw vooruit

Nieuwe pikorde door bijtellingsballet

Redactie Redactie
• Laatste update:

De afgelopen weken liepen de gemoederen rond de nieuwste autobelastingplannen hoog op. In het overgangsjaar 2016 gaat veel veranderen (zie kader) en dat werpt in 2015 zijn schaduw al vooruit. Los daarvan verandert er in 2015 weer voldoende. De jaarlijkse aanscherping van de CO2-grenzen leidt volgend jaar tot totaal andere verkoopstatistieken: het is bye bye Skoda Octavia en Volkswagen Golf, terwijl het B-segment terrein wint. Bovendien wordt er een voorzichtige opleving van het D-segment verwacht. Het hangt voor een deel af welke fabrikanten in staat zijn net die paar gram CO2 weg te werken. Automotive peilde de mening van vijf deskundigen, die zich allen realiseren dat de invloed van 2016 groot kan worden. Alles dat in het vierde kwartaal met 14 procent bijtelling leverbaar is, moet immers dan verkocht worden.

Nadat het D-segment de afgelopen jaren forse klappen heeft gekregen (leaserijders stapten immers net zo gemakkelijk van bijvoorbeeld een Laguna Estate over in een Megane Estate – en volgend jaar wellicht in de Clio Estate), biedt de nieuwe Passat plug-in, de GTE, hoop op een voorzichtige revival. Ook de GTE-versie van de Golf, die net als de Passat pas medio 2015 op de markt komt, wekt hoge verwachtingen voor zijn segment. “Wij denken dat de Passat de terugkeer van het D-segment in de leasemarkt inluidt”, zegt Joost Klaren, restwaardespecialist bij Autotelex. “Van dit model komen er dan wel geen 14 procentversies, maar 20 procentmodellen staan wel in de prijslijst en in de zomer van volgend jaar komt er een GTE met 7 procent bijtelling”, aldus Klaren. Ook van de nieuwe Ford Mondeo wordt veel verwacht. Volgens Ronald de Hoog, fleetmanager van Cofely, gaat Ford terrein winnen, met name dankzij de nieuwe Mondeo en de fiscaal interessante C-Max plug-in hybride. “Maar ook wij denken dat in 2015 de plug-in hybrides van Volkswagen, de Golf GTE en Passat GTE gaan scoren. Voor leaserijders blijft de 7 procentbijtelling zeer interessant”, zegt De Hoog. Norbert Karthaus, directeur van Strix Lease Service, verwacht vooral veel van de Volvo V40 D4. Dit model staat bij hem op de eerste plaats in de Top 3. “Deze Volvo is goed geprijsd, zeer compleet uitgerust en combineert een krachtige motor met 14 procent bijtelling”, zegt Karthaus.

GTE's onvoldoende geproduceerd

Ook Marijn Steenbergen van Fleets, specialist op het gebied van wagenpark en mobiliteit, ziet in Volvo en VW's GTE-modellen winnaars, maar onderstreept dat het momenteel lastig is al te ver vooruit te kijken. “De overheid heeft immers de richtlijnen voor 2016 nog niet definitief rond en dit zou ook de verkopen in het 4e kwartaal van 2015 kunnen beïnvloeden”, aldus Steenbergen. “Overigens worden er van de GTE's onvoldoende geproduceerd en dat remt de aantallen.”

