Het mkb trekt de bestelautomarkt uit het dal

Zonnige toekomst voor grijs

Redactie Redactie
• Laatste update:

Na jaren van slechte verkoopcijfers in het bestelautosegment lijkt de Nederlandse koper – vaak zakelijk – dit jaar om te zijn. Het CBS meldt een toenemend ondernemersvertrouwen en in april stegen de bedrijfsinvesteringen weer. Vrijwel alle importeurs verwachten de komende tijd dan ook groei in het bestelautowagenpark. Zij richten hun pijlen meer dan ooit op de grijze kentekens en de meeste merken hebben een netwerk van speciale bedrijfswagencentra. Wel neemt het aantal verkooppunten af. Vrijwel alle merken snijden in het aantal dealervestigingen en omdat veel personenautodealers ook bestelauto's in de showroom hebben staan, krimpt ook dat netwerk (zie kader Top 12). Een goed voorbeeld is Opel, dat op Europees niveau een aparte business unit heeft opgericht voor bedrijfswagens en ook in Nederland is het team uitgebreid. “Wij denken dat er nog rek zit in bepaalde branches, waaronder de bestelautobranche”, zegt woordvoerder Jeroen Maas. “We verwachten veel van de nieuwe Opel Vivaro die eind deze zomer in de showroom staat.”

Ook leasemaatschappijen zien weer kansen op de bestelautomarkt en lanceren nieuwe producten, strategieën en services om vooral mkbklanten binnen te halen. Want in het mkb zit nog wat rek, blijkt uit een rondvraag in de markt. De voortekenen zijn in ieder geval gunstig, in Q4 van 2013 was er voor het eerst sinds Q1 2011 een stijging te zien in de leaseregistraties. Leasebestellers gaan gemiddeld langer mee dan personenauto's in de lease, de doorstroomsnelheid van die vloot is daarom dan ook lager dan die van de personenautovloot. In 2013 is een kwart van de bestelautovloot ververst. Door in het verleden uitgestelde aankopen en contracten die nu aflopen, verwachten veel leasemaatschappijen en importeurs een grotere vervangingsvraag. Zodra de economie aantrekt is volgens AD-formulemanager Ton Sieljes de bestelautomarkt een van de eerste branches waar dat herstel te zien is. AD biedt haar franchisers vier marketingtools voor de bedrijfswagenmarkt. “Zodra ondernemers weer meer vertrouwen in de economie hebben, zie je dat terug in de aanschaf van bedrijfsauto's. Daar liggen voor onze leden kansen.” Ook Edsge-Jan Westerhof (International Car Lease Holding) denkt dat de daling in de totale Nederlandse bestelwagenmarkt nu wel achter de rug is. “De markt is momenteel stabiel en vanaf begin volgend jaar verwachten we weer een lichte stijging.” Maar er zijn ook sceptici: het Nederlandse wagenpark is volgens Ivecomarketingmanager Wim Meerens zeker aan vervanging toe, “maar er zal niet zoveel nieuw verkocht worden als er vervangen moet worden”.

‘ Er zit nog rek in de bestelautobranche.’

Bankfunctie

Dat de focus van veel leasemaatschappijen steeds meer op mkb’ers en zzp’ers komt te liggen is volgens VNA-directeur Renate Hemerik niet alleen omdat de markt verzadigd is.

“Bedrijven hadden in dat segment van oudsher zelf voldoende liquide middelen en tijd om auto's te beheren. Door de crisis is er de afgelopen jaren minder werkkapitaal beschikbaar, dat vaak hard nodig is voor andere investeringen, en de banken zijn terughoudend. Dan is lease een goed alternatief.” Veel kleinere leasemaatschappijen richtten zich voor de crisis al op het mkb. “Ook is het voor die doelgroep een uitkomst dat zij de risico's van nieuwe technologieën kan verleggen naar de leasemaatschappij.”

‘ Er zal niet zoveel nieuw verkocht worden als er vervangen moet worden.’

