`Iedere gram CO2-reductie kost 100 miljoen euro aan ontwikkelingskosten.`

Fransen winnen de co-slag

Redactie Redactie
• Laatste update:

Natuurlijk had elk automerk wat te melden op de alom bekende Autosalon, van de nieuwe Skoda Fabia, Opel Corsa, Fiat 500X, Renault Espace, Jaguar XE of Ford Mondeo, tot meer exotische sportwagenontwikkelingen of studiemodellen. Het is ‘s werelds oudste en qua bezoekersaantallen grootste autoshow ter wereld, waar dit jaar een wat ingetogen stemming heerste. De Europese autobranche herstelt zich langzaam en de toekomst is onzeker, zo proefde je op elke stand. Maar het vooruitzicht van een 95 gram CO2-wetgeving in 2021 houdt iedere fabrikant bezig. En dat leidde tot zure gezichten bij de grote autobazen, met Volkswagen-ceo Martin Winterkorn voorop. Hij voorspelde aan de vooravond van de Salon dat elke gram CO2-reductie de komende jaren 100 miljoen euro ontwikkelingskosten vergt. Met een gemiddelde uitstoot van 127 gram CO2 per kilometer voor het merk VW alleen (en 135 gr/km bij Audi – beide volgens Jato) is de hoogte van deze noodzakelijke investering te raden.

Frans optimisme

Met Renault als zuinigste Europese fabrikant (113 gr/km) en het merk Peugeot met 114,8 gr/km op de tweede plaats was het optimisme bij de Fransen begrijpelijk. Zij zijn de CO2-kampioenen van de Europese auto-industrie en hebben daarmee vooralsnog een betere uitgangspositie voor de komende zwaardere normen. En er zijn meer ontwikkelingen. Zo presenteerde PSA Peugeot Citroën een Citroën Cactus die dankzij 100 kg gewichtsbesparing, 20 procent minder luchtweerstand, een lagere rolweerstand en toepassing van het spectaculaire Hybrid Air systeem een verbruik van 2 liter op 100 kilometer kan halen, dat komt overeen met ongeveer 55 gr CO2 per km. Hybrid Air – ontwikkeld in samenwerking met Bosch – is volgens PSA helemaal productierijp, maar kan pas in productie gaan wanneer daarvoor partnerproducenten zijn gevonden. Want jaarlijks moeten er minstens 200 duizend verkocht worden om eraan te verdienen.

Fiorentinos hoopt op overheidssteun

De Parijse Autosalon is het uitgelezen moment voor Automotive voor een nadere kennismaking met de relatief nieuwe algemeen directeur van BMW, Neil Fiorentinos. Sinds januari staat hij aan het roer in Nederland en inmiddels is Fiorentinos een stuk wijzer over de Nederlandse automarkt dan alleen het woord ‘bijtelling’. Hij heeft de stagnatie van BMW's groei vorig jaar (en een lichte teruggang dit jaar) inmiddels aanvaard, leerde leven met ons fiscale autobeleid en kijkt vooruit. “Uiteindelijk zijn we nog steeds de nummer één in het premiumsegment en dat blijft ook onze doelstelling voor de toekomst”, aldus de man die zeventien jaar lang in Zuid-Afrika voor BMW werkte. “Met een extra focus op alternatieve aandrijving. Naast de discussie over volledig elektrisch of plug-in hybride blijven we ook met diesels aan groei bouwen.”

