Audi-rijders het meest loyaal, Fiat-rijders het minst

Ik blijf je trouw, tenzij

Redactie Redactie
• Laatste update:

Nederlanders zijn over het algemeen redelijk merkvast als het gaat om hun auto. Behalve als het gaat om merken die weinig tot de verbeelding spreken of als onbetrouwbaar worden gezien. Logisch gevolg van deze constatering: bezitters van een Audi-occasion zijn het meest trouw aan hun merk.

Gevolgd door eigenaren van een gebruikte Toyota of BMW.

Mitsubishi, Fiat en Nissan hebben een weinig loyale klantenkring als het gaat om occasions. Citroën scoort van de Franse merken het hoogst. Dat blijkt uit onderzoek van Bisnode Nederland (zie kader) dat aan occasionbezitters vroeg: welk merk wordt uw volgende auto?

Uit het onderzoek blijkt dat gemiddeld 47 procent van de occasionrijders hetzelfde merk overweegt te kopen als volgende auto. Dat is een stijging ten opzicht van vorig jaar toen nog 38 procent hetzelfde merk occasion overwoog. Bisnode geeft aan dat steeds meer respondenten aangeven welk merk zij overwegen.

Van de premiummerken valt Mercedes uit de toon.

Een kleiner deel dan vorig jaar geeft aan dat het nog geen keuze heeft gemaakt. Nog maar een derde (34 procent) geeft aan nog geen keuze gemaakt te hebben.

Mercedes-problemen

Op basis van de lijst (waarin alleen merken staan waarvan Bisnode voldoende data heeft verzameld) wordt duidelijk dat hoe meer premium een merk is en hoe hoger de betrouwbaarheidsperceptie is, des te hoger de loyaliteit is. Naast Audi en Toyota, scoren BMW en Volvo hoog. Van de premiummerken valt Mercedes wat uit de toon met 51 procent merktrouw. Mercedes had begin deze eeuw problemen met de techniek en betrouwbaarheid en dat zou een oorzaak kunnen zijn voor de lagere loyaliteit, al valt daar in de Bisnode-cijfers verder niets terug te vinden. Mitsubishi, Fiat en Nissan behoren tot de laagst scorende merken met scores van respectievelijk 30, 35 en 37 procent. Bij Nissan is dat opvallend omdat de Qashqai juist bekend staat als gewilde occasion. In grote lijnen zien we dat Duitse en Japanse merken en modellen met een goede kwaliteitsreputatie hoog scoren op merk- en modeltrouw. Opvallend is dat Citroën van de Franse merken bovengemiddeld scoort, terwijl Peugeot en Renault ondergemiddeld scoren. Dit lijkt de veelgehoorde stelling te ondersteunen dat Citroënrijders meer reparatiekosten voor lief nemen en trouw blijven aan hun merk.

Op modelniveau zijn de BMW 3-serie en de Audi A4 koplopers op het gebied van modeltrouw. Ook de VW Golf scoort met 35 procent hoog. Toch zijn deze percentages niet zo hoog als op merkniveau. Naast de verschillen in merktrouw tussen de verschillende modellen, overwegen occasionkopers binnen het merk dat ze overwegen ook nog andere modellen. De vermelde modellen zijn gebaseerd op de in het onderzoek meegenomen modellen en vormen daarmee geen volledig beeld van de markt.

Overlopers

Bisnode weet welke bezitters hun merk trouw blijven, maar heeft ook een overzicht van de merken die de ‘overstappers’ aangeven als voorkeur bij de aanschaf van een nieuwe occasion. Bij de groep die aangeeft naar een ander merk over te stappen, is Volkswagen veruit favoriet. Bij tien van de zeventien merken in het onderzoek geeft het grootste deel van de overstappers aan een VW te kiezen. Toyota volgt op de tweede plek. Bij de groep VW, Volvo en BMW-bezitters die overstappen is Audi favoriet.

Van de overige merken is Mitsubishi het minst favoriet. Gemiddeld geeft 0,2 procent van de niet-Mitsubishi-bezitters aan voor het merk te kiezen als volgende auto. Wellicht dat de plugin Outlander daar in de komende jaren iets aan kan veranderen.

Hoe ouder, hoe jonger

Bisnode heeft ook gekeken naar demografische kenmerken van autokopers. Wat daarbij opvalt is dat naarmate de koper ouder is, de auto jonger is (of nieuw). Gezinnen hebben – logischerwijs – vaker een auto dan alleenstaanden. Bij de verkoop van bijvoorbeeld de Volkswagen Golf valt op dat deze relatief vaak nieuw gekocht wordt door oudere particuliere kopers, terwijl de Golf als occasion juist veel gekocht wordt door paren tot 45 jaar met en zonder kinderen. Gezinnen kopen vaak oudere (6+ jaar) occasions. Onder jonge alleenstaanden zijn relatief weinig autokopers. Vanaf 45 jaar wordt het meer gemiddeld, met name bij nieuw gekocht en jonge occasions. Vanaf 65 jaar zijn alleenstaanden relatief goed vertegenwoordigd als autokoper. Met name nieuw en jong gebruikt zijn populair onder deze groep.


Verantwoording

Uit de Lifestyle Enquête van Bisnode Nederland, een jaarlijks onderzoek op basis van 200 duizend ingevulde enquêtes, komen de in dit artikel genoemde conclusies naar voren. Automotive publiceert samen met Bisnode jaarlijks een aantal van de opmerkelijkste bevindingen.