Geen verstand

Elektrisch rijden is zo'n nieuwe technologie waar leasemaatschappijen volgens Hemerik bij de marktintroductie een belangrijke rol kunnen spelen. “Ondernemers hebben er vaak geen verstand van, leasemaatschappijen wel, zij kunnen dat risico incalculeren. Het maakt de drempel lager om voor nieuwe techniek te kiezen.” In 2014 zijn er tot en met mei 53 elektrische bestelauto's geregistreerd in Nederland, blijkt uit cijfers van RDC. Toch is Nissan, één van de merken die elektrische bestelauto's levert, optimistisch en woordvoerder Marco Verweij zegt te gaan scoren met de nieuwe e-NV200. “We merken duidelijk dat strenger milieubeleid in steden, zoals milieuzones, een belangrijkere rol gaan spelen in de stadsdistributie. Wij spelen daar op in.”

Nieuwe producten

De grote leasemaatschappijen roeren zich nadrukkelijk. Het blijf niet onopgemerkt dat zzp’ers en mkb’ers de operationele lease opnieuw hebben ontdekt als financieringsvorm. Volgens Folkert Ruiter, marketingmanager van Athlon Car Lease, stijgt de vraag naar flexibiliteit in die doelgroep, ook voor bedrijfswagens. “Zo zien wij meer vraag naar ‘turn key delivery’ (auto + inrichting + bestickering, red) door de leasemaatschappij.” Naast Athlon speelt onder andere Leaseplan in op deze vraag. Deze maand is een nieuwe propositie gelanceerd gericht op de lease en het wagenparkbeheer van lichte bedrijfsauto's. Leaseplan richt zich op het mkb en de grote vloten (>100) met deze vorm van operational lease. Woordvoerder Martijn Versteegen meent dat er nog veel te verbeteren is in het huidige aanbod van de Nederlandse leasemarkt. “Vooral de manier waarop we bestelautolease in de markt zetten is vernieuwd. Een eerste voorzichtige voorspelling is dat ons bestelautowagenpark binnen vijf jaar met vijftig procent zal groeien.”

Downtime

De total cost of ownership (tco) geeft in de zakelijke markt vaak nog een doorslaggevende factor. Volgens Opel-woordvoerder Jeroen Maas letten vooral grote bedrijven goed op de kosten bij de aanschaf van een bedrijfsauto. Merken spelen daarop in door hun werkplaats ook buiten kantooruren te openen, zodat de ‘downtime’ voor een ondernemer zo laag mogelijk blijft. Elf van de twaalf merken uit de lijst hebben verlengde openingstijden. Het kan ook niet anders, stelt Maas. “Het verbruik en de fiscale voordelen bij een lage CO2-uitstoot zijn veel belangrijker geworden dan vijf jaar geleden. Daarnaast wordt het servicepakket veel meer meegenomen bij de aankoopbeslissing.”


TOP 12 BESTELAUTONETWERKEN

(Op basis van registratiecijfers januari t/m mei 2014)

Automotive Management zocht uit hoe de bedrijfswagennetwerken van de grootste merken in Nederland eruit zien. Ook vroegen we ieder merk naar zijn verwachting voor 2014.

1

VOLKSWAGEN

VESTIGINGEN: 175 aftersales, waarvan 87 ook sales doen en 27 VW bedrijfswagencentra zijn en 1 campercentrum is.

VERWACHTINGEN: Marktleider Volkswagen doet traditioneel geen uitspraken over zijn doelstellingen als het gaat om verkoop. Wel heeft VW in de afgelopen periode geïnvesteerd in de bedrijfswagencentra, en zijn de openingstijden verruimd.

2

MERCEDES-BENZ

VESTIGINGEN: 56 sales en 70 servicepunten voor Mercedes-Benz bestelwagens, waarvan 19 puur gericht op bestelwagens.

VERWACHTINGEN: Mercedes is al jaren de onbetwiste nummer twee op de bestelmarkt. Om het netwerk beter te bedienen, wordt vanuit de fabrikant twee keer per dag onderdelen geleverd.

3

RENAULT

VESTIGINGEN: 139 salesvestigingen voor personen- en bedrijfsauto's waarvan 23 Renault PRO+ vestigingen (gespecialiseerd in bedrijfsauto's) en 26 Renault Z.E.-verkooppunten.

VERWACHTINGEN: 2014 is voor Renault een overgangsjaar waarin het merk wil consolideren. Eind deze zomer worden de nieuwe Trafic en Master geïntroduceerd en wordt groei verwacht, vooral in de grootzakelijke markt. Dit alles wel via steeds minder dealers; het salesnetwerk blijft krimpen.