Het B-segment gaat volgend jaar het A-segment wegdrukken. Niet zo vreemd, zegt Joost Klaren van Autotelex, dat berekende dat vanaf januari vooral kleine, zuinige auto's niet meer in het nultarief van de bpm vallen. “Alleen als de importeurs een deel van de bpm-stijging voor hun rekening nemen, zullen de nieuwverkopen in het A-segment enigszins overeind blijven”, zegt Joost Klaren. Paul de Vries, die vorige week Nieuweautokopen.nl doorstartte, ziet dat de bezoekers van zijn site inderdaad het B-segment omarmen. “Dat gaat ten koste van het A-segment. De Clio doet het bijvoorbeeld uitstekend, terwijl de interesse in de drieling Toyota Aygo, Citroën C1 en Peugeot 108 snel afneemt, ik vind het overigens bijzonder dat de Up volgend jaar wel in de 14 procentcategorie valt en de nieuwere drieling niet. Het aantal aanvragen voor de drieling daalt snel, dat is echt een wereld van verschil ten opzichte van vorig jaar.” Ook de Skoda Fabia, naar verwachting vanaf het derde kwartaal van 2015 weer beschikbaar als 14 procentmodel, en de Volkswagen Polo gaan scoren. Karthaus heeft hoge verwachtingen van de Renault Clio Estate. “Omdat het een goed geprijsde en ruime B-segmenter is met 14 procent bijtelling.” B-segment stations gaan een goed jaar tegemoet, ook omdat er weinig concurrentie is uit het C-segment. Volgens alle ondervraagden is het de Peugeot 308 die volgend jaar – weliswaar niet als station – hoge ogen gaat gooien. “Het is ongelofelijk hoeveel aanvragen wij voor de 308 krijgen”, zegt De Vries. Klaren verwacht veel van de Peugeot 308 hatchback 1.6 BlueHDI. “Vanwege de uitstoot van 82 gram. Om diezelfde reden zet Autotelex de Citroën C4 Cactus BlueHDI ook hoog op de lijst.” De Vries noteert eveneens veel aanvragen voor de Cactus. Maar Steenbergen is zeker niet overtuigd: “Ondanks zijn 14 procent bijtelling en zijn scherpe prijsstelling is dit geen allemansvriend.”

Floppers

Voor een aantal merken hangt het succes komend jaar af van de inspanningen van de fabriek. De Volvo V40 moet nog 3 gram kwijtraken om weer in de 14 procentcategorie te vallen. Dat bepaalt grotendeels of de auto het goed of heel goed gaat doen. Skoda denkt de Fabia medio oktober volgend jaar als 14 procentmodel te presenteren, waarmee het compenseert voor het feit dat de Octavia het volgend jaar niet gaat redden. De Flop 3 wordt volgens Autotelex gedomineerd door modellen die ongunstig uitvallen door hun uitstoot van 85 gram CO2. Het lijstje van Klaren: 1. Octavia Combi; 2. Volvo V40 D4; 3. Seat Leon ST. “Voor de 4 en 7 procent zien wij weinig veranderingen ten opzichte van dit jaar, omdat de grenswaarden gelijk blijven.” Steenbergen, Karthaus en De Vries onderschrijven dat, zij verwachten dat modellen als de Tesla Model S en Mitsubishi Outlander Phev volgend jaar gewoon blijven verkopen op het huidige niveau. Volgens wagenparkbeheerder De Hoog gaat een aantal merken het sowieso moeilijk krijgen, maar dat heeft ook te maken met het modellenbeleid. “Wij zien dat Fiat momenteel grotendeels draait op de 500-familie, die steeds meer afneemt in populariteit. Of kijk naar Honda: geen groene labels, niet de meest populaire modellen en prijzig.” Ook vreest De Hoog voor de Koreaanse merken Kia en Hyundai.

‘De interesse in de drieling loopt snel terug.’

“Je ziet deze merken achterblijven qua verlaging van de CO2-uitstoot waardoor deze auto's in 2015 veelal in de 25 procent bijtelling vallen en hoger geprijsd gaan worden wegens de CO2-taks”, zo schetst De Hoog. Karthaus denkt dat ook Toyota het zwaar krijgt. Hybrides zijn uit de gratie. “In mijn floplijst staat de Toyota Prius op één. Dit model is uit de gratie en de Auris vangt dit maar ten dele op. Maar ook de Opel Ampera wordt maar weinig geleased, ondanks zijn moderne techniek en de nog altijd zeer interessante bijtelling. En de Volkswagen Jetta plug-in zal het niet veel beter vergaan. Die heeft eind vorig jaar een opleving gehad, maar de vraag is dit jaar helemaal weggevallen”, aldus Karthaus.

WELKE MERKEN, MODELLEN EN/OF SEGMENTEN GAAN VOLGEND JAAR IN POSITIEVE OF NEGATIEVE ZIN OPVALLEN?

