Autoschadeherstel Groep splitst in specialismen

Kiezen tussen veel kleintjes of een grote

Redactie Redactie
• Laatste update:

Waar diverse schadeketens groei zoeken in uitbreiding van hun dienstenpakket zoals banden en onderhoud, gaat Autoschadeherstel Groep (AHG) zich juist specialiseren: in complexe schades enerzijds en kleine – cosmetische – schades anderzijds. “Voertuigen worden complexer, marges staan onder grote druk en de keuze uit online mogelijkheden wordt voor consumenten steeds groter”, zegt AHGdirecteur Guus van Dreven. “Wij spelen hierop in door specialisaties aan te brengen in de keten: merkspecialisten in complex schadeherstel enerzijds en specialisten in cosmetisch schadeherstel anderzijds.”

Van Dreven verwacht dat hiermee het speelveld voor de 57 aangesloten leden wordt vergroot. Voor het specialisme complexe schades richt de keten zich op zakelijke opdrachtgevers zoals fleetowners, leasemaatschappijen en verzekeraars. Met het specialisme cosmetische schades richt AHG zich in eerste instantie op de lokale markt en de WA-markt (ofwel voornamelijk de ongestuurde schadestroom). De inschatting is dat deze markt van WA-schades ongeveer 500 miljoen euro groot is. “Door je meer op deze markt te richten, houd je een goede risicospreiding en voorkom je dat je alleen op de markt opereert van generieke schades waarbij de tarieven vaak extreem laag zijn”, zegt Van Dreven. “En met de focus op complexe schades voorkom je dat je in de gestuurde schadestroom mee moet doen om het middensegment – waar de roep om lagere tarieven het hoogst is. Voor schadeherstel aan complexe schades vinden ook opdrachtgevers het normaal als we met gediff erentieerde tarieven gaan werken. Wij willen niet meegaan in de prijzenslag.”

Zakelijke markt

AHG is met 57 aangesloten leden een landelijke schadekete. Het aantal zakelijke opdrachtgevers groeit. De keten is met de individuele leden goed vertegenwoordigd in de netwerken van Schadegarant en Aegon en in de tweede ring van Achmea. De keten heeft zelf onder meer afspraken met Aon en Polis Direct. Op de leasemarkt is AHG nog onbekend, maar dat geldt op Care en Schadenet na eigenlijk voor alle ketens.

‘Wij zijn expert in het herstel van onze eigen merken, maar niet in schades buiten ons portfolio.’

Cosmetische schades

Voor de markt van cosmetische schades is het concept Easy2Fix gelanceerd. “Particulieren bereik je voornamelijk online”, zegt Van Dreven. “Met Easy2Fix willen we de online schademarkt domineren. Op dit platform kunnen consumenten hun schade melden en binnenkort rechtstreeks inplannen bij een van onze vestigingen in de buurt. We gaan ook werken met vaste prijzen, want consumenten willen zekerheid en vooraf weten waar ze aan toe zijn.”

Van Dreven verwacht dat het nieuwste lid, het dealergelieerde Koops Furness Schadeherstel, hier een actieve rol bij kan spelen. “Koops is een van de eerste die het aandurfde om nieuwe auto's via internet te verkopen. Zij hebben dus kennis van online processen en ook van het aanspreken van consumenten via internet”, zegt Van Dreven. “Het allerbelangrijkste is dat de website Easy2Fix bekend wordt bij een groot publiek. Dat doen we samen met onze partners en via social media en Google.”

Ook ASN kiest splitsing

Alle schadeketens zijn druk bezig hun strategie te herijken. Bij elke keten speelt de klanttevredenheid een steeds belangrijkere rol bij het meten van de kwaliteit van de leden. En iedereen zoekt aansluiting bij dealers voor de benodigde fabrieksinformatie. Daarnaast zijn er op strategisch niveau twee smaken: uitbreiden van het dienstenpakket of specialiseren. Zo hebben bijvoorbeeld ABS en AAS gekozen voor uitbreiding van het dienstenpakket, en kiezen ASN en AHG voor een splitsing op specialisme. “Ons netwerk is nu zo ingericht dat alle ASN-vestigingen alle soorten autoschades kunnen repareren”, zegt directeur Marcel Kuijt. “Wij gaan dit netwerk uitbreiden met satellietvestigingen die zich richten op cosmetisch herstel en als dependance samenwerken met een gelieerde hoofdvestiging. Welke vestigingen worden ingericht voor cosmetisch schadeherstel beslissen we in overleg met de leden.” Een voorbeeld van de nieuwe aanpak is de nieuwe vestiging ASN Eindhoven: deze vestiging is opgezet door twee franchiseleden, ASN Van der Linden Veldhoven en ASN Bons Veghel. Zij handelen daar schades af met een maximale doorlooptijd van twee dagen. Complexere schades worden gerepareerd op de vestiging ASN Van der Linden Veldhoven of de vestiging ASN Bons Veghel.

