Visie op brandstoffenmix 2050

Redactie Redactie
• Laatste update:

Doel van dit visiedocument is om een robuust groeipad te ontwikkelen voor technologieën en energiedragers die nodig zijn om deze CO2-reductie te halen. Daarbij wordt ook rekening gehouden met andere doelstellingen, zoals luchtkwaliteit en energiezekerheid. Een succesvolle aanpak zal een mix zijn van bijvoorbeeld lng/cng, groengas, diesel, benzine, waterstof, elektriciteit, bioen (CO2-neutrale) synthetische brandstoff en. De afgesproken doelstellingen zijn immers zo ambitieus dat al het beschikbare daarvoor moet worden ingezet.

Voor RAI Vereniging staat daarbij steeds ‘technologie- en brandstofneutraliteit’ voorop; dus niet de specifieke technologie of brandstof die wordt ingezet is van belang, maar alleen de daarmee te behalen milieudoelen tellen.

Aan tafel

De afgelopen maanden hebben ruim 100 organisaties aan deze visie gewerkt.

Vertegenwoordigd waren de (rijks)overheid, milieuorganisaties, voertuig- en energieleveranciers, gebruikers en kennisinstituten. Om dit complexe proces tot een goed einde te brengen werd de groep in deze ‘tafels’ opgedeeld: elektrisch rijden, rijden op waterstof, rijden op gasvormige brandstoff en, rijden op vloeibare brandstoff en, scheepvaart en luchtvaart. De tafels onderzochten ieder voor zich de mogelijkheden, het tijdspad, de benodigde ondersteuning en de koppelkansen met andere tafels. Daarnaast verkenden zij de mogelijkheden voor groene groei. RAI Vereniging en haar leden zijn zeer direct betrokken geweest bij deze tafels, waarbij de Commissie Strategische Beleidsvoorbereiding van afdeling Auto's een belangrijke coördinerende rol vervulde. Meerdere leden van diverse merken brachten hun specifieke kennis in.

Winst van deze werkwijze is dat wij vanaf de eerste pennenstreek betrokken zijn bij beleidsontwikkeling door de overheid, wat op korte (en langere) termijn een consistenter beleid moet opleveren dat ook strookt met onze visie en duurzaamheidsagenda. Daarbij werd in dit proces ook het idee van de ‘maakbare samenleving’ ingewisseld voor een meer realistische aanpak en groeide de acceptatie van elkaars standpunten en mogelijkheden.

Koffiedik

Nu voorspellen hoe de brandstoff enmix er in 2050 uitziet heeft een zeker ‘koffiedikgehalte’. Elektrisch rijden en rijden op waterstof bijvoorbeeld zijn nog in hun ontwikkelingsfase; er zijn technologische en prijsdoorbraken nodig om deze technologieën voor de gehele markt acceptabel te krijgen. En de verbrandingsmotor, die nog sterk aan efficiency zal winnen, kan ook in 2050 een wezenlijke bijdrage leveren, zeker in combinatie met CO2-neutrale(re) brandstoff en. De discussie rond duurzaamheidscriteria voor ‘goede biobrandstoff en’ is echter nog niet afgerond. Daarbij worden de fossiele brandstoff en vooral voorzien van toepassingen waarvoor op dit moment weinig alternatieven zijn, zoals zwaar transport over lange afstanden. Voor al deze ontwikkelingen is Nederland tot slot in grote mate a_ ankelijk van Europa en de rest van de wereld.

Uiteindelijk is het de markt die bepaalt hoe de brandstoff enmix er in 2050 uitziet. De ‘visie op de brandstoff enmix’ beoogt om deze transities vroegtijdig in te zetten, ermee te leren omgaan en de marktkansen voor de Nederlandse samenleving te creëren.