Ronald de Hoog, fleetmanager en wagenparkbeheer bij Cofely Nederland

• Plug-in hybrides van Volkswagen

• Renault Clio Estate

• Ford

• Fiat

• Honda

• Kia en Hyundai

Alain Snel, directeur AutoDisk

• Skoda Fabia Combi 2015

• Volvo D2/D3 (mits aangepast)

• VW GTE

• Opel Ampera

• Toyota Prius

• Skoda Octavia Combi

Marijn Steenbergen, directeur bij mobiliteitspecialist Fleets

• Plug-in hybrides van VW

• 14%-modellen Volvo, Skoda, Peugeot en VW

• 14%-modellen met dieselmotor

• A-segment auto’s

• Toyota Prius

• Ford Mondeo

Joost Klaren, restwaardespecialist bij Autotelex

• Peugeot 308

• Citroën C4 Cactus

• Volkswagen Passat

• Octavia Combi

• Volvo V40 D4

• Seat Leon ST

Norbert Karthaus, directeur Strix Lease Service

• Volvo V40 D4

• Tesla Model S

• Renault Clio Estate

• Toyota Prius

• Opel Ampera

• VW Jetta plug-in hybride

Paul de Vries, dga Nieuweautokopen. nl

• Peugeot 308

• Renault Clio Estate

• Mitsubishi Outlander

• Citroën C1

• Toyota Aygo

• Peugeot 108

Een bijzonder tussenjaar

Het voorstel van Wiebes voor het tussenjaar 2016, dat identiek is aan het alternatieve voorstel van het ‘monsterverbond’, gaat voor veel marktverstoring zorgen. Terwijl de initiatiefnemers dat nu net wilden voorkomen.

In 2015 worden de autoverkopen zeer waarschijnlijk behoorlijk gedomineerd door het tussenjaar’ 2016. Als de Kamer de plannen van staatssecretaris Wiebes aanneemt, zal er in het laatste kwartaal van volgend jaar een run ontstaan op leaseauto's met 14 procent bijtelling, want alle conventioneel aangedreven auto's zullen in 2016 met 21 of 25 procent belast worden. Wiebes volgt daarmee een monsterlobby van de autobranche- en milieubranche en werkgeverorganisaties. Zij willen een verdere marktverstoring voorkomen, maar of dat gaat lukken is maar zeer de vraag. Alain Snel van Autodisk verwacht dat mensen de komende twee jaar druk aan het rekenen zullen slaan. “De sprong in de bijtelling is zo groot dat iedereen die de kans krijgt, nog zal willen profiteren van de regels in 2015. Ieder bedrijf dat in auto's handelt zal naarstig op zoek gaan naar voorraden in Europa om deze vraag aan te kunnen. De parallelimport neemt dus toe. En het betekent dat 2016 een schraal jaar wordt voor de nieuwverkoop.” Maar er zijn ook kansen, zegt Wilbert Philipo, directeur van Leasetrader, een portal voor occasionlease. Hij voorziet een hernieuwde interesse in occasionlease. “Door de huidige bijtellingtarieven was die interesse gedaald, maar ik denk dat die nu weer zal aanwakkeren. Het verschil tussen de bijtellingtarieven van nu en in 2016 zijn zo groot dat het in veel gevallen loont om een auto na afloop van bijvoorbeeld een 36-maandencontract opnieuw in te zetten. De bijtelling geldt immers voor vijf jaar. Ook zullen veel mensen volgend jaar proberen om, als hun leasetermijn er bijna op zit, de contractdatum naar voren te halen om nog in 2015 een nieuw leasecontract aan te kunnen gaan”, verwacht Philipo.

Remarketingexpert Gerard ten Buuren denkt wel dat de invloed op de restwaarden positief is. “De restwaarden stijgen voor die auto's die na afloop van het contract herinzetbaar zijn in de lease.” Ook Ten Buuren denkt dat de import van jonge auto's die nog in de lease kunnen worden ingezet toeneemt in 2016.”







Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Nieuwe pikorde door bijtellingsballet | Automotive Online
2016 werpt zijn schaduw vooruit

Nieuwe pikorde door bijtellingsballet

Redactie Redactie
• Laatste update:

De afgelopen weken liepen de gemoederen rond de nieuwste autobelastingplannen hoog op. In het overgangsjaar 2016 gaat veel veranderen (zie kader) en dat werpt in 2015 zijn schaduw al vooruit. Los daarvan verandert er in 2015 weer voldoende. De jaarlijkse aanscherping van de CO2-grenzen leidt volgend jaar tot totaal andere verkoopstatistieken: het is bye bye Skoda Octavia en Volkswagen Golf, terwijl het B-segment terrein wint. Bovendien wordt er een voorzichtige opleving van het D-segment verwacht. Het hangt voor een deel af welke fabrikanten in staat zijn net die paar gram CO2 weg te werken. Automotive peilde de mening van vijf deskundigen, die zich allen realiseren dat de invloed van 2016 groot kan worden. Alles dat in het vierde kwartaal met 14 procent bijtelling leverbaar is, moet immers dan verkocht worden.

Nadat het D-segment de afgelopen jaren forse klappen heeft gekregen (leaserijders stapten immers net zo gemakkelijk van bijvoorbeeld een Laguna Estate over in een Megane Estate – en volgend jaar wellicht in de Clio Estate), biedt de nieuwe Passat plug-in, de GTE, hoop op een voorzichtige revival. Ook de GTE-versie van de Golf, die net als de Passat pas medio 2015 op de markt komt, wekt hoge verwachtingen voor zijn segment. “Wij denken dat de Passat de terugkeer van het D-segment in de leasemarkt inluidt”, zegt Joost Klaren, restwaardespecialist bij Autotelex. “Van dit model komen er dan wel geen 14 procentversies, maar 20 procentmodellen staan wel in de prijslijst en in de zomer van volgend jaar komt er een GTE met 7 procent bijtelling”, aldus Klaren. Ook van de nieuwe Ford Mondeo wordt veel verwacht. Volgens Ronald de Hoog, fleetmanager van Cofely, gaat Ford terrein winnen, met name dankzij de nieuwe Mondeo en de fiscaal interessante C-Max plug-in hybride. “Maar ook wij denken dat in 2015 de plug-in hybrides van Volkswagen, de Golf GTE en Passat GTE gaan scoren. Voor leaserijders blijft de 7 procentbijtelling zeer interessant”, zegt De Hoog. Norbert Karthaus, directeur van Strix Lease Service, verwacht vooral veel van de Volvo V40 D4. Dit model staat bij hem op de eerste plaats in de Top 3. “Deze Volvo is goed geprijsd, zeer compleet uitgerust en combineert een krachtige motor met 14 procent bijtelling”, zegt Karthaus.

GTE's onvoldoende geproduceerd

Ook Marijn Steenbergen van Fleets, specialist op het gebied van wagenpark en mobiliteit, ziet in Volvo en VW's GTE-modellen winnaars, maar onderstreept dat het momenteel lastig is al te ver vooruit te kijken. “De overheid heeft immers de richtlijnen voor 2016 nog niet definitief rond en dit zou ook de verkopen in het 4e kwartaal van 2015 kunnen beïnvloeden”, aldus Steenbergen. “Overigens worden er van de GTE's onvoldoende geproduceerd en dat remt de aantallen.”