BMW verkocht tot nu toe 700 elektrische i3-modellen (met en zonder range extender) in Nederland en is daarmee na Tesla de nummer twee in het segment. “We proberen het jaar met duizend exemplaren af te sluiten”, aldus Fiorentinos, die zegt dat de publieke laadinfrastructuur in de Randstad van cruciaal belang is voor het succes van elektrisch rijden. Hij hoopt dan ook op overheidssteun voor met name de bouw van snellaadstations. Een nationaal verkoopvolume van 500 duizend auto's lijkt hem inmiddels erg optimistisch. “De realiteit is dat we dit jaar zelfs de 400 duizend niet eens gaan halen. Een veranderende mobiliteitsbehoefte en het afnemende aantal rijbewijsaanvragen gaan op termijn ook de verkoop beïnvloeden. Deeltijd gebruik van auto's gaat daarom een rol spelen al hebben wij daarvoor in Nederland nog geen concrete plannen. Elke stad of regio heeft zijn eigen vervoersbehoefte, die moeten we eerst leren kennen.” Ondanks teruglopende verkoopaantallen is Fiorentinos vooral positief over de toekomst van zijn dealernet. “Geen van hen heeft de investeringen in onze lange termijnstrategie van vorig jaar betreurd. Deze strategie draait om continue interactie met de klant volgens ons Future Retail-plan, dat we dit jaar breed uitrollen bij 20 dealers en volgend jaar bij de resterende 34.” Het fenomeen ‘product genius’ is een van de aspecten. Fiorentinos: “Dat zijn productspecialisten zonder verkoopdoelstelling. En we streven naar openstelling van zeven dagen per week van onze dealers. Onze nieuwe dealervestiging langs de Amsterdamse A10 wordt een modelvestiging.”

De 95 gram CO2-wetgeving voor 2021 houdt iedere fabrikant bezig.

Wederopstanding

Twee liter verbruik op 100 kilometer is overigens een doelstelling die deel uitmaakt van een Frans overheidsprogramma om de industrie weer leven in te blazen en de CO2-emissie te beperken. Renault ging daarin nog een stap verder met de Eolab, een ultrazuinige vierdeurs vierpersoons auto, die naar eigen zeggen 1 liter per 100 km verbruikt. Daarmee verlaat het merk blijkbaar de strategie van volledig elektrische aandrijving. De Eolab is een hybride met een 50 kW elektromotor die in de koppeling is geïntegreerd en 60 kilometer autonoom elektrisch kan rijden. Naast Renault zijn Saint Gobain, Michelin en Continental partners in dit studieproject. Met deze ontwikkelingen lieten de Fransen hun wederopstanding zien na een periode van bijna rampspoed bij met name PSA, dat twee jaar geleden nog op een faillissement leek af te stevenen. Sinds vorig jaar hebben de Franse staat en het Chinese Dongfeng de financiële reddingsboeien uitgegooid waarmee een veiliger haven is bereikt. De van Renault overgestapte Carlos Taveres kon als kersverse ceo gaan reorganiseren. Het formeren van DS als autonoom merk was een van zijn eerste beslissingen. Begrijpelijk, want de Fransen missen een positie in de premium- en luxesegmenten die 14 procent van het mondiale verkoopvolume uitmaken, maar voor 60 procent aan de automotive winsten bijdragen. Verder scoren de merken Peugeot en Citroën ver boven de gemiddelde verkoopgroei in China en trekt de Europese verkoop aan. Het eerste half jaar sloot PSA verrassend af met het eerste operationele plusje in tijden. Wat aandeelhouders beloonden met een koersstijging van 28 procent dit jaar en daardoor een waarschijnlijke terugkeer in de CAC 40 waaruit ze in 2012 verdween. Maar PSA kwam ook wel uit een heel diep dal en wacht nog meer pijnlijke kostenbesparingen.

Dit was het nieuws

Ook Renault zag haar beurswaarde stijgen, zij het minder spectaculair. Hoewel het voormalige staatsbedrijf nu een succesvolle alliantie met Nissan vormt, volgt geen ander concern een dergelijke koers van samenwerkingsverbanden en allianties. Vooral de samenwerking met Daimler is opmerkelijk en wordt verder uitgebreid. De leverantie van dieselmotoren voor de A-klasse wordt uitgebreid met een 1.6 Renault diesel voor de C-klasse, terwijl beide partners in het Mexicaanse Aguascalientes een fabriek gaan bouwen om vanaf 2017 de nieuwe compacte Mercedes-Benz en dito Infiniti te produceren. De samenwerking op het gebied van lichte bedrijfswagens wordt uitgebreid met een gecombineerde productlijn voor Fuso Canter en Nissan. Van de lopende samenwerkingsprojecten is die van de samen ontwikkelde en te produceren Renault Twingo en Smart Forfour het meest omvangrijk. Voor Renault topman Carlos Ghosn en zijn Daimler collega Dieter Zetsche was dit hun belangrijkste nieuws op de Salon van Parijs.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Fransen winnen de co-slag | Automotive Online
`Iedere gram CO2-reductie kost 100 miljoen euro aan ontwikkelingskosten.`