Allard Pit, directeur van Koops Furness Schadeherstel, ziet ook veel potentie in het initiatief. “Klanten weten vaak niet wat het repareren van een krasschade kost en waar ze moeten zijn. Als we voor een cosmetische schade 200 euro off reren, moet dat niet onverwachts 450 euro worden. Transparantie en eenvoud, daar draait het om.”

Voor Koops Furness Schadeherstel is de aansluiting bij AHG interessant om nieuwe markten te bedienen. “Wij zijn expert in het herstel van onze eigen merken (waaronder Volvo en Landrover, red.), maar niet in het binnenhalen van schades buiten ons eigen merkenportfolio. Daar kan AHG ons bij helpen”, aldus Pit.

Complexe schades

Vanwege de merkspecialisaties is Koops ook op het gebied van complexe schades een waardevolle aanwinst voor het AHG-netwerk. “Moderne voertuigen zijn niet meer op een traditionele manier te herstellen: die vragen om specifieke kennis en apparatuur”, zegt Van Dreven. “Omdat deze markt aanzienlijk kleiner is, is een netwerk van ongeveer dertig bedrijven voldoende”, zegt Van Dreven. AHG Bekkers is hiervan één van de initiatiefnemers en Koops is een van de eerste dealergelieerde schadeherstelbedrijven in deze groep. “Ik denk dat de keuze voor het specialisme uiteindelijk een natuurlijk proces wordt”, zegt Van Dreven. “Niet iedereen wil investeren in herstel van complexe schades. Daar moet je namelijk fors in investeren, in opleiding en equipment.”

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Kiezen tussen veel kleintjes of een grote | Automotive Online
Autoschadeherstel Groep splitst in specialismen

Kiezen tussen veel kleintjes of een grote

Redactie Redactie
• Laatste update:

Waar diverse schadeketens groei zoeken in uitbreiding van hun dienstenpakket zoals banden en onderhoud, gaat Autoschadeherstel Groep (AHG) zich juist specialiseren: in complexe schades enerzijds en kleine – cosmetische – schades anderzijds. “Voertuigen worden complexer, marges staan onder grote druk en de keuze uit online mogelijkheden wordt voor consumenten steeds groter”, zegt AHGdirecteur Guus van Dreven. “Wij spelen hierop in door specialisaties aan te brengen in de keten: merkspecialisten in complex schadeherstel enerzijds en specialisten in cosmetisch schadeherstel anderzijds.”

Van Dreven verwacht dat hiermee het speelveld voor de 57 aangesloten leden wordt vergroot. Voor het specialisme complexe schades richt de keten zich op zakelijke opdrachtgevers zoals fleetowners, leasemaatschappijen en verzekeraars. Met het specialisme cosmetische schades richt AHG zich in eerste instantie op de lokale markt en de WA-markt (ofwel voornamelijk de ongestuurde schadestroom). De inschatting is dat deze markt van WA-schades ongeveer 500 miljoen euro groot is. “Door je meer op deze markt te richten, houd je een goede risicospreiding en voorkom je dat je alleen op de markt opereert van generieke schades waarbij de tarieven vaak extreem laag zijn”, zegt Van Dreven. “En met de focus op complexe schades voorkom je dat je in de gestuurde schadestroom mee moet doen om het middensegment – waar de roep om lagere tarieven het hoogst is. Voor schadeherstel aan complexe schades vinden ook opdrachtgevers het normaal als we met gediff erentieerde tarieven gaan werken. Wij willen niet meegaan in de prijzenslag.”

Zakelijke markt

AHG is met 57 aangesloten leden een landelijke schadekete. Het aantal zakelijke opdrachtgevers groeit. De keten is met de individuele leden goed vertegenwoordigd in de netwerken van Schadegarant en Aegon en in de tweede ring van Achmea. De keten heeft zelf onder meer afspraken met Aon en Polis Direct. Op de leasemarkt is AHG nog onbekend, maar dat geldt op Care en Schadenet na eigenlijk voor alle ketens.

