Occasionsites willen nog onmisbaarder worden

Halen, hebben, houden

Redactie Redactie
• Laatste update:

De occasionportals zijn al jaren niet meer weg te denken uit het occasionlandschap. Toch moeten ze hard werken om de verworven positie te verdedigen. Het regende initiatieven de afgelopen zes maanden: een nieuwe site voor Auto Trader, Belgische expansie voor Autotrack (dat een Belgische eigenaar heeft), de verkoop van Autoscout24 door Deutsche Telekom aan Hellman & Friedman. En boven de markt hangt nog steeds de zaak tussen het steeds dominanter wordende Gaspedaal en enkele grote portals. Gaspedaal, dat een overzicht biedt van alle occasions van de portals, leidde sitebezoekers eerst naar de portals, maar wil deze nu overslaan en consumenten rechtstreeks naar het betreffende autobedrijf dirigeren. Hierdoor weten autobedrijven niet waar de lead is opgedaan. De occasionsites hebben zich hoe dan ook onmisbaar gemaakt. Nu is het zaak die luxepositie te verzilveren, wat niet per se eenvoudig is; de online bezoeker graast immers in elke weide waar het gras groen is. Daarom schermen ze graag met een unieke dienst of eigenschap om zich van hun rivalen te onderscheiden. Auto Trader schotelt zijn bezoekers sinds kort bijzondere zoekopdrachten voor, zoals ‘Eerste auto’, ‘Groen/eco’ of ‘Trekauto’. Daarmee kan een breder publiek worden aangetrokken. “De helft van de bezoekers weet waarnaar hij of zij op zoek is, en op deze bezoekers zijn de portals nu gericht. Wij willen ook de andere helft beter van dienst zijn”, vertelt Jan Wouter Kleinjan, verantwoordelijk voor de automotive-activiteiten bij Auto Trader-moeder

Sanoma. “De helft weet wat hij wil, maar 25 procent wil advies en zoekt zekerheid, 15 procent wil verrast en geïnspireerd worden en 10 procent zoekt niet naar een specifiek model maar op eigenschappen. Die laatste drie groepen werden niet goed bediend.”

Jack Russel

Voor alle portals geldt dat betrouwbaarheid een zeer belangrijk gegeven is. De meeste sites proberen problemen met onbetrouwbare aanbieders of auto's te voorkomen door alle advertenties die op de site staan te filteren en door bezoekers reviews te laten schrijven over een bedrijf waarmee zij zaken hebben gedaan. Autotrack gooit het zelfs volledig op betrouwbaarheid. Onlangs lanceerde het een campagne met een Jack Russel-terriër in de hoofdrol. Alles moet betrouwbaarheid uitstralen. Business unit manager Autotrack Fréderique van de Poll: “Elke advertentie die bij ons binnenkomt, gaat door onze ‘motor’: ze worden op voorhand automatisch gecheckt op een aantal criteria, waarna ze ook nog eens manueel worden doorgelicht. Zo'n 30 procent haalt de plaatsing niet.” Naast betrouwbaarheid is transparantie een heet hangijzer. Bovag heeft het afgelopen najaar met de occasionportals overlegd om hen ertoe te bewegen meer transparante informatie aan te bieden, zoals een duidelijke weergave van eventuele afleveringskosten en of er al of niet garantie wordt geboden. Die gesprekken zijn vooralsnog niet afgerond; volgens Paul de Waal van Bovag wordt er achter de schermen nog hard aan dit proces gewerkt. Voor Van de Poll kunnen de afspraken niet ver genoeg gaan. “Wij eisen deze transparantie al jaren en juichen het initiatief daarom ook toe. Het moet verder gaan dan alleen een voornemen, er moet ook naleving zijn, bijvoorbeeld in de vorm van een sanctiebeleid.”

In tegenstelling tot Auto Trader en Autotrack zoek Autoscout24 het weer in Europa. Door het Europese achterland weet Autotrack heel goed buitenlandse kopers naar Nederland te halen. Marktplaats, de ietwat vreemde eend in deze bijt, profileert zich bij monde van woordvoerder Jasper Teijse zo: “Marktplaats is een horizontale handelsportal, terwijl de andere grote autosites verticale specialisten zijn. Marktplaats werkt als platform voor succesvolle handel, ook voor duurdere producten zoals auto's.”