PEUGEOT

VESTIGINGEN: 163, waarvan 27 ook Professional Centers zijn, regionale bedrijfsautospecialisten. Er zijn 8 gespecialiseerde aftersalesvestigingen.

VERWACHTINGEN: De importeur verwacht een gelijk aantal bestelautoverkopen als vorig jaar: 5.200. Verder zijn er geen plannen om het netwerk verder uit te breiden.

FORD

VESTIGINGEN: 201, waarvan 22 Ford Transit Centers.

VERWACHTINGEN: Ford is zeer ambitieus. De Transit is getransformeerd van een model in een bedrijfswagenmerk. Ford wil het marktaandeel de komende jaren tot 15% vergroten. Dat zou het merk Mercedes van de tweede plaats verdringen. Om dit te realiseren is er veel geïnvesteerd in het netwerk. Ruimere openingstijden en voorrang in de werkplaats moeten het voor ondernemers zo aantrekkelijk mogelijk maken.

MERCEDES SPRINTER EUROPESE KOPLOPER

De Mercedes Sprinter is de meest verkochte besteller in de EU. Dat blijkt uit een overzicht van Jato Dynamics. In de top 5 van modellen staan ook Citroën en Fiat. De Ford Transit staat overigens ook twee keer in de top 10. In totaal zijn er in Europa dit jaar 648 duizend bestellers verkocht, tegen 571 duizend vorig jaar.

OPEL

VESTIGINGEN: 65 dealers, waarvan 32 Business Centers voor de zakelijke markt en 70 erkend reparateurs voor zowel personen- als bestelauto's.

VERWACHTINGEN: Opel wil groeien en de positie verbeteren in de segmenten waarin het merk actief is. De importeur is begin 2014 gestart met de uitrol van het bedrijfswagenprogramma Opel4business. Alle vestigingen (65) werken er inmiddels mee.

CITROËN

VESTIGINGEN: 133, waarvan 16 Citroën Business Centers.

VERWACHTINGEN: Citroën streeft dit jaar naar een hoger marktaandeel (2013: 6,3%, red). Dit moet mogelijk gemaakt worden door de introductie van de nieuwe Citroën Grand C4 Picasso Van in juli, de in juni geïntroduceerde Jumper en van de Berlingo. Het merk wil dit jaar groeien naar 20 Business Centers. Dan is er naar eigen zeggen landelijke dekking.

8 FIAT

VESTIGINGEN: 215, waarvan 65 Fiat Professional verkooppunten, 150 aftersalesvestigingen.

VERWACHTINGEN: Fiat verwacht lichte groei ten opzichte van 2013. Onder andere van de nieuwe Ducato wordt veel verwacht. Fiat (Professional) zet in op de laagste total cost of ownership.

9 NISSAN

VESTIGINGEN: 107, waaronder vier Nissan Business Centers.

VERWACHTINGEN: In april is de elektrische bedrijfsauto e-NV200 gelanceerd, die vanaf augustus/september uitgeleverd wordt. Nissan doet geen uitspraken over de verwachte verkopen, maar heeft hoge verwachtingen.

10 IVECO

VESTIGINGEN: 55, allemaal aftersales, 41 doen ook sales. Alle dealers zijn ook een Fiat Professional-vestiging.

VERWACHTINGEN: Het merk denkt in 2014 2.200 voertuigen te verkopen. Dat is ambitieus want tot en met mei zijn er 485 verkocht. De groei moet onder meer komen van de nieuwe Daily.

11 DACIA

VESTIGINGEN: 186 in totaal, waarvan 69 salesvestigingen.

VERWACHTINGEN: Dacia wil groeien in de kleinzakelijke markt, met de Dokker Van. Het salesnetwerk van Dacia – dealers verkopen zowel personen- als bedrijfswagens – krimpt wel, het aftersalesnetwerk blijft gelijk.

12 TOYOTA

AANTAL VESTIGINGEN TOTAAL: 132, 110 dealers en 22 erkend reparateurs doen allemaal ook bestelauto's.

VERWACHTINGEN: Toyota verwacht 400 bedrijfswagens te verkopen. Het gamma en het aantal vestigingen blijft daarbij gelijk. Toyota heeft geen verruimde openingstijden.



BESTELLEN EN ONDERHOUDEN

Wat doen de grootste leasemaatschappijen op de markt van bestelwagens?

