Renses kiest na 15 jaar expertisebureaus voor informatieleverancier VWE

`we zijn klein genoeg om groot te worden`

Redactie Redactie
• Laatste update:

“Ik had in mijn vakantie de tijd om mijn vorige baan, Dekra weg te leggen. Die tijd had ik ook wel nodig. We zaten in een hectische, maar mooie periode: het bedrijf is volop in ontwikkeling.” Toch koos Renses voor de zomer voor een nieuwe stap in zijn carrière. “Ik werk al meer dan vijftien jaar in de wereld van claims en expertise. Ik had nog niet het gevoel toe te zijn aan iets nieuws, toen Ton Vestering (eigenaar en oprichter van VWE, red) contact opnam. Toen begon het ineens te kriebelen en dacht ik: dit is wel een mooie kans.” Renses is naar eigen zeggen een meewerkend voorman. “Ik vind dat je als directeur de balans moet vinden tussen het goede voorbeeld geven en tijd maken voor visie en strategie. Met het goede voorbeeld geven bedoel ik: als eerste binnen en als laatste de deur uit. Dat zien mensen namelijk direct. Het ontwikkelen van een visie met de directie is niet gelijk voor iedereen zichtbaar. Maar ook daar moet tijd voor zijn. En je kunt alleen een visie ontwikkelen als je je af en toe lostrekt van het dagelijkse werk.”

Droombaan

Renses ‘eerste echte directeursbaan’ was bij een regionaal expertisebureau, in 1997. Dit werd samen met twee andere bureaus samengevoegd tot Extenso. Renses moest de fusie tot een goed einde brengen. “Ik was net klaar met mijn studie bedrijfskunde, dus dit was een droombaan. Nadenken over de structuur, strategie, maar ook psychologie: wie geef je welke rol in de nieuwe organisatie?” Sindsdien maakte Renses nog een aantal keer van dichtbij een soortgelijk traject mee. Onder meer toen Extenso werd toegevoegd aan de Bartok Groep en Bartok zich vervolgens aansloot bij Dekra. Dat was nadat Renses in het familiebedrijf stapte. Hij was voorbestemd om, samen met zijn broer, het autobedrijf van zijn vader over te nemen. Renses Alkmaar is dealer van Mitsubishi en Subaru, heeft een schadebedrijf en een garage. Renses werkte er, na het completeren van de Extenso-fusie, een halfjaar. “Ik werkte er met veel plezier. Maar in een klein papa-en-mamabedrijf moet je in alle facetten een beetje thuis zijn. Het is ook een kleine wereld. Je moet gewoon heel hard werken, en goed kunnen verkopen. Er is weinig ruimte voor het ontwikkelen van een strategie. En dat paste niet bij mij, ik ben echt een bedrijfskundige. Ik mis ook het hands-on verkooptalent dat bijvoorbeeld mijn broer wel heeft.”

Piet Renses is 44, getrouwd met Maybel. Samen hebben ze drie dochters: Willemijn (13), Amber (10) en Maud (8). Renses houdt van hardlopen, skiën en lezen.

Groeien over de grens

Vandaar dat Renses op zijn 28ste terugkeerde bij Extenso, als directeur. “Ik gaf leiding aan mensen van wie ik een paar jaar daarvoor nog voor een knaak de auto waste”, lacht hij. Via Bartok en later Dekra bleef hij zo vijftien jaar in de wereld van claims en expertise, tot dat telefoontje van Ton Vestering, de grondleggger van VWE. “Toen besefte ik pas dat ik toe was aan iets nieuws. Het mooie van VWE is dat het bedrijf veel potentie heeft om te groeien. Het bedient de autobranche met informatie en data, een groeimarkt. Steeds meer mensenwerk wordt vervangen door systemen en programma's. Autobedrijven zullen hun processen steeds verder moeten optimaliseren en hun klanten en prospects beter moeten leren kennen, en daar zijn informatie en it-ondersteuning voor nodig.” De opdracht van Renses is om de kennis die bij VWE zit, te vertalen naar verkoopbare producten en diensten. “Er is in het bedrijf heel veel kennis en innovatiekracht en er heerst een goede ondernemersgeest. Mijn sterke punt is dat ik die constante stroom van innovatieve ideeën kan organiseren en kan vertalen naar oplossingen voor onze klanten.”

‘Het zou mooi zijn als we de Google van de autobranche worden.’

Beleving

De organisatie (die bestaat uit 150 mensen, red) is volgens de nieuwe directeur groot genoeg om in te spelen op de ontwikkelingen en te groeien, maar ook klein genoeg om het gezamenlijk te doen, als één team. “Dat doe ik het liefste. Daar kwam ik achter toen ik bij Dekra verantwoordelijk werd voor 18 landen. Dan ben je bestuurder; je bent te kort op een locatie om mee te werken. Die afstanden werden me letterlijk en figuurlijk te groot. Ik wil een directe invloed hebben op het resultaat. Als bestuurder mis ik beleving. Daarmee bedoel ik: samen dingen bedenken, verbeteren, discussiëren. En beleving is ook: ‘s nachts zwetend wakker schrikken over iets dat niet goed gaat.” Voorspellen tot welke omzetstijging de groei uiteindelijk moet leiden, doet Renses niet. “Dat zou wel erg bijdehand zijn hè, na vier weken. Ik kan wel zeggen dat het onze ambitie is om de grootste onafhankelijke dienstverlener te worden in de autobranche en voor iedereen die zaken doet met de autobranche. Deze groei moet komen door het ontwikkelen van nieuwe producten en diensten die aansluiten op de informatiebehoefte. Het zou toch mooi zijn als wij de Google van de autobranche kunnen worden.”