‘Wij zijn expert in het herstel van onze eigen merken, maar niet in schades buiten ons portfolio.’

Cosmetische schades

Voor de markt van cosmetische schades is het concept Easy2Fix gelanceerd. “Particulieren bereik je voornamelijk online”, zegt Van Dreven. “Met Easy2Fix willen we de online schademarkt domineren. Op dit platform kunnen consumenten hun schade melden en binnenkort rechtstreeks inplannen bij een van onze vestigingen in de buurt. We gaan ook werken met vaste prijzen, want consumenten willen zekerheid en vooraf weten waar ze aan toe zijn.”

Van Dreven verwacht dat het nieuwste lid, het dealergelieerde Koops Furness Schadeherstel, hier een actieve rol bij kan spelen. “Koops is een van de eerste die het aandurfde om nieuwe auto's via internet te verkopen. Zij hebben dus kennis van online processen en ook van het aanspreken van consumenten via internet”, zegt Van Dreven. “Het allerbelangrijkste is dat de website Easy2Fix bekend wordt bij een groot publiek. Dat doen we samen met onze partners en via social media en Google.”

Ook ASN kiest splitsing

Alle schadeketens zijn druk bezig hun strategie te herijken. Bij elke keten speelt de klanttevredenheid een steeds belangrijkere rol bij het meten van de kwaliteit van de leden. En iedereen zoekt aansluiting bij dealers voor de benodigde fabrieksinformatie. Daarnaast zijn er op strategisch niveau twee smaken: uitbreiden van het dienstenpakket of specialiseren. Zo hebben bijvoorbeeld ABS en AAS gekozen voor uitbreiding van het dienstenpakket, en kiezen ASN en AHG voor een splitsing op specialisme. “Ons netwerk is nu zo ingericht dat alle ASN-vestigingen alle soorten autoschades kunnen repareren”, zegt directeur Marcel Kuijt. “Wij gaan dit netwerk uitbreiden met satellietvestigingen die zich richten op cosmetisch herstel en als dependance samenwerken met een gelieerde hoofdvestiging. Welke vestigingen worden ingericht voor cosmetisch schadeherstel beslissen we in overleg met de leden.” Een voorbeeld van de nieuwe aanpak is de nieuwe vestiging ASN Eindhoven: deze vestiging is opgezet door twee franchiseleden, ASN Van der Linden Veldhoven en ASN Bons Veghel. Zij handelen daar schades af met een maximale doorlooptijd van twee dagen. Complexere schades worden gerepareerd op de vestiging ASN Van der Linden Veldhoven of de vestiging ASN Bons Veghel.

Allard Pit, directeur van Koops Furness Schadeherstel, ziet ook veel potentie in het initiatief. “Klanten weten vaak niet wat het repareren van een krasschade kost en waar ze moeten zijn. Als we voor een cosmetische schade 200 euro off reren, moet dat niet onverwachts 450 euro worden. Transparantie en eenvoud, daar draait het om.”

Voor Koops Furness Schadeherstel is de aansluiting bij AHG interessant om nieuwe markten te bedienen. “Wij zijn expert in het herstel van onze eigen merken (waaronder Volvo en Landrover, red.), maar niet in het binnenhalen van schades buiten ons eigen merkenportfolio. Daar kan AHG ons bij helpen”, aldus Pit.

Complexe schades

Vanwege de merkspecialisaties is Koops ook op het gebied van complexe schades een waardevolle aanwinst voor het AHG-netwerk. “Moderne voertuigen zijn niet meer op een traditionele manier te herstellen: die vragen om specifieke kennis en apparatuur”, zegt Van Dreven. “Omdat deze markt aanzienlijk kleiner is, is een netwerk van ongeveer dertig bedrijven voldoende”, zegt Van Dreven. AHG Bekkers is hiervan één van de initiatiefnemers en Koops is een van de eerste dealergelieerde schadeherstelbedrijven in deze groep. “Ik denk dat de keuze voor het specialisme uiteindelijk een natuurlijk proces wordt”, zegt Van Dreven. “Niet iedereen wil investeren in herstel van complexe schades. Daar moet je namelijk fors in investeren, in opleiding en equipment.”

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.