ATHLON CAR LEASE

BESTELAUTO'S: Ja, alle merken.

PRODUCTEN: Gelijk aan personenauto's.

ONDERHOUD: Bij aangesloten dealers in de betreffende regio en de Athlon Service Centres. Voor specifieke onderhoudsbehoeften, zoals service in de avonduren, werkt de leasemaatschappij samen met bedrijfswagendealers.

AANTAL: Athlon zegt niet hoeveel het er onder contract heeft.

LEASEPLAN

BESTELAUTO'S: Ja, alle merken.

PRODUCTEN: Gelijk aan personenauto's.

ONDERHOUD: De eigen service centers in Breukelen en Veghel, dealers en universele garages.

AANTAL: Het totale wagenpark bedraagt 120 duizend voertuigen. Uit concurrentieoverwegingen wordt de verhouding niet gemeld. Het bedrijf zet de komende tijd wel vol in op de bedrijfswagenmarkt en doet de voorzichtige voorspelling in de komende vijf jaar 50% te groeien.

ALPHABET

BESTELAUTO'S: Ja, alle merken.

PRODUCTEN: Gelijk aan personenauto's.

ONDERHOUD: Bij de leverende dealers (net als bij personenauto's).

AANTAL: Onbekend, groei van 5 tot 10% in 2014. Focus ligt op bedrijfsleven en dan meer specifiek op het mkb.

INTERNATIONAL CAR LEASE HOLDING

BESTELAUTO'S: Alle labels – Direct Lease, J&T Autolease en Van Mossel Leasing – bieden bestelauto's in de lease.

PRODUCTEN: Gelijk aan personenauto's.

ONDERHOUD: Dealergebonden kanaal. Mede-eigenaar Van Mossel is zelf bedrijfswagendealer van de merken Opel, Volkswagen en sinds april ook Peugeot, en neemt in die regio's het onderhoud van die merken op zich.

AANTAL: Jaarlijks verleasen de drie leasemaatschappijen samen zo'n vierduizend bestelauto's. Nu Peugeot is toegevoegd aan de groep wordt een lichte groei in aantallen verwacht voor 2014.












Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Zonnige toekomst voor grijs | Automotive Online
Het mkb trekt de bestelautomarkt uit het dal

Zonnige toekomst voor grijs

Redactie Redactie
• Laatste update:

Na jaren van slechte verkoopcijfers in het bestelautosegment lijkt de Nederlandse koper – vaak zakelijk – dit jaar om te zijn. Het CBS meldt een toenemend ondernemersvertrouwen en in april stegen de bedrijfsinvesteringen weer. Vrijwel alle importeurs verwachten de komende tijd dan ook groei in het bestelautowagenpark. Zij richten hun pijlen meer dan ooit op de grijze kentekens en de meeste merken hebben een netwerk van speciale bedrijfswagencentra. Wel neemt het aantal verkooppunten af. Vrijwel alle merken snijden in het aantal dealervestigingen en omdat veel personenautodealers ook bestelauto's in de showroom hebben staan, krimpt ook dat netwerk (zie kader Top 12). Een goed voorbeeld is Opel, dat op Europees niveau een aparte business unit heeft opgericht voor bedrijfswagens en ook in Nederland is het team uitgebreid. “Wij denken dat er nog rek zit in bepaalde branches, waaronder de bestelautobranche”, zegt woordvoerder Jeroen Maas. “We verwachten veel van de nieuwe Opel Vivaro die eind deze zomer in de showroom staat.”