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

`we zijn klein genoeg om groot te worden` | Automotive Online
Renses kiest na 15 jaar expertisebureaus voor informatieleverancier VWE

`we zijn klein genoeg om groot te worden`

Redactie Redactie
• Laatste update:

“Ik had in mijn vakantie de tijd om mijn vorige baan, Dekra weg te leggen. Die tijd had ik ook wel nodig. We zaten in een hectische, maar mooie periode: het bedrijf is volop in ontwikkeling.” Toch koos Renses voor de zomer voor een nieuwe stap in zijn carrière. “Ik werk al meer dan vijftien jaar in de wereld van claims en expertise. Ik had nog niet het gevoel toe te zijn aan iets nieuws, toen Ton Vestering (eigenaar en oprichter van VWE, red) contact opnam. Toen begon het ineens te kriebelen en dacht ik: dit is wel een mooie kans.” Renses is naar eigen zeggen een meewerkend voorman. “Ik vind dat je als directeur de balans moet vinden tussen het goede voorbeeld geven en tijd maken voor visie en strategie. Met het goede voorbeeld geven bedoel ik: als eerste binnen en als laatste de deur uit. Dat zien mensen namelijk direct. Het ontwikkelen van een visie met de directie is niet gelijk voor iedereen zichtbaar. Maar ook daar moet tijd voor zijn. En je kunt alleen een visie ontwikkelen als je je af en toe lostrekt van het dagelijkse werk.”

Droombaan

Renses ‘eerste echte directeursbaan’ was bij een regionaal expertisebureau, in 1997. Dit werd samen met twee andere bureaus samengevoegd tot Extenso. Renses moest de fusie tot een goed einde brengen. “Ik was net klaar met mijn studie bedrijfskunde, dus dit was een droombaan. Nadenken over de structuur, strategie, maar ook psychologie: wie geef je welke rol in de nieuwe organisatie?” Sindsdien maakte Renses nog een aantal keer van dichtbij een soortgelijk traject mee. Onder meer toen Extenso werd toegevoegd aan de Bartok Groep en Bartok zich vervolgens aansloot bij Dekra. Dat was nadat Renses in het familiebedrijf stapte. Hij was voorbestemd om, samen met zijn broer, het autobedrijf van zijn vader over te nemen. Renses Alkmaar is dealer van Mitsubishi en Subaru, heeft een schadebedrijf en een garage. Renses werkte er, na het completeren van de Extenso-fusie, een halfjaar. “Ik werkte er met veel plezier. Maar in een klein papa-en-mamabedrijf moet je in alle facetten een beetje thuis zijn. Het is ook een kleine wereld. Je moet gewoon heel hard werken, en goed kunnen verkopen. Er is weinig ruimte voor het ontwikkelen van een strategie. En dat paste niet bij mij, ik ben echt een bedrijfskundige. Ik mis ook het hands-on verkooptalent dat bijvoorbeeld mijn broer wel heeft.”

Piet Renses is 44, getrouwd met Maybel. Samen hebben ze drie dochters: Willemijn (13), Amber (10) en Maud (8). Renses houdt van hardlopen, skiën en lezen.

Groeien over de grens

Vandaar dat Renses op zijn 28ste terugkeerde bij Extenso, als directeur. “Ik gaf leiding aan mensen van wie ik een paar jaar daarvoor nog voor een knaak de auto waste”, lacht hij. Via Bartok en later Dekra bleef hij zo vijftien jaar in de wereld van claims en expertise, tot dat telefoontje van Ton Vestering, de grondleggger van VWE. “Toen besefte ik pas dat ik toe was aan iets nieuws. Het mooie van VWE is dat het bedrijf veel potentie heeft om te groeien. Het bedient de autobranche met informatie en data, een groeimarkt. Steeds meer mensenwerk wordt vervangen door systemen en programma's. Autobedrijven zullen hun processen steeds verder moeten optimaliseren en hun klanten en prospects beter moeten leren kennen, en daar zijn informatie en it-ondersteuning voor nodig.” De opdracht van Renses is om de kennis die bij VWE zit, te vertalen naar verkoopbare producten en diensten. “Er is in het bedrijf heel veel kennis en innovatiekracht en er heerst een goede ondernemersgeest. Mijn sterke punt is dat ik die constante stroom van innovatieve ideeën kan organiseren en kan vertalen naar oplossingen voor onze klanten.”

‘Het zou mooi zijn als we de Google van de autobranche worden.’

Beleving

De organisatie (die bestaat uit 150 mensen, red) is volgens de nieuwe directeur groot genoeg om in te spelen op de ontwikkelingen en te groeien, maar ook klein genoeg om het gezamenlijk te doen, als één team. “Dat doe ik het liefste. Daar kwam ik achter toen ik bij Dekra verantwoordelijk werd voor 18 landen. Dan ben je bestuurder; je bent te kort op een locatie om mee te werken. Die afstanden werden me letterlijk en figuurlijk te groot. Ik wil een directe invloed hebben op het resultaat. Als bestuurder mis ik beleving. Daarmee bedoel ik: samen dingen bedenken, verbeteren, discussiëren. En beleving is ook: ‘s nachts zwetend wakker schrikken over iets dat niet goed gaat.” Voorspellen tot welke omzetstijging de groei uiteindelijk moet leiden, doet Renses niet. “Dat zou wel erg bijdehand zijn hè, na vier weken. Ik kan wel zeggen dat het onze ambitie is om de grootste onafhankelijke dienstverlener te worden in de autobranche en voor iedereen die zaken doet met de autobranche. Deze groei moet komen door het ontwikkelen van nieuwe producten en diensten die aansluiten op de informatiebehoefte. Het zou toch mooi zijn als wij de Google van de autobranche kunnen worden.”

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.