Het B-segment gaat volgend jaar het A-segment wegdrukken. Niet zo vreemd, zegt Joost Klaren van Autotelex, dat berekende dat vanaf januari vooral kleine, zuinige auto's niet meer in het nultarief van de bpm vallen. “Alleen als de importeurs een deel van de bpm-stijging voor hun rekening nemen, zullen de nieuwverkopen in het A-segment enigszins overeind blijven”, zegt Joost Klaren. Paul de Vries, die vorige week Nieuweautokopen.nl doorstartte, ziet dat de bezoekers van zijn site inderdaad het B-segment omarmen. “Dat gaat ten koste van het A-segment. De Clio doet het bijvoorbeeld uitstekend, terwijl de interesse in de drieling Toyota Aygo, Citroën C1 en Peugeot 108 snel afneemt, ik vind het overigens bijzonder dat de Up volgend jaar wel in de 14 procentcategorie valt en de nieuwere drieling niet. Het aantal aanvragen voor de drieling daalt snel, dat is echt een wereld van verschil ten opzichte van vorig jaar.” Ook de Skoda Fabia, naar verwachting vanaf het derde kwartaal van 2015 weer beschikbaar als 14 procentmodel, en de Volkswagen Polo gaan scoren. Karthaus heeft hoge verwachtingen van de Renault Clio Estate. “Omdat het een goed geprijsde en ruime B-segmenter is met 14 procent bijtelling.” B-segment stations gaan een goed jaar tegemoet, ook omdat er weinig concurrentie is uit het C-segment. Volgens alle ondervraagden is het de Peugeot 308 die volgend jaar – weliswaar niet als station – hoge ogen gaat gooien. “Het is ongelofelijk hoeveel aanvragen wij voor de 308 krijgen”, zegt De Vries. Klaren verwacht veel van de Peugeot 308 hatchback 1.6 BlueHDI. “Vanwege de uitstoot van 82 gram. Om diezelfde reden zet Autotelex de Citroën C4 Cactus BlueHDI ook hoog op de lijst.” De Vries noteert eveneens veel aanvragen voor de Cactus. Maar Steenbergen is zeker niet overtuigd: “Ondanks zijn 14 procent bijtelling en zijn scherpe prijsstelling is dit geen allemansvriend.”

Floppers

Voor een aantal merken hangt het succes komend jaar af van de inspanningen van de fabriek. De Volvo V40 moet nog 3 gram kwijtraken om weer in de 14 procentcategorie te vallen. Dat bepaalt grotendeels of de auto het goed of heel goed gaat doen. Skoda denkt de Fabia medio oktober volgend jaar als 14 procentmodel te presenteren, waarmee het compenseert voor het feit dat de Octavia het volgend jaar niet gaat redden. De Flop 3 wordt volgens Autotelex gedomineerd door modellen die ongunstig uitvallen door hun uitstoot van 85 gram CO2. Het lijstje van Klaren: 1. Octavia Combi; 2. Volvo V40 D4; 3. Seat Leon ST. “Voor de 4 en 7 procent zien wij weinig veranderingen ten opzichte van dit jaar, omdat de grenswaarden gelijk blijven.” Steenbergen, Karthaus en De Vries onderschrijven dat, zij verwachten dat modellen als de Tesla Model S en Mitsubishi Outlander Phev volgend jaar gewoon blijven verkopen op het huidige niveau. Volgens wagenparkbeheerder De Hoog gaat een aantal merken het sowieso moeilijk krijgen, maar dat heeft ook te maken met het modellenbeleid. “Wij zien dat Fiat momenteel grotendeels draait op de 500-familie, die steeds meer afneemt in populariteit. Of kijk naar Honda: geen groene labels, niet de meest populaire modellen en prijzig.” Ook vreest De Hoog voor de Koreaanse merken Kia en Hyundai.

‘De interesse in de drieling loopt snel terug.’

“Je ziet deze merken achterblijven qua verlaging van de CO2-uitstoot waardoor deze auto's in 2015 veelal in de 25 procent bijtelling vallen en hoger geprijsd gaan worden wegens de CO2-taks”, zo schetst De Hoog. Karthaus denkt dat ook Toyota het zwaar krijgt. Hybrides zijn uit de gratie. “In mijn floplijst staat de Toyota Prius op één. Dit model is uit de gratie en de Auris vangt dit maar ten dele op. Maar ook de Opel Ampera wordt maar weinig geleased, ondanks zijn moderne techniek en de nog altijd zeer interessante bijtelling. En de Volkswagen Jetta plug-in zal het niet veel beter vergaan. Die heeft eind vorig jaar een opleving gehad, maar de vraag is dit jaar helemaal weggevallen”, aldus Karthaus.