Ook leasemaatschappijen zien weer kansen op de bestelautomarkt en lanceren nieuwe producten, strategieën en services om vooral mkbklanten binnen te halen. Want in het mkb zit nog wat rek, blijkt uit een rondvraag in de markt. De voortekenen zijn in ieder geval gunstig, in Q4 van 2013 was er voor het eerst sinds Q1 2011 een stijging te zien in de leaseregistraties. Leasebestellers gaan gemiddeld langer mee dan personenauto's in de lease, de doorstroomsnelheid van die vloot is daarom dan ook lager dan die van de personenautovloot. In 2013 is een kwart van de bestelautovloot ververst. Door in het verleden uitgestelde aankopen en contracten die nu aflopen, verwachten veel leasemaatschappijen en importeurs een grotere vervangingsvraag. Zodra de economie aantrekt is volgens AD-formulemanager Ton Sieljes de bestelautomarkt een van de eerste branches waar dat herstel te zien is. AD biedt haar franchisers vier marketingtools voor de bedrijfswagenmarkt. “Zodra ondernemers weer meer vertrouwen in de economie hebben, zie je dat terug in de aanschaf van bedrijfsauto's. Daar liggen voor onze leden kansen.” Ook Edsge-Jan Westerhof (International Car Lease Holding) denkt dat de daling in de totale Nederlandse bestelwagenmarkt nu wel achter de rug is. “De markt is momenteel stabiel en vanaf begin volgend jaar verwachten we weer een lichte stijging.” Maar er zijn ook sceptici: het Nederlandse wagenpark is volgens Ivecomarketingmanager Wim Meerens zeker aan vervanging toe, “maar er zal niet zoveel nieuw verkocht worden als er vervangen moet worden”.

‘ Er zit nog rek in de bestelautobranche.’

Bankfunctie

Dat de focus van veel leasemaatschappijen steeds meer op mkb’ers en zzp’ers komt te liggen is volgens VNA-directeur Renate Hemerik niet alleen omdat de markt verzadigd is.

“Bedrijven hadden in dat segment van oudsher zelf voldoende liquide middelen en tijd om auto's te beheren. Door de crisis is er de afgelopen jaren minder werkkapitaal beschikbaar, dat vaak hard nodig is voor andere investeringen, en de banken zijn terughoudend. Dan is lease een goed alternatief.” Veel kleinere leasemaatschappijen richtten zich voor de crisis al op het mkb. “Ook is het voor die doelgroep een uitkomst dat zij de risico's van nieuwe technologieën kan verleggen naar de leasemaatschappij.”

‘ Er zal niet zoveel nieuw verkocht worden als er vervangen moet worden.’

Geen verstand

Elektrisch rijden is zo'n nieuwe technologie waar leasemaatschappijen volgens Hemerik bij de marktintroductie een belangrijke rol kunnen spelen. “Ondernemers hebben er vaak geen verstand van, leasemaatschappijen wel, zij kunnen dat risico incalculeren. Het maakt de drempel lager om voor nieuwe techniek te kiezen.” In 2014 zijn er tot en met mei 53 elektrische bestelauto's geregistreerd in Nederland, blijkt uit cijfers van RDC. Toch is Nissan, één van de merken die elektrische bestelauto's levert, optimistisch en woordvoerder Marco Verweij zegt te gaan scoren met de nieuwe e-NV200. “We merken duidelijk dat strenger milieubeleid in steden, zoals milieuzones, een belangrijkere rol gaan spelen in de stadsdistributie. Wij spelen daar op in.”

Nieuwe producten

De grote leasemaatschappijen roeren zich nadrukkelijk. Het blijf niet onopgemerkt dat zzp’ers en mkb’ers de operationele lease opnieuw hebben ontdekt als financieringsvorm. Volgens Folkert Ruiter, marketingmanager van Athlon Car Lease, stijgt de vraag naar flexibiliteit in die doelgroep, ook voor bedrijfswagens. “Zo zien wij meer vraag naar ‘turn key delivery’ (auto + inrichting + bestickering, red) door de leasemaatschappij.” Naast Athlon speelt onder andere Leaseplan in op deze vraag. Deze maand is een nieuwe propositie gelanceerd gericht op de lease en het wagenparkbeheer van lichte bedrijfsauto's. Leaseplan richt zich op het mkb en de grote vloten (>100) met deze vorm van operational lease. Woordvoerder Martijn Versteegen meent dat er nog veel te verbeteren is in het huidige aanbod van de Nederlandse leasemarkt. “Vooral de manier waarop we bestelautolease in de markt zetten is vernieuwd. Een eerste voorzichtige voorspelling is dat ons bestelautowagenpark binnen vijf jaar met vijftig procent zal groeien.”

Downtime

De total cost of ownership (tco) geeft in de zakelijke markt vaak nog een doorslaggevende factor. Volgens Opel-woordvoerder Jeroen Maas letten vooral grote bedrijven goed op de kosten bij de aanschaf van een bedrijfsauto. Merken spelen daarop in door hun werkplaats ook buiten kantooruren te openen, zodat de ‘downtime’ voor een ondernemer zo laag mogelijk blijft. Elf van de twaalf merken uit de lijst hebben verlengde openingstijden. Het kan ook niet anders, stelt Maas. “Het verbruik en de fiscale voordelen bij een lage CO2-uitstoot zijn veel belangrijker geworden dan vijf jaar geleden. Daarnaast wordt het servicepakket veel meer meegenomen bij de aankoopbeslissing.”


