BMW gaat voor minder verkopers en meer genieen

Niemand zwaait chevrolet uit

Redactie Redactie
• Laatste update:

De Autosalon van Genève kende ook dit jaar een enorm aantal primeurs. Niet voor niets is de beurs de hoogmis van de auto- industrie. Maar toch was het een redelijk bescheiden aangelegenheid. Het blijft pracht en praal, maar aan de details (zoals minder beurs babes en minder journalisten) merk je dat iedereen iets terughoudender is. Wellicht mede hierdoor was er veel aandacht voor de kleintjes. De Peugeot 108, Toyota Aygo, Citroën C1 en Renault Twingo trokken de aandacht. Opvallend daarbij is dat alle nieuwe modellen in het A-segment in steeds meer varianten en meer gepersonaliseerd geleverd kunnen worden. Daarmee volgen ze de trend die Fiat met de 500 inzette. Hard nodig om toch wat extra te kunnen verdienen aan deze populaire, maar marge-arme auto's. Concurrentie komt in ieder geval niet langer van de Chevrolet Aveo. Er stonden geen Aveo's, Sparks, Captiva's of Volts, maar alleen de ‘iconics’ als de Corvette op de stand van Chevrolet, die werd gedeeld met Cadillac. Daarmee was het een van de grootste en daardoor optisch minst bezochte stands van de beurs. Er werd duidelijk gemaakt dat er in Europa afscheid genomen wordt van de Aziatische tak van Chevrolet. Cadillac en Chevrolet worden in Europa in elkaar geschoven. Twee merken die vooral in Europa aanwezig willen blijven, omdat het hun marktpositie in de rest van de wereld versterkt.

Daarvan maakte ook Vijay Iver, hoofd communicatie, geen geheim. “Wij hebben de volledige steun van het GM-hoofdkantoor om te groeien. Maar dat zal stapsgewijs plaatsvinden”, zegt Iver. “De bedoeling is wel dat we naarmate we ons portfolio uitbreiden een ‘challenger’ worden van de gevestigde premiummerken.” Tot welke groei het moet leiden, zegt Iver niet. “Ik wil niet meer beloven dan we waar kunnen maken.”

De ontmanteling van het dealernetwerk in Europa verloopt volgens plan. Iedere dealer heeft een individueel aanbod gekregen. In Nederland heeft ongeveer 90 procent dat geaccepteerd, de rest is nog in gesprek. De dealercontracten zijn opgezegd en lopen eind 2015 af. “Voor dealers die recentelijk veel geïnvesteerd hebben, is het zuur”, vertelt Adriaan de Vries, Cadillac-importeur en grootste Chevrolet-dealer van Nederland. Voor hem is het een schrale troost dat hij al beide merken voert. Maar ondanks de aantocht van nieuwe, zuinigere en kleinere modellen, gaan het nooit volumemerken worden. “En wij deden toch zo'n 400 nieuwe Chevrolets per jaar. Die ga je missen.”

Bye Bye verkoopadviseur

Bij BMW zijn de zaakjes op orde. De stand is als vanouds, er is groei, er wordt geld verdiend en er is ruimte om te investeren. Bijvoorbeeld in een nieuwe flagshipstore in Amsterdam. Net als in andere grote steden heeft BMW daar zijn eigen vestiging. De investeringen die BMW daar doet zijn voor andere dealers niet weggelegd, het gaat bij deze vestigingen ook minder om puur de winstgevendheid. Maar ook van alle niet-eigen dealers, wereldwijd zo'n 3.000, worden investeringen verwacht. En dan vooral in de relatie met de klant. Zo is er de productgenius. Een medewerker die alles weet van de opties die een BMW biedt. BMW test deze functie al ruim een jaar en dat is uitstekend bevallen. “In de komende jaren wordt de rol van de productgenius steeds groter en neemt die van de verkoopadviseur af”, zegt Ian Robertson, verantwoordelijk voor sales en marketing bij de fabrikant. “De soms wat gespannen verhouding tussen verkoopadviseur en klant is daarmee verleden tijd. De productgenius weet alles van de mogelijkheden en kan de klant hierover rustig informeren, hij heeft namelijk geen targets. De verkoopadviseur kan vervolgens de deal rondmaken”, legt Robertson uit. Hij verwacht dat er in de toekomst minder adviseurs en meer geniussen nodig zijn. Naast de genius zijn er meer aspecten aan de ‘future strategy’ zoals hij het omschrijft. Om de relatie tussen dealer en klant verder te bevorderen kan iedere klant zijn dealer een – op de site zichtbare – score geven. “Goede dealers deden dat al, maar minder goede waren bang dat het klanten zou wegjagen. Maar dat doen ze dan toch echt zelf”, aldus Robertson.

‘De rol van de verkoopadviseur neemt af.’

