Noorden en Oosten hard getroffen

Leegstand blijft een zorgenkind

Redactie Redactie
• Laatste update:

Op 24 maart dit jaar stond er 842 duizend vierkante meter aan automotive vastgoed te koop of te huur, verdeeld over ruim 700 panden. Dat zijn 25% panden meer dan bij de laatste telling, in september vorig jaar. Deels komt dat doordat de zoekmethoden verfijnd zijn, maar vooral omdat de leegstand toeneemt als gevolg van het beëindigen van de bedrijfsactiviteiten. Er staan 314 voormalige dealerpanden leeg. De meeste leegstaande dealerpanden zijn van voormalige Opel-, Volkswagen- en Ford-dealers.

En de vastgoedmarkt blijft voorlopig in beweging. Een surseance van een grote speler als Pouw Peugeot levert direct een behoorlijk aantal leegstaande panden op (goed voor 29 duizend m2). Daarnaast zijn diverse importeurs bezig met het saneren van hun netwerken. Opel saneert momenteel hard, Volkswagen heeft dat voor een groot deel al gedaan en bij Ford zal de leegstand toenemen omdat de importeur juist in de komende tijd veel gaat snijden. In sommige gevallen worden in de vrijgekomen panden wel weer nieuwe dealeractiviteiten gestart. Vaak wordt er in dergelijke panden een universeel bedrijf gestart. En dat vergroot de druk op de universele markt, waar de bedrijven het al zwaar hebben. De leegstand neemt ook in die hoek snel toe.

Flink gesneden

In de noordoostelijke provincies zien we de grootste toename van het aantal leegstaande panden. Overijssel en Drenthe tellen minder inwoners dan de westelijke provincies, maar kenden altijd veel dealerdaken per inwoner. Deze ‘penetratiegraad’ neemt nu dus fors af. Het stedelijke gebied Almelo/ Enschede/Hengelo telt bijna 30 leegstaande autopanden, een gevolg van het feit dat één vestiging voldoende is om alle drie de steden te bedienen. Hetzelfde geldt in de regio Maastricht/Roermond/Heerlen. De leegstand in Groot-Amsterdam (Amsterdam/Amstelveen) bedraagt 20 gebouwen. Alle grote dealerbedrijven (Van Kouwen, Stern, Pon Dealergroep) hebben al flink gesneden, dus de verwachting is dat er in dit gebied niet veel leegstand bij komt. Door de economische crisis schrijft een groot aantal dealers rode cijfers. Dat nadeel kan op termijn een voordeel blijken. Dat is goed uit leggen aan de hand van een actueel voorbeeld. Importeur Fiat snijdt momenteel als een razende in zijn netwerk. Er moeten Pentadealers komen, grote dealers die alle Fiat-merken (Alfa Romeo, Lancia, Fiat, Abarth en Jeep) vertegenwoordigen. Dat betekent minder dealers en minder dealerdaken (kleinere vestigingen moeten sluiten). Hoewel Fiat het graag anders ziet, besluiten veel van deze grote dealers om de verschillende merken vanuit één showroom te voeren. De importeur heeft momenteel echter weinig te eisen (lees: lage volumes) en de dealers zijn niet in de positie om te investeren in meerdere panden. Zodra de volumes aantrekken, neemt naar verwachting het aantal multimerk-dealerpanden weer af. Dan zou ook een aantal van de nu leegstaande panden weer kunnen worden gevuld. Maar met het faillissement van Pouw Automotive Groep en zeventig procent van de dealers die vorig jaar verlies leden, is dat slechts een schrale troost.

Alternatieve invulling

Niet in alle negentig panden die een nieuwe huurder of eigenaar hebben gevonden, vinden nog automotive-activiteiten plaats. Een van de opvallendste nieuwe huurders zijn wereldrestaurant Altijd en het all you can eat sushirestaurant Fuji-Fuji in de voormalige Smart-toren in Capelle aan den IJssel. Het sushirestaurant wordt gevestigd in de voormalige showroom, het wereldrestaurant komt op de begane grond van het pand. De toren zelf staat nog leeg: het is niet mogelijk om daar mensen te laten dineren. De gemeente veranderde vorig jaar het bestemmingsplan voor het pand, dat jaren leegstond. Ook zijn er een tiental retailketens die zich in autopanden vestigingen, bijvoorbeeld De Keukenzaak in Schagen. Dit bedrijf is in een pand getrokken van Martin Schilder.