*Matthijs van Zanten is Automotive Consultant bij Bisnode Nederland.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Ik blijf je trouw, tenzij | Automotive Online
Audi-rijders het meest loyaal, Fiat-rijders het minst

Ik blijf je trouw, tenzij

Redactie Redactie
• Laatste update:

Nederlanders zijn over het algemeen redelijk merkvast als het gaat om hun auto. Behalve als het gaat om merken die weinig tot de verbeelding spreken of als onbetrouwbaar worden gezien. Logisch gevolg van deze constatering: bezitters van een Audi-occasion zijn het meest trouw aan hun merk.

Gevolgd door eigenaren van een gebruikte Toyota of BMW.

Mitsubishi, Fiat en Nissan hebben een weinig loyale klantenkring als het gaat om occasions. Citroën scoort van de Franse merken het hoogst. Dat blijkt uit onderzoek van Bisnode Nederland (zie kader) dat aan occasionbezitters vroeg: welk merk wordt uw volgende auto?

Uit het onderzoek blijkt dat gemiddeld 47 procent van de occasionrijders hetzelfde merk overweegt te kopen als volgende auto. Dat is een stijging ten opzicht van vorig jaar toen nog 38 procent hetzelfde merk occasion overwoog. Bisnode geeft aan dat steeds meer respondenten aangeven welk merk zij overwegen.

Van de premiummerken valt Mercedes uit de toon.

Een kleiner deel dan vorig jaar geeft aan dat het nog geen keuze heeft gemaakt. Nog maar een derde (34 procent) geeft aan nog geen keuze gemaakt te hebben.

Mercedes-problemen

Op basis van de lijst (waarin alleen merken staan waarvan Bisnode voldoende data heeft verzameld) wordt duidelijk dat hoe meer premium een merk is en hoe hoger de betrouwbaarheidsperceptie is, des te hoger de loyaliteit is. Naast Audi en Toyota, scoren BMW en Volvo hoog. Van de premiummerken valt Mercedes wat uit de toon met 51 procent merktrouw. Mercedes had begin deze eeuw problemen met de techniek en betrouwbaarheid en dat zou een oorzaak kunnen zijn voor de lagere loyaliteit, al valt daar in de Bisnode-cijfers verder niets terug te vinden. Mitsubishi, Fiat en Nissan behoren tot de laagst scorende merken met scores van respectievelijk 30, 35 en 37 procent. Bij Nissan is dat opvallend omdat de Qashqai juist bekend staat als gewilde occasion. In grote lijnen zien we dat Duitse en Japanse merken en modellen met een goede kwaliteitsreputatie hoog scoren op merk- en modeltrouw. Opvallend is dat Citroën van de Franse merken bovengemiddeld scoort, terwijl Peugeot en Renault ondergemiddeld scoren. Dit lijkt de veelgehoorde stelling te ondersteunen dat Citroënrijders meer reparatiekosten voor lief nemen en trouw blijven aan hun merk.

Op modelniveau zijn de BMW 3-serie en de Audi A4 koplopers op het gebied van modeltrouw. Ook de VW Golf scoort met 35 procent hoog. Toch zijn deze percentages niet zo hoog als op merkniveau. Naast de verschillen in merktrouw tussen de verschillende modellen, overwegen occasionkopers binnen het merk dat ze overwegen ook nog andere modellen. De vermelde modellen zijn gebaseerd op de in het onderzoek meegenomen modellen en vormen daarmee geen volledig beeld van de markt.

Overlopers

Bisnode weet welke bezitters hun merk trouw blijven, maar heeft ook een overzicht van de merken die de ‘overstappers’ aangeven als voorkeur bij de aanschaf van een nieuwe occasion. Bij de groep die aangeeft naar een ander merk over te stappen, is Volkswagen veruit favoriet. Bij tien van de zeventien merken in het onderzoek geeft het grootste deel van de overstappers aan een VW te kiezen. Toyota volgt op de tweede plek. Bij de groep VW, Volvo en BMW-bezitters die overstappen is Audi favoriet.

Van de overige merken is Mitsubishi het minst favoriet. Gemiddeld geeft 0,2 procent van de niet-Mitsubishi-bezitters aan voor het merk te kiezen als volgende auto. Wellicht dat de plugin Outlander daar in de komende jaren iets aan kan veranderen.

Hoe ouder, hoe jonger

Bisnode heeft ook gekeken naar demografische kenmerken van autokopers. Wat daarbij opvalt is dat naarmate de koper ouder is, de auto jonger is (of nieuw). Gezinnen hebben – logischerwijs – vaker een auto dan alleenstaanden. Bij de verkoop van bijvoorbeeld de Volkswagen Golf valt op dat deze relatief vaak nieuw gekocht wordt door oudere particuliere kopers, terwijl de Golf als occasion juist veel gekocht wordt door paren tot 45 jaar met en zonder kinderen. Gezinnen kopen vaak oudere (6+ jaar) occasions. Onder jonge alleenstaanden zijn relatief weinig autokopers. Vanaf 45 jaar wordt het meer gemiddeld, met name bij nieuw gekocht en jonge occasions. Vanaf 65 jaar zijn alleenstaanden relatief goed vertegenwoordigd als autokoper. Met name nieuw en jong gebruikt zijn populair onder deze groep.


Verantwoording

Uit de Lifestyle Enquête van Bisnode Nederland, een jaarlijks onderzoek op basis van 200 duizend ingevulde enquêtes, komen de in dit artikel genoemde conclusies naar voren. Automotive publiceert samen met Bisnode jaarlijks een aantal van de opmerkelijkste bevindingen.

*Matthijs van Zanten is Automotive Consultant bij Bisnode Nederland.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.