Drie strategieen voor de werkplaats

Dealers voorzien zichzelf van schade

Redactie Redactie
• Laatste update:

De universele markt en het merkkanaal groeien steeds meer naar elkaar toe. Universele schadebedrijven zoeken naar merkerkenningen waarmee ze aan hun opdrachtgever kunnen aantonen ook nieuwe auto's te kunnen herstellen. Dealers zoeken naar meer schadevolume als onderdeel van het ‘ontzorgen’ van de klant. Hierbij zijn er grofweg drie strategieën: het zelf opzetten van een schadeketen, aansluiten bij een universele schadeketen of stand alone als innameloket fungeren waarbij de schades door een andere partij worden hersteld.

PGA heeft een eigen keten

PGA Nederland telt zes universele (UAS) en twee merkgebonden schadebedrijven (BMW en MINI). Alle dealers bemiddelen in ( merk)verzekeringen. Schades gaan naar één van de UAS-bedrijven. Volgens Simon Luijckx, voorzitter van de Raad van Bestuur, haalt UAS 20 procent van de omzet uit de eigen organisatie. “Onder andere uit polissen die via PGA dealerbedrijven zijn afgesloten en vanuit onze eigen leasemaatschappij MKB Lease. De helft bereikt ons via verzekeraars en nog eens 20 procent van het schadeaanbod is afkomstig van andere leasebedrijven. De resterende 10 procent komt van particulieren via de zogeheten schadeloketten bij de 50 dealers uit de holding.”

Voor het herstel op locatie van kleine schades aan interieur, carrosserie, ruiten en velgen is er sinds 2012 UAS Mobiel Schadeherstel. Deze vliegende brigade voert ook reparaties uit bij de dealers aan occasions of als een auto voor onderhoud in de werkplaats staat. Zo bespaar je veel tijd en ongemak voor de klanten, aldus Luijckx.

Van Dorst gaat universeel

Toyota-dealerbedrijf Van Dorst heeft twee schadebedrijven, die het werk binnenkrijgen van de eigen dealerbedrijven, rechtstreeks via verzekeringsmaatschappijen en via de universele schadeformule waar de keten bij is aangesloten. De verhouding tussen deze schadestromen is 40-40-20, vertelt dga Jac van Dorst. “Wij hebben elf dealerbedrijven, dus daar komt een grote stroom schadewerk vandaan. Als je één schadevestiging en één dealerbedrijf hebt, ligt deze verhouding natuurlijk anders, dan komt er meer omzet vanuit de keten.”

Van Dorst heeft voor aansluiting bij Schadenet gekozen om ook voor leasemaatschappijen te kunnen werken. “Die maken afspraken met universele schadeketens, omdat ze een landelijk dekkend netwerk willen. Het is voor ons net dat extra werk om de schadewerkplaatsen goed bezet te houden”, aldus Van Dorst. Dat veel dealers aansluiting zoeken bij universele ketens, heeft volgens hem ook te maken met de gebrekkige aandacht van veel importeurs voor schade.

“Wij hebben merkerkenningen van Renault en Opel, maar de meeste importeurs hebben niet zo'n soort constructie waarbij de importeur eisen stelt aan het schadenetwerk. Dit schadenetwerk wordt vervolgens door dealers onderhouden, zodat zij een loketfunctie kunnen vervullen en de klant dus bij hen blijft.”

Koops Furness doet het zelf

Koops Furness (onder meer dealer van Ford, Kia, Fiat en Volvo) heeft drie schadevestigingen voor personenauto's en vijf voor vrachtwagens. Vanuit die laatste groep is vorig jaar de formule Max-Repair opgezet, omdat er nog geen universele formule voor was. In de personenautobranche zijn er veel verschillende universele formules – toch zijn de personenautovestigingen van Koops Furness hier niet bij aangesloten. “Natuurlijk kijken we wel naar de eventuele meerwaarde van aansluiting bij een keten”, aldus Koops Furness ceo Aart de Koning. “Die meerwaarde zou dan vooral in het volume zitten. Aan de andere kant geef je wel een deel van je ondernemerschap uit handen aan een andere organisatie.” Voorlopig houdt De Koning de schadevestigingen dus zelfstandig. “Het is ook maar de vraag hoeveel meer werk een universele formule oplevert. Er is nog altijd veel discussie over in hoeverre je als universele schadehersteller complexe schades kunt oplossen, of dat je daarvoor merkkennis nodig hebt. Wij focussen ons nu logischerwijs op de merken die we ook verkopen. Daar komt ook een groot deel van de omzet voor de schadevestigingen vandaan.”




Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Dealers voorzien zichzelf van schade | Automotive Online
Drie strategieen voor de werkplaats

Dealers voorzien zichzelf van schade

Redactie Redactie
• Laatste update:

De universele markt en het merkkanaal groeien steeds meer naar elkaar toe. Universele schadebedrijven zoeken naar merkerkenningen waarmee ze aan hun opdrachtgever kunnen aantonen ook nieuwe auto's te kunnen herstellen. Dealers zoeken naar meer schadevolume als onderdeel van het ‘ontzorgen’ van de klant. Hierbij zijn er grofweg drie strategieën: het zelf opzetten van een schadeketen, aansluiten bij een universele schadeketen of stand alone als innameloket fungeren waarbij de schades door een andere partij worden hersteld.

PGA heeft een eigen keten

PGA Nederland telt zes universele (UAS) en twee merkgebonden schadebedrijven (BMW en MINI). Alle dealers bemiddelen in ( merk)verzekeringen. Schades gaan naar één van de UAS-bedrijven. Volgens Simon Luijckx, voorzitter van de Raad van Bestuur, haalt UAS 20 procent van de omzet uit de eigen organisatie. “Onder andere uit polissen die via PGA dealerbedrijven zijn afgesloten en vanuit onze eigen leasemaatschappij MKB Lease. De helft bereikt ons via verzekeraars en nog eens 20 procent van het schadeaanbod is afkomstig van andere leasebedrijven. De resterende 10 procent komt van particulieren via de zogeheten schadeloketten bij de 50 dealers uit de holding.”

Voor het herstel op locatie van kleine schades aan interieur, carrosserie, ruiten en velgen is er sinds 2012 UAS Mobiel Schadeherstel. Deze vliegende brigade voert ook reparaties uit bij de dealers aan occasions of als een auto voor onderhoud in de werkplaats staat. Zo bespaar je veel tijd en ongemak voor de klanten, aldus Luijckx.

Van Dorst gaat universeel

Toyota-dealerbedrijf Van Dorst heeft twee schadebedrijven, die het werk binnenkrijgen van de eigen dealerbedrijven, rechtstreeks via verzekeringsmaatschappijen en via de universele schadeformule waar de keten bij is aangesloten. De verhouding tussen deze schadestromen is 40-40-20, vertelt dga Jac van Dorst. “Wij hebben elf dealerbedrijven, dus daar komt een grote stroom schadewerk vandaan. Als je één schadevestiging en één dealerbedrijf hebt, ligt deze verhouding natuurlijk anders, dan komt er meer omzet vanuit de keten.”

Van Dorst heeft voor aansluiting bij Schadenet gekozen om ook voor leasemaatschappijen te kunnen werken. “Die maken afspraken met universele schadeketens, omdat ze een landelijk dekkend netwerk willen. Het is voor ons net dat extra werk om de schadewerkplaatsen goed bezet te houden”, aldus Van Dorst. Dat veel dealers aansluiting zoeken bij universele ketens, heeft volgens hem ook te maken met de gebrekkige aandacht van veel importeurs voor schade.

“Wij hebben merkerkenningen van Renault en Opel, maar de meeste importeurs hebben niet zo'n soort constructie waarbij de importeur eisen stelt aan het schadenetwerk. Dit schadenetwerk wordt vervolgens door dealers onderhouden, zodat zij een loketfunctie kunnen vervullen en de klant dus bij hen blijft.”

Koops Furness doet het zelf

Koops Furness (onder meer dealer van Ford, Kia, Fiat en Volvo) heeft drie schadevestigingen voor personenauto's en vijf voor vrachtwagens. Vanuit die laatste groep is vorig jaar de formule Max-Repair opgezet, omdat er nog geen universele formule voor was. In de personenautobranche zijn er veel verschillende universele formules – toch zijn de personenautovestigingen van Koops Furness hier niet bij aangesloten. “Natuurlijk kijken we wel naar de eventuele meerwaarde van aansluiting bij een keten”, aldus Koops Furness ceo Aart de Koning. “Die meerwaarde zou dan vooral in het volume zitten. Aan de andere kant geef je wel een deel van je ondernemerschap uit handen aan een andere organisatie.” Voorlopig houdt De Koning de schadevestigingen dus zelfstandig. “Het is ook maar de vraag hoeveel meer werk een universele formule oplevert. Er is nog altijd veel discussie over in hoeverre je als universele schadehersteller complexe schades kunt oplossen, of dat je daarvoor merkkennis nodig hebt. Wij focussen ons nu logischerwijs op de merken die we ook verkopen. Daar komt ook een groot deel van de omzet voor de schadevestigingen vandaan.”




Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.