WELKE MERKEN, MODELLEN EN/OF SEGMENTEN GAAN VOLGEND JAAR IN POSITIEVE OF NEGATIEVE ZIN OPVALLEN?

Ronald de Hoog, fleetmanager en wagenparkbeheer bij Cofely Nederland

• Plug-in hybrides van Volkswagen

• Renault Clio Estate

• Ford

• Fiat

• Honda

• Kia en Hyundai

Alain Snel, directeur AutoDisk

• Skoda Fabia Combi 2015

• Volvo D2/D3 (mits aangepast)

• VW GTE

• Opel Ampera

• Toyota Prius

• Skoda Octavia Combi

Marijn Steenbergen, directeur bij mobiliteitspecialist Fleets

• Plug-in hybrides van VW

• 14%-modellen Volvo, Skoda, Peugeot en VW

• 14%-modellen met dieselmotor

• A-segment auto’s

• Toyota Prius

• Ford Mondeo

Joost Klaren, restwaardespecialist bij Autotelex

• Peugeot 308

• Citroën C4 Cactus

• Volkswagen Passat

• Octavia Combi

• Volvo V40 D4

• Seat Leon ST

Norbert Karthaus, directeur Strix Lease Service

• Volvo V40 D4

• Tesla Model S

• Renault Clio Estate

• Toyota Prius

• Opel Ampera

• VW Jetta plug-in hybride

Paul de Vries, dga Nieuweautokopen. nl

• Peugeot 308

• Renault Clio Estate

• Mitsubishi Outlander

• Citroën C1

• Toyota Aygo

• Peugeot 108

Een bijzonder tussenjaar

Het voorstel van Wiebes voor het tussenjaar 2016, dat identiek is aan het alternatieve voorstel van het ‘monsterverbond’, gaat voor veel marktverstoring zorgen. Terwijl de initiatiefnemers dat nu net wilden voorkomen.

In 2015 worden de autoverkopen zeer waarschijnlijk behoorlijk gedomineerd door het tussenjaar’ 2016. Als de Kamer de plannen van staatssecretaris Wiebes aanneemt, zal er in het laatste kwartaal van volgend jaar een run ontstaan op leaseauto's met 14 procent bijtelling, want alle conventioneel aangedreven auto's zullen in 2016 met 21 of 25 procent belast worden. Wiebes volgt daarmee een monsterlobby van de autobranche- en milieubranche en werkgeverorganisaties. Zij willen een verdere marktverstoring voorkomen, maar of dat gaat lukken is maar zeer de vraag. Alain Snel van Autodisk verwacht dat mensen de komende twee jaar druk aan het rekenen zullen slaan. “De sprong in de bijtelling is zo groot dat iedereen die de kans krijgt, nog zal willen profiteren van de regels in 2015. Ieder bedrijf dat in auto's handelt zal naarstig op zoek gaan naar voorraden in Europa om deze vraag aan te kunnen. De parallelimport neemt dus toe. En het betekent dat 2016 een schraal jaar wordt voor de nieuwverkoop.” Maar er zijn ook kansen, zegt Wilbert Philipo, directeur van Leasetrader, een portal voor occasionlease. Hij voorziet een hernieuwde interesse in occasionlease. “Door de huidige bijtellingtarieven was die interesse gedaald, maar ik denk dat die nu weer zal aanwakkeren. Het verschil tussen de bijtellingtarieven van nu en in 2016 zijn zo groot dat het in veel gevallen loont om een auto na afloop van bijvoorbeeld een 36-maandencontract opnieuw in te zetten. De bijtelling geldt immers voor vijf jaar. Ook zullen veel mensen volgend jaar proberen om, als hun leasetermijn er bijna op zit, de contractdatum naar voren te halen om nog in 2015 een nieuw leasecontract aan te kunnen gaan”, verwacht Philipo.

Remarketingexpert Gerard ten Buuren denkt wel dat de invloed op de restwaarden positief is. “De restwaarden stijgen voor die auto's die na afloop van het contract herinzetbaar zijn in de lease.” Ook Ten Buuren denkt dat de import van jonge auto's die nog in de lease kunnen worden ingezet toeneemt in 2016.”







Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.