Overlap

Vooralsnog kunnen de meeste portals, ook al zijn het er best veel, goed naast elkaar bestaan. Volgens Erik van den Heuvel van Autodata Nederland, dat veel plaatsingen op het net verzorgt voor autobedrijven, is er veel overlap: “Iedere auto wordt volgens onze cijfers gemiddeld op bijna 14 sites geadverteerd. In sommige gevallen kom je advertenties op wel tachtig procent van de sites tegen”, aldus Van den Heuvel. Autobedrijven kunnen en moeten het hele aanbod gebruiken. “Het is eigenlijk treurig dat autobedrijven niet het hele speelveld pakken, maar op slechts een paar sites blijven adverteren”, zegt Fréderique van de Poll. “Als je kijkt wat het kost om je aanbod op alle sites te zetten, dan heb je het over een paar honderd euro per maand. Met veel meer kans om een koper binnen te halen.” Jurgen Vugts, algemeen directeur van Autoscout24, is het daar mee eens: “Je kunt wel een billboard ophangen voor dertigduizend euro, maar dat levert misschien vijftien leads op. Voor het geld dat je aan de verschillende portals kwijt bent, krijg je nog niet eens een reclamebord langs het veld van de plaatselijke voetbalvereniging.”

Meeliften

Het grote pijnpunt voor de occasionportals is in toenemende mate Gaspedaal. Om klanten en bezoekers vast te houden, investeren de grote occasionportals miljoenen euro's en veel tijd in het verder verbeteren van hun product, vooral om het de zoeker gemakkelijk te maken. Vandaar dat het niet wordt gewaardeerd wanneer een speler als Gaspedaal meelift op hun inspanningen. De zoeksite is al bijna zeven jaar bij een gerechtelijke procedure betrokken, aangespannen door Autotrack, dat vond dat Gaspedaal goede sier maakt met en onrechtmatig profiteert van hun naam. Omdat het proces nog altijd loopt, wil Van de Poll er nu niks over zeggen. Ook niet nu het ernaar uitziet dat een uitspraak van het Europese Hof, dat stelt dat het gebundeld aanbieden van het occasionaanbod van andere websites, zoals Gaspedaal doet, in strijd is met het databankrecht. Als de Nederlandse rechter dit overneemt, betekent het dat Gaspedaal mogelijk moet ophouden als zoekmachine in de vorm zoals het nu werkt. Niels Visser, business unit manager Gaspedaal, kijkt hier anders tegenaan. “Wij leveren de occasionsites veel verkeer op en dat blijven wij ook doen.

Wie is de grootste?

Het is tegenwoordig niet meer mogelijk om een goed overzicht te krijgen van het aantal bezoekers dat de portals hebben. GfK verzamelt nog cijfers, maar die geven vooral een indicatie. Een steeds groter deel, inmiddels meer dan de helft, bezoekt de sites via een mobiele app.

Ook bieden wij autobedrijven nu de mogelijkheid om zoekenden meteen door te linken naar de eigen bedrijfswebsite, waarbij per doorklik wordt betaald”, aldus Visser. Hij zegt ook graag in gesprek te blijven met de andere sites. Desondanks beraadt ook Auto Trader zich op stappen tegen Gaspedaal. “We willen Gaspedaal laten stoppen met het gebruikmaken van onze naam. Zij groeien op deze manier namelijk dankzij onze inspanningen. Ze maken illegaal gebruik van onze content”, aldus Jan Wouter Kleinjan. Ook Jurgen Vugts is heel uitgesproken: “Op deze manier gebruiken ze onze content om onze klanten weg te halen. Dat klopt natuurlijk niet. Wij investeren veel geld in onze site en zien dat ze onze content gebruiken om klanten bij ons weg te halen, zeker nu ze hun propositie gaan veranderen en autobedrijven de kans geven rechtstreeks door te linken naar hun eigen site. Dat kan natuurlijk niet. Op deze manier heeft investeren natuurlijk geen enkele zin.”