Fransen winnen de co-slag

Redactie Redactie
• Laatste update:

Natuurlijk had elk automerk wat te melden op de alom bekende Autosalon, van de nieuwe Skoda Fabia, Opel Corsa, Fiat 500X, Renault Espace, Jaguar XE of Ford Mondeo, tot meer exotische sportwagenontwikkelingen of studiemodellen. Het is ‘s werelds oudste en qua bezoekersaantallen grootste autoshow ter wereld, waar dit jaar een wat ingetogen stemming heerste. De Europese autobranche herstelt zich langzaam en de toekomst is onzeker, zo proefde je op elke stand. Maar het vooruitzicht van een 95 gram CO2-wetgeving in 2021 houdt iedere fabrikant bezig. En dat leidde tot zure gezichten bij de grote autobazen, met Volkswagen-ceo Martin Winterkorn voorop. Hij voorspelde aan de vooravond van de Salon dat elke gram CO2-reductie de komende jaren 100 miljoen euro ontwikkelingskosten vergt. Met een gemiddelde uitstoot van 127 gram CO2 per kilometer voor het merk VW alleen (en 135 gr/km bij Audi – beide volgens Jato) is de hoogte van deze noodzakelijke investering te raden.

Frans optimisme

Met Renault als zuinigste Europese fabrikant (113 gr/km) en het merk Peugeot met 114,8 gr/km op de tweede plaats was het optimisme bij de Fransen begrijpelijk. Zij zijn de CO2-kampioenen van de Europese auto-industrie en hebben daarmee vooralsnog een betere uitgangspositie voor de komende zwaardere normen. En er zijn meer ontwikkelingen. Zo presenteerde PSA Peugeot Citroën een Citroën Cactus die dankzij 100 kg gewichtsbesparing, 20 procent minder luchtweerstand, een lagere rolweerstand en toepassing van het spectaculaire Hybrid Air systeem een verbruik van 2 liter op 100 kilometer kan halen, dat komt overeen met ongeveer 55 gr CO2 per km. Hybrid Air – ontwikkeld in samenwerking met Bosch – is volgens PSA helemaal productierijp, maar kan pas in productie gaan wanneer daarvoor partnerproducenten zijn gevonden. Want jaarlijks moeten er minstens 200 duizend verkocht worden om eraan te verdienen.

Fiorentinos hoopt op overheidssteun

De Parijse Autosalon is het uitgelezen moment voor Automotive voor een nadere kennismaking met de relatief nieuwe algemeen directeur van BMW, Neil Fiorentinos. Sinds januari staat hij aan het roer in Nederland en inmiddels is Fiorentinos een stuk wijzer over de Nederlandse automarkt dan alleen het woord ‘bijtelling’. Hij heeft de stagnatie van BMW's groei vorig jaar (en een lichte teruggang dit jaar) inmiddels aanvaard, leerde leven met ons fiscale autobeleid en kijkt vooruit. “Uiteindelijk zijn we nog steeds de nummer één in het premiumsegment en dat blijft ook onze doelstelling voor de toekomst”, aldus de man die zeventien jaar lang in Zuid-Afrika voor BMW werkte. “Met een extra focus op alternatieve aandrijving. Naast de discussie over volledig elektrisch of plug-in hybride blijven we ook met diesels aan groei bouwen.”