Zodra de volumes aantrekken, neemt het aantal multi-dealerpanden af.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Leegstand blijft een zorgenkind | Automotive Online
Noorden en Oosten hard getroffen

Leegstand blijft een zorgenkind

Redactie Redactie
• Laatste update:

Op 24 maart dit jaar stond er 842 duizend vierkante meter aan automotive vastgoed te koop of te huur, verdeeld over ruim 700 panden. Dat zijn 25% panden meer dan bij de laatste telling, in september vorig jaar. Deels komt dat doordat de zoekmethoden verfijnd zijn, maar vooral omdat de leegstand toeneemt als gevolg van het beëindigen van de bedrijfsactiviteiten. Er staan 314 voormalige dealerpanden leeg. De meeste leegstaande dealerpanden zijn van voormalige Opel-, Volkswagen- en Ford-dealers.

En de vastgoedmarkt blijft voorlopig in beweging. Een surseance van een grote speler als Pouw Peugeot levert direct een behoorlijk aantal leegstaande panden op (goed voor 29 duizend m2). Daarnaast zijn diverse importeurs bezig met het saneren van hun netwerken. Opel saneert momenteel hard, Volkswagen heeft dat voor een groot deel al gedaan en bij Ford zal de leegstand toenemen omdat de importeur juist in de komende tijd veel gaat snijden. In sommige gevallen worden in de vrijgekomen panden wel weer nieuwe dealeractiviteiten gestart. Vaak wordt er in dergelijke panden een universeel bedrijf gestart. En dat vergroot de druk op de universele markt, waar de bedrijven het al zwaar hebben. De leegstand neemt ook in die hoek snel toe.

Flink gesneden

In de noordoostelijke provincies zien we de grootste toename van het aantal leegstaande panden. Overijssel en Drenthe tellen minder inwoners dan de westelijke provincies, maar kenden altijd veel dealerdaken per inwoner. Deze ‘penetratiegraad’ neemt nu dus fors af. Het stedelijke gebied Almelo/ Enschede/Hengelo telt bijna 30 leegstaande autopanden, een gevolg van het feit dat één vestiging voldoende is om alle drie de steden te bedienen. Hetzelfde geldt in de regio Maastricht/Roermond/Heerlen. De leegstand in Groot-Amsterdam (Amsterdam/Amstelveen) bedraagt 20 gebouwen. Alle grote dealerbedrijven (Van Kouwen, Stern, Pon Dealergroep) hebben al flink gesneden, dus de verwachting is dat er in dit gebied niet veel leegstand bij komt. Door de economische crisis schrijft een groot aantal dealers rode cijfers. Dat nadeel kan op termijn een voordeel blijken. Dat is goed uit leggen aan de hand van een actueel voorbeeld. Importeur Fiat snijdt momenteel als een razende in zijn netwerk. Er moeten Pentadealers komen, grote dealers die alle Fiat-merken (Alfa Romeo, Lancia, Fiat, Abarth en Jeep) vertegenwoordigen. Dat betekent minder dealers en minder dealerdaken (kleinere vestigingen moeten sluiten). Hoewel Fiat het graag anders ziet, besluiten veel van deze grote dealers om de verschillende merken vanuit één showroom te voeren. De importeur heeft momenteel echter weinig te eisen (lees: lage volumes) en de dealers zijn niet in de positie om te investeren in meerdere panden. Zodra de volumes aantrekken, neemt naar verwachting het aantal multimerk-dealerpanden weer af. Dan zou ook een aantal van de nu leegstaande panden weer kunnen worden gevuld. Maar met het faillissement van Pouw Automotive Groep en zeventig procent van de dealers die vorig jaar verlies leden, is dat slechts een schrale troost.

Alternatieve invulling

Niet in alle negentig panden die een nieuwe huurder of eigenaar hebben gevonden, vinden nog automotive-activiteiten plaats. Een van de opvallendste nieuwe huurders zijn wereldrestaurant Altijd en het all you can eat sushirestaurant Fuji-Fuji in de voormalige Smart-toren in Capelle aan den IJssel. Het sushirestaurant wordt gevestigd in de voormalige showroom, het wereldrestaurant komt op de begane grond van het pand. De toren zelf staat nog leeg: het is niet mogelijk om daar mensen te laten dineren. De gemeente veranderde vorig jaar het bestemmingsplan voor het pand, dat jaren leegstond. Ook zijn er een tiental retailketens die zich in autopanden vestigingen, bijvoorbeeld De Keukenzaak in Schagen. Dit bedrijf is in een pand getrokken van Martin Schilder.

Zodra de volumes aantrekken, neemt het aantal multi-dealerpanden af.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.