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Halen, hebben, houden | Automotive Online
Occasionsites willen nog onmisbaarder worden

Halen, hebben, houden

Redactie Redactie
• Laatste update:

De occasionportals zijn al jaren niet meer weg te denken uit het occasionlandschap. Toch moeten ze hard werken om de verworven positie te verdedigen. Het regende initiatieven de afgelopen zes maanden: een nieuwe site voor Auto Trader, Belgische expansie voor Autotrack (dat een Belgische eigenaar heeft), de verkoop van Autoscout24 door Deutsche Telekom aan Hellman & Friedman. En boven de markt hangt nog steeds de zaak tussen het steeds dominanter wordende Gaspedaal en enkele grote portals. Gaspedaal, dat een overzicht biedt van alle occasions van de portals, leidde sitebezoekers eerst naar de portals, maar wil deze nu overslaan en consumenten rechtstreeks naar het betreffende autobedrijf dirigeren. Hierdoor weten autobedrijven niet waar de lead is opgedaan. De occasionsites hebben zich hoe dan ook onmisbaar gemaakt. Nu is het zaak die luxepositie te verzilveren, wat niet per se eenvoudig is; de online bezoeker graast immers in elke weide waar het gras groen is. Daarom schermen ze graag met een unieke dienst of eigenschap om zich van hun rivalen te onderscheiden. Auto Trader schotelt zijn bezoekers sinds kort bijzondere zoekopdrachten voor, zoals ‘Eerste auto’, ‘Groen/eco’ of ‘Trekauto’. Daarmee kan een breder publiek worden aangetrokken. “De helft van de bezoekers weet waarnaar hij of zij op zoek is, en op deze bezoekers zijn de portals nu gericht. Wij willen ook de andere helft beter van dienst zijn”, vertelt Jan Wouter Kleinjan, verantwoordelijk voor de automotive-activiteiten bij Auto Trader-moeder

Sanoma. “De helft weet wat hij wil, maar 25 procent wil advies en zoekt zekerheid, 15 procent wil verrast en geïnspireerd worden en 10 procent zoekt niet naar een specifiek model maar op eigenschappen. Die laatste drie groepen werden niet goed bediend.”

Jack Russel

Voor alle portals geldt dat betrouwbaarheid een zeer belangrijk gegeven is. De meeste sites proberen problemen met onbetrouwbare aanbieders of auto's te voorkomen door alle advertenties die op de site staan te filteren en door bezoekers reviews te laten schrijven over een bedrijf waarmee zij zaken hebben gedaan. Autotrack gooit het zelfs volledig op betrouwbaarheid. Onlangs lanceerde het een campagne met een Jack Russel-terriër in de hoofdrol. Alles moet betrouwbaarheid uitstralen. Business unit manager Autotrack Fréderique van de Poll: “Elke advertentie die bij ons binnenkomt, gaat door onze ‘motor’: ze worden op voorhand automatisch gecheckt op een aantal criteria, waarna ze ook nog eens manueel worden doorgelicht. Zo'n 30 procent haalt de plaatsing niet.” Naast betrouwbaarheid is transparantie een heet hangijzer. Bovag heeft het afgelopen najaar met de occasionportals overlegd om hen ertoe te bewegen meer transparante informatie aan te bieden, zoals een duidelijke weergave van eventuele afleveringskosten en of er al of niet garantie wordt geboden. Die gesprekken zijn vooralsnog niet afgerond; volgens Paul de Waal van Bovag wordt er achter de schermen nog hard aan dit proces gewerkt. Voor Van de Poll kunnen de afspraken niet ver genoeg gaan. “Wij eisen deze transparantie al jaren en juichen het initiatief daarom ook toe. Het moet verder gaan dan alleen een voornemen, er moet ook naleving zijn, bijvoorbeeld in de vorm van een sanctiebeleid.”

In tegenstelling tot Auto Trader en Autotrack zoek Autoscout24 het weer in Europa. Door het Europese achterland weet Autotrack heel goed buitenlandse kopers naar Nederland te halen. Marktplaats, de ietwat vreemde eend in deze bijt, profileert zich bij monde van woordvoerder Jasper Teijse zo: “Marktplaats is een horizontale handelsportal, terwijl de andere grote autosites verticale specialisten zijn. Marktplaats werkt als platform voor succesvolle handel, ook voor duurdere producten zoals auto's.”

