`Mister green` Florian Minderop is vooral accuhandelaar

`een ev wordt zelfs in aanschaf goedkoper`

Leonard van den Berg Leonard van den Berg
• Laatste update:

Florian Minderop (40) werd geboren in Venezuela, waar zijn vader in de olieindustrie werkte. Op zijn tiende kwam hij met zijn ouders naar Nederland. Na zijn middelbare school en studie economie werkte hij achtereenvolgens bij een oliemaatschappij en een bank. Geïnspireerd door een futuristische illustratie van een elektrische auto aan een solar-laadpaal verlegde Minderop in 2005 zijn koers: hij begon samen met compagnon Mark Schreurs ‘Mister Green’ en ging pionieren in elektrische mobiliteit. “We begonnen met de import en lease van Segways en e-scooters. De eerste lease-Th!nk kwam via ons op de weg. Dat was de tijd dat Tesla aan de weg begon te timmeren. We wisten dat het er aan zat te komen.” Van import en advies maakte Mister Green afgelopen jaar de switch naar e-car lease. Het wagenpark telt inmiddels tegen de 200 auto’s – voornamelijk Tesla’s, Nissans en Renaults. Nadat 2013 eindigde met zwarte cijfers, groeide Mister Green in 2014 door tot negen mensen en een verwachte jaaromzet van 3 miljoen euro.

Verdienen met accu’s

Het gaat Minderop niet eens zozeer om de auto’s: hij is vooral geïnteresseerd in de kWh’s accucapaciteit die overblijven aan het einde van de leasetermijn. Vanwaar die interesse? “We hebben vijftien concessies van Rijkswaterstaat voor snellaadstations in en rond Amsterdam. Drie daarvan hebben we nu in bedrijf. Die snelladers gaan we voeden met goedkope groene wind- of zonneenergie die we opslaan in containers met accupakketten. Juist: van accu’s uit afgeschreven e-cars. Die worden nu gek genoeg namelijk net zo snel afgeschreven als de auto zelf, terwijl ze voor ons zeker twintig jaar bruikbaar zijn. Daar zit voor ons het verdienmodel.” Zo bouwt Mister Green aan een voorraad accu’s waarmee het zijn eigen snellaadstations kan runnen. Bang om als kleintje te worden gepasseerd door de grote leasereuzen is Minderop niet. “Wij zijn al tien jaar thuis in elektrische mobiliteit; we kennen we ook de wereld daarachter heel goed. Dat geeft ons een grote kennisvoorsprong. Maar ze mogen komen praten hoor.”

Simpele techniek

Eén van de lessen uit de e-car leasepraktijk is dat de onderhoudskosten substantieel lager zijn dan bij brandstofauto’s. “Schrikbarend laag zelfs. Eigenlijk heb je alleen de slijtageonderdelen. En zelfs die vallen mee: de banden van en Tesla S staan bij ons gewoon op 30 tot 35.000 kilometer.” Hij begrijpt dat veel ‘old school’garagisten de ev daarom met argusogen zien oprukken. Zijn advies: “Schroef er eens eentje uit elkaar en zie hoe simpel die techniek is. Als je je erin verdiept, zijn er voor technische mensen kansen te over met e-mobility. Ontwikkel je eigen accumanagementsysteem, of bouw auto’s om naar elektrisch – dat wordt steeds simpeler en goedkoper. Let op mijn woorden: als accu’s straks nog maar 100 euro per kWh kosten, is de elektrische auto zelfs in aanschaf voordeliger. Het omslagpunt komt eraan.”

Mister Green

Mister Green begon in 2008 als e-mobility promotor, ondernemer en adviseur. Sinds kort ligt de focus op ev-leasing en de bouw van vijftien eigen snellaadstations in en rond Amsterdam. Afgelopen zomer kocht de gemeente Amsterdam zich voor € 2,5 miljoen in. Dankzij nieuwe investeringen in personeel, IT en een verhuizing naar een ruimer pand op IJdock, nabij Amsterdam CS, wil Mister Green doorgroeien naar een vloot van 500 e-cars en € 10 miljoen omzet in 2017.