TOP 12 BESTELAUTONETWERKEN

(Op basis van registratiecijfers januari t/m mei 2014)

Automotive Management zocht uit hoe de bedrijfswagennetwerken van de grootste merken in Nederland eruit zien. Ook vroegen we ieder merk naar zijn verwachting voor 2014.

1

VOLKSWAGEN

VESTIGINGEN: 175 aftersales, waarvan 87 ook sales doen en 27 VW bedrijfswagencentra zijn en 1 campercentrum is.

VERWACHTINGEN: Marktleider Volkswagen doet traditioneel geen uitspraken over zijn doelstellingen als het gaat om verkoop. Wel heeft VW in de afgelopen periode geïnvesteerd in de bedrijfswagencentra, en zijn de openingstijden verruimd.

2

MERCEDES-BENZ

VESTIGINGEN: 56 sales en 70 servicepunten voor Mercedes-Benz bestelwagens, waarvan 19 puur gericht op bestelwagens.

VERWACHTINGEN: Mercedes is al jaren de onbetwiste nummer twee op de bestelmarkt. Om het netwerk beter te bedienen, wordt vanuit de fabrikant twee keer per dag onderdelen geleverd.

3

RENAULT

VESTIGINGEN: 139 salesvestigingen voor personen- en bedrijfsauto's waarvan 23 Renault PRO+ vestigingen (gespecialiseerd in bedrijfsauto's) en 26 Renault Z.E.-verkooppunten.

VERWACHTINGEN: 2014 is voor Renault een overgangsjaar waarin het merk wil consolideren. Eind deze zomer worden de nieuwe Trafic en Master geïntroduceerd en wordt groei verwacht, vooral in de grootzakelijke markt. Dit alles wel via steeds minder dealers; het salesnetwerk blijft krimpen.

PEUGEOT

VESTIGINGEN: 163, waarvan 27 ook Professional Centers zijn, regionale bedrijfsautospecialisten. Er zijn 8 gespecialiseerde aftersalesvestigingen.

VERWACHTINGEN: De importeur verwacht een gelijk aantal bestelautoverkopen als vorig jaar: 5.200. Verder zijn er geen plannen om het netwerk verder uit te breiden.

FORD

VESTIGINGEN: 201, waarvan 22 Ford Transit Centers.

VERWACHTINGEN: Ford is zeer ambitieus. De Transit is getransformeerd van een model in een bedrijfswagenmerk. Ford wil het marktaandeel de komende jaren tot 15% vergroten. Dat zou het merk Mercedes van de tweede plaats verdringen. Om dit te realiseren is er veel geïnvesteerd in het netwerk. Ruimere openingstijden en voorrang in de werkplaats moeten het voor ondernemers zo aantrekkelijk mogelijk maken.

MERCEDES SPRINTER EUROPESE KOPLOPER

De Mercedes Sprinter is de meest verkochte besteller in de EU. Dat blijkt uit een overzicht van Jato Dynamics. In de top 5 van modellen staan ook Citroën en Fiat. De Ford Transit staat overigens ook twee keer in de top 10. In totaal zijn er in Europa dit jaar 648 duizend bestellers verkocht, tegen 571 duizend vorig jaar.

OPEL

VESTIGINGEN: 65 dealers, waarvan 32 Business Centers voor de zakelijke markt en 70 erkend reparateurs voor zowel personen- als bestelauto's.

VERWACHTINGEN: Opel wil groeien en de positie verbeteren in de segmenten waarin het merk actief is. De importeur is begin 2014 gestart met de uitrol van het bedrijfswagenprogramma Opel4business. Alle vestigingen (65) werken er inmiddels mee.

CITROËN

VESTIGINGEN: 133, waarvan 16 Citroën Business Centers.