BMW verkocht tot nu toe 700 elektrische i3-modellen (met en zonder range extender) in Nederland en is daarmee na Tesla de nummer twee in het segment. “We proberen het jaar met duizend exemplaren af te sluiten”, aldus Fiorentinos, die zegt dat de publieke laadinfrastructuur in de Randstad van cruciaal belang is voor het succes van elektrisch rijden. Hij hoopt dan ook op overheidssteun voor met name de bouw van snellaadstations. Een nationaal verkoopvolume van 500 duizend auto's lijkt hem inmiddels erg optimistisch. “De realiteit is dat we dit jaar zelfs de 400 duizend niet eens gaan halen. Een veranderende mobiliteitsbehoefte en het afnemende aantal rijbewijsaanvragen gaan op termijn ook de verkoop beïnvloeden. Deeltijd gebruik van auto's gaat daarom een rol spelen al hebben wij daarvoor in Nederland nog geen concrete plannen. Elke stad of regio heeft zijn eigen vervoersbehoefte, die moeten we eerst leren kennen.” Ondanks teruglopende verkoopaantallen is Fiorentinos vooral positief over de toekomst van zijn dealernet. “Geen van hen heeft de investeringen in onze lange termijnstrategie van vorig jaar betreurd. Deze strategie draait om continue interactie met de klant volgens ons Future Retail-plan, dat we dit jaar breed uitrollen bij 20 dealers en volgend jaar bij de resterende 34.” Het fenomeen ‘product genius’ is een van de aspecten. Fiorentinos: “Dat zijn productspecialisten zonder verkoopdoelstelling. En we streven naar openstelling van zeven dagen per week van onze dealers. Onze nieuwe dealervestiging langs de Amsterdamse A10 wordt een modelvestiging.”

De 95 gram CO2-wetgeving voor 2021 houdt iedere fabrikant bezig.

Wederopstanding

Twee liter verbruik op 100 kilometer is overigens een doelstelling die deel uitmaakt van een Frans overheidsprogramma om de industrie weer leven in te blazen en de CO2-emissie te beperken. Renault ging daarin nog een stap verder met de Eolab, een ultrazuinige vierdeurs vierpersoons auto, die naar eigen zeggen 1 liter per 100 km verbruikt. Daarmee verlaat het merk blijkbaar de strategie van volledig elektrische aandrijving. De Eolab is een hybride met een 50 kW elektromotor die in de koppeling is geïntegreerd en 60 kilometer autonoom elektrisch kan rijden. Naast Renault zijn Saint Gobain, Michelin en Continental partners in dit studieproject. Met deze ontwikkelingen lieten de Fransen hun wederopstanding zien na een periode van bijna rampspoed bij met name PSA, dat twee jaar geleden nog op een faillissement leek af te stevenen. Sinds vorig jaar hebben de Franse staat en het Chinese Dongfeng de financiële reddingsboeien uitgegooid waarmee een veiliger haven is bereikt. De van Renault overgestapte Carlos Taveres kon als kersverse ceo gaan reorganiseren. Het formeren van DS als autonoom merk was een van zijn eerste beslissingen. Begrijpelijk, want de Fransen missen een positie in de premium- en luxesegmenten die 14 procent van het mondiale verkoopvolume uitmaken, maar voor 60 procent aan de automotive winsten bijdragen. Verder scoren de merken Peugeot en Citroën ver boven de gemiddelde verkoopgroei in China en trekt de Europese verkoop aan. Het eerste half jaar sloot PSA verrassend af met het eerste operationele plusje in tijden. Wat aandeelhouders beloonden met een koersstijging van 28 procent dit jaar en daardoor een waarschijnlijke terugkeer in de CAC 40 waaruit ze in 2012 verdween. Maar PSA kwam ook wel uit een heel diep dal en wacht nog meer pijnlijke kostenbesparingen.

Dit was het nieuws

Ook Renault zag haar beurswaarde stijgen, zij het minder spectaculair. Hoewel het voormalige staatsbedrijf nu een succesvolle alliantie met Nissan vormt, volgt geen ander concern een dergelijke koers van samenwerkingsverbanden en allianties. Vooral de samenwerking met Daimler is opmerkelijk en wordt verder uitgebreid. De leverantie van dieselmotoren voor de A-klasse wordt uitgebreid met een 1.6 Renault diesel voor de C-klasse, terwijl beide partners in het Mexicaanse Aguascalientes een fabriek gaan bouwen om vanaf 2017 de nieuwe compacte Mercedes-Benz en dito Infiniti te produceren. De samenwerking op het gebied van lichte bedrijfswagens wordt uitgebreid met een gecombineerde productlijn voor Fuso Canter en Nissan. Van de lopende samenwerkingsprojecten is die van de samen ontwikkelde en te produceren Renault Twingo en Smart Forfour het meest omvangrijk. Voor Renault topman Carlos Ghosn en zijn Daimler collega Dieter Zetsche was dit hun belangrijkste nieuws op de Salon van Parijs.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.