`een ev wordt zelfs in aanschaf goedkoper` | Automotive Online
`Mister green` Florian Minderop is vooral accuhandelaar

`een ev wordt zelfs in aanschaf goedkoper`

Leonard van den Berg Leonard van den Berg
• Laatste update:

Florian Minderop (40) werd geboren in Venezuela, waar zijn vader in de olieindustrie werkte. Op zijn tiende kwam hij met zijn ouders naar Nederland. Na zijn middelbare school en studie economie werkte hij achtereenvolgens bij een oliemaatschappij en een bank. Geïnspireerd door een futuristische illustratie van een elektrische auto aan een solar-laadpaal verlegde Minderop in 2005 zijn koers: hij begon samen met compagnon Mark Schreurs ‘Mister Green’ en ging pionieren in elektrische mobiliteit. “We begonnen met de import en lease van Segways en e-scooters. De eerste lease-Th!nk kwam via ons op de weg. Dat was de tijd dat Tesla aan de weg begon te timmeren. We wisten dat het er aan zat te komen.” Van import en advies maakte Mister Green afgelopen jaar de switch naar e-car lease. Het wagenpark telt inmiddels tegen de 200 auto’s – voornamelijk Tesla’s, Nissans en Renaults. Nadat 2013 eindigde met zwarte cijfers, groeide Mister Green in 2014 door tot negen mensen en een verwachte jaaromzet van 3 miljoen euro.

Verdienen met accu’s

Het gaat Minderop niet eens zozeer om de auto’s: hij is vooral geïnteresseerd in de kWh’s accucapaciteit die overblijven aan het einde van de leasetermijn. Vanwaar die interesse? “We hebben vijftien concessies van Rijkswaterstaat voor snellaadstations in en rond Amsterdam. Drie daarvan hebben we nu in bedrijf. Die snelladers gaan we voeden met goedkope groene wind- of zonneenergie die we opslaan in containers met accupakketten. Juist: van accu’s uit afgeschreven e-cars. Die worden nu gek genoeg namelijk net zo snel afgeschreven als de auto zelf, terwijl ze voor ons zeker twintig jaar bruikbaar zijn. Daar zit voor ons het verdienmodel.” Zo bouwt Mister Green aan een voorraad accu’s waarmee het zijn eigen snellaadstations kan runnen. Bang om als kleintje te worden gepasseerd door de grote leasereuzen is Minderop niet. “Wij zijn al tien jaar thuis in elektrische mobiliteit; we kennen we ook de wereld daarachter heel goed. Dat geeft ons een grote kennisvoorsprong. Maar ze mogen komen praten hoor.”

Simpele techniek

Eén van de lessen uit de e-car leasepraktijk is dat de onderhoudskosten substantieel lager zijn dan bij brandstofauto’s. “Schrikbarend laag zelfs. Eigenlijk heb je alleen de slijtageonderdelen. En zelfs die vallen mee: de banden van en Tesla S staan bij ons gewoon op 30 tot 35.000 kilometer.” Hij begrijpt dat veel ‘old school’garagisten de ev daarom met argusogen zien oprukken. Zijn advies: “Schroef er eens eentje uit elkaar en zie hoe simpel die techniek is. Als je je erin verdiept, zijn er voor technische mensen kansen te over met e-mobility. Ontwikkel je eigen accumanagementsysteem, of bouw auto’s om naar elektrisch – dat wordt steeds simpeler en goedkoper. Let op mijn woorden: als accu’s straks nog maar 100 euro per kWh kosten, is de elektrische auto zelfs in aanschaf voordeliger. Het omslagpunt komt eraan.”

Mister Green

Mister Green begon in 2008 als e-mobility promotor, ondernemer en adviseur. Sinds kort ligt de focus op ev-leasing en de bouw van vijftien eigen snellaadstations in en rond Amsterdam. Afgelopen zomer kocht de gemeente Amsterdam zich voor € 2,5 miljoen in. Dankzij nieuwe investeringen in personeel, IT en een verhuizing naar een ruimer pand op IJdock, nabij Amsterdam CS, wil Mister Green doorgroeien naar een vloot van 500 e-cars en € 10 miljoen omzet in 2017.