Albert Tulp verruilde Daihatsu voor Suzuki

`twee plakken kaas is lekker, drie is te veel`

Leonard van den Berg Leonard van den Berg
• Laatste update:

Albert Tulp (48) is bijna letterlijk geboren en getogen in het garagebedrijf dat zijn grootvader en vader in 1953 begonnen. In 1987, als 22-jarige, trad hij zelf in dienst. “De vraag was simpel: Wil je in het bedrijf of niet? Daar was geen twijfel over.” Tien jaar later, in 1997, nam hij het geheel over. “We zijn een klein bedrij_ e met twee monteurs, en ik sleutel zelf mee”, zegt de nuchtere Groninger. “Klanten zitten ’s ochtends letterlijk met een kop koffie bij ons aan de kantinetafel. Dat vinden we prettig en dat moet zo blijven. Het geeft openheid en vertrouwen. Groter worden hoeft niet. Ik zeg altijd: Twee plakken kaas op brood is lekker, drie is te veel.” Met circa 1.600 klanten (waarvan 70 procent particulier) boekt Auto Tulp uit verkoop, werkplaats en bandenopslag een jaaromzet van zo’n 1,6 miljoen euro. Het laatste jaar met Daihatsu verkocht hij iets meer dan 100 nieuwe auto’s plus zo’n 250 occasions: de betere naar particulieren, de oudere naar de handel. “Wij geven garantie zonder discussie”, licht hij toe. “Maar ik wil er ook niet op leeglopen. Dus wat ik verkoop, moet goed zijn.”

Niet te jong

Voor zijn marketing gelooft Tulp vooral in mond-tot-mondreclame. “Mede daarom geven we vaak gratis een van onze zes leenauto’s mee. Dat kost weinig maar werkt goed. Bovendien geeft het ons de vrijheid om zo nodig te schuiven in onze werkplaatsplanning. Een zakelijke klant met haast kunnen we dan iets makkelijker naar voren halen. Dat geeft flexibiliteit én rust.”

Heeft Tulp ooit een franchise overwogen, voor meer zichtbaarheid? “Geen denken aan. Heb je de voorwaarden van zo’n Vakgarage wel eens gelezen? Die staan vol met eisen waar ik liever voor bedank. Ik heb zelf goede leveranciers. Er komen hier niet van die bordjes aan de gevel.”

Online, daar is Tulp niet van. “Mensen komen hun beloften daar minder goed na. Ik zet wel eens een occasion op Autotrader. Maar als daar een afspraak uit volgt voor een proefrit, zit ik vaak voor niks te wachten.” Zelfs onderdelen bestellen via internet vindt hij niks. “Het is me veel te vaak gebeurd dat ik ze niet op tijd binnen had. Terwijl de klus wel stond ingepland en de klant erop rekende. Veel te vaag. Ik heb liever een mens aan de telefoon.”

Wat verwacht Tulp van zijn nieuwe merk, na het vertrek van Daihatsu? “De Suzuki Splash is voor veel Daihatsu-rijders een prima alternatief. En met de Swift kunnen we ons bestand wellicht nog wat verjongen.” Maar niet té jong, vindt hij. “Mensen vanaf de veertig hebben wat meer te besteden en zijn voor ons veel interessanter. Die vijver, daar zitten we goed in.”

Auto Tulp in ’t kort

Auto Tulp uit Hoogezand-Sappemeer (sinds 1953) was vanaf 1968 Fiat-dealer. In 1982 stapte het bedrijf over op Daihatsu. In de ‘Kroymans-jaren’ van 2002-2009 voerde het daarnaast ook Kia. Sinds 1 februari prijkt Suzuki aan de gevel én in de 1.000 m2 grote showroom.

`twee plakken kaas is lekker, drie is te veel` | Automotive Online
Albert Tulp verruilde Daihatsu voor Suzuki

`twee plakken kaas is lekker, drie is te veel`

Leonard van den Berg Leonard van den Berg
• Laatste update:

Albert Tulp (48) is bijna letterlijk geboren en getogen in het garagebedrijf dat zijn grootvader en vader in 1953 begonnen. In 1987, als 22-jarige, trad hij zelf in dienst. “De vraag was simpel: Wil je in het bedrijf of niet? Daar was geen twijfel over.” Tien jaar later, in 1997, nam hij het geheel over. “We zijn een klein bedrij_ e met twee monteurs, en ik sleutel zelf mee”, zegt de nuchtere Groninger. “Klanten zitten ’s ochtends letterlijk met een kop koffie bij ons aan de kantinetafel. Dat vinden we prettig en dat moet zo blijven. Het geeft openheid en vertrouwen. Groter worden hoeft niet. Ik zeg altijd: Twee plakken kaas op brood is lekker, drie is te veel.” Met circa 1.600 klanten (waarvan 70 procent particulier) boekt Auto Tulp uit verkoop, werkplaats en bandenopslag een jaaromzet van zo’n 1,6 miljoen euro. Het laatste jaar met Daihatsu verkocht hij iets meer dan 100 nieuwe auto’s plus zo’n 250 occasions: de betere naar particulieren, de oudere naar de handel. “Wij geven garantie zonder discussie”, licht hij toe. “Maar ik wil er ook niet op leeglopen. Dus wat ik verkoop, moet goed zijn.”

Niet te jong

Voor zijn marketing gelooft Tulp vooral in mond-tot-mondreclame. “Mede daarom geven we vaak gratis een van onze zes leenauto’s mee. Dat kost weinig maar werkt goed. Bovendien geeft het ons de vrijheid om zo nodig te schuiven in onze werkplaatsplanning. Een zakelijke klant met haast kunnen we dan iets makkelijker naar voren halen. Dat geeft flexibiliteit én rust.”

Heeft Tulp ooit een franchise overwogen, voor meer zichtbaarheid? “Geen denken aan. Heb je de voorwaarden van zo’n Vakgarage wel eens gelezen? Die staan vol met eisen waar ik liever voor bedank. Ik heb zelf goede leveranciers. Er komen hier niet van die bordjes aan de gevel.”

Online, daar is Tulp niet van. “Mensen komen hun beloften daar minder goed na. Ik zet wel eens een occasion op Autotrader. Maar als daar een afspraak uit volgt voor een proefrit, zit ik vaak voor niks te wachten.” Zelfs onderdelen bestellen via internet vindt hij niks. “Het is me veel te vaak gebeurd dat ik ze niet op tijd binnen had. Terwijl de klus wel stond ingepland en de klant erop rekende. Veel te vaag. Ik heb liever een mens aan de telefoon.”

Wat verwacht Tulp van zijn nieuwe merk, na het vertrek van Daihatsu? “De Suzuki Splash is voor veel Daihatsu-rijders een prima alternatief. En met de Swift kunnen we ons bestand wellicht nog wat verjongen.” Maar niet té jong, vindt hij. “Mensen vanaf de veertig hebben wat meer te besteden en zijn voor ons veel interessanter. Die vijver, daar zitten we goed in.”

Auto Tulp in ’t kort

Auto Tulp uit Hoogezand-Sappemeer (sinds 1953) was vanaf 1968 Fiat-dealer. In 1982 stapte het bedrijf over op Daihatsu. In de ‘Kroymans-jaren’ van 2002-2009 voerde het daarnaast ook Kia. Sinds 1 februari prijkt Suzuki aan de gevel én in de 1.000 m2 grote showroom.