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Niemand zwaait chevrolet uit | Automotive Online
BMW gaat voor minder verkopers en meer genieen

Niemand zwaait chevrolet uit

Redactie Redactie
• Laatste update:

De Autosalon van Genève kende ook dit jaar een enorm aantal primeurs. Niet voor niets is de beurs de hoogmis van de auto- industrie. Maar toch was het een redelijk bescheiden aangelegenheid. Het blijft pracht en praal, maar aan de details (zoals minder beurs babes en minder journalisten) merk je dat iedereen iets terughoudender is. Wellicht mede hierdoor was er veel aandacht voor de kleintjes. De Peugeot 108, Toyota Aygo, Citroën C1 en Renault Twingo trokken de aandacht. Opvallend daarbij is dat alle nieuwe modellen in het A-segment in steeds meer varianten en meer gepersonaliseerd geleverd kunnen worden. Daarmee volgen ze de trend die Fiat met de 500 inzette. Hard nodig om toch wat extra te kunnen verdienen aan deze populaire, maar marge-arme auto's. Concurrentie komt in ieder geval niet langer van de Chevrolet Aveo. Er stonden geen Aveo's, Sparks, Captiva's of Volts, maar alleen de ‘iconics’ als de Corvette op de stand van Chevrolet, die werd gedeeld met Cadillac. Daarmee was het een van de grootste en daardoor optisch minst bezochte stands van de beurs. Er werd duidelijk gemaakt dat er in Europa afscheid genomen wordt van de Aziatische tak van Chevrolet. Cadillac en Chevrolet worden in Europa in elkaar geschoven. Twee merken die vooral in Europa aanwezig willen blijven, omdat het hun marktpositie in de rest van de wereld versterkt.

Daarvan maakte ook Vijay Iver, hoofd communicatie, geen geheim. “Wij hebben de volledige steun van het GM-hoofdkantoor om te groeien. Maar dat zal stapsgewijs plaatsvinden”, zegt Iver. “De bedoeling is wel dat we naarmate we ons portfolio uitbreiden een ‘challenger’ worden van de gevestigde premiummerken.” Tot welke groei het moet leiden, zegt Iver niet. “Ik wil niet meer beloven dan we waar kunnen maken.”

De ontmanteling van het dealernetwerk in Europa verloopt volgens plan. Iedere dealer heeft een individueel aanbod gekregen. In Nederland heeft ongeveer 90 procent dat geaccepteerd, de rest is nog in gesprek. De dealercontracten zijn opgezegd en lopen eind 2015 af. “Voor dealers die recentelijk veel geïnvesteerd hebben, is het zuur”, vertelt Adriaan de Vries, Cadillac-importeur en grootste Chevrolet-dealer van Nederland. Voor hem is het een schrale troost dat hij al beide merken voert. Maar ondanks de aantocht van nieuwe, zuinigere en kleinere modellen, gaan het nooit volumemerken worden. “En wij deden toch zo'n 400 nieuwe Chevrolets per jaar. Die ga je missen.”

Bye Bye verkoopadviseur

Bij BMW zijn de zaakjes op orde. De stand is als vanouds, er is groei, er wordt geld verdiend en er is ruimte om te investeren. Bijvoorbeeld in een nieuwe flagshipstore in Amsterdam. Net als in andere grote steden heeft BMW daar zijn eigen vestiging. De investeringen die BMW daar doet zijn voor andere dealers niet weggelegd, het gaat bij deze vestigingen ook minder om puur de winstgevendheid. Maar ook van alle niet-eigen dealers, wereldwijd zo'n 3.000, worden investeringen verwacht. En dan vooral in de relatie met de klant. Zo is er de productgenius. Een medewerker die alles weet van de opties die een BMW biedt. BMW test deze functie al ruim een jaar en dat is uitstekend bevallen. “In de komende jaren wordt de rol van de productgenius steeds groter en neemt die van de verkoopadviseur af”, zegt Ian Robertson, verantwoordelijk voor sales en marketing bij de fabrikant. “De soms wat gespannen verhouding tussen verkoopadviseur en klant is daarmee verleden tijd. De productgenius weet alles van de mogelijkheden en kan de klant hierover rustig informeren, hij heeft namelijk geen targets. De verkoopadviseur kan vervolgens de deal rondmaken”, legt Robertson uit. Hij verwacht dat er in de toekomst minder adviseurs en meer geniussen nodig zijn. Naast de genius zijn er meer aspecten aan de ‘future strategy’ zoals hij het omschrijft. Om de relatie tussen dealer en klant verder te bevorderen kan iedere klant zijn dealer een – op de site zichtbare – score geven. “Goede dealers deden dat al, maar minder goede waren bang dat het klanten zou wegjagen. Maar dat doen ze dan toch echt zelf”, aldus Robertson.

‘De rol van de verkoopadviseur neemt af.’

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.