Visie en actie

De rapportages van deze ‘tafels’ zijn nu samengevoegd tot een onderbouwd concept- visiedocument, dat onlangs is aange – boden aan staatssecretaris Wilma Mansveld van Infrastructuur en Milieu. Zij zal het na de zomer naar de Tweede Kamer sturen. In de tussenliggende tijd kunnen alle stakeholders hun commentaar op het visiedocument geven. In de tweede helft van 2014 wordt dan op het fundament van de ‘Visie op de brandstoff enmix 2050’ een actieplan uitgewerkt om tot concrete (politieke) uitvoering te komen.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Visie op brandstoffenmix 2050 | Automotive Online

Visie op brandstoffenmix 2050

Redactie Redactie
• Laatste update:

Doel van dit visiedocument is om een robuust groeipad te ontwikkelen voor technologieën en energiedragers die nodig zijn om deze CO2-reductie te halen. Daarbij wordt ook rekening gehouden met andere doelstellingen, zoals luchtkwaliteit en energiezekerheid. Een succesvolle aanpak zal een mix zijn van bijvoorbeeld lng/cng, groengas, diesel, benzine, waterstof, elektriciteit, bioen (CO2-neutrale) synthetische brandstoff en. De afgesproken doelstellingen zijn immers zo ambitieus dat al het beschikbare daarvoor moet worden ingezet.

Voor RAI Vereniging staat daarbij steeds ‘technologie- en brandstofneutraliteit’ voorop; dus niet de specifieke technologie of brandstof die wordt ingezet is van belang, maar alleen de daarmee te behalen milieudoelen tellen.

Aan tafel

De afgelopen maanden hebben ruim 100 organisaties aan deze visie gewerkt.

Vertegenwoordigd waren de (rijks)overheid, milieuorganisaties, voertuig- en energieleveranciers, gebruikers en kennisinstituten. Om dit complexe proces tot een goed einde te brengen werd de groep in deze ‘tafels’ opgedeeld: elektrisch rijden, rijden op waterstof, rijden op gasvormige brandstoff en, rijden op vloeibare brandstoff en, scheepvaart en luchtvaart. De tafels onderzochten ieder voor zich de mogelijkheden, het tijdspad, de benodigde ondersteuning en de koppelkansen met andere tafels. Daarnaast verkenden zij de mogelijkheden voor groene groei. RAI Vereniging en haar leden zijn zeer direct betrokken geweest bij deze tafels, waarbij de Commissie Strategische Beleidsvoorbereiding van afdeling Auto's een belangrijke coördinerende rol vervulde. Meerdere leden van diverse merken brachten hun specifieke kennis in.

Winst van deze werkwijze is dat wij vanaf de eerste pennenstreek betrokken zijn bij beleidsontwikkeling door de overheid, wat op korte (en langere) termijn een consistenter beleid moet opleveren dat ook strookt met onze visie en duurzaamheidsagenda. Daarbij werd in dit proces ook het idee van de ‘maakbare samenleving’ ingewisseld voor een meer realistische aanpak en groeide de acceptatie van elkaars standpunten en mogelijkheden.

Koffiedik

Nu voorspellen hoe de brandstoff enmix er in 2050 uitziet heeft een zeker ‘koffiedikgehalte’. Elektrisch rijden en rijden op waterstof bijvoorbeeld zijn nog in hun ontwikkelingsfase; er zijn technologische en prijsdoorbraken nodig om deze technologieën voor de gehele markt acceptabel te krijgen. En de verbrandingsmotor, die nog sterk aan efficiency zal winnen, kan ook in 2050 een wezenlijke bijdrage leveren, zeker in combinatie met CO2-neutrale(re) brandstoff en. De discussie rond duurzaamheidscriteria voor ‘goede biobrandstoff en’ is echter nog niet afgerond. Daarbij worden de fossiele brandstoff en vooral voorzien van toepassingen waarvoor op dit moment weinig alternatieven zijn, zoals zwaar transport over lange afstanden. Voor al deze ontwikkelingen is Nederland tot slot in grote mate a_ ankelijk van Europa en de rest van de wereld.

Uiteindelijk is het de markt die bepaalt hoe de brandstoff enmix er in 2050 uitziet. De ‘visie op de brandstoff enmix’ beoogt om deze transities vroegtijdig in te zetten, ermee te leren omgaan en de marktkansen voor de Nederlandse samenleving te creëren.

Visie en actie

De rapportages van deze ‘tafels’ zijn nu samengevoegd tot een onderbouwd concept- visiedocument, dat onlangs is aange – boden aan staatssecretaris Wilma Mansveld van Infrastructuur en Milieu. Zij zal het na de zomer naar de Tweede Kamer sturen. In de tussenliggende tijd kunnen alle stakeholders hun commentaar op het visiedocument geven. In de tweede helft van 2014 wordt dan op het fundament van de ‘Visie op de brandstoff enmix 2050’ een actieplan uitgewerkt om tot concrete (politieke) uitvoering te komen.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.