VERWACHTINGEN: Citroën streeft dit jaar naar een hoger marktaandeel (2013: 6,3%, red). Dit moet mogelijk gemaakt worden door de introductie van de nieuwe Citroën Grand C4 Picasso Van in juli, de in juni geïntroduceerde Jumper en van de Berlingo. Het merk wil dit jaar groeien naar 20 Business Centers. Dan is er naar eigen zeggen landelijke dekking.

8 FIAT

VESTIGINGEN: 215, waarvan 65 Fiat Professional verkooppunten, 150 aftersalesvestigingen.

VERWACHTINGEN: Fiat verwacht lichte groei ten opzichte van 2013. Onder andere van de nieuwe Ducato wordt veel verwacht. Fiat (Professional) zet in op de laagste total cost of ownership.

9 NISSAN

VESTIGINGEN: 107, waaronder vier Nissan Business Centers.

VERWACHTINGEN: In april is de elektrische bedrijfsauto e-NV200 gelanceerd, die vanaf augustus/september uitgeleverd wordt. Nissan doet geen uitspraken over de verwachte verkopen, maar heeft hoge verwachtingen.

10 IVECO

VESTIGINGEN: 55, allemaal aftersales, 41 doen ook sales. Alle dealers zijn ook een Fiat Professional-vestiging.

VERWACHTINGEN: Het merk denkt in 2014 2.200 voertuigen te verkopen. Dat is ambitieus want tot en met mei zijn er 485 verkocht. De groei moet onder meer komen van de nieuwe Daily.

11 DACIA

VESTIGINGEN: 186 in totaal, waarvan 69 salesvestigingen.

VERWACHTINGEN: Dacia wil groeien in de kleinzakelijke markt, met de Dokker Van. Het salesnetwerk van Dacia – dealers verkopen zowel personen- als bedrijfswagens – krimpt wel, het aftersalesnetwerk blijft gelijk.

12 TOYOTA

AANTAL VESTIGINGEN TOTAAL: 132, 110 dealers en 22 erkend reparateurs doen allemaal ook bestelauto's.

VERWACHTINGEN: Toyota verwacht 400 bedrijfswagens te verkopen. Het gamma en het aantal vestigingen blijft daarbij gelijk. Toyota heeft geen verruimde openingstijden.



BESTELLEN EN ONDERHOUDEN

Wat doen de grootste leasemaatschappijen op de markt van bestelwagens?

ATHLON CAR LEASE

BESTELAUTO'S: Ja, alle merken.

PRODUCTEN: Gelijk aan personenauto's.

ONDERHOUD: Bij aangesloten dealers in de betreffende regio en de Athlon Service Centres. Voor specifieke onderhoudsbehoeften, zoals service in de avonduren, werkt de leasemaatschappij samen met bedrijfswagendealers.

AANTAL: Athlon zegt niet hoeveel het er onder contract heeft.

LEASEPLAN

BESTELAUTO'S: Ja, alle merken.

PRODUCTEN: Gelijk aan personenauto's.

ONDERHOUD: De eigen service centers in Breukelen en Veghel, dealers en universele garages.

AANTAL: Het totale wagenpark bedraagt 120 duizend voertuigen. Uit concurrentieoverwegingen wordt de verhouding niet gemeld. Het bedrijf zet de komende tijd wel vol in op de bedrijfswagenmarkt en doet de voorzichtige voorspelling in de komende vijf jaar 50% te groeien.

ALPHABET

BESTELAUTO'S: Ja, alle merken.

PRODUCTEN: Gelijk aan personenauto's.

ONDERHOUD: Bij de leverende dealers (net als bij personenauto's).

AANTAL: Onbekend, groei van 5 tot 10% in 2014. Focus ligt op bedrijfsleven en dan meer specifiek op het mkb.

INTERNATIONAL CAR LEASE HOLDING

BESTELAUTO'S: Alle labels – Direct Lease, J&T Autolease en Van Mossel Leasing – bieden bestelauto's in de lease.

PRODUCTEN: Gelijk aan personenauto's.

ONDERHOUD: Dealergebonden kanaal. Mede-eigenaar Van Mossel is zelf bedrijfswagendealer van de merken Opel, Volkswagen en sinds april ook Peugeot, en neemt in die regio's het onderhoud van die merken op zich.

AANTAL: Jaarlijks verleasen de drie leasemaatschappijen samen zo'n vierduizend bestelauto's. Nu Peugeot is toegevoegd aan de groep wordt een lichte groei in aantallen verwacht voor 2014.












Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.