Overlap

Vooralsnog kunnen de meeste portals, ook al zijn het er best veel, goed naast elkaar bestaan. Volgens Erik van den Heuvel van Autodata Nederland, dat veel plaatsingen op het net verzorgt voor autobedrijven, is er veel overlap: “Iedere auto wordt volgens onze cijfers gemiddeld op bijna 14 sites geadverteerd. In sommige gevallen kom je advertenties op wel tachtig procent van de sites tegen”, aldus Van den Heuvel. Autobedrijven kunnen en moeten het hele aanbod gebruiken. “Het is eigenlijk treurig dat autobedrijven niet het hele speelveld pakken, maar op slechts een paar sites blijven adverteren”, zegt Fréderique van de Poll. “Als je kijkt wat het kost om je aanbod op alle sites te zetten, dan heb je het over een paar honderd euro per maand. Met veel meer kans om een koper binnen te halen.” Jurgen Vugts, algemeen directeur van Autoscout24, is het daar mee eens: “Je kunt wel een billboard ophangen voor dertigduizend euro, maar dat levert misschien vijftien leads op. Voor het geld dat je aan de verschillende portals kwijt bent, krijg je nog niet eens een reclamebord langs het veld van de plaatselijke voetbalvereniging.”

Meeliften

Het grote pijnpunt voor de occasionportals is in toenemende mate Gaspedaal. Om klanten en bezoekers vast te houden, investeren de grote occasionportals miljoenen euro's en veel tijd in het verder verbeteren van hun product, vooral om het de zoeker gemakkelijk te maken. Vandaar dat het niet wordt gewaardeerd wanneer een speler als Gaspedaal meelift op hun inspanningen. De zoeksite is al bijna zeven jaar bij een gerechtelijke procedure betrokken, aangespannen door Autotrack, dat vond dat Gaspedaal goede sier maakt met en onrechtmatig profiteert van hun naam. Omdat het proces nog altijd loopt, wil Van de Poll er nu niks over zeggen. Ook niet nu het ernaar uitziet dat een uitspraak van het Europese Hof, dat stelt dat het gebundeld aanbieden van het occasionaanbod van andere websites, zoals Gaspedaal doet, in strijd is met het databankrecht. Als de Nederlandse rechter dit overneemt, betekent het dat Gaspedaal mogelijk moet ophouden als zoekmachine in de vorm zoals het nu werkt. Niels Visser, business unit manager Gaspedaal, kijkt hier anders tegenaan. “Wij leveren de occasionsites veel verkeer op en dat blijven wij ook doen.

Wie is de grootste?

Het is tegenwoordig niet meer mogelijk om een goed overzicht te krijgen van het aantal bezoekers dat de portals hebben. GfK verzamelt nog cijfers, maar die geven vooral een indicatie. Een steeds groter deel, inmiddels meer dan de helft, bezoekt de sites via een mobiele app.

Ook bieden wij autobedrijven nu de mogelijkheid om zoekenden meteen door te linken naar de eigen bedrijfswebsite, waarbij per doorklik wordt betaald”, aldus Visser. Hij zegt ook graag in gesprek te blijven met de andere sites. Desondanks beraadt ook Auto Trader zich op stappen tegen Gaspedaal. “We willen Gaspedaal laten stoppen met het gebruikmaken van onze naam. Zij groeien op deze manier namelijk dankzij onze inspanningen. Ze maken illegaal gebruik van onze content”, aldus Jan Wouter Kleinjan. Ook Jurgen Vugts is heel uitgesproken: “Op deze manier gebruiken ze onze content om onze klanten weg te halen. Dat klopt natuurlijk niet. Wij investeren veel geld in onze site en zien dat ze onze content gebruiken om klanten bij ons weg te halen, zeker nu ze hun propositie gaan veranderen en autobedrijven de kans geven rechtstreeks door te linken naar hun eigen site. Dat kan natuurlijk niet. Op deze manier heeft investeren natuurlijk geen